جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۲ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ آماری از بیکاری فارغالتحصیلان ایرانی.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ 🔴زاغهنشینی فرهنگی.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍در دهههای گذشته، رشد شرکتها و مدرکها چنان بالا گرفت که افراد ساده و کم سوادی که قبلا دنبال کارهای یدی و تجربههای ساده بودند، اینک به کارآفرینان و مهندسانی تبدیل شدهاند که فاقد سود و مهارت کیفی میباشند. رشد کلاسهای کارآفرینی و کسب مدرک از سویی و رشد دانشگاه هایی که افراد را دارای مدرک میکردند، موجب شد اینک دیپلماسی اقتصادی و علمی ما درگیر اختلاس، حقوق نجومی و پایان نامه فروشی شود. داشتن شرکت و مدرک، در غیاب خلاقیت و توان فکری نوعی زاغه نشینی اما از جنس فرهنگی است …مفهوم زاغه نشینان از ساختن خانههای ساده توسط اقشار ضعیف و فاقد پول سیستم شهری گرفته شده است. این افراد، کولیان و مهاجران فقیر روستایی بودند که به شهر پناه آورده و در حاشیه آن به اسکان موقت و پس از سالها به اسکان عرفی پرداختند. اسکان و محیط زندگی، از نخستین مسائل زندگی است که موجب شد بسیاری از مردم ایران رو به ساختن نمونههای موقت و ساده و شاید بتوان گفت ابتدایی از آن بپردازند تا از رنج بی مایگی و ناامنی رها یابند. البته زاغه نشینی و حاشیه نشینی خود اتفاقات دیگری رقم زد و آن چیزی که الآن به آن آسیبهای اجتماعی میگوییم، ت ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ✅نقش ما در جداسازیهای جنسی و جنسیتی.. ✍🏻مهدی قاصد.. 📍حدودا سه هفته پیش پدر شدم پای طفلی را به این دنیا و به این کشور بازکردهام بدون آنکه نظر خودش را بپرسم. احتمال بسیار میدهم که بعدها مرا به دلیل زمان و مکان این تولد مورد لعن و نفرین قرار دهد؛ اما انسان هستم و حماقتها و خودخواهیهایی دارم که با دیگران در آن سهیمم …در دوران بارداری همسرم به چند متخصص زنان و زایمان مراجعهکردیم. همهی این مطبها بدون استثنا ورود آقایان را ممنوع کردهبودند؛ خانمها به داخل مطب میرفتند و در سالن انتظار مینشستند و مردان در جلوی مطب و یا در راهپلهها ولمیگشتند و سیگار میکشیدند. اینکه تقریبا در تمام مطبها، بیمارها را چهارنفر چهارنفر به داخل و بهنزد پزشک میفرستند، خود مسألهای دیگر است اما هدف نوشتار حاضر بحث درباب جداسازیهای جنسی و جنسیتی توسط خود ما مردم عادی غیرحکومتی است …براساس بینشهای ساختار سیاسی حاکم، مردان و زنان در جامعه تا حدامکان از یکدیگر تفکیکشدهاند. این تفکیک و جداسازی تقریبا در همهجا به چشممیخورد: در مدارس، در اتوبوس، در باشگاههای ورزشی، در بیمارستانها، در تظاهرات خیابانی، در ورزشگاهها و استادیومهای ورزشی و بسیاری جاهای دیگر. چند سال پیش و در دو ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۵ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ماده ۷۹- حق شهروندان است که از آموزشهای لازم درباره مشاغل بهرهمند شوند …. شهروندی.. علامه👇 جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ✅ ما پنج «من» داریم. که با یکی از آنها زندگی میکنیم:..۱. آنچه واقعا «من» است (من واقعی)..۲ آنچه من گمان میکنم من هستم (منی که خود من خیال میکند وجود دارد، تصور من از خود).۳. آنچه دیگران گمان میکنند من هستم (تصور دیگران از من).۴. آنچه گمان میکنم دیگران در مورد من گمان میکنند (تصوری که من از تصور دیگران راجع به خود دارم).۵. و آنچه دیگران گمان میکنند من در مورد خود گمان میکنم (تصوری که دیگران از تصور من راجع به خود دارند) …. در واقع، با یکی از این «من» ها زندگی میکنیم، اما آن چهار من دیگر را باید تعطیل کنیم و تنها به تصوری که خود از خود داریم توجه کنیم. دایما دنبال چاق و چله کردن تصوری که دیگران از ما دارند، هستیم و آن را به قیمت نحیف و لاغر کردن تصوری که از خود داریم، چاق میکنیم …🖋 مصطفی ملکیان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۰۷ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ 🔅 برنامه هفته پژوهش دانشکده.۱۸ الی ۲۹ آذرماه ۹۶.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ برنامههای رفاهی ایالات متحده 📍برنامههای رفاهی (ضدفقر) ایالات متحده آمریکا در ۱۳ گروه اصلی تنظیم شدهاند. همه برنامههای رفاهی ایالات متحده مزایا و سودهایی برای افراد و خانوادههای کمدرآمد دارند. این برنامهها حقوق و حمایتهایی برای همه آمریکاییها اراپه میکند. اما سود حاصل از آن تنها به افراد و خانوادههایی کمدرآمد پرداخت میگردد. علاوه بر این ۱۳ برنامه، برنامههای رفاهی ایالات متحده شامل بیمه درمانی نیز میشود که برای شهروندان و حتی غیر شهروندان کم درآمد است، ارایه میگردد. 🔸 برای مطالعه آنلاین سیزده برنامه اصلی و جزئیات آن به لینک زیر سر بزنید 🔻. 🔷 ۱freeman. net/ref/۲۳. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ زبان، نژاد، قومیت، زادگاه و … آیا مهمند؟. 🖋 دکتر محمدباقرسپهری 📍 شاید قدمت عصبیت و تعصب به چیزی از همان ابتدای آفرینش انسان و خصوصا تقابل هابیل و قابیل قابل ردگیری باشد. اصولا تعصب به چیزی یعنی پافشاری و سرسختی نابجا درباره مفهومی است که باعث میشود تا فرد چشمانش را نسبت به واقعیات ببندد و بجای منطق بر طبل احساسات بکوبد. سیری در تاریخ هم نشان میدهد که انسانها و البته غالبا در چارچوب دولت و حکومت با بزرگنمایی یکی از مولفههای موجودی خود که با دیگران متفاوت بوده بهانهای برای لشکرکشی، کشت و کشتار، تصرف اموال، خاک و تحمیل خواسته هایشان به دیگران بودهاند و همه آنها در این راه خود را صاحب حق قلمداد کرده و از نظر نژاد یا دین و یا بهانههای دیگر برتر از دیگران دانستهاند و تعصب بر مولفه مورد نظرشان باعث فجایع زیانباری شده و البته تفکرات غلطی را هم از خودشان به میراث گذاشتهاند که دنیای مدرن و فرامدرن امروزی هم در دام چنین عصبیتهای بیموردی گرفتار آمده و چه بسا تا چرخ دنیا میچرخد انگار راه نجاتی از این گرفتاریها وجود نخواهد داشت. هرچند خداوند در قرآن کریم با یک آیه جواب همه فجایع بوجود آمده را داده اما متاسفانه انسانها انگار چنان در دام تناقض، تنفر، کب ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ سلامت فکری جامعه تنها در گرو واکسیناسیون بر ضد خرافات و جاهلیت است، که عوارضش درست با نخستین تب تعصب آشکار میشود 🖋احمد شاملو …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ پدیده کمپینهای اجتماعی نوین در فضای مجازی. 🖋 هادی قاسمی 🔷 اساس شکل گیری سنتهای خیرخواهانه در فرهنگ مردم ایران ریشه در گذشتههای باستانی دارد؛ چنانچه توجه به نیکوکاری و کمک به فقرا در این گذشته بسیار پر رنگ و ملموس بوده؛ به طور مثال کمک مردم در زمان خرمنکوبی به یکدیگر و بخشش از محصول حاصله به قشر نیازمند در دوران هخامنشیان و مادها میتوان اشاره کرد …🔹فرهنگ کمکهای خود جوش مردمی که از ادوار گذشته تاریخی به ما رسیده و با پشت سر گذاشتن دورانها در جهان معاصر به ما رسیده؛ به طوری که اصل و ماهیت کمکها ثابت ولی با توجه به دگرگونیهای فن آوری و ارتباطی شیوه جدیدی در نحوه بروز و ظهور این کمکها شکل گرفته است. 🔸به نظر میرسد با نوعی باز تولید فرهنگی مواجه هستیم. برای مثال کمپینهای اجتماعی شکل گرفته در شبکههای اجتماعی و پیام رسان تلفن همراه از جمله کمپین آزادسازی زندانیها و گلریزانهای مجازی که نمونه مشابه آن در گذشته در فضای حقیقی صورت میپذیرفت و ادامه آن در حقیقت مجازی با قابلیتهای (انتقال سریع، فراگیری، استفاده از خدمات الکترونیک و …) ادامه دارد.. 🔹ایجاد کمپینهای جدید در رسانههای نوین و ادامه آداب و رسوم فرهنگی در ارتباطات جدید و شکل گیری ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ دانشگاه به کجا میرود؟. 🖋 علیرضا چمنزار 📍ارزش نیروهای انسانی که تاکنون بهوسیله دانشگاههای ایران بهجامعه آمریکا و دیگر کشورها عرضه شدهاست از ارزش مجموع کمکهای بلاعوض و به شکل قرضه که از هر طریق به ایران دادهشدهاست، بیشتر میباشد …📍دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزشی عالی در ایران وظیفه دارند که بهدومین مرحله حیات خود، قدم بگذارند. در ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران پایهگذاری میشد تنها یک ضرورت درک و احساس میشد و آن لزوم داشتن موسسهای به اسم دانشگاه بود. همه استدلال میکردند که چون ملل مترقی جهان دانشگاه دارند ما هم باید داشته باشیم و وقتی هم که دانشگاه گشوده شد همه احساس کردند که یکی از آرزوهای ملی ما بر آورده شده است …📍متأسفانه امروز که متجاوز از ۸۰ سال از آن تاریخ میگذرد ما هنوز در حال ذوق کردن هستیم که صاحب دانشگاه شدهایم، هنوز استدلال ما مانند مردان سالهای پیش آنست که چون کشورهای توسعهیافته فلان دستگاه را دارند ما هم باید داشتهباشیم، چون فلان رشته را دارند ما هم باید داشتهباشیم و مرتبا دانشگاه خود را به تقلید ملل مترقی و فقط به تقلید بسط و توسعه دادهایم …📍امروزه خدا را شکر صاحب دانشگاه بزرگی هستیم که از راه دلخوشی ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅واقعیت موجود و گذاری پرمخاطره.. ✍🏻 میثم مشایخ 📍به نظر میرسد که جامعهی ایرانی از حرفدرمانی و مچگیری و افشاگری و این دست از اقدامات در عرصه سیاسی، خسته شده و در حال عبور از آن است. سطوح کلان و خرد مدیریت اگر مرحله «عمل» را آغاز نکند، عبور جامعهی غیر تشکلیافتهی ایرانی از آن مرحله به فضایی سرگردان، حتما تبعات منفی کور، سوداگرانه و متراکم را به همراه خواهد داشت!. 📍 لذا در چنین وضعیتی، اگر نسبت درون دادهها با برونداده و یا به عبارتی ساده، مطالبات مردم از حکومت با خروجی حکومت نسبت به آن، متوازن نباشد و کفهی دروندادهها به کفهی بروندادهها بیش از حد سنگینی کند، انرژیهای آزاد شده در آنسوی کفه، با وضعیت روحی و روانی «چیزی برای از دست دادن ندارم» مسیر پرخطر و غیر سازمانیافته و غیر قابل پیشبینی را برخواهند گزید که نظام اجتماعی ما با را تهدید جدی مواجه خواهد کرد …📍 به گمانم، گفتگوی حاکمیت (مجموعه دولت و نهادهای دولتی و عمومی و حکومتی که دولت و مجلس میبایست پیشگام باشند) با مردم، منتقدان، مخالفین و معترضین، با محور بیان حقایق، واقعیتهای وضع موجود و ترسیم چشمانداز کوتاه مدت واقعبینانه از برنامهها و نتیجهی اقداماتی که انجام خ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ 🎞 چرا افراد نالایق فکر میکنند فوقالعادهاند؟.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 05:20, 10.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۲۳:۲۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 🔅 برنامه هفته پژوهش دانشکده.۱۸ الی ۲۹ آذرماه ۹۶.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ معروفترین چیز هر کشور چیست؟ پاناما (بازنشستگی)، مجارستان (پورن استار)، لیتوانی (زن)، فرانسه (ویسکی خورا)، لیبی (کودکان چاق)، پرو (کوکایین)، ایتالیا (کیوی)، ایران (خاویار)!. جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 💢 چرا نسلها باز تولید نمیشوند؟. 🖋 مرتضی ایمانی راد 📍 در اوایل دهه شصت که تدریس علم اقتصاد را در دانشگاههای ایران شروع کردم، همیشه وقتی میخواستم دوران دهه چهل را توضیح دهم، برای خودم واقعا این پرسش مطرح میشد که در دهه چهل چه اتفاقی افتاده است. این جهش اقتصادی معلول چه سیاستهایی بوده است؟ آیا نظام جهانی شرایط مناسبی داشت یا سیاستهای درستی در ایران اعمال میشد. در آن زمان هم، هم از طرف اساتید داخلی و هم اساتید بین المللی در مورد چند و چون این موفقیتهای اقتصادی مطلب مینوشتند. توضیحات آنها ذهنی قانع کننده بود، ولی هنوز قابل لمس نبود. تا اینکه در سازمان مدیریت صنعتی همکار و هم اطاق یکی از مدیران آن دوران شدم به نام بیژن خرم که از همکاران نزدیک رضا نیازمند بود. از لابلای گفتگوهای معمولی و تعریفهای ایشان از تیمی که روی شکل گیری سازمان مدیریت صنعتی و سپس سازمان گسترش کار کرده بود متوجه شدم که نه بیژن خرم و نه رضا نیازمند، بلکه عمده مدیران و متفکرین آن زمان بسیار کاردرست و چقدر اثر گذار بودند. در این میان توجهم به فضای کسب و کار و قوانین بازی اقتصادی جلب شد و فهمیدم که اینها همه بزرگ شده این فضا بودهاند (قبل از اینکه شاه در اوایل دهه پنجاه ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ ✅ آیا صلاحیت ورود به جامعه را داریم؟. 🖋 سیدمصطفی جمشیدی 📍 طرز رانندگی خانمها سوژه بذلهگویی بسیاری از مردان در جامعه ماست. در برخورد با سایر افراد، لهجه طرف مقابل پیشداوریهای گستردهای را، از منفی تا مثبت، به ذهن ما متبادر میسازد. معیار تشخیص اطرافیانمان از یکدیگر میزان قد و سنگینیشان است. برای هر پدیده و هر وضعیت الگوی واحد استانداردی در ذهنمان پروراندهایم که شاید بعضا خودمان هم به سختی از این فیلتر به سلامت عبور میکنیم. منشا این رفتارها چیست و این الگوها چگونه ملکه ذهنمان میشوند؟. در پاسخ به این پرسش باید سراغ برویم. فرآیندی که طی آن فرد به اکتساب قوانین، رفتار و نظام باورها و بازخوردهای جامعه دست مییابد تا بتواند در درون آن جامعه زندگی کند. به عبارت دیگر جامعه با القای ارزشها و هنجارهای خویش به فرد، به او میآموزد تا چگونه خودش را با سیستم انطباق داده و رفتاری مطابق با انتظارهای جامعه انجام دهد …عوامل متعددی در جامعه پذیری افراد موثرند اما نظام آموزشی و وسایل ارتباط جمعی از برجستهترین آن است. در جامعه ما اکثریت قریب به اتفاق افراد بیش از ده سال از مهمترین سالهای زندگیشان را در مدارس سپری میکنند و در همین بازه زمانی در ارتبا ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ ✅ فردیت. 🖋 احمد زیدآبادی 🔅این روزها در هر نوشته و سخنی، نسبت به رشد فردیت در بین ایرانیها به عنوان معضلی ملی هشدار داده میشود. گویی فردیت جز سودجویی حقیرانۀ شخصی و یا ولنگاری لذت طلبانۀ غیر اخلاقی و یا هر نوع عمل ضد اجتماعی، چیز دیگری نیست …🔅 این قبیل اعمال اما نسبتی با فردیت ندارد. اصالت فردیت یعنی اینکه انسان غایتی فی نفسه، مستقل و متعالی است و از همین رو نیز نباید به او به عنوان ابزاری در خدمت تحقق اهداف فرقهای، سازمانی و یا ایدئولوژیک نگریسته شود. با این تعریف روشن است که فردیت در مقابل جامعه و یا هر نوع مسئولیت اجتماعی قرار نمیگیرد بلکه در تعارض با انحلال استقلال و تشخص ویژۀ او در جماعتهای گوناگون مفهوم سازی میشود …🔅 در حقیقت، بدون یک فردیت استعلا یافته، شهروند متعهد و مسئول ساخته نمیشود؛ شهروندی که علاوه بر آگاهی از تمام ابعاد حقوق خود، تداوم حیات انسانی را در گرو کمک به هم نوعان و پذیرش مسئولیت اجتماعی میبیند …🔅 بر این مبنا، معضل جامعۀ ایران رشد فردیت گرایی نیست بلکه رشدنایافتگی آن است …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 🔅 چند فرهنگیگرایی و هویت ایرانی.. ⚡️ با حضور:. 🎓 بیژن عبدالکریمی 🎓 سیدجواد میری. 🎓 صلاحالدین خدیو. ⏰ ۴ دیماه۱۳۹۶. 🌍 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران. جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 🔴 اقشار کمدرآمد کلاه سرشان نرود.. ✍🏻محمد فاضلی ✅ هنرپیشهها، فوتبالیستها و مجریهای تلویزیون دست بهکار شدهاند تا افزایش عوارض خروج از کشور را نقد کنند. عادل فردوسیپور و رضا رشیدپور هم حتی از فرصت استفاده کردهاند تا افزایش عوارض را نقد کنند. جامعه از وضع اقتصادی ناراضی است و دنبال بهانه میگردد تا خشم و ناراحتیاش را بروز دهد و اکنون فرصتی پیدا شده تا همه این ناراحتی بروز یابد. چند ده میلیون ایرانی گوشیهای تلفن همراه دارند و از تلگرام استفاده میکنند و همین سبب شده است حرف هنرپیشهها و فوتبالیستها و مجریهای تلویزیون خریدار پیدا کند و جایگزین نگاه دقیقتر به مسأله افزایش عوارض شود. عدهای از هماکنون تکلیف مجلس را هم مشخص کردهاند و انتظار دارند مجلس جلوی افزایش عوارض خروج را بگیرد. اما گونه دیگری هم میتوان نگاه کرد. ✅ اول، قبل از آنکه قضاوت کنید افزایش عوارض خروج از کشور بد یا خوب است، فکر کنید که چند درصد مردم برای مسافرت به خارج میروند، این گروه چه کسانی هستند و به چه اقشاری از جامعه تعلق دارند. اکثریت آنها که برای تفریح یا کار به سفر خارجی میروند به ثروتمندترین اقشار جامعه تعلق دارند (از قشر همانهایی که با تمام توان ... ‹ 128 129 130 131 132 133 134 ›
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ 🔴زاغهنشینی فرهنگی.. ✍🏻محمد زینالی اناری 📍در دهههای گذشته، رشد شرکتها و مدرکها چنان بالا گرفت که افراد ساده و کم سوادی که قبلا دنبال کارهای یدی و تجربههای ساده بودند، اینک به کارآفرینان و مهندسانی تبدیل شدهاند که فاقد سود و مهارت کیفی میباشند. رشد کلاسهای کارآفرینی و کسب مدرک از سویی و رشد دانشگاه هایی که افراد را دارای مدرک میکردند، موجب شد اینک دیپلماسی اقتصادی و علمی ما درگیر اختلاس، حقوق نجومی و پایان نامه فروشی شود. داشتن شرکت و مدرک، در غیاب خلاقیت و توان فکری نوعی زاغه نشینی اما از جنس فرهنگی است …مفهوم زاغه نشینان از ساختن خانههای ساده توسط اقشار ضعیف و فاقد پول سیستم شهری گرفته شده است. این افراد، کولیان و مهاجران فقیر روستایی بودند که به شهر پناه آورده و در حاشیه آن به اسکان موقت و پس از سالها به اسکان عرفی پرداختند. اسکان و محیط زندگی، از نخستین مسائل زندگی است که موجب شد بسیاری از مردم ایران رو به ساختن نمونههای موقت و ساده و شاید بتوان گفت ابتدایی از آن بپردازند تا از رنج بی مایگی و ناامنی رها یابند. البته زاغه نشینی و حاشیه نشینی خود اتفاقات دیگری رقم زد و آن چیزی که الآن به آن آسیبهای اجتماعی میگوییم، ت ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ✅نقش ما در جداسازیهای جنسی و جنسیتی.. ✍🏻مهدی قاصد.. 📍حدودا سه هفته پیش پدر شدم پای طفلی را به این دنیا و به این کشور بازکردهام بدون آنکه نظر خودش را بپرسم. احتمال بسیار میدهم که بعدها مرا به دلیل زمان و مکان این تولد مورد لعن و نفرین قرار دهد؛ اما انسان هستم و حماقتها و خودخواهیهایی دارم که با دیگران در آن سهیمم …در دوران بارداری همسرم به چند متخصص زنان و زایمان مراجعهکردیم. همهی این مطبها بدون استثنا ورود آقایان را ممنوع کردهبودند؛ خانمها به داخل مطب میرفتند و در سالن انتظار مینشستند و مردان در جلوی مطب و یا در راهپلهها ولمیگشتند و سیگار میکشیدند. اینکه تقریبا در تمام مطبها، بیمارها را چهارنفر چهارنفر به داخل و بهنزد پزشک میفرستند، خود مسألهای دیگر است اما هدف نوشتار حاضر بحث درباب جداسازیهای جنسی و جنسیتی توسط خود ما مردم عادی غیرحکومتی است …براساس بینشهای ساختار سیاسی حاکم، مردان و زنان در جامعه تا حدامکان از یکدیگر تفکیکشدهاند. این تفکیک و جداسازی تقریبا در همهجا به چشممیخورد: در مدارس، در اتوبوس، در باشگاههای ورزشی، در بیمارستانها، در تظاهرات خیابانی، در ورزشگاهها و استادیومهای ورزشی و بسیاری جاهای دیگر. چند سال پیش و در دو ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۴۵ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ماده ۷۹- حق شهروندان است که از آموزشهای لازم درباره مشاغل بهرهمند شوند …. شهروندی.. علامه👇
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ ✅ ما پنج «من» داریم. که با یکی از آنها زندگی میکنیم:..۱. آنچه واقعا «من» است (من واقعی)..۲ آنچه من گمان میکنم من هستم (منی که خود من خیال میکند وجود دارد، تصور من از خود).۳. آنچه دیگران گمان میکنند من هستم (تصور دیگران از من).۴. آنچه گمان میکنم دیگران در مورد من گمان میکنند (تصوری که من از تصور دیگران راجع به خود دارم).۵. و آنچه دیگران گمان میکنند من در مورد خود گمان میکنم (تصوری که دیگران از تصور من راجع به خود دارند) …. در واقع، با یکی از این «من» ها زندگی میکنیم، اما آن چهار من دیگر را باید تعطیل کنیم و تنها به تصوری که خود از خود داریم توجه کنیم. دایما دنبال چاق و چله کردن تصوری که دیگران از ما دارند، هستیم و آن را به قیمت نحیف و لاغر کردن تصوری که از خود داریم، چاق میکنیم …🖋 مصطفی ملکیان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۰۷ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶ 🔅 برنامه هفته پژوهش دانشکده.۱۸ الی ۲۹ آذرماه ۹۶.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ برنامههای رفاهی ایالات متحده 📍برنامههای رفاهی (ضدفقر) ایالات متحده آمریکا در ۱۳ گروه اصلی تنظیم شدهاند. همه برنامههای رفاهی ایالات متحده مزایا و سودهایی برای افراد و خانوادههای کمدرآمد دارند. این برنامهها حقوق و حمایتهایی برای همه آمریکاییها اراپه میکند. اما سود حاصل از آن تنها به افراد و خانوادههایی کمدرآمد پرداخت میگردد. علاوه بر این ۱۳ برنامه، برنامههای رفاهی ایالات متحده شامل بیمه درمانی نیز میشود که برای شهروندان و حتی غیر شهروندان کم درآمد است، ارایه میگردد. 🔸 برای مطالعه آنلاین سیزده برنامه اصلی و جزئیات آن به لینک زیر سر بزنید 🔻. 🔷 ۱freeman. net/ref/۲۳. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ زبان، نژاد، قومیت، زادگاه و … آیا مهمند؟. 🖋 دکتر محمدباقرسپهری 📍 شاید قدمت عصبیت و تعصب به چیزی از همان ابتدای آفرینش انسان و خصوصا تقابل هابیل و قابیل قابل ردگیری باشد. اصولا تعصب به چیزی یعنی پافشاری و سرسختی نابجا درباره مفهومی است که باعث میشود تا فرد چشمانش را نسبت به واقعیات ببندد و بجای منطق بر طبل احساسات بکوبد. سیری در تاریخ هم نشان میدهد که انسانها و البته غالبا در چارچوب دولت و حکومت با بزرگنمایی یکی از مولفههای موجودی خود که با دیگران متفاوت بوده بهانهای برای لشکرکشی، کشت و کشتار، تصرف اموال، خاک و تحمیل خواسته هایشان به دیگران بودهاند و همه آنها در این راه خود را صاحب حق قلمداد کرده و از نظر نژاد یا دین و یا بهانههای دیگر برتر از دیگران دانستهاند و تعصب بر مولفه مورد نظرشان باعث فجایع زیانباری شده و البته تفکرات غلطی را هم از خودشان به میراث گذاشتهاند که دنیای مدرن و فرامدرن امروزی هم در دام چنین عصبیتهای بیموردی گرفتار آمده و چه بسا تا چرخ دنیا میچرخد انگار راه نجاتی از این گرفتاریها وجود نخواهد داشت. هرچند خداوند در قرآن کریم با یک آیه جواب همه فجایع بوجود آمده را داده اما متاسفانه انسانها انگار چنان در دام تناقض، تنفر، کب ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ سلامت فکری جامعه تنها در گرو واکسیناسیون بر ضد خرافات و جاهلیت است، که عوارضش درست با نخستین تب تعصب آشکار میشود 🖋احمد شاملو …🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ پدیده کمپینهای اجتماعی نوین در فضای مجازی. 🖋 هادی قاسمی 🔷 اساس شکل گیری سنتهای خیرخواهانه در فرهنگ مردم ایران ریشه در گذشتههای باستانی دارد؛ چنانچه توجه به نیکوکاری و کمک به فقرا در این گذشته بسیار پر رنگ و ملموس بوده؛ به طور مثال کمک مردم در زمان خرمنکوبی به یکدیگر و بخشش از محصول حاصله به قشر نیازمند در دوران هخامنشیان و مادها میتوان اشاره کرد …🔹فرهنگ کمکهای خود جوش مردمی که از ادوار گذشته تاریخی به ما رسیده و با پشت سر گذاشتن دورانها در جهان معاصر به ما رسیده؛ به طوری که اصل و ماهیت کمکها ثابت ولی با توجه به دگرگونیهای فن آوری و ارتباطی شیوه جدیدی در نحوه بروز و ظهور این کمکها شکل گرفته است. 🔸به نظر میرسد با نوعی باز تولید فرهنگی مواجه هستیم. برای مثال کمپینهای اجتماعی شکل گرفته در شبکههای اجتماعی و پیام رسان تلفن همراه از جمله کمپین آزادسازی زندانیها و گلریزانهای مجازی که نمونه مشابه آن در گذشته در فضای حقیقی صورت میپذیرفت و ادامه آن در حقیقت مجازی با قابلیتهای (انتقال سریع، فراگیری، استفاده از خدمات الکترونیک و …) ادامه دارد.. 🔹ایجاد کمپینهای جدید در رسانههای نوین و ادامه آداب و رسوم فرهنگی در ارتباطات جدید و شکل گیری ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅ دانشگاه به کجا میرود؟. 🖋 علیرضا چمنزار 📍ارزش نیروهای انسانی که تاکنون بهوسیله دانشگاههای ایران بهجامعه آمریکا و دیگر کشورها عرضه شدهاست از ارزش مجموع کمکهای بلاعوض و به شکل قرضه که از هر طریق به ایران دادهشدهاست، بیشتر میباشد …📍دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزشی عالی در ایران وظیفه دارند که بهدومین مرحله حیات خود، قدم بگذارند. در ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران پایهگذاری میشد تنها یک ضرورت درک و احساس میشد و آن لزوم داشتن موسسهای به اسم دانشگاه بود. همه استدلال میکردند که چون ملل مترقی جهان دانشگاه دارند ما هم باید داشته باشیم و وقتی هم که دانشگاه گشوده شد همه احساس کردند که یکی از آرزوهای ملی ما بر آورده شده است …📍متأسفانه امروز که متجاوز از ۸۰ سال از آن تاریخ میگذرد ما هنوز در حال ذوق کردن هستیم که صاحب دانشگاه شدهایم، هنوز استدلال ما مانند مردان سالهای پیش آنست که چون کشورهای توسعهیافته فلان دستگاه را دارند ما هم باید داشتهباشیم، چون فلان رشته را دارند ما هم باید داشتهباشیم و مرتبا دانشگاه خود را به تقلید ملل مترقی و فقط به تقلید بسط و توسعه دادهایم …📍امروزه خدا را شکر صاحب دانشگاه بزرگی هستیم که از راه دلخوشی ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ ✅واقعیت موجود و گذاری پرمخاطره.. ✍🏻 میثم مشایخ 📍به نظر میرسد که جامعهی ایرانی از حرفدرمانی و مچگیری و افشاگری و این دست از اقدامات در عرصه سیاسی، خسته شده و در حال عبور از آن است. سطوح کلان و خرد مدیریت اگر مرحله «عمل» را آغاز نکند، عبور جامعهی غیر تشکلیافتهی ایرانی از آن مرحله به فضایی سرگردان، حتما تبعات منفی کور، سوداگرانه و متراکم را به همراه خواهد داشت!. 📍 لذا در چنین وضعیتی، اگر نسبت درون دادهها با برونداده و یا به عبارتی ساده، مطالبات مردم از حکومت با خروجی حکومت نسبت به آن، متوازن نباشد و کفهی دروندادهها به کفهی بروندادهها بیش از حد سنگینی کند، انرژیهای آزاد شده در آنسوی کفه، با وضعیت روحی و روانی «چیزی برای از دست دادن ندارم» مسیر پرخطر و غیر سازمانیافته و غیر قابل پیشبینی را برخواهند گزید که نظام اجتماعی ما با را تهدید جدی مواجه خواهد کرد …📍 به گمانم، گفتگوی حاکمیت (مجموعه دولت و نهادهای دولتی و عمومی و حکومتی که دولت و مجلس میبایست پیشگام باشند) با مردم، منتقدان، مخالفین و معترضین، با محور بیان حقایق، واقعیتهای وضع موجود و ترسیم چشمانداز کوتاه مدت واقعبینانه از برنامهها و نتیجهی اقداماتی که انجام خ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵ 🎞 چرا افراد نالایق فکر میکنند فوقالعادهاند؟.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 05:20, 10.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۲۳:۲۰ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 🔅 برنامه هفته پژوهش دانشکده.۱۸ الی ۲۹ آذرماه ۹۶.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۱۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ معروفترین چیز هر کشور چیست؟ پاناما (بازنشستگی)، مجارستان (پورن استار)، لیتوانی (زن)، فرانسه (ویسکی خورا)، لیبی (کودکان چاق)، پرو (کوکایین)، ایتالیا (کیوی)، ایران (خاویار)!.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۵۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 💢 چرا نسلها باز تولید نمیشوند؟. 🖋 مرتضی ایمانی راد 📍 در اوایل دهه شصت که تدریس علم اقتصاد را در دانشگاههای ایران شروع کردم، همیشه وقتی میخواستم دوران دهه چهل را توضیح دهم، برای خودم واقعا این پرسش مطرح میشد که در دهه چهل چه اتفاقی افتاده است. این جهش اقتصادی معلول چه سیاستهایی بوده است؟ آیا نظام جهانی شرایط مناسبی داشت یا سیاستهای درستی در ایران اعمال میشد. در آن زمان هم، هم از طرف اساتید داخلی و هم اساتید بین المللی در مورد چند و چون این موفقیتهای اقتصادی مطلب مینوشتند. توضیحات آنها ذهنی قانع کننده بود، ولی هنوز قابل لمس نبود. تا اینکه در سازمان مدیریت صنعتی همکار و هم اطاق یکی از مدیران آن دوران شدم به نام بیژن خرم که از همکاران نزدیک رضا نیازمند بود. از لابلای گفتگوهای معمولی و تعریفهای ایشان از تیمی که روی شکل گیری سازمان مدیریت صنعتی و سپس سازمان گسترش کار کرده بود متوجه شدم که نه بیژن خرم و نه رضا نیازمند، بلکه عمده مدیران و متفکرین آن زمان بسیار کاردرست و چقدر اثر گذار بودند. در این میان توجهم به فضای کسب و کار و قوانین بازی اقتصادی جلب شد و فهمیدم که اینها همه بزرگ شده این فضا بودهاند (قبل از اینکه شاه در اوایل دهه پنجاه ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ ✅ آیا صلاحیت ورود به جامعه را داریم؟. 🖋 سیدمصطفی جمشیدی 📍 طرز رانندگی خانمها سوژه بذلهگویی بسیاری از مردان در جامعه ماست. در برخورد با سایر افراد، لهجه طرف مقابل پیشداوریهای گستردهای را، از منفی تا مثبت، به ذهن ما متبادر میسازد. معیار تشخیص اطرافیانمان از یکدیگر میزان قد و سنگینیشان است. برای هر پدیده و هر وضعیت الگوی واحد استانداردی در ذهنمان پروراندهایم که شاید بعضا خودمان هم به سختی از این فیلتر به سلامت عبور میکنیم. منشا این رفتارها چیست و این الگوها چگونه ملکه ذهنمان میشوند؟. در پاسخ به این پرسش باید سراغ برویم. فرآیندی که طی آن فرد به اکتساب قوانین، رفتار و نظام باورها و بازخوردهای جامعه دست مییابد تا بتواند در درون آن جامعه زندگی کند. به عبارت دیگر جامعه با القای ارزشها و هنجارهای خویش به فرد، به او میآموزد تا چگونه خودش را با سیستم انطباق داده و رفتاری مطابق با انتظارهای جامعه انجام دهد …عوامل متعددی در جامعه پذیری افراد موثرند اما نظام آموزشی و وسایل ارتباط جمعی از برجستهترین آن است. در جامعه ما اکثریت قریب به اتفاق افراد بیش از ده سال از مهمترین سالهای زندگیشان را در مدارس سپری میکنند و در همین بازه زمانی در ارتبا ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ ✅ فردیت. 🖋 احمد زیدآبادی 🔅این روزها در هر نوشته و سخنی، نسبت به رشد فردیت در بین ایرانیها به عنوان معضلی ملی هشدار داده میشود. گویی فردیت جز سودجویی حقیرانۀ شخصی و یا ولنگاری لذت طلبانۀ غیر اخلاقی و یا هر نوع عمل ضد اجتماعی، چیز دیگری نیست …🔅 این قبیل اعمال اما نسبتی با فردیت ندارد. اصالت فردیت یعنی اینکه انسان غایتی فی نفسه، مستقل و متعالی است و از همین رو نیز نباید به او به عنوان ابزاری در خدمت تحقق اهداف فرقهای، سازمانی و یا ایدئولوژیک نگریسته شود. با این تعریف روشن است که فردیت در مقابل جامعه و یا هر نوع مسئولیت اجتماعی قرار نمیگیرد بلکه در تعارض با انحلال استقلال و تشخص ویژۀ او در جماعتهای گوناگون مفهوم سازی میشود …🔅 در حقیقت، بدون یک فردیت استعلا یافته، شهروند متعهد و مسئول ساخته نمیشود؛ شهروندی که علاوه بر آگاهی از تمام ابعاد حقوق خود، تداوم حیات انسانی را در گرو کمک به هم نوعان و پذیرش مسئولیت اجتماعی میبیند …🔅 بر این مبنا، معضل جامعۀ ایران رشد فردیت گرایی نیست بلکه رشدنایافتگی آن است …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۵۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 🔅 چند فرهنگیگرایی و هویت ایرانی.. ⚡️ با حضور:. 🎓 بیژن عبدالکریمی 🎓 سیدجواد میری. 🎓 صلاحالدین خدیو. ⏰ ۴ دیماه۱۳۹۶. 🌍 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۳۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ 🔴 اقشار کمدرآمد کلاه سرشان نرود.. ✍🏻محمد فاضلی ✅ هنرپیشهها، فوتبالیستها و مجریهای تلویزیون دست بهکار شدهاند تا افزایش عوارض خروج از کشور را نقد کنند. عادل فردوسیپور و رضا رشیدپور هم حتی از فرصت استفاده کردهاند تا افزایش عوارض را نقد کنند. جامعه از وضع اقتصادی ناراضی است و دنبال بهانه میگردد تا خشم و ناراحتیاش را بروز دهد و اکنون فرصتی پیدا شده تا همه این ناراحتی بروز یابد. چند ده میلیون ایرانی گوشیهای تلفن همراه دارند و از تلگرام استفاده میکنند و همین سبب شده است حرف هنرپیشهها و فوتبالیستها و مجریهای تلویزیون خریدار پیدا کند و جایگزین نگاه دقیقتر به مسأله افزایش عوارض شود. عدهای از هماکنون تکلیف مجلس را هم مشخص کردهاند و انتظار دارند مجلس جلوی افزایش عوارض خروج را بگیرد. اما گونه دیگری هم میتوان نگاه کرد. ✅ اول، قبل از آنکه قضاوت کنید افزایش عوارض خروج از کشور بد یا خوب است، فکر کنید که چند درصد مردم برای مسافرت به خارج میروند، این گروه چه کسانی هستند و به چه اقشاری از جامعه تعلق دارند. اکثریت آنها که برای تفریح یا کار به سفر خارجی میروند به ثروتمندترین اقشار جامعه تعلق دارند (از قشر همانهایی که با تمام توان ...