🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken
🔶 تز شماره چهاردهم درباره ایران.. 💠 حتما بخوانید و منتشر کنید ….. ✍ دکتر
🔶 تز شماره چهاردهم درباره ایران
💠 حتما بخوانید و منتشر کنید...
✍ دکتر #سیدجوادطباطبایی.
🔶 در تاریخ و تاریخ فرهنگ ایرانِ پیش از آغاز دوران جدید پیوسته وجوه جدیدی وجود داشته است.
🔶 تجربههای ایرانیان در صد و پنجاه سال اخیر، در تجددخواهی، همچون گامهایی برای بازیابی این نقطههای قوت بوده است. درباره اهمیت دریافت ایرانیان از 《#ملّت》، 《#دولت》و 《وحدت در کثرت ممالک محروسه ایران》 پیشتر اشارههایی آوردم، و در فصل سوم بار دیگر نیز توضیحی خواهم آورد.
🔶 از تبدیل شرع به مجموعه قانونهای جدید، با پیروزی جنبش مشروطهخواهی مردم ایران، تجربههایی در نوشتن نثر #فارسی، از راه ترجمه داستانهای اروپایی، تجربههایی در نمایشنامهنویسی و... تا تکوین شعر فارسی جدید و تحولی که با کلنل علینقیوزیری و به ویژه مکتب ابوالحسن صبا، تا آغاز دهه پنجاه شمسی در موسیقی ملّی ایران صورت گرفت، همه وجوهی از آن 《جدیدِ در قدیم》تاریخ ایرانزمین است.
🔶 پس از دهه چهل شمسی آنچه زیر لوای 《آنچه خود داشت》، 《بازگشت به خویشتن》و... صورت گرفت، تصفیه حساب با این وجوه 《جدید در قدیم》بود.
🔶 یکی از نتایج پرداختن به بحث جدال قدیم و جدید، کوشش برای تمیز میان اجتهادهای بر مبنای آن وجوه《جدید در قدیم》و بازگشت به قدما در صورت نوعی از تجددخواهی ملّی است.
🔶 از میرزا آقا تبریزی در نمایشنامهنویسی، و میرزا حبیب اصفهانی در آفریدن زبان رمان، تا ابوالحسن صبا، در انقلابی که در موسیقی ملّی ایجاد کرد و صادق هدایت در داستاننویسی، اصل بر اجتهاد بر پایه نصّهای 《جدیدِ در قدیم》بود.
🔶 و امّا #بازگشتبهخویشتن، تصفیه حساب با آن اجتهاد نخستین بود تا راه تقلید از مقلّدان متاخر را هموار کند.
🔶 تاملی درباره ایران/ جلد یکم/ #دیباچهای بر نظریه انحطاط ایران/ صفحه ۵۹.
💠《از ایران باید دفاع کرد چه به ننگ و چه به نام》(دکتر سیدجواد طباطبایی، #فیلسوفسیاست).
💠جاودان خِرَد
💠 تابع قوانین جاری کشور #ایران
@MinervaEule1776
https://t.me/denkenfurdenken