شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «خواندن؛ توانستن است» انتخاب شده است

شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «خواندن؛ توانستن است» انتخاب شده است. من کاری به محتوای شعار و خوب یا بد آن ندارم، اما واقعاً نامطلوب است که شعار یک نمایشگاه بزرگ کتاب غلط ویرایشی داشته باشد. می‌دانیم که بین نهاد و گزاره نیاز به هیچ نشانه‌ای نداریم. برخی بین نهاد و گزاره ویرگول می‌گذارند اما مسئولان انتخاب این شعار پا را فراتر گذاشته‌اند و اشتباه بزرگ‌تری در حوزه‌ی نشانه‌گذاری مرتکب شده‌اند. نقطه‌ویرگول (؛) بین دو جمله به کار می‌رود‌ که از نظر دستوری کامل هستند اما از لحاظ معنایی وابستگی قوی به هم دارند. گذاشتن نقطه‌ویرگول بین نهاد و گزاره کار کسی است که با ابتدایی‌ترین اصول نگارش هم آشنایی ندارد.
امیدوارم پیش از آنکه این شعار روی پوسترها و بنرها نقش ببندد متولیان امر آن را اصلاح کنند: «خواندن توانستن است.»
@Virastaar