💢همه عالم تن است و ایران دل/ پایداری و مانایی «ایران» در تاریخ جهان

✍ … علیرضا عسگری، کارشناس تاریخ جهان. بر خوانش جامعه‌شناسانه از تاریخ کهن ایران‌زمین. 🔸سترگی و عظمت تمدن و تاریخ «ایران» دیگر مجالی برای خامی قلم اینجانب نمی‌گذارد، اما بعنوان یک تاریخ‌خوان –که مورخان قلب لشگر دفاع فرهنگی از میهن اند- لازم دیدم نکاتی چند را به تقریر آورم. نخست این که کسب تخصص در هر رشته نیازمند سال‌ها مطالعه روشمند و دقیق است، زمانی به فردی لقب متخصص می‌دهیم که به قولی به درجه اجتهاد در آن علم رسیده باشد و بتواند سره را از ناسره تشخیص دهد. با این حال در جامعه علمی کنونی ما برخی دوستان و بزرگواران خارج از حیطه تخصصی خود به اظهارنظر می‌پردازند که سبب ایجاد مشکلاتی جدی در فهم علمی ما می‌شود. البته جامعه علمی باید تبادل آرا و افکار روان داشته باشد و علوم انسانی و فرهنگی ما در هم تنیده باشد تا این که مانند اکنون مجمع‌الجزایری دور افتاده از یکدیگر باشیم. اما مساله خروج از حیطه تخصص و قدم گذاشتن در وادی ناشناخته علم دیگر نه تنها کمکی به ارتقای سطح فرهنگی و علمی ما نمی‌کند بلکه سبب دشوارفهمی‌های جدی می‌شود …🔸یکی از معضلات امروز ما مواجهه نادرست جامعه‌شناسان با تاریخ است؛ این ب ...
  • گزارش تخلف

💢درس‌گفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۸).. ‌گفتارها

‌ی_کتاب. ‌الاسلام_دکتر_رضا_غلامی …🔸اشکال تلقى فاکت از تمدن. بحث دیگر مهم، تلقى «» از تمدن است که در کلام امثال قابل مشاهده است. گیزو تأکید می‌کند که «تمدن، فاکتی است همچون دیگر فاکت‌ها». دقت فرمایید، وقتی تمدن را فاکت در نظر گرفتیم، عملا وجه متافیزیکی و الهی آن را منتفی دانسته‌ایم. در این صورت، حتی در بعد فیزیکی هم تا می‌توانیم تمدن را در ساحت فنی توسعه می‌دهیم تا امکان اندازه‌گیری و پیش‌بینی تمدن را از دست ندهیم؛ از این‌رو، در این تلقی از تمدن، فکر و فرهنگ در حاشیه است و اگر هم حضور داشته باشد، فرم بر محتوا غلبه دارد …🔸نگاهی به رویکرد ضد تمدنی در غرب. شاید از همین نقطه بتوانیم به بحث‌های در خود غرب هم توجه کنیم، بحث‌هایی که به ویژه در نگاه روشنفکران آلمانی از اوایل قرن نوزده میلادی بروز و ظهور پیدا کرده است؛ در واقع، مبدأ رویکردهای ضد تمدنی را عمدتا باید در نقد تلقی صرف مادی انگارانه از تمدن جست‌وجو کرد و چه بسا بحث در تبیین رابطه فرهنگ و تمدن و مترادف دانستن فرهنگ و تمدن، ریشه در همین نقدها داشته باشد. حتی تعبیری دارد که می‌گوید: «من از جدا کردن فرهنگ و تمدن بیزارم» …🔸از دیگر کسانی ک ...
  • گزارش تخلف

💢بازشناسی تفاوت فرهنگ و تمدن (۲).. 🔸گفته‌اند:

فرهنگ میراث اجتماعی هر جامعه است و همه‌ی دست کاری‌های مادی و ساخته‌های ذهنی و روحی گروهی و نیز اشکال متمایز رفتار را در برمی‌گیرد که مردم در فعالیت‌های جاری در درون شرایط زندگی خاص خود پدید آورده‌اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. (۱). 🔸با این تعریف باید دید که تفاوت فرهنگ و تمدن چیست؟ و آیا اساسا تفاوتی وجود دارد؟ در این زمینه دو رویکرد وجود دارد:.۱ رویکرد اول می‌گوید تمدن همان فرهنگ است که در درون آن سه‌گونه کاربرد وجود دارد. (۲).۲ بینش دوم، فرهنگ را در نقطه‌ی مقابل تمدن قرار می‌دهد. در این نگاه، فرهنگ همه‌ی عقاید و آفرینش‌های انسانی مربوط به اسطوره، دین، هنر و ادبیات را در برمی‌گیرد، در حالی که تمدن به حوزه‌ی خلاقیت انسانی مرتبط با فن‌آوری (تکنولوژی) و علم اشاره می‌کند …🔹پی‌نوشت‌ها:.۱ فرهنگ اندیشه‌ى نو، ویراستار: ع. پاشایى، تهران، انتشارات مازیار، ۱۳۶۹، چ ۱، صص ۵۷۷ ۵۷۸٫.۲ فرهنگ علوم اجتماعى، جولیوس گولد و…، ص ۲۶۷٫. ا—------------------------------—ا. ...
  • گزارش تخلف

💢نظر اندیشمندان اسلامی در خصوص نحوه وجود تمدن ().. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۷)

🔻فصل سوم/فاصله جامعه‌سازی تا تمدن‌زایی.. ‌ …🔸آن‌چه در جامعه، به کمک مشارکت مردمی، همراه با خلاقیت‌های هنری و تنوع سلایق انسانی و حضور مؤلفه‌های زیبایی‌شناختی هر فرهنگ تبلور مادی پیدا می‌کند، «ظهورات مادی تمدن» نام دارد. این ظهورات مادی، در سطحی بالاتر، یعنی در لایه‌های فرهنگی و باورهای قلبی آدمیان، دارای پیوستگی، انسجام و وحدت است. با این همه، آن‌چه بر آدمیان تحمیل می‌شود و مشخصا پیوستگی عینی ظهورات تمدنی را موجب می‌گردد، نظام انشائات است. نظام انشائات، همان باورهای قوم است که به قالب قوانین ریخته شده تا فرهنگ را تجلی عینی ببخشد. بنابراین، ضامن این پیوستگی عینی، نظام بایدها و نبایدهاست. هیچ وقت به معماری خانه‌ها تمدن گفته نمی‌شود. به شیوه پوشش، وسایل و ابزار مورد استفاده در زندگی هم تمدن نام ندارند. اینها بخشی از تمدن قلمداد شده و با عنوان ظهورات تمدنی شناخته می‌شوند.. ...
  • گزارش تخلف

‍ 💢مسلمان شدن ایرانیان از روی منطق بود نه زور/ برشی از کتاب یک اندیشمند زرتشتی

🔻یکی از اندیشمندان زرتشتی در «ایران و اهمیت آن در ترقی و تمدن بشر» پیرامون نحوه مسلمان شده ایرانیان می‌نویسد:. 🔸ایرانیان در استیلای اعراب به مذهبی برخوردند که بسیار با آئین قدیم خودشان شباهت داشت و به همین مناسبت نیز آن مذهب توانست به زودی در سراسر ایران انتشار یابد. پیغمبر مقدس اسلام و اولیای اسلام همه نسبت به ایرانیان به نظر احترام می‌نگریستند چنانکه حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، سلمان ایرانی را از خاندان خود می‌خواند و حضرت علی (علیه‌السلام) در توصیف ایرانیان می‌کوشید. ایرانیان در قبول اسلام دچار هیچ مشکلی نشدند زیرا در مراسم و قوانین و احکام مذهب جدید با آئین قدیم خود شباهت کلی دیدند، پنج وقت نماز در روز، عقیده به خداوند یگانه، عقیده به فرشتگان، عقیده به اهریمن و شیطان تمام از تعلیماتی بود که در اوستا و قرآن هر دو دیده می‌شد. پل صراط همان پلی بود که در اوستا به نام پل جنود خوانده شده بود و در وندیداد در شرح آن می‌نویسد برای یک مرد بدکار از شمشیر تیزتر است. در ایران در اسلام به نام ‌الزمان (علیه‌السلام) خوانده شده و همان علائم و آثار برای ظهور او ذکر گردیده است، که بدی و زشتی را ...
  • گزارش تخلف

💢بازشناسی تفاوت فرهنگ و تمدن (۱)

🔸در نگاه نخست به نظر می‌آید، فرقی بین فرهنگ و تمدن وجود ندارد معمولا در عبارت‌ها هم این دو به صورت مترادف به کار می‌روند. به طور مثال اگر قومی از میزان نسبتا بالایی از رشد تولیدات صنعتی و مظاهر شهری بهره‌مند باشد، ولی از نظر اخلاق اجتماعی و فردی و مناسبات انسانی، در حد ابتدایی قرار داشته باشد، به آن قوم نسبت «بافرهنگ» داده نمی‌شود، در حالی که کلمة «متمدن» در اینجا صادق است …🔸با همه پیوستگی فرهنگ و تمدن، دو تفاوت در میان آن‌ها وجود دارد: نخست آنکه تمدن بیشتر جنبه‌ی عملی و عینی دارد، و فرهنگ بیشتر جنبه‌ی ذهنی و معنوی؛ به گونه‌ای که هنر، فلسفه، حکمت، ادبیات و اعتقادات در قلمرو فرهنگ هستند، در حالی که تمدن بیشتر ناظر به رفع حوایج مادی انسان در اجتماع است. می‌توان برای مثال مجسم کرد که انسان از چوب کشتی می‌سازد یا از معدن فلز استخراج می‌کند و آن را برای ساختن ابزار به کار می‌برد؛ این تمدن است.. 🔸اما در عین حال قدمی از این فراتر می‌نهد؛ یعنی می‌کوشد تا این کشتی را به سبکی خاص و طرزی زیبا بسازد. یا چیزی که از این فلز پدید می‌آورد، شکل هنری داشته باشد؛ این فرهنگ است. معماری، از نظر آنکه زیبایی ...
  • گزارش تخلف

‍ 💢پیشاپیش ممنون که این نوشتهٔ طولانی را می‌خوانید.. ✍ … فاطمه بهروزفخر

🔸بار اولی که برای مدرسهٔ صالح‌آباد فرستادم، همه‌چیز از نذر شروع شد. کارم گیر بود و انسی گفت نذر کتاب کن. من هم، همان‌موقع نذر کردم که اگر کارم انجام شد، چند جلد کتاب بخرم برای یکی از روستاهای محروم. یادم می‌آید من ۵۰ تومن داشتم و انسی هم ۵۰ تومن. دوتایی رفتیم تبادل کتاب و کلی برای پیدا کردن کتاب‌های نو و دست‌دوم تمیز گشتیم. نزدیک ۲۰ جلد کتاب شد. خوشحال و راضی بودیم. چند روز بعدش سه تا دوست عزیز کمکم کردند. توی کارتم که برای این کار کنار گذاشته بودم، ۲۵۰ تومن پول بود. ...
  • گزارش تخلف

💢انتخاب سال، راهی برای معرفی کنشگران گمنام تمدن نوین اسلامی

🔸انتخاب چهرۀ مردمی سال، اقدامی شایسته برای شناخت افکار عمومی از مردان و زنان بزرگ و گمنامی است که برای تعالی جامعه و تحقق تمدن نوین اسلامی خالصانه تلاش می‌کنند.. 🔸این انتخاب، در عین حال گامی‌ست برای زدودن فضای اجتماعی از برخی سلبریتی‌های بی‌مایه‌ای که کارشان فقط خودنمایی و تزریق بیماری جلوه‌گری‌های غیراخلاقی‌ست …🔸در این راستا ۱۱نفر به عنوان چهره‌های برگزیده به مرحله نهایی انتخاب راه پیدا کردند؛ این ۱۱ نفر از بین ۴۰ گزینه مرحل قبل و با رای هیات انتخاب و آرای مردمی توانستند بیشترین رای را کسب کرده و به مرحله پایانی برسند …🔸بیش از ۳۰ نفر از چهره‌های شناخته شده حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و علمی و دانشگاهی اعضای هیات انتخاب چهره‌های برگزیده بودند که در روزهای گذشته با آرای خود گزینه‌های پیشنهادی شان به عنوان ۱۱ چهره برگزیده را مشخص کردند …🔸علاوه بر رای هیات انتخاب، بخش اصلی آرای تعیین کننده این مرحله رای و نظر مستقیم مردمی بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف جمع‌آوری و اعلام شد و در تعیین گزینه‌های برگزیده نقش اصلی را ایفا کرد. پس از شمارش مجموع آرای ثبت شده، ۱۱ چهره برگزیده که ...
  • گزارش تخلف

💢معنا‌شناسی ‌ی_تمدن در زبان‌های اروپایی (۳).. 🔻. 🔻

🔻. 🔸دو جنگ جهانی [اول و دوم]، رکود بزرگ و … همه دست به‌دست هم دادند تا را [در غرب] از پای بست ویران کنند. بنابراین برای بخش عمده‌ای از این قرن، تمدن دیگر یکی از آن کلمه‌های حیاتی به نظر نمی‌رسید. علی‌رغم این، در سال‌های میانی قرن [بیستم]، شاهد پدید آمدن چند مطالعه جامع درباره و تمدن‌های اصلی به قلم تاریخ‌نگاران و جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان برجسته بودیم. در سال‌های دهه ۱۹۸۰ نیز مطالعه عمده‌ای درباره «استاندارد تمدن»، در جامعه بین‌المللی به‌چاپ رسید. این پژوهش در عین حال مطالعه تاریخی بسیار گسترده‌ای نیز بود. اما با فرارسیدن سال‌های پایانی قرن [بیستم]، این سبک از تحقیق دیگر در جریان اصلی حوزه‌های پژوهشی به ندرت دیده می‌شد …🔸اثر معاصری که ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است، تز ‌های ساموئل هانتینگتون است. این تز به احیای حوزه مطالعاتی مشروع و ارزنده‌ای کمک کرد که می‌شود نام بی‌در و پیکر «مطالعات تمدنی» را بر آن گذاشت. توجه عمومی گسترده به این تز و اتمسفر روابط سیاسی بین‌المللی در دورانی پس از جنگ سرد که این تز در آن متولد شده‌بود، در کنار تهدیدهای روزافزون تروریسم بنیادگرا، مباحتی طولانی و ش ...
  • گزارش تخلف

💢درس‌گفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۷).. ‌گفتارها

‌ی_کتاب. ‌الاسلام_دکتر_رضا_غلامی …🔸از طرفی، بعضی دیگر مانند هابز، مؤلفه اصلی در شکل‌گیری تمدن‌های برجسته، اثرگذار و فراگیر را توسعه سیاسی و سبک زندگی معرفی می‌کنند که البته طبعا منظور، توسعه سیاسی و سبک زندگی مدرن و غربی است. با این دیدگاه، جوامع متمدن به جوامعی اطلاق می‌شود که نرم‌های غربی را به صورت یکپارچه پذیرفته باشند؛ در این منظر، هر جامعه‌ای غیر از این جوامع، متمدن محسوب نمی‌شوند حتی اگر به برخی اصول مانند مردم‌سالاری پایبند باشند؛ از طرف دیگر، باید دید توسعه سیاسی یا سبک زندگی بدون سایر مناسبات اجتماعی چقدر در ‌سازی با توفیق روبه‌رو خواهند بود؟ چیزی که امروز در جوامع غربی با عنوان سطحی شدن اندیشه و فرهنگ و یا خالی شدن اقتصاد از فرهنگ قابل بحث و بررسی است …🔸برخی نیز مانند دورکیم و مارس موس، این عنصر را محیط اخلاقی معرفی می‌کنند که سازنده یک کل واحد باشد. با این‌حال، مشخص نیست عنصر اخلاقی در شرایطی که با نسبیت گره خورده و فاقد تکیه‌گاه محکمی چون عقل فطری است، چگونه می‌تواند یک کل واحد را تشکیل دهد و این کل واحد تا کجا از خود صیانت خواهد کرد؟. 🔸افراد دیگری مانند آنتونی پاکدن این م ...
  • گزارش تخلف

💢نظر اندیشمندان اسلامی در خصوص نحوه وجود تمدن ().. ⭕️جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۰۶)

🔻فصل سوم/فاصله جامعه‌سازی تا تمدن‌زایی.. ‌ …. 🔸آثار عملی و تحمیل‌گری تمدن‌ها، ناشی از همین وجودهای اعتباری است. اینکه تمدن‌ها برانسان تحمیل می‌شوند و او را مطابق قواعد خویش محدود می‌کنند، مربوط به اعتباریاتی است که در سطح انشائی تمدن وضع شده‌اند و حال بر خود انسان‌ها تحمیل گشته و حتی واضع خویش را نیز محدود می‌کند. نتیجه آنکه سطح مهمی از تمدن «وجود انشائی» دارد. بایدهایی که در قالب قوانین و بایسته‌های رفتاری در جامعه جریان دارد، همگی نشان از پیکره وجود انشائی تمدن است. قوانین مدنی، قوانین جزایی، قوانین اقتصادی و تجاری، قانون اساسی و حقوق عمومی، قانون شهرسازی و معماری، قوانین بین‌المللی، قوانین خرد و کلان مجموعه‌های دولتی و غیردولتی و …، همگی پیکره به‌هم پیوسته وجود انشائی تمدن را تشکیل داده‌اند …🔸هنگامی که این اعتبارات، صورتی نظام واره و شبکه‌ای پیدا می‌کند و از سوی یک سیاست‌مدار و یا قانونگذار طراحی شود، وجودهای انشائی بشربه قالبی تمدنی ریخته می‌شود. نتیجه آنکه سطح انشائی تمدن، ساختنی و وضع کردنی است و حاکم، متناسب با اهداف اجتماعی و وضعیت فرهنگی، قوانینی را برای شئون مختلف زندگی انسان ...
  • گزارش تخلف