«بایست» و «باید» در دوره‌ی جدید زبان فارسی (یعنی تقریبا از هنگام حمله‌ی اعراب به ایران تا روزگار ما) مترادف هستند و فقط در لحن تما

«بایست» و «باید» در دوره‌ی جدید زبان فارسی (یعنی تقریباً از هنگام حمله‌ی اعراب به ایران تا روزگار ما) مترادف هستند و فقط در لحن تمایز ایجاد می‌کنند. اما باید بدانیم که این دو در دوره‌ی میانه‌ی زبان فارسی تفاوت زمانی داشته‌اند و در شش صیغه صرف هم می‌شده‌اند. «بایست» صورت ماضی داشته است و «باید» صورت مضارع.
امروزه «بایست» حالت غیررسمی‌تری پیدا کرده و صورت‌های عامیانه‌اش، یعنی «باهاس» و «باس»، مختص زبان کوچه‌بازاری در پایین‌ترین سطح آن هستند. با این حال، کاربرد «باید» و «بایست» به‌جای یکدیگر غلط نیست.
@Virastaar