بهسوی تمدن نوین اسلامی کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۱۵ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ امشب ای اهل دعا روح دعا میآید. پسر خامس اصحاب کسا میآید.. مؤمنین گرد همآیید به محراب دعا صف ببندید که مولای شما میآید. 🍀🌺🌸🍀🌺🌸🍀🌺. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۵:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۳).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۶) … …🔸۳- ۲) رویکرد انسجام گرایانه. ساختارگرایی در سده اخیر، مقبولیت فراوانی در میان مجامع علمی جهان پیدا کرده. ساختارگرایی در مقابل مبنا گرایی، حقیقت علم را در ریشههای فرهنگی و گرایشهای مختلف انسانی بازگردانیده و مبنای ثابت و پایداری برای علوم قایل نیست. این دیدگاه که در مبانی فلسفی خود، به تفسیرگرایی در علم بازگشت دارد، بر سر سفره فلسفه پدیدارشناسانه مینشیند و در تفکر «وبر» وبعدها «مرتن»، تبدیل به یک آموزه اجتماعی میگردد. این نگرش در فلسفه علم، به رشد انباشتی علوم اشکال وارد کرده و پارادایمهای علمی را مطرح میکند. دورههای رشد علمی، متناسب با مبانی و اهداف جدید علمی شکل میگیرد و از این روی، علم رشد خطی ندارد و بسته به هر فرهنگی، متفاوت میشود. علومی که در دوران ایران باستان، مصر باستان و حتی اصفهان صفویه در دست دانشمندان بود، [با توجه به این دیگاه] ذاتا با علم کنونی متفاوت است و میراثی برای علم امروزین محسوب نمیشود. بنابراین، علم تک نسخهای نبوده و هدف تحقیق علمی هم کشف قوانین نیست. قواعد علمی، متناسب با پیش فرضها، تخیلات واهداف دانشمند، ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۱۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ اگر ایران به جز ویرانسرا نیست. من این ویرانسرا را دوست دارم [پلدختر، میدان روبهروی شهرداری، ۱۹ فروردین]. عکس از روحالله خسروی. 🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ 🍀در فضایل ماه شعبان/ دکتر حسن شهیدی.. اما با ظهور اسلام، این ماه رنگ و بوی معنوی و الهی یافت پیامبر اکرم (ص) فرمود در این ماه، روزی خدا میان خلایق، متشعب (پراکنده) میشود. لذا پیامبر عنایت خاصی به ماه شعبان داشت، روزهایش را به صیام و شبهایش را به قیام میگذراند (کان رسول الله یدأب فی صیامه و قیامه …) و میفرمود: شعبان ماه من است، خدا بیامرزد کسی را که مرا به ماه من یاری کند. همان گونه که ماه رجب مقدمه شعبان است، ماه شعبان هم مقدمه رمضان است. رجب متعلق به امیرالمومنین (ع) است، شعبان ماه رسولالله (ص) و رمضان «شهرالله» است. یعنی از سلسله مراتب ولایت و رسالت باید به حضرت حق رسید. اگر رجب ماه استغفار است، شعبان ماه تقرب است و رمضان موعد وصل و لقاء و حضور در ضیافت الهی …!. 🔸امیرالمومنین (ع) در این ماه گنجینهای پربار به یادگار نهاده به نام «مناجات شعبانیه». ترنمی عارفانه و نجوایی عاشقانه با حضرت دوست، آن جا که میگوید:. معبودا، به من دلی بخش که مشتاق مقام قرب تو شود، و زبانی که صدقش به سوی درگاهت بالا رود، و دیدهای حقیقتبین که به تو تقرب جوید …. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ باز پیوند روح و جان شده است. امشب دوباره حیدر صاحب پسرشده است.. گویا که کعبه دوباره حیدری شده است دیدی چه شور عجیبی در این جهان به پا شده است؟. ماه به زمین آمده است گویی چرا؟. زیرا که حسین صاحب برادر شده است. 🌸🍀🌺🌸🍀🌺🌸🍀. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ 💢چرا امت اسلام باید روز ولادت امام حسین (ع) را جشن بگیرد؟.. ✍ … شهید سید محمدباقر صدر.. * (ع) …. بسم الله الرحمن الرحیم والصلاة على أشرف أنبیائه و آله الطاهرین. 🔸عزیزان! هر امتى در نتیجه به هم پیوستن دو عامل به وجود مىآید: عامل و. به هر اندازه که اندیشه، ظرفیت سازندگى داشته باشد و رهبرى، روح آن اندیشه را مجسم کند، امت رشد مىکند و استوار مىشود. هر چقدر اندیشه دینى از وسعت در افق و انسانیت در مفاهیم بهرهمند باشد و هر اندازه در رهبرى وسعت قلب و واقعگرایى در عمل، وجود داشته باشد، گسترش مىیابد و ابعاد آن مشخص مىگردد …🔸بنابراین، اندیشه دینى و رهبرى، بنیان اساسى وجود یک امت و تعیین ابعاد مکانى و زمانى آن است. و ما بهنوبه خود این بنیان اساسى را داریم؛ زیرا وجود ما مبتنى بر هر دو جنبه فکرى و رهبرى این بنیان است. اندیشه دینى [ما] همانا است که هسته معنوى و نظرى امت را ایجاد کرد و عناصر فکرى امت را به او بخشید …🔸نیز در قهرمانان دین، کسانى چون [امام] السلام و دیگر شاگردان رهبر اعظم، صلىالله علیه وآله نمایان مىشود؛ کسانى که بنیان بشرى امت را تأسیس، راهش را روشن و معین و اندیشه را مجسم کردند و پشتوانهاى از آرمان و ایثار را برایش فراهم نمودند …🔸حال که امت با ولادت ا ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ حق کرده ظهور تا حسین آمده است. آیات جهاد با حسین آمده است.. فطرس به امید عفو بر درگه او با ذکر حسین، با حسین آمده است. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ 🔺دخترانهای برای یک کهنهسرباز پاسدار جانباز! بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۴۲ ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ 💢کرسی ترویجی بارخوانی ضعف مسلمانان و راههای برون رفت از آن.. 🔻ارائه دهندگان 🔸۱- جناب آقای دکتر شریف لکزایی. عنوان سخنرانی: (علل ضعف تمدنی و عقبماندگی جوامع اسلامی از منظر امام موسی صدر). 🔸۲- جناب آقای دکتر مختار شیخ حسینی. عنوان سخنرانی: (اسلامگرایان معاصر غرب و مشکله عقبماندگی با تاکید بر «شکیب ارسلان» و «محمد غزالی»). 🔸۳- جناب آقای دکتر رسول نوروزی. عنوان سخنرانی: (جدال میان وضعیت در خود و برون از خود). 🔸دبیر علمی: جناب آقای دکتر سعید هاشمینسب. 🔹مشروح این سخنرانیها را در لینک زیر ببینید:. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ⭕️چرا علم آموزی در کشور ما نهادینه نشده است؟..!؟. آموزی_و_تمدنسازی. الاسلام_رسول_جعفریان یکی از پربسامدترین مفاهیم در مباحث و های_تمدنی و اجتماعی ما، بویژه در مقایسه میان غرب و شرق، مفهوم «عقب ماندگی»، یافتن علل آن و تلاش برای جبران آن یعنی رسیدن به و باشد. در این وضعیت، یکی «ما» هستیم و دیگر «غرب». نسبت این دو به همدیگر، و فاصله عریض و طویل میان آنها، تأمل بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران ما را درپی داشته است. در چند دهۀ اخیر، با پیشرفتی که در شرق آسیا پیشآمده، یک ابهام دیگر هم بر آنچه بود افزوده شدهاست. معمولا گفتهمیشد، غرب و شرق، اما حالا بخشی از شرق، خود را از وضعیت ماندگی قبلی رهانیده و با سرعت در حال رقابت با «غرب» است. با این حال، خاورمیانه و کشورهای پیرامونی آن و نیز آفریقا و بخشهایی از آمریکای لاتین، همچنان از عقبماندگی رنج میبرند، و طبعا در فکر رهایی از این وضعیت هستند …🔸متفکران ما چه اندیشهای در این باره داشتهاند و چه راهحلی ارائه دادهاند؟. در این باره، و در طول یک قرنونیم، صدهاهزار صفحه از کتاب و مجله و مقاله نوشته و چاپ شده و بارها و بارها در این باره سخن گفتهشده است. های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی همواره ارائه شده، و ب ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ 🔺مطالعه، بهترین راه برای رهایی از زندان تابوهای ذهنی است … … …📚🌺📚🌺📚🌺📚🌺 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ 🔻اگر ما بهسمت تمدن نوین اسلامی حرکت نکنیم چه میشود؟ اگر ما به سمت تمدن [نوین] اسلامی حرکت نکنیم، بیم آن میرود که در مرحله نظامسازی متوقف شویم. امروز در گسترۀ «جهانیشدن» و فراگیری مدرنیته، نظام ایدهآل، «لیبرال دموکراسی» است. پشتوانه لیبرال دموکراسی و در کل مدرنیسم، تمدن غربی است. حال اگر بخواهیم نظام سیاسی اسلامی مطلوب داشتهباشیم نمیتواند بدون پشتوانۀ تمدن اسلامی باشد. به بیان بهتر، ما بین دو حلقۀ تمدنی گذشته و آینده قرار گرفتهایم. یکی از کارکردهای وصل کردن این دو حلقه تمدنی به یکدیگر بوده است. به این معنا که انقلاب اسلامی خواسته «گسستگی مدرن» را به «پیوستگی اسلامی» تبدیل کند …. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۱۲ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ حلول ما شعبان و فررسیدن اعیاد آن بر همگان مبارکباد.. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۶ 💢فلسفه سیاسی فارابی و جمهوری اسلامی (بخش پایانی) ✍یادداشتی از حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانیمقدم …🔻ویژگیهایی فیلسوف/حاکم. 🔸ویژگیهایی که فارابی برای فیلسوف موردنظر خود برمیشمارد، بهطور کامل در معمول فیلسوفان شناختهشده یافت نمیشود؛ ازاینرو میتوان گفت که فارابی درصدد ارائه تصویر ایده آل خود از فیلسوف و حاکم مطلوب است. با توجه به نکته روشی که از او آموختیم؛ در بازسازی دیدگاه فارابی برای زمان ما، ویژگیهای فیلسوف و حاکم موردنظر فارابی را تنها در مجموعهای از صاحبنظران و کارشناسان دانشهای مربوط به زندگی سیاسی اجتماعی معاصر میتوان یافت …🔸در زمان ما تحقق همین شرط تعقل نیازمند یک شورای وسیع و پرتعداد است و حتی میتوان آن را در ضمن دو یا سه قوه و در کل سیستم بوروکراسی و یا درمجموع نظام آموزشی و پژوهشی و آکادمیک تصویر کرد. حتی اگر شرط تعقل را بخواهیم در یک شورای محدود پی بگیریم بازهم چنین شورایی بیشتر شورای صاحبنظران و کارشناسان و مشاوران خواهد بود …🔻حاکم جامعه ازنظر فارابی چه کسی است؟. 🔸حاکم جامعه کسی است که یا از طریق فلسفهورزی و یا از طریق وحی در ارتباط با عقل فعال است و احیانا عقل فعال در او حلول کرده و ازاینرو قوه قانونگذا ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۶ 🔺 «هنر شفاف اندیشیدن»، اثر رولف دوبلی با ترجمۀ خوب عادل فردوسیپور و دوستانش، یکی از دو کتابیست که دخترم بهمناسبت روز پدر و فرا رولف دوبلی در این کتاب بهخوبی نشان میدهد که چطور پیشفرضهای غلط ذهنی در هنگام اندیشیدن، ما را دچار خطاء و اشتباه میکند …امیدوارم فرصتی پیشآید تا بتوانم گزیدههایی از متن این کتاب را در کانال به اشتراک بگذارم.. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 💢فلسفه سیاسی فارابی و جمهوری اسلامی (بخش اول).. ✍یادداشتی از حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانیمقدم ✅فارابی برای فقیه مجموعهای از دانشها را برمیشمارد و بر پایه این دانشهاست که فقیه میتواند در راستای مقاصدی که پیامبر داشته، احکام متناسب را در شرایط زمانی و مکانی خودش استنباط کند …💠متن زیر یادداشتی است که توسط حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانیمقدم عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوشته شده است؛. 🔻اندیشه فارابی میراث مشترک بشری. 🔸دستاورد اندیشمندانی مانند فارابی میراث مشترک بشری است و میتواند به طرح پرسشهای جدید و یا تلاش برای یافتن پاسخهای جدید و یا پردازش دیدگاههای جدید در اندیشه سیاسی بیانجامد (پارخ؛ «نظریهپردازی در مورد نظریه سیاسی»، ص ۴۰۸ و ۴۰۹). بهره گرفتن از فلسفه سیاسی فارابی برای ایران امروز یک ضرورت است. در این گفتار پرسش این است که: فلسفه سیاسی فارابی برای ایران امروز ما و برای نظام جمهوری اسلامی چه دستاورد و یا فایدهای دارد؟. 🔻وحی و پیامبری محور فلسفه سیاسی فارابی. 🔸محور فلسفه سیاسی فارابی، چنانکه در مبادی آرا اهل المدینة الفاضلة آمده است، موضوع وحی و پیامبری است. در تبیین فارابی از موضوع وحی و پیامبری سیره پیامبر خاتم (ص) نقش پررنگی دارد. جهانشناسی و ان ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 🔺کتاب مادر تمدنها و عصاره آنها و یکی از جلوههای کمال بشری است … …📚🌹📚🌹📚🌹📚🌹 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۲).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۵) …. …🔸۲- ۲) مارکسیسم. نگرش دوم نگرش جریانهای مارکسیستی است که از مارکس و انگلس شروع شد.،،، و … به گونههای مختلفی این سنت فکری را ادامه دادند. در این نگرش بازهم علم انباشتی قلمداد میشود و باز هم خطی رشد میکند. این افراد میان علوم اجتماعی و طبیعی تفکیک قائل شده و علوم طبیعی را علوم دقیقه و علم اجتماعی را سرشار از ارزشگذاری و جهتگیری سیاسی و اقتصادی میدانند …🔸در این نگرش، مساله اصلی تضاد طبقاتی و استثمار تودههای مردمی و کارگری توسط طبقه حاکم و نخبگان سیاسی و علمی است، در واقع مارکسیستها علم را خنثی تلفی میکنند و تنها به روابط تولید و مصرف اشکال دارند. آنها بر این باورند که طبقه حاکم با تولید یک ایدئولوژی آرام کننده، جایگاه خود را تثبیت میکنند. ایدئولوژی توجیهگر فاصله طبقاتی و توجیهکننده عملکرد سیاسی و اقتصادی طبقه حاکم است. گرامشی نخبگان را توجیهگر نظام سیاسی و روابط تولید میداند، لذا ایدئولوژی و دین افیون تودهها قلمداد میشود و مانع از خودآگاهی انسانها خواهد شد بر این باورست که وقتی خودآگاهی تودههای کارگری افزایش یافت، جامعه کار ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۴۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ما انسانها مثل مدادرنگی هستیم، شاید رنگ مورد علاقۀ یکدیگر نباشیم! اما روزی برای کامل کردن نقاشیهایمان دنبال هم خواهیم گشت! بهشرطی که همدیگر را تا حد نابودی نتراشیم … بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۱۵ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 📚اقتدا به محمد (ص)، نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر/ کتابی از پرفسور کارل ارنست.. 🔻: حجتالاسلام دکتر قاسم کاکایی. 🔻:. انتشارات هرمس. بارهی نویسندهی امریکایی کتاب. 🔸پرفسور هرچند تصریح کرده که مسلمان نیست ولی در میان دانشگاهیان امریکا به عنوان یکی از سرسختترین مدافعان اسلام و مسلمانان شناخته میشود. دکوراسیون دفتر و منزل وی در شهر چپلهیل سبکی کاملا اسلامی دارد. در سال ۲۰۰۲ و پس از واقعهی «۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱» وی گزیدهای از قرآن مجید ترجمهی مایکل سلز را به عنوان کتاب درسی همهی دانشجویان ورودی دانشگاه کارولینای شمالی (که بالغ بر چندهزار نفر میشدند) تعیین کرد و همین امر باعث تنشهای فراوانی در امریکا شد و به تحریک محافل صهیونیستی و بنیادگرایان تندرو مسیحی شکایت متعددی علیه دانشگاه و مسئولان این برنامه (از جمله کارل ارنست) اقامه شد. همسر ایشان خانم جودیت ارنست که همراه با شوهرش برای شرکت در کنفرانس «مولانا و دین» در سال ۱۳۸۶ به ایران آمده بود پس از بارگشت، نامهی سرگشادهای خطاب به جورج بوش، رئیسجمهوری وقت امریکا، نوشت که طی آن از سیاستهای بوش نسبت به ایران و ایجاد جو «ایران هراسی» در امریکا، انتقاد کرده بود. این نامه در برخی از نشریات امریکا به چاپ رسید …🔸به هر حال، ... ‹ 1 2 3 4 5 ›
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۱۵ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ امشب ای اهل دعا روح دعا میآید. پسر خامس اصحاب کسا میآید.. مؤمنین گرد همآیید به محراب دعا صف ببندید که مولای شما میآید. 🍀🌺🌸🍀🌺🌸🍀🌺.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۵:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۳).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۶) … …🔸۳- ۲) رویکرد انسجام گرایانه. ساختارگرایی در سده اخیر، مقبولیت فراوانی در میان مجامع علمی جهان پیدا کرده. ساختارگرایی در مقابل مبنا گرایی، حقیقت علم را در ریشههای فرهنگی و گرایشهای مختلف انسانی بازگردانیده و مبنای ثابت و پایداری برای علوم قایل نیست. این دیدگاه که در مبانی فلسفی خود، به تفسیرگرایی در علم بازگشت دارد، بر سر سفره فلسفه پدیدارشناسانه مینشیند و در تفکر «وبر» وبعدها «مرتن»، تبدیل به یک آموزه اجتماعی میگردد. این نگرش در فلسفه علم، به رشد انباشتی علوم اشکال وارد کرده و پارادایمهای علمی را مطرح میکند. دورههای رشد علمی، متناسب با مبانی و اهداف جدید علمی شکل میگیرد و از این روی، علم رشد خطی ندارد و بسته به هر فرهنگی، متفاوت میشود. علومی که در دوران ایران باستان، مصر باستان و حتی اصفهان صفویه در دست دانشمندان بود، [با توجه به این دیگاه] ذاتا با علم کنونی متفاوت است و میراثی برای علم امروزین محسوب نمیشود. بنابراین، علم تک نسخهای نبوده و هدف تحقیق علمی هم کشف قوانین نیست. قواعد علمی، متناسب با پیش فرضها، تخیلات واهداف دانشمند، ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۳:۱۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ اگر ایران به جز ویرانسرا نیست. من این ویرانسرا را دوست دارم [پلدختر، میدان روبهروی شهرداری، ۱۹ فروردین]. عکس از روحالله خسروی. 🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ 🍀در فضایل ماه شعبان/ دکتر حسن شهیدی.. اما با ظهور اسلام، این ماه رنگ و بوی معنوی و الهی یافت پیامبر اکرم (ص) فرمود در این ماه، روزی خدا میان خلایق، متشعب (پراکنده) میشود. لذا پیامبر عنایت خاصی به ماه شعبان داشت، روزهایش را به صیام و شبهایش را به قیام میگذراند (کان رسول الله یدأب فی صیامه و قیامه …) و میفرمود: شعبان ماه من است، خدا بیامرزد کسی را که مرا به ماه من یاری کند. همان گونه که ماه رجب مقدمه شعبان است، ماه شعبان هم مقدمه رمضان است. رجب متعلق به امیرالمومنین (ع) است، شعبان ماه رسولالله (ص) و رمضان «شهرالله» است. یعنی از سلسله مراتب ولایت و رسالت باید به حضرت حق رسید. اگر رجب ماه استغفار است، شعبان ماه تقرب است و رمضان موعد وصل و لقاء و حضور در ضیافت الهی …!. 🔸امیرالمومنین (ع) در این ماه گنجینهای پربار به یادگار نهاده به نام «مناجات شعبانیه». ترنمی عارفانه و نجوایی عاشقانه با حضرت دوست، آن جا که میگوید:. معبودا، به من دلی بخش که مشتاق مقام قرب تو شود، و زبانی که صدقش به سوی درگاهت بالا رود، و دیدهای حقیقتبین که به تو تقرب جوید …. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ باز پیوند روح و جان شده است. امشب دوباره حیدر صاحب پسرشده است.. گویا که کعبه دوباره حیدری شده است دیدی چه شور عجیبی در این جهان به پا شده است؟. ماه به زمین آمده است گویی چرا؟. زیرا که حسین صاحب برادر شده است. 🌸🍀🌺🌸🍀🌺🌸🍀.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ 💢چرا امت اسلام باید روز ولادت امام حسین (ع) را جشن بگیرد؟.. ✍ … شهید سید محمدباقر صدر.. * (ع) …. بسم الله الرحمن الرحیم والصلاة على أشرف أنبیائه و آله الطاهرین. 🔸عزیزان! هر امتى در نتیجه به هم پیوستن دو عامل به وجود مىآید: عامل و. به هر اندازه که اندیشه، ظرفیت سازندگى داشته باشد و رهبرى، روح آن اندیشه را مجسم کند، امت رشد مىکند و استوار مىشود. هر چقدر اندیشه دینى از وسعت در افق و انسانیت در مفاهیم بهرهمند باشد و هر اندازه در رهبرى وسعت قلب و واقعگرایى در عمل، وجود داشته باشد، گسترش مىیابد و ابعاد آن مشخص مىگردد …🔸بنابراین، اندیشه دینى و رهبرى، بنیان اساسى وجود یک امت و تعیین ابعاد مکانى و زمانى آن است. و ما بهنوبه خود این بنیان اساسى را داریم؛ زیرا وجود ما مبتنى بر هر دو جنبه فکرى و رهبرى این بنیان است. اندیشه دینى [ما] همانا است که هسته معنوى و نظرى امت را ایجاد کرد و عناصر فکرى امت را به او بخشید …🔸نیز در قهرمانان دین، کسانى چون [امام] السلام و دیگر شاگردان رهبر اعظم، صلىالله علیه وآله نمایان مىشود؛ کسانى که بنیان بشرى امت را تأسیس، راهش را روشن و معین و اندیشه را مجسم کردند و پشتوانهاى از آرمان و ایثار را برایش فراهم نمودند …🔸حال که امت با ولادت ا ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ حق کرده ظهور تا حسین آمده است. آیات جهاد با حسین آمده است.. فطرس به امید عفو بر درگه او با ذکر حسین، با حسین آمده است. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۴۲ ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ 💢کرسی ترویجی بارخوانی ضعف مسلمانان و راههای برون رفت از آن.. 🔻ارائه دهندگان 🔸۱- جناب آقای دکتر شریف لکزایی. عنوان سخنرانی: (علل ضعف تمدنی و عقبماندگی جوامع اسلامی از منظر امام موسی صدر). 🔸۲- جناب آقای دکتر مختار شیخ حسینی. عنوان سخنرانی: (اسلامگرایان معاصر غرب و مشکله عقبماندگی با تاکید بر «شکیب ارسلان» و «محمد غزالی»). 🔸۳- جناب آقای دکتر رسول نوروزی. عنوان سخنرانی: (جدال میان وضعیت در خود و برون از خود). 🔸دبیر علمی: جناب آقای دکتر سعید هاشمینسب. 🔹مشروح این سخنرانیها را در لینک زیر ببینید:. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ⭕️چرا علم آموزی در کشور ما نهادینه نشده است؟..!؟. آموزی_و_تمدنسازی. الاسلام_رسول_جعفریان یکی از پربسامدترین مفاهیم در مباحث و های_تمدنی و اجتماعی ما، بویژه در مقایسه میان غرب و شرق، مفهوم «عقب ماندگی»، یافتن علل آن و تلاش برای جبران آن یعنی رسیدن به و باشد. در این وضعیت، یکی «ما» هستیم و دیگر «غرب». نسبت این دو به همدیگر، و فاصله عریض و طویل میان آنها، تأمل بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران ما را درپی داشته است. در چند دهۀ اخیر، با پیشرفتی که در شرق آسیا پیشآمده، یک ابهام دیگر هم بر آنچه بود افزوده شدهاست. معمولا گفتهمیشد، غرب و شرق، اما حالا بخشی از شرق، خود را از وضعیت ماندگی قبلی رهانیده و با سرعت در حال رقابت با «غرب» است. با این حال، خاورمیانه و کشورهای پیرامونی آن و نیز آفریقا و بخشهایی از آمریکای لاتین، همچنان از عقبماندگی رنج میبرند، و طبعا در فکر رهایی از این وضعیت هستند …🔸متفکران ما چه اندیشهای در این باره داشتهاند و چه راهحلی ارائه دادهاند؟. در این باره، و در طول یک قرنونیم، صدهاهزار صفحه از کتاب و مجله و مقاله نوشته و چاپ شده و بارها و بارها در این باره سخن گفتهشده است. های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی همواره ارائه شده، و ب ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ 🔺مطالعه، بهترین راه برای رهایی از زندان تابوهای ذهنی است … … …📚🌺📚🌺📚🌺📚🌺
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ 🔻اگر ما بهسمت تمدن نوین اسلامی حرکت نکنیم چه میشود؟ اگر ما به سمت تمدن [نوین] اسلامی حرکت نکنیم، بیم آن میرود که در مرحله نظامسازی متوقف شویم. امروز در گسترۀ «جهانیشدن» و فراگیری مدرنیته، نظام ایدهآل، «لیبرال دموکراسی» است. پشتوانه لیبرال دموکراسی و در کل مدرنیسم، تمدن غربی است. حال اگر بخواهیم نظام سیاسی اسلامی مطلوب داشتهباشیم نمیتواند بدون پشتوانۀ تمدن اسلامی باشد. به بیان بهتر، ما بین دو حلقۀ تمدنی گذشته و آینده قرار گرفتهایم. یکی از کارکردهای وصل کردن این دو حلقه تمدنی به یکدیگر بوده است. به این معنا که انقلاب اسلامی خواسته «گسستگی مدرن» را به «پیوستگی اسلامی» تبدیل کند …. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۱۲ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ حلول ما شعبان و فررسیدن اعیاد آن بر همگان مبارکباد.. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۶ 💢فلسفه سیاسی فارابی و جمهوری اسلامی (بخش پایانی) ✍یادداشتی از حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانیمقدم …🔻ویژگیهایی فیلسوف/حاکم. 🔸ویژگیهایی که فارابی برای فیلسوف موردنظر خود برمیشمارد، بهطور کامل در معمول فیلسوفان شناختهشده یافت نمیشود؛ ازاینرو میتوان گفت که فارابی درصدد ارائه تصویر ایده آل خود از فیلسوف و حاکم مطلوب است. با توجه به نکته روشی که از او آموختیم؛ در بازسازی دیدگاه فارابی برای زمان ما، ویژگیهای فیلسوف و حاکم موردنظر فارابی را تنها در مجموعهای از صاحبنظران و کارشناسان دانشهای مربوط به زندگی سیاسی اجتماعی معاصر میتوان یافت …🔸در زمان ما تحقق همین شرط تعقل نیازمند یک شورای وسیع و پرتعداد است و حتی میتوان آن را در ضمن دو یا سه قوه و در کل سیستم بوروکراسی و یا درمجموع نظام آموزشی و پژوهشی و آکادمیک تصویر کرد. حتی اگر شرط تعقل را بخواهیم در یک شورای محدود پی بگیریم بازهم چنین شورایی بیشتر شورای صاحبنظران و کارشناسان و مشاوران خواهد بود …🔻حاکم جامعه ازنظر فارابی چه کسی است؟. 🔸حاکم جامعه کسی است که یا از طریق فلسفهورزی و یا از طریق وحی در ارتباط با عقل فعال است و احیانا عقل فعال در او حلول کرده و ازاینرو قوه قانونگذا ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۶ 🔺 «هنر شفاف اندیشیدن»، اثر رولف دوبلی با ترجمۀ خوب عادل فردوسیپور و دوستانش، یکی از دو کتابیست که دخترم بهمناسبت روز پدر و فرا رولف دوبلی در این کتاب بهخوبی نشان میدهد که چطور پیشفرضهای غلط ذهنی در هنگام اندیشیدن، ما را دچار خطاء و اشتباه میکند …امیدوارم فرصتی پیشآید تا بتوانم گزیدههایی از متن این کتاب را در کانال به اشتراک بگذارم.. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 💢فلسفه سیاسی فارابی و جمهوری اسلامی (بخش اول).. ✍یادداشتی از حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانیمقدم ✅فارابی برای فقیه مجموعهای از دانشها را برمیشمارد و بر پایه این دانشهاست که فقیه میتواند در راستای مقاصدی که پیامبر داشته، احکام متناسب را در شرایط زمانی و مکانی خودش استنباط کند …💠متن زیر یادداشتی است که توسط حجتالاسلام دکتر احمدرضا یزدانیمقدم عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوشته شده است؛. 🔻اندیشه فارابی میراث مشترک بشری. 🔸دستاورد اندیشمندانی مانند فارابی میراث مشترک بشری است و میتواند به طرح پرسشهای جدید و یا تلاش برای یافتن پاسخهای جدید و یا پردازش دیدگاههای جدید در اندیشه سیاسی بیانجامد (پارخ؛ «نظریهپردازی در مورد نظریه سیاسی»، ص ۴۰۸ و ۴۰۹). بهره گرفتن از فلسفه سیاسی فارابی برای ایران امروز یک ضرورت است. در این گفتار پرسش این است که: فلسفه سیاسی فارابی برای ایران امروز ما و برای نظام جمهوری اسلامی چه دستاورد و یا فایدهای دارد؟. 🔻وحی و پیامبری محور فلسفه سیاسی فارابی. 🔸محور فلسفه سیاسی فارابی، چنانکه در مبادی آرا اهل المدینة الفاضلة آمده است، موضوع وحی و پیامبری است. در تبیین فارابی از موضوع وحی و پیامبری سیره پیامبر خاتم (ص) نقش پررنگی دارد. جهانشناسی و ان ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۰۱/۱۵ 🔺کتاب مادر تمدنها و عصاره آنها و یکی از جلوههای کمال بشری است … …📚🌹📚🌹📚🌹📚🌹
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۲).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۵) …. …🔸۲- ۲) مارکسیسم. نگرش دوم نگرش جریانهای مارکسیستی است که از مارکس و انگلس شروع شد.،،، و … به گونههای مختلفی این سنت فکری را ادامه دادند. در این نگرش بازهم علم انباشتی قلمداد میشود و باز هم خطی رشد میکند. این افراد میان علوم اجتماعی و طبیعی تفکیک قائل شده و علوم طبیعی را علوم دقیقه و علم اجتماعی را سرشار از ارزشگذاری و جهتگیری سیاسی و اقتصادی میدانند …🔸در این نگرش، مساله اصلی تضاد طبقاتی و استثمار تودههای مردمی و کارگری توسط طبقه حاکم و نخبگان سیاسی و علمی است، در واقع مارکسیستها علم را خنثی تلفی میکنند و تنها به روابط تولید و مصرف اشکال دارند. آنها بر این باورند که طبقه حاکم با تولید یک ایدئولوژی آرام کننده، جایگاه خود را تثبیت میکنند. ایدئولوژی توجیهگر فاصله طبقاتی و توجیهکننده عملکرد سیاسی و اقتصادی طبقه حاکم است. گرامشی نخبگان را توجیهگر نظام سیاسی و روابط تولید میداند، لذا ایدئولوژی و دین افیون تودهها قلمداد میشود و مانع از خودآگاهی انسانها خواهد شد بر این باورست که وقتی خودآگاهی تودههای کارگری افزایش یافت، جامعه کار ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۴۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ما انسانها مثل مدادرنگی هستیم، شاید رنگ مورد علاقۀ یکدیگر نباشیم! اما روزی برای کامل کردن نقاشیهایمان دنبال هم خواهیم گشت! بهشرطی که همدیگر را تا حد نابودی نتراشیم …
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۱۵ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 📚اقتدا به محمد (ص)، نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر/ کتابی از پرفسور کارل ارنست.. 🔻: حجتالاسلام دکتر قاسم کاکایی. 🔻:. انتشارات هرمس. بارهی نویسندهی امریکایی کتاب. 🔸پرفسور هرچند تصریح کرده که مسلمان نیست ولی در میان دانشگاهیان امریکا به عنوان یکی از سرسختترین مدافعان اسلام و مسلمانان شناخته میشود. دکوراسیون دفتر و منزل وی در شهر چپلهیل سبکی کاملا اسلامی دارد. در سال ۲۰۰۲ و پس از واقعهی «۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱» وی گزیدهای از قرآن مجید ترجمهی مایکل سلز را به عنوان کتاب درسی همهی دانشجویان ورودی دانشگاه کارولینای شمالی (که بالغ بر چندهزار نفر میشدند) تعیین کرد و همین امر باعث تنشهای فراوانی در امریکا شد و به تحریک محافل صهیونیستی و بنیادگرایان تندرو مسیحی شکایت متعددی علیه دانشگاه و مسئولان این برنامه (از جمله کارل ارنست) اقامه شد. همسر ایشان خانم جودیت ارنست که همراه با شوهرش برای شرکت در کنفرانس «مولانا و دین» در سال ۱۳۸۶ به ایران آمده بود پس از بارگشت، نامهی سرگشادهای خطاب به جورج بوش، رئیسجمهوری وقت امریکا، نوشت که طی آن از سیاستهای بوش نسبت به ایران و ایجاد جو «ایران هراسی» در امریکا، انتقاد کرده بود. این نامه در برخی از نشریات امریکا به چاپ رسید …🔸به هر حال، ...