در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


این فیلم MRI، یک انسان در هنگام صحبت کردن است، این ویدئو را جینس فراهام، فیزیک‌دان و زیست‌شناس معروف آلمان تهیه کرده است!

به حرکت زبان دقت کنید 👌.
  • گزارش تخلف

منفرد چیست؟

هنگامی کە یک زبان هیچ خویشاوندی در میان زبان‌های زنده و مرده نداشته باشد، آن را زبان منفرد می‌نامند. معروف‌ترین نمونەی این نوع زبان‌ها، زبان باسک است که در شمال اسپانیا و جنوب فرانسه گفتگو می‌شود. روشن است که در توصیف مسائل تاریخی زبان‌های منفرد، به علت عدم امکان استفاده از بهترین ابزار یعنی مقایسه زبان‌های خویشاوند، محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. در واقع در اینگونه موارد زبان‌شناس ناچار است که منحصرا بر داده‌های موجود در یک زبان تکیه کند و در نتیجه تنها روشی که در دسترس اوست، روش بازسازی درونی است. با این همه، حتی در زبان‌های منفرد نیز تنوعات و گوناگونی گویشی وجود دارند که می‌توان با مقایسەی آنها مراحل پیشین تحول این زبان‌هارا بازسازی کرد. ص ۴۸_ آرلاتو ...
  • گزارش تخلف

تولید محتوا دشوار است؟.. بخشی از نوشتە: شاهین کلانتری.. _ چون نیاز به فکر کردن دارد

کف ماجرا این است که باید فکر کنی. برای ما که به بی‌فکری عادت کرده‌ایم و از روز اول مدرسه تا اخذ بالاترین مدارک تحصیلی، مثل ربات در مسیرهایی که از قبل برایمان تعیین شده حرکت می‌کنیم. فکر کردن سخت‌ترین کار دنیاست. ما دوست داریم دیگران به جای ما فکر کنند و ما فقط مجری افکار آن‌ها باشیم. هرچند اگر در ظاهر اسم نشخوارهای ذهنی خودمان را فکر بگذاریم. اسم هر چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند «فکر» نیست …_چه باید کرد؟. وقتی وارد مسیر فکر کردن می‌شوی، باید طاقت و شهامت سردرگم شدن، عدم امنیت، پریشان‌فکری، تشویش و فشار ذهنی را داشته باشی. تسلط بر تفکر خلاقانه و نقادانه نیاز به آموختن دارد …_ چون صبر و تحمل می‌خواهد. اصولا محتوا نگاه بلندمدت می‌طلبد و چندان با میانبر سازگار نیست. ...
  • گزارش تخلف

چگونه یک مجله معتبر زبانشناسی پیدا کنیم؟. ارزیابی مجلات زبان‌شناسی.. معرفی پایگاه‌ها برای جستجوی

مجلات معتبر، شکارچی و لیست سیاه در حوزه زبانشناسی.
  • گزارش تخلف

«جمال نبز» اندیشمند و زبان¬شناس شهیر کرد، امروز شنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۷ در سن ۸۵ سالگی- به دلیل عارضه قلبی- در برلین پایتخت آلمان، در

پروفسور جمال نبز متولد سال ۱۹۳۳، شهر سلیمانیه کردستان عراق بوده که از سال ۱۹۶۲ در اروپا اقامت گزیده بود. از وی ۶۰ کتاب و صدها مقاله علمی و فکری و سیاسی به چهار زبان کردی، عربی، انگلیسی وآلمانی به چاپ رسیده است. او سال¬های زیادی در دانشگاه¬های مختلف اقلیم کردستان، دانشگاههای عراق و آلمان سمت استادی داشت.. ...
  • گزارش تخلف

نقش جدید خود را به قالب سیاست گذاری نشان داده است

لذا هرگاە سخنی از مسئله ­ای می­ رود، انبوهی از کارشناسان فریاد سیاست­ گذاری سر می‌­دهند و برای حل هر مسئله ­ای انواعی از سیاست ­گذاری­ها را پیشنهاد می­ کنند که البته همواره با اقتصاد پژوهشی خاصی گره خورده نیز هست.. این نوع نگاه وقتی به مسئلۀ جنسیت می­ رسد در فهم درون­ ماندگار جنسیت و فهم تکثر آن در می­ ماند. گاه درژست­‌های سیاست ­گذارانه ممکن است کارهای به اصطلاح کیفی نیز انجام دهد که البته غالبا نتایجش همان نتایج پژوهش­های کمی است یعنی: باید آگاهی بخشی شود، آموزش داده شود و فرهنگ­ سازی شود. حال اینکه آگاهی دست کیست که بخواهد حاتم بخشی کند یا ملات فرهنگی کجا جمع شده که فیگور جامعه­ شناس-روان­شناس ایرانی بخواهد آن را بسازد خود پرسش هستی­ شناسانۀ بسیار مهمی است. آگاهی زدایی از فرودست همان لحظه­ ای است که اندیشه ­های به ظاهر انتقادی نیز در بازتولیدش نقشی اساسی دارند. تعریف نوع جدیدی از منطق جامعه ­شناسی مردم ­مدار به قالب نوعی سخنرانی برای مردم درآمده است بی­ آنکه توجه شود اگر مردم­ مداری جامعه ­شناسانه معنایی داشته باشد، این معنا یعنی گوش دادن به سخن در حاشیه نه سخنرانی کردن برای حاشیه آ ...
  • گزارش تخلف

جنسیت و ارتوپدهای اخلاق.. کانال انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی. June ۱۶, ۲۰۱۸

آرش حیدری. فهم درون­ ماندگار مسئلۀ جنسیت در ایران معاصر، در کلان ­روایت­ هایی اسیر شده است که امتناعی پیش روی فهم جنسیت می­ گذارند. زمانی که از نسبت جنسیت با فرهنگ، سیاست، اجتماع یا اقتصاد سخن می‌­رود دو کلان روایت، زمین مجادله را، تسخیر می­ کنند. یکی کلان ­روایت رایج سنت­ گرا است که بدون برقرار کردن نسبت مشخصی با تحولات عمیق در ایران معاصر همچنان بر موضعی خاص پا می‌­فشارد و چه بسا بخش بزرگی از سیاست­ گذاری­‌ها نیز در درون چنین کلان ­روایتی مفهوم­ پردازی و اجرایی می‌­شوند. در سطح دیگر کلان ­روایتی حضور دارد که با پافشاری بر منطق زیستی زنان طبقه متوسط به بالای کلان­ شهرها، تصویری از زن و مطالبات زنانه ارائه می­ کند که نسبت وثیقی با زنان به حاشیه رفته ندارد. این نوع نگاه که غلبه­ ای تمام عیار بر منطق رسانه­ ای و البته علوم انسانی در ایران دارد، در فهم منطق جنسیت و تبعیض، روایتی را ارائه می­ کند که اولا به شدت مرکزگرا است، دوم به شدت طبقاتی است و مطالبات طبقۀ فرادست را فریاد می‌­زند، سوم منطق قومیتی خاص خود را دارد و دیگربودگی­‌های قومیتی را در پرانتز می­ گذارد. این نوع نگاه تلاش دارد فهم ...
  • گزارش تخلف