طبق رسم‌الخط فرهنگستان، نوشتن «ها» (نشانه‌ی جمع) به هر دو صورت پیوسته و جدا صحیح است، یعنی، مثلا، هم «کتابها» و «دوستها» صحیح است

طبق رسم‌الخط فرهنگستان، نوشتن «ها» (نشانه‌ی جمع) به هر دو صورت پیوسته و جدا صحیح است، یعنی، مثلاً، هم «کتابها» و «دوستها» صحیح است و هم «کتاب‌ها» و «دوست‌ها». با این حال، فرهنگستان حکم کرده است که در پنج مورد «ها» حتماً باید جدا نوشته شود: ۱) بعد از کلمه‌های بیگانه‌ی نامأنوس، ۲) بعد از کلماتی که برجسته‌سازی شده‌اند، ۳) بعد از کلمات پردندانه، ۴) هر گاه جمع اسامی خاص مد نظر باشد، و ۵) بعد از کلماتی که به های غیرملفوظ مختوم‌اند.
@Virastyar
خلاصه‌ی مطلب: اگر «ها» را جدا بنویسیم، هیچ قاعده و استثنائی در کار نخواهد بود، اما اگر بخواهیم «ها» را پیوسته بنویسیم، اسیر قواعد و استثنائاتی می‌شویم که گفته شد و متن یکدستی‌اش را از دست می‌دهد. بنابراین، بهتر است همیشه «ها» را جدا بنویسیم. در حال حاضر، اغلب ناشرهای معتبرمان هم «ها» را جدا می‌نویسند.
@Virastyar