بهسوی تمدن نوین اسلامی کانالی برای تاریخ، تفکر و تمدن بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 📚اقتدا به محمد (ص)، نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر/ کتابی از پرفسور کارل ارنست.. 🔻: حجتالاسلام دکتر قاسم کاکایی. 🔻:. انتشارات هرمس. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۵:۰۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 💢انسان آگاه و حقشناس، را از طریق معجزهها نمیشناسد، بلکه او را از پیامش میشناسد … 🔸 …معجزه آنچنان که موسی و یا عیسی و و یا همۀ انبیاء داشتهاند برای ایجاد ایمان و یقین و اعتراف به غیبی بودن منشاء قدرت و دانش پیغمبر است، و این یک فرد عامی است که از پیغمبر معجزه میخواهد، عامی است که میگوید: «اگر این سنگ ریزه را در دستت تبدیل به طلا کنی میفهمم تو پیامبری»، ولی انسان آگاه و حقشناس، پیامبر را با این قبیل معجزهها نمیشناسد و بلکه او را از پیامش میشناسد، قرآن را از معنایش میشناسد و آهنگ و لحن و طرز سخن گفتن را میشناسد که عادی نیست، بشری نیست ولو آن پیشبینیها را هم نکند و از آینده یا از پشت کوه که مردم اطلاع ندارند خبر ندهد. این است که قرآن بزرگترین معجزۀ پیامبر و برای آینده است، زیرا که بعد از نبوت پیامبر اسلام، انسان بیشتر آگاهی و رشد عقلی و منطقی خواهد داشت و اوست که قرآن را از طرز سخن گفتنش تشخیص میدهد که سخن، خدایی است و پیام محمد (ص) را بزرگترین نشان نبوت او میشناسد …🔸این است که مسلمانهایی چون علی، ابوذر، عمار، سلمان و … از پیغمبر معجزه نخواستند؛ تا لب به سخن گشود دریافتند که این «او» ست. ابوذر تا از صحرا آمد و چشمش به پیغمبر افتاد نبوت و رسالت و پیام حضر ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ۲۷ رجب، سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) مبارک باد.. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 💢بعثت، شکوفایی انسان کامل.. ✍دکتر حسن شهیدی.. 🔻خورشید هدایت از مشرق حرا طلوع کرد … 🔸یتیم مکه، پدر معنوی بشریت شد و آن که به مکتب نرفت و خط ننوشت، استاد همه عالمیان شد. از بیابان تفدیده جزیرة العرب سر برآورد و کام تشنگان ایمان و معرفت را سیراب کرد. خدایش به «خلق عظیم» و «مقام محمود» و «اسوه حسنه» بستود.. 🔸هماو که «رحمة للعالمین» بود و با نرمی و خوشخویی، جماعت جاهل و سنگدل عرب را مجذوب خود نمود. ملت متشتت عرب را متحد کرد، آن جماعتی که روزگار از طریق خونریزی و غارت میگذرانده و جز خشونت و قساوت چیزی نمیشناختند …🔸با شهامتی بینظیر به جنگ سنن جاهلی رفت و بتهای شرک و جهالت بشکست. بلاغت قرآنش، رونق از فصاحت شعر عرب بربود و حکمت و درایتش، سیاست و کیاست فحول قبایل را از سکه انداخت …🔸تواضعی چون بردگان و خاکنشینان داشت، اما جلال و جبروتش بر دل خدایگان رعب میافکند. فروغ جاودانهاش در روزگار تاریک جاهلیت بدرخشید. با رخسار برافروخته، آتش به خرمن جانها زد و دلها را مجذوب جمال ملکی و ملکوتی خود نمود.. 🔸حسنش به اتفاق ملاحت جهان گرفت، و البته آن چه دلها را برمیآشفت و میربود، لطف طبع و خوبی اخلاقش بود. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 📚آق قلا، آخوند علی و کتابهایش! … … بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۲۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 💢کاهش اثرات بلایای طبیعی با مشارکت اجتماعی و آموزش همگانی ….. yon. ir/aOUwG 🔸خطرها و بلایای طبیعی همواره به عنوان مخربترین عوامل آسیبرسان به جامعه، انسان و محیط زیست شناخته میشوند. یکی از شاخصهای مهم توسعه کشورها، میزان آمادگی در برابر انواع مختلف بلایای محیطی است که این مهم در برخی کشورها از توجه کمتری برخوردارند زیرا برنامهریزان توسعه و بحران به طور مجزا از هم فعالیت میکنند و همین امر سبب ناهماهنگی در امر برنامهریزی توسعه و بحران میشود …🔸در دهههای اخیر در عرصه بینالمللی افزایش وقوع بلایای مختلف طبیعی و گسترش خسارات مالی و جانی ناشی از آنها باعث شده تا با نگاه نگری بیشتری به این موضوع بپردازند. بلایای طبیعی به عنوان سدی بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی قرار دارد و چنانچه شدت بلایا بیشتر باشد، برنامههای توسعه ملی با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود زیرا بسیاری از ها و بشری در اثر وقوع بلایای طبیعی از میان رفتهاند …🔸بر پایه آمارهای بینالمللی به دلیل تغییرات آب و هوایی شمار فجایع طبیعی از ۱۹۷۰ میلادی تا کنون چهار برابر شده و افزون بر ۲۴۰ میلیارد دلار خسارت مالی بر ساکنان زمین وارد شده که این آمار نشان دهنده افزایش بلایای محیطی در سراسر جهان ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 🔺یوم الله دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.. ✌🇮🇷✌🇮🇷✌🇮🇷✌🇮🇷 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 💢بازخوانی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران …. پرسی_جمهوری_اسلامی تقویم تاریخ ایران، روزهای پرافتخاری برای مردم ایران ثبت شده است؛ یکی از آن روزها، که الحق از است، روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ میباشد؛ این روز برای مردم ایران یادآور استقرار حکومت الهی در سرزمین ایران اسلامی است …🔸۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، یادآور حماسه پرافتخار حضور مردم ایران در صحنه انتخابات است، حماسهای که در آن میلیونها ایرانی از اقشار مختلف جامعه، یکپارچه بر علیه طاغوتیان صف کشیدند و به «آری» گفتند و وحدت و همبستگی ملی و مشارکت عمومی خویش را به منصه ظهور جهانیان رساندند …🔸مردم ایران در یوم الله ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، به ندا و رهنمود تاریخی حضرت (ره)، مبنی بر این که «فقط جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد»، لبیک گفتند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک از نظام مردم سالاری دینی به جهانیان معرفی کردند …🔸آری یوم الله ۱۲ فروردین سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی و تجلی اراده مردم ایران است. یوم الله ۱۲ فروردین، سالروز تولد اولین نظام در جهان، روز رویش آیههای سبر انقلاب اسلامی، روز حاکمیت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در ایران است …. 🔹را در لینک زیر بخوانید:. ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۱ السلام علی المعذب فی قعر السجون و ظلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود …🏴شهادت امام موسی کاظم علیهالسلام تسلیت باد🏴 بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۱ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۱۱).. ✅ضرورت، تمایزات، تعریف و مراحل تمدن نوین اسلامی گفتارها. ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی. ⭕️اسلام و گرایش به تمدنسازی. 🔸در این جلسه، ابتدا به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی هستیم که آیا اساسا اسلام گرایشی به سازی دارد؟ و آیا مسلمانان موظف به گام برداشتن در مسیر خلق تمدنی بزرگ، اثرگذار و فراگیر هستند یا خیر، تمدنسازی متعلق به میدان دنیاگرایی و این جهانی شدن است؟ حتی در اینجا دیدگاههایی وجود دارد که معتقد است، تمدنسازی را از مسیر اصلی خود که رشد و تعالی معنوی است دور میکند و آنچه با عنوان تمدنسازی مطرح است، بیش از همه، از علایق جوامع طاغوتی است!. از آنجا که من در درس گفتارهای و به میزان کفایت وارد این بحث شدهام، قصد ندارم در اینجا بحث تفصیلی داشته باشم و علاقهمندان را به همان درس گفتارها ارجاع میدهم اما لازم میدانم چند نکته کلیدی را در این زمینه ذکر کنم …🔸: استفاده از دنیا و نعمات فراوان آن که لاجرم از مسیر میگذرد جزء وظایف انسان مسلمان است و آنچه به عنوان دنیاگرایی یا دنیازدگی مطرح است، هیچ نسبتی با استفاده صحیح از نعمات دنیوی ندارد بلکه منظور، اصالت دادن به دنیا، نفی یا غفلت از معاد و دنیاپرستی است. در سوره هود آیه ۶۱ می ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۱۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 🔺شما برای این تصویر چه شرحی میتوانید بنویسید!؟ بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 💢تعطیلات عید نوروز، فرصتی برای اندیشیدن، هدفگذاری و برنامهریزی برای زندگی به همین منظور یادداشت زیر تقدیم مخاطبان فرهیخه میگردد …✅سه لیست رنگی که نشان میدهد شما واقعا در زندگی استراتژی دارید. 🔸ما همیشه انتقاد میکنیم که دولت و حکومت، استراتژی و برنامه ندارد، اما خودمان بدتریم! اگر کسی از ما بپرسد که استراتژی زندگی شما چیست چه داریم بگوییم؟ میلیونها نفر در آرزوی جاودانگی بهسر میبرند، در حالی که نمیدانند با بعدازظهر بارانی یک روز تعطیل خود چه کنند! اگر این سه لیست رنگی را دارید، میتوانید ادعا کنید که در زندگی استراتژی دارید.. 🔸لیستی از ویژگیهایی که میخواهید داشته باشید:. (لیست آبی). نکته مهم این است که بیشتر افراد وقتی در مورد آینده فکر میکنند بیشتر در مورد «باید داشته باشم» فکر میکنند؛ ماشین، خانه، همسر، شغل و … در صورتی که زندگی متعالی به «باید باشم» مرتبط است؛ با آرامش، خوش فکر، صبور، منظم، قابل اعتماد، امین، یاری رسان، فعال، مسوول، همدل، مستقل، آزاد و …. دکتر گایل ماتیو، پرفسور دانشگاه کالیفرنیا، در تحقیقات ۲۰ سالهای که بر روی دانش آموزانی انجام داد، در دوران ابتدایی از ۱۰۰ دانش آموزش سوالاتی پرسیده شد که چند نفر از آنها اهدافشان را مکتوب کرده ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۵:۵۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 🔺اطلاعیه جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 💢هویت ملی و چالش جهانیسازی غربی.. ملی سازی …🔸اگر را صفت ممیزهٔ جدید دنیای غرب بدانیم، باید اذعان کنیم برای آن که این امکان فراهم شود تا جهانی شدن بر سیاست و معاملات و روابط مردم آن گونه که مطلوبش است اثر بگذارد، باید فرهنگ بومی را دگرگون و فرهنگ همسنخ و هموزن ایدههای خود را به تدریج ساری و جاری کند، چرا که بسط هر ایده و سیاست، چه تاریخی باشد یا جامعه شناختی یا اقتصادی، با فرهنگ و رسوخ آن در قوانین، آداب و رسوم و روحیات مردم جوامع دیگر امکانپذیر است. پس صورت مسئله را میتوان چنین ترسیم کرد: 👇. تفکر جهانی شدن. ا⬇️. فرهنگ جهانی شدن. ا⬇️. تضعیف آداب و رسوم و قوانین تمدنها و جوامع …🔸میدانیم که سیاست و اندیشهی سازی نیازمند فرهنگی جهانی و به عبارتی فرهنگ جهانیسازی است. این نکته را هم باید درنظرداشت که سازی زمانی سامان مییابد که بتواند با فرهنگ بومی به نوعی به تفاهم و تناسب برسد و در چشمانداز فرهنگ بومی، در وضعیتی قرار گیرد که بتواند برای خود مشروعیتسازی کند. این امر نیز ممکن نیست مگر آن که بتواند فرهنگ بومی را که ریشهٔ تمامی آداب، رسوم، علوم، سیاست، قوانین و ارزشی هاست، به نحوی در چشم انداز خود قرار دهد و ان را راهب ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۱).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۴) … …🔸تمدن مدرن که به جهت رشد علوم تجربی و توسعه فن آوریها، به سرعت جهانی شد و مقبولیت عامی در شرق و غرب یافت، نه تنها به علوم وحیانی در دوران رنسانس پشت نمود که حتی معرفت عقلی را نیز نامعتبر و نامفهوم قلمداد کرد و علم تجربی را تنها معرفت معتبر نامید. یکهتازی پوزیتیویسم در دوران مدرن و وجود زمینههای مبناگروی در تفکر فلسفی شرق، تفکرات مبناگرایانه را در رسمیت بخشید و مخالفتی را نیز در جریانهای دینی برنیانگیخت. معتبر شدن مبناگرایی در شرق و به خصوص در میان مجامع دانشگاهی، باعث شد تا تلقی خاصی از در میان برخی مسلمین و به خصوص روشنفکران بهوجود آید. با نگرش مذکور که معتقد است دانشمندان، متکی بر مبانی ثابت و مشخصی تولید علم کرده و با انگیزه کشف قوانین طبیعت و حقایق، نسخه واحدی از معرفت را به بشریت تقدیم میکنند، غرب جهانی پیشرفته است که تنها در ابعاد اخلاقی و اندیشههای کلامی و الهی دچار مشکل شده است. در این منظر، غرب به دلیل رشد علمی و گستردگی فنآوریهایش، یک پدیده فرهنگی - علمی و یک واحد عینی به همپیوسته نیست، بلکه، یک اتفاق سیاسی است که، در برا ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۵۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ 💢انسان، از آزادی درون تا آزادی بیرون … …🔸انسان مطلق نیست، ولی از هر موجود دیگری به مطلق نزدیکتر است شاید گزاف نباشد اگر ادعا کنیم که انسان از درون خود، مطلق و آزاد است؛ اگر چه از جهت بیرون، همواره مقید شناخته میشود. آزادی درونی چیزی نیست که از سوی اشخاص به انسان داده شود؛ چنان که سلب آزادی درونی از او نیز امکانپذیر نیست …🔸ذات انسان، آزادی است و هر گونه قیدی که بر او وارد شود، جنبهی عرضی دارد. البته در یک قاعدهی عقلی آمده است که هر آنچه عرضی است، قابل زوال خواهد بود. مطلق، ممکن است مقید شود؛ ولی میتواند قید خود را رها کند و در صرافت اطلاق و آزادی باقی بماند.. 🔸سقراط از درون خود آزاد بود و به آزادی درونی خود، آگاهی داشت؛ اما به قانون شهر خود مقید شد و به آن احترام گذاشت. تنها به واسطهی آزادی است که انسان میتواند خودش را به قید قانون مقید سازد. موجودی که آزاد نیست، نمیتواند خود را به قید قانون مقید کند …🔸به طور کلی میتوان گفت: قید در جایی تحقق پیدا میکند که آزادی معنی داشته باشد. قانون، نتیجهای است که از نوعی قرارداد به وجود میآید و قرارداد تنها هنگامی معنی پیدا میکند که آزادی وجود داشته باشد. آنجا که انسان با اختیار، خود را مجبور میسازد، در واقع مجبور شناخته نمیشود؛ و اگ ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ 💢نوروز در فرهنگ شیعه.. ✍رسول جعفریان روز نو در همه تقویمها، دورهها و در میان همه فرهنگها، با اسامی گوناگون مطرح بوده و هست. گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن روز و شب و فصول سال و نیز حرکت ماه بر گرد زمین، بشر را به محاسبه واداشته و به طور طبیعی، تقویم را پدید آورده است. آغاز هر سال، شروع جدیدی است که خود به نوعی انسان را با احساسی تازه و تولدی نو به حرکت در میآورد. این آغاز همراه با شادی و سرور بوده و در هر فرهنگی آیینهای ویژهای برای نشان دادن خوشحالی و شادی تعبیه شده است. در میان ایرانیان، این روز نو، روزی بود که شاه جدید ساسانی به تخت مینشست آخرین نوروز ایرانی که در آن آیینهای ویژهای را اجرا میکردند (فهرستی از آنها را ابوریحان در آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۳ از منابع زردتشتی آورده است. بنگرید: صص ۳۳۳ - ۳۲۵)، روزی در اواخر خردادماه بود که یزدگرد سوم بر تخت نشست و از آن پس، این نوروز، هر سال با توجه به عدم محاسبه کبیسه و اهمال آن، در هر چهار سال یک روز به عقب میافتاد.. 🔸پس از آمدن اسلام، سنت نوروز، پابرجا ماند و این بدان دلیل بود که مردم ایران، به سرعت اسلام را نپذیرفته و تا یکی د ... بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۲۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ 🏴❤️✨. دیشب که غریبانه مرا خواب ببرد. یکسره سیلاب ببرد ای حافظ شیراز غزل ساز مکن. تورا آب ببرد. بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 💐 متن پیام نوروزی رهبرانقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸☝️.. 🚩سال بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۱:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ نوروزتان مبارک …💐.. 🌸. 🌺🍃🌸 مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:00, 4.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🍃🌺🍃🌸🍃🌺. 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃. ‹ 1 2 3 4 5 6 ›
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 📚اقتدا به محمد (ص)، نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر/ کتابی از پرفسور کارل ارنست.. 🔻: حجتالاسلام دکتر قاسم کاکایی. 🔻:. انتشارات هرمس.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۵:۰۹ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ 💢انسان آگاه و حقشناس، را از طریق معجزهها نمیشناسد، بلکه او را از پیامش میشناسد … 🔸 …معجزه آنچنان که موسی و یا عیسی و و یا همۀ انبیاء داشتهاند برای ایجاد ایمان و یقین و اعتراف به غیبی بودن منشاء قدرت و دانش پیغمبر است، و این یک فرد عامی است که از پیغمبر معجزه میخواهد، عامی است که میگوید: «اگر این سنگ ریزه را در دستت تبدیل به طلا کنی میفهمم تو پیامبری»، ولی انسان آگاه و حقشناس، پیامبر را با این قبیل معجزهها نمیشناسد و بلکه او را از پیامش میشناسد، قرآن را از معنایش میشناسد و آهنگ و لحن و طرز سخن گفتن را میشناسد که عادی نیست، بشری نیست ولو آن پیشبینیها را هم نکند و از آینده یا از پشت کوه که مردم اطلاع ندارند خبر ندهد. این است که قرآن بزرگترین معجزۀ پیامبر و برای آینده است، زیرا که بعد از نبوت پیامبر اسلام، انسان بیشتر آگاهی و رشد عقلی و منطقی خواهد داشت و اوست که قرآن را از طرز سخن گفتنش تشخیص میدهد که سخن، خدایی است و پیام محمد (ص) را بزرگترین نشان نبوت او میشناسد …🔸این است که مسلمانهایی چون علی، ابوذر، عمار، سلمان و … از پیغمبر معجزه نخواستند؛ تا لب به سخن گشود دریافتند که این «او» ست. ابوذر تا از صحرا آمد و چشمش به پیغمبر افتاد نبوت و رسالت و پیام حضر ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ 💢بعثت، شکوفایی انسان کامل.. ✍دکتر حسن شهیدی.. 🔻خورشید هدایت از مشرق حرا طلوع کرد … 🔸یتیم مکه، پدر معنوی بشریت شد و آن که به مکتب نرفت و خط ننوشت، استاد همه عالمیان شد. از بیابان تفدیده جزیرة العرب سر برآورد و کام تشنگان ایمان و معرفت را سیراب کرد. خدایش به «خلق عظیم» و «مقام محمود» و «اسوه حسنه» بستود.. 🔸هماو که «رحمة للعالمین» بود و با نرمی و خوشخویی، جماعت جاهل و سنگدل عرب را مجذوب خود نمود. ملت متشتت عرب را متحد کرد، آن جماعتی که روزگار از طریق خونریزی و غارت میگذرانده و جز خشونت و قساوت چیزی نمیشناختند …🔸با شهامتی بینظیر به جنگ سنن جاهلی رفت و بتهای شرک و جهالت بشکست. بلاغت قرآنش، رونق از فصاحت شعر عرب بربود و حکمت و درایتش، سیاست و کیاست فحول قبایل را از سکه انداخت …🔸تواضعی چون بردگان و خاکنشینان داشت، اما جلال و جبروتش بر دل خدایگان رعب میافکند. فروغ جاودانهاش در روزگار تاریک جاهلیت بدرخشید. با رخسار برافروخته، آتش به خرمن جانها زد و دلها را مجذوب جمال ملکی و ملکوتی خود نمود.. 🔸حسنش به اتفاق ملاحت جهان گرفت، و البته آن چه دلها را برمیآشفت و میربود، لطف طبع و خوبی اخلاقش بود. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۷:۲۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 💢کاهش اثرات بلایای طبیعی با مشارکت اجتماعی و آموزش همگانی ….. yon. ir/aOUwG 🔸خطرها و بلایای طبیعی همواره به عنوان مخربترین عوامل آسیبرسان به جامعه، انسان و محیط زیست شناخته میشوند. یکی از شاخصهای مهم توسعه کشورها، میزان آمادگی در برابر انواع مختلف بلایای محیطی است که این مهم در برخی کشورها از توجه کمتری برخوردارند زیرا برنامهریزان توسعه و بحران به طور مجزا از هم فعالیت میکنند و همین امر سبب ناهماهنگی در امر برنامهریزی توسعه و بحران میشود …🔸در دهههای اخیر در عرصه بینالمللی افزایش وقوع بلایای مختلف طبیعی و گسترش خسارات مالی و جانی ناشی از آنها باعث شده تا با نگاه نگری بیشتری به این موضوع بپردازند. بلایای طبیعی به عنوان سدی بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی قرار دارد و چنانچه شدت بلایا بیشتر باشد، برنامههای توسعه ملی با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود زیرا بسیاری از ها و بشری در اثر وقوع بلایای طبیعی از میان رفتهاند …🔸بر پایه آمارهای بینالمللی به دلیل تغییرات آب و هوایی شمار فجایع طبیعی از ۱۹۷۰ میلادی تا کنون چهار برابر شده و افزون بر ۲۴۰ میلیارد دلار خسارت مالی بر ساکنان زمین وارد شده که این آمار نشان دهنده افزایش بلایای محیطی در سراسر جهان ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۳۳ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 🔺یوم الله دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.. ✌🇮🇷✌🇮🇷✌🇮🇷✌🇮🇷
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ 💢بازخوانی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران …. پرسی_جمهوری_اسلامی تقویم تاریخ ایران، روزهای پرافتخاری برای مردم ایران ثبت شده است؛ یکی از آن روزها، که الحق از است، روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ میباشد؛ این روز برای مردم ایران یادآور استقرار حکومت الهی در سرزمین ایران اسلامی است …🔸۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، یادآور حماسه پرافتخار حضور مردم ایران در صحنه انتخابات است، حماسهای که در آن میلیونها ایرانی از اقشار مختلف جامعه، یکپارچه بر علیه طاغوتیان صف کشیدند و به «آری» گفتند و وحدت و همبستگی ملی و مشارکت عمومی خویش را به منصه ظهور جهانیان رساندند …🔸مردم ایران در یوم الله ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، به ندا و رهنمود تاریخی حضرت (ره)، مبنی بر این که «فقط جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد»، لبیک گفتند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک از نظام مردم سالاری دینی به جهانیان معرفی کردند …🔸آری یوم الله ۱۲ فروردین سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی و تجلی اراده مردم ایران است. یوم الله ۱۲ فروردین، سالروز تولد اولین نظام در جهان، روز رویش آیههای سبر انقلاب اسلامی، روز حاکمیت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در ایران است …. 🔹را در لینک زیر بخوانید:. ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۰۱/۱۱ السلام علی المعذب فی قعر السجون و ظلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود …🏴شهادت امام موسی کاظم علیهالسلام تسلیت باد🏴
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۱۱ 💢درسگفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی (۱۱).. ✅ضرورت، تمایزات، تعریف و مراحل تمدن نوین اسلامی گفتارها. ی_کتاب. الاسلام_دکتر_رضا_غلامی. ⭕️اسلام و گرایش به تمدنسازی. 🔸در این جلسه، ابتدا به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی هستیم که آیا اساسا اسلام گرایشی به سازی دارد؟ و آیا مسلمانان موظف به گام برداشتن در مسیر خلق تمدنی بزرگ، اثرگذار و فراگیر هستند یا خیر، تمدنسازی متعلق به میدان دنیاگرایی و این جهانی شدن است؟ حتی در اینجا دیدگاههایی وجود دارد که معتقد است، تمدنسازی را از مسیر اصلی خود که رشد و تعالی معنوی است دور میکند و آنچه با عنوان تمدنسازی مطرح است، بیش از همه، از علایق جوامع طاغوتی است!. از آنجا که من در درس گفتارهای و به میزان کفایت وارد این بحث شدهام، قصد ندارم در اینجا بحث تفصیلی داشته باشم و علاقهمندان را به همان درس گفتارها ارجاع میدهم اما لازم میدانم چند نکته کلیدی را در این زمینه ذکر کنم …🔸: استفاده از دنیا و نعمات فراوان آن که لاجرم از مسیر میگذرد جزء وظایف انسان مسلمان است و آنچه به عنوان دنیاگرایی یا دنیازدگی مطرح است، هیچ نسبتی با استفاده صحیح از نعمات دنیوی ندارد بلکه منظور، اصالت دادن به دنیا، نفی یا غفلت از معاد و دنیاپرستی است. در سوره هود آیه ۶۱ می ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 💢تعطیلات عید نوروز، فرصتی برای اندیشیدن، هدفگذاری و برنامهریزی برای زندگی به همین منظور یادداشت زیر تقدیم مخاطبان فرهیخه میگردد …✅سه لیست رنگی که نشان میدهد شما واقعا در زندگی استراتژی دارید. 🔸ما همیشه انتقاد میکنیم که دولت و حکومت، استراتژی و برنامه ندارد، اما خودمان بدتریم! اگر کسی از ما بپرسد که استراتژی زندگی شما چیست چه داریم بگوییم؟ میلیونها نفر در آرزوی جاودانگی بهسر میبرند، در حالی که نمیدانند با بعدازظهر بارانی یک روز تعطیل خود چه کنند! اگر این سه لیست رنگی را دارید، میتوانید ادعا کنید که در زندگی استراتژی دارید.. 🔸لیستی از ویژگیهایی که میخواهید داشته باشید:. (لیست آبی). نکته مهم این است که بیشتر افراد وقتی در مورد آینده فکر میکنند بیشتر در مورد «باید داشته باشم» فکر میکنند؛ ماشین، خانه، همسر، شغل و … در صورتی که زندگی متعالی به «باید باشم» مرتبط است؛ با آرامش، خوش فکر، صبور، منظم، قابل اعتماد، امین، یاری رسان، فعال، مسوول، همدل، مستقل، آزاد و …. دکتر گایل ماتیو، پرفسور دانشگاه کالیفرنیا، در تحقیقات ۲۰ سالهای که بر روی دانش آموزانی انجام داد، در دوران ابتدایی از ۱۰۰ دانش آموزش سوالاتی پرسیده شد که چند نفر از آنها اهدافشان را مکتوب کرده ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ 💢هویت ملی و چالش جهانیسازی غربی.. ملی سازی …🔸اگر را صفت ممیزهٔ جدید دنیای غرب بدانیم، باید اذعان کنیم برای آن که این امکان فراهم شود تا جهانی شدن بر سیاست و معاملات و روابط مردم آن گونه که مطلوبش است اثر بگذارد، باید فرهنگ بومی را دگرگون و فرهنگ همسنخ و هموزن ایدههای خود را به تدریج ساری و جاری کند، چرا که بسط هر ایده و سیاست، چه تاریخی باشد یا جامعه شناختی یا اقتصادی، با فرهنگ و رسوخ آن در قوانین، آداب و رسوم و روحیات مردم جوامع دیگر امکانپذیر است. پس صورت مسئله را میتوان چنین ترسیم کرد: 👇. تفکر جهانی شدن. ا⬇️. فرهنگ جهانی شدن. ا⬇️. تضعیف آداب و رسوم و قوانین تمدنها و جوامع …🔸میدانیم که سیاست و اندیشهی سازی نیازمند فرهنگی جهانی و به عبارتی فرهنگ جهانیسازی است. این نکته را هم باید درنظرداشت که سازی زمانی سامان مییابد که بتواند با فرهنگ بومی به نوعی به تفاهم و تناسب برسد و در چشمانداز فرهنگ بومی، در وضعیتی قرار گیرد که بتواند برای خود مشروعیتسازی کند. این امر نیز ممکن نیست مگر آن که بتواند فرهنگ بومی را که ریشهٔ تمامی آداب، رسوم، علوم، سیاست، قوانین و ارزشی هاست، به نحوی در چشم انداز خود قرار دهد و ان را راهب ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ 💢جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی (۱۱۱).. ⭕️فصل سوم/فاصله جامعهسازی تا تمدنزایی 🔻جایگاه اراده آدمی در زایشهای تمدنی (۴) … …🔸تمدن مدرن که به جهت رشد علوم تجربی و توسعه فن آوریها، به سرعت جهانی شد و مقبولیت عامی در شرق و غرب یافت، نه تنها به علوم وحیانی در دوران رنسانس پشت نمود که حتی معرفت عقلی را نیز نامعتبر و نامفهوم قلمداد کرد و علم تجربی را تنها معرفت معتبر نامید. یکهتازی پوزیتیویسم در دوران مدرن و وجود زمینههای مبناگروی در تفکر فلسفی شرق، تفکرات مبناگرایانه را در رسمیت بخشید و مخالفتی را نیز در جریانهای دینی برنیانگیخت. معتبر شدن مبناگرایی در شرق و به خصوص در میان مجامع دانشگاهی، باعث شد تا تلقی خاصی از در میان برخی مسلمین و به خصوص روشنفکران بهوجود آید. با نگرش مذکور که معتقد است دانشمندان، متکی بر مبانی ثابت و مشخصی تولید علم کرده و با انگیزه کشف قوانین طبیعت و حقایق، نسخه واحدی از معرفت را به بشریت تقدیم میکنند، غرب جهانی پیشرفته است که تنها در ابعاد اخلاقی و اندیشههای کلامی و الهی دچار مشکل شده است. در این منظر، غرب به دلیل رشد علمی و گستردگی فنآوریهایش، یک پدیده فرهنگی - علمی و یک واحد عینی به همپیوسته نیست، بلکه، یک اتفاق سیاسی است که، در برا ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۱۴:۵۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ 💢انسان، از آزادی درون تا آزادی بیرون … …🔸انسان مطلق نیست، ولی از هر موجود دیگری به مطلق نزدیکتر است شاید گزاف نباشد اگر ادعا کنیم که انسان از درون خود، مطلق و آزاد است؛ اگر چه از جهت بیرون، همواره مقید شناخته میشود. آزادی درونی چیزی نیست که از سوی اشخاص به انسان داده شود؛ چنان که سلب آزادی درونی از او نیز امکانپذیر نیست …🔸ذات انسان، آزادی است و هر گونه قیدی که بر او وارد شود، جنبهی عرضی دارد. البته در یک قاعدهی عقلی آمده است که هر آنچه عرضی است، قابل زوال خواهد بود. مطلق، ممکن است مقید شود؛ ولی میتواند قید خود را رها کند و در صرافت اطلاق و آزادی باقی بماند.. 🔸سقراط از درون خود آزاد بود و به آزادی درونی خود، آگاهی داشت؛ اما به قانون شهر خود مقید شد و به آن احترام گذاشت. تنها به واسطهی آزادی است که انسان میتواند خودش را به قید قانون مقید سازد. موجودی که آزاد نیست، نمیتواند خود را به قید قانون مقید کند …🔸به طور کلی میتوان گفت: قید در جایی تحقق پیدا میکند که آزادی معنی داشته باشد. قانون، نتیجهای است که از نوعی قرارداد به وجود میآید و قرارداد تنها هنگامی معنی پیدا میکند که آزادی وجود داشته باشد. آنجا که انسان با اختیار، خود را مجبور میسازد، در واقع مجبور شناخته نمیشود؛ و اگ ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ 💢نوروز در فرهنگ شیعه.. ✍رسول جعفریان روز نو در همه تقویمها، دورهها و در میان همه فرهنگها، با اسامی گوناگون مطرح بوده و هست. گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن روز و شب و فصول سال و نیز حرکت ماه بر گرد زمین، بشر را به محاسبه واداشته و به طور طبیعی، تقویم را پدید آورده است. آغاز هر سال، شروع جدیدی است که خود به نوعی انسان را با احساسی تازه و تولدی نو به حرکت در میآورد. این آغاز همراه با شادی و سرور بوده و در هر فرهنگی آیینهای ویژهای برای نشان دادن خوشحالی و شادی تعبیه شده است. در میان ایرانیان، این روز نو، روزی بود که شاه جدید ساسانی به تخت مینشست آخرین نوروز ایرانی که در آن آیینهای ویژهای را اجرا میکردند (فهرستی از آنها را ابوریحان در آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۳ از منابع زردتشتی آورده است. بنگرید: صص ۳۳۳ - ۳۲۵)، روزی در اواخر خردادماه بود که یزدگرد سوم بر تخت نشست و از آن پس، این نوروز، هر سال با توجه به عدم محاسبه کبیسه و اهمال آن، در هر چهار سال یک روز به عقب میافتاد.. 🔸پس از آمدن اسلام، سنت نوروز، پابرجا ماند و این بدان دلیل بود که مردم ایران، به سرعت اسلام را نپذیرفته و تا یکی د ...
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۲۳:۲۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ 🏴❤️✨. دیشب که غریبانه مرا خواب ببرد. یکسره سیلاب ببرد ای حافظ شیراز غزل ساز مکن. تورا آب ببرد.
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ 💐 متن پیام نوروزی رهبرانقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸☝️.. 🚩سال
بهسوی تمدن نوین اسلامی ۰۱:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ نوروزتان مبارک …💐.. 🌸. 🌺🍃🌸 مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:00, 4.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🍃🌺🍃🌸🍃🌺. 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃.