حمله‌ی اعراب به ایران را به‌طور تقریبی زمان پایان دوره‌ی زبان «فارسی میانه» (پهلوی) و آغاز «فارسی نو» می‌دانیم، اما این تصور اشتبا

حمله‌ی اعراب به ایران را به‌طور تقریبی زمان پایان دوره‌ی زبان «فارسی میانه» (پهلوی) و آغاز «فارسی نو» می‌دانیم، اما این تصور اشتباه است که با حمله‌ی اعراب به ایران مردم ناگهان طرز سخن گفتن و نوشتنشان را تغییر دادند و گذار زبانی اتفاق افتاد. دست‌کم، باید بازه‌ای صد تا دویست ساله را دوره‌ی گذار از فارسی میانه به فارسی نو دانست. از بد روزگار، اطلاعات و متون چندانی از این دوره‌ی گذار به دست ما نرسیده، اما می‌دانیم که حتی پیش از حمله‌ی اعراب، در اواخر عصر ساسانیان، تحولات زبانی آغاز شده بود و این را می‌توان به‌روشنی در آن دسته از متون پهلوی که متعلق به اواخر دوران ساسانی هستند ردیابی کرد.
اساساً زبان پدیده‌ی خلق‌الساعه نیست و تحولات آن هم به‌مرور اتفاق می‌افتد.
@Virastaar