کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن
📚.. ژوزه ساراماگو. یادداشتها
📚 #معرفی_کتاب
ژوزه ساراماگو
یادداشتها
سپتامبر 2008 تا اوت 2009
🔸بخشی از یادداشت مترجم کتاب
ساراماگو از سپتامبر 2008 [در سن86 سالگی] یادداشتهایی را در وبلاگاش آغاز کرد تا دیدگاهها، اندیشهها و حرفهای سادهای از این در و آن در و هرچه به ذهناش میرسد در آنها بیاورد. این یادداشتها که تا اوت 2009 ادامه پیدا کرد، در 2010 به صورت کتابی در آمد که میتوان آن را نوعی زندگینامهی خودنوشت او به شیوهای مدرن دانست، زندگینامهای حاوی اندیشههای او دربارهی موضوعات گوناگون سیاسی، اجتماعی، تاریخی و هنری با اشاره به رویدادهای روزانهی کنونی و گریزهایی گهگاهی به گذشتههای دورترش.
او این یادداشتها را در روزگارانی نوشته است که 86 تا 87 سالگیاش را میگذراند، سالها روزنامهنگاری و فعالیت سیاسی و اجتماعی را پشت سر داشت، عمدهترین رمانهایش را نوشته و به چاپ رسانده بود، به إمریکا و اروپا و دیگر نقاط جهان بویژه به گوشه و کنار وطنش سفرها کرده بود، جایزهی ادبی نوبل را برده بود، بنیاد ساراماگو را به کمک همسرش پیلار بنیان نهاده بود، و حتی تجربهی مرگ را از سر گذرانده بود...
ساراماگو با چنان گذشتهها و تجربههای فراوانش به عنوان روزنامهنگار و مقالهنویس و فعال سیاسی، روشنفکری از کار درآمد همهسونگر و نکتهبین دربارهی رویدادهای اینزمانی پیرامونش. از این رو، یاداشتهای 86 سالگیاش سرشاز از موضوعات گوناگونی است به گستردگی جهانی که در آن زیست – از انتخابات ریاست جمهوری در إمریکا و ایتالیایهای گرفتار پدیدهی برلوسکونی تا آنفلوآنزای خوکی و بحران مالی جهانی و هندسهی فراکتال؛ از محاکمه و ندامتنامهنویسی گالیله تا کشتارهای بیرحمانه در گوشه و کنار جهان؛ از اندیشیدن به شخصیتهایی چون مارتین لوترکینگ و محمود درویش و کافکا و مارکز، تا کافهنشینیهای فرناندو پسوآ و دیدارها و مناسبات شاعرانه و نویسندگان و انقلابیهای إمریکای لاتین؛ از هولوکاست و آلمانهای دوران نازیها تا مبارزهی فلسطینیها و محاصره و بمباران غزه... هنگامی که در دفاع از حق فلسطینیها به مسئلهی انتفاضه میپردازد، با استفاده از ادبیات قوم یهود و افسانهی داوود و جالوت شرح میدهد که اگر در عهد عتیق داوود نوجوان با پرتاب سنگ از تیر و کماناش توانست جالوت تنومند چهارمتری را از پای درآورد، اکنون جای آن دو عوض شده است، حالا فلسطینها هستند که سنگ پرتاب میکنند.
ساراماگو در پی اشاره به کشتار بیرحمانهی یهودیان در اردوگاههای نازیها مینویسد:
یهودیان اسرائیل اکنون خود را بر حق و صاحب اختیار میدانند. آنان زخم هولوکاست را میخارانند تا هرگز از خونریزی نیفتد، تا درمانناپذیر شود و آن را بتوانند چون پرچمی جلوی دیدگان جهان به نمایش درآورند. اسرائیل این کلام خوفانگیز یهوه در سفر تثنیه را از آن خود کرده است که «انتقام و جزا از آن من است». از این رو به خاطر فجایع گذشته و هراسهای امروزی، خود را بر حق میداند و این آموزه را میپرورد که هر گونه رنجی که به دیگران، به ویژه به فلسطینیها، تحمیل کنند و میکنند و خواهند کرد، هرگز به پای آنچه خود در هولوکاست کشیدهاند، نخواهند رسید، و میپرسد: «آیا آن یهودیانی که در اردوگاههای نازیها مردند، آنهایی که طی برنامهی اصلاح نژاد سلاخی شدند، آنهایی که در گتوها رها شدند تا بپوسند، آن تودههای عظیم بخت برگشته، از عملیات وحشتانگیزی که اعقابشان مرتکب میشوند، شرمنده نمیشدند؟»
—-------------------------------------------------------------------------------------------------
🔻چاپ دوم این کتاب 1393 توسط انتشارات نیکو نشر مشهد با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 28500 تومان راهی بازار نشر شده است.
🆔 @behruzfakhr
https://telegram.me/tamadone_novine_islami