شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ این حق من است که عضو شبکه‌های اجتماعی باشم ولی؟.. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس)

🔹واقعیت آن است که ما ایرانیان غالبا به این وضعیت خو گرفته‌ایم که دولت‌ها در همۀ عرصه‌ها دخالت کنند. رفتارهای اجتماعی ما هم معمولا واکنشی به رفتار و حرکات دولت‌ها بوده است. برای همین برخی از جامعه شناسان، کلید فهم و درک رفتارهای اجتماعی ایرانیان را نخست در فهم رفتارهای دولت‌ها می‌دانند. در بحث‌های اجتماعی این فرض وجود دارد که وقتی دولت در موضوعی دخالت نکند هرج و مرج پیش می‌آید، جامعه به هم می‌ریزد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. گویی دخالت دولت شری است که فقدان آن؛ مصیبت‌های بیشتری به همراه دارد. ولی آیا واقعا اینطور است؟ آیا این فرض درست است که (با عرض معذرت): «ایرانی تا زور بالا سرش نباشه آدم نمی‌شه!». تلگرام همچنان یکه تاز شبکه‌های اجتماعی است. طبق اخبار رسمی و غیررسمی منتشر شده در رسانه‌ها، در یکی دو سال گذشته برای مسدود کردن این شبکۀ اجتماعی تصمیماتی گرفته شده ولی ظاهرا کسانی که چنین قصدی داشتند از انجام آن منصرف شدند. ...
  • گزارش تخلف

🔴ایرانیان و توهم همیشگی توطئه.. ✍🏻مهدی قاصد

📍ما ایرانیان از گذشته‌های دور دربند تئوری توطئه بوده‌ایم؛ بدین معنا که ذهن یک ایرانی نوعی و ذهن جمعی ایرانی همواره برای توجیه بی کفایتی، نالایقی، اهمال و سستی و … خود همواره دیگران را عامل این کاستی‌ها دانسته است. با نگاهی دقیق‌تر می‌توان متوجه شد که تئوری توطئه در تمام ارکان و ساختار سیاسی و اجتماعی ایران نهادینه شده است. این توهم از صدر تا ذیل این جامعه جریان دارد. ساختار سیاسی فعلی، تا بدان جا که نگارنده به یاد دارد، هرگز خود را مسبب اصلی تمام کژی‌ها و کاستی‌های موجود ندانسته و نمی‌داند. در عوض با خلق دشمن‌های فرضی یا واقعی مسئولیت تمام کاستی‌ها را بر عهده‌ی دشمن و دشمنان می‌گذارد. بر این اساس، فرد نوعی ایرانی نیز با اقتدا به این توهم ملی مسئولیت تمام کارهای خود را از خود سلب می‌کند و بر عهده‌ی «دیگری» می‌اندازد. «دیگری سازی» یا otherization از نکات بسیار قابل تأمل جامعه‌ی معاصر ایرانی است. ایرانیان با استفاده از دیگری سازی، همواره وجود خود را توجیه کرده‌اند. برای مثال، در توجیه عقب ماندگی ایران، «دیگری» هایی به مانند اعراب، مغول، انگلستان، روسیه‌ی تزاری و آمریکا آورده می‌شود و این ...
  • گزارش تخلف

باسلام. کارمند دانشگاه آزاد اسلامی هستم

—-قبول داریم و می‌دانیم که از ابتدا ایرادات متنوع و زیادی از هر حیث به مجموعه دانشگاه ازاد اسلامی وارد بوده است. (بنده خود نیز در دوران اوج رقابت کنکوری‌ها فارغ التحصیل دانشگاه دولتی شده‌ام!). —-ما متاسفانه از حدود ۱۰سال پیش دانشگاه‌های دولتی و پیام نور هم وارد وادی هایی شده‌اند که همان ایرادات وارد بر دانشگاه آزاد به این مجموعه‌ها هم راه پیدا کرده است. (توسعه بی رویه و بدون برنامه و پولی و پولکی شدن به نام رقابت‌های سیاسی بادانشگاه آزاد ولی به کام خیییلی ها-که اکثرا هم از اساتید و دست اندرکاران وزارت محترم علوم بوده‌اند). —-و در سال‌های اخیر به تمام معنا بلبشوی بسیار عجیبی در اعطای مجوز تاسیس رشته به مجموعه موسسات آموزش عالی اتفاق افتاده است. به طوریکه به عنوان مثال درحالیکه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان با داشتن امکانات و سوله ورزشی بسیار مجهز و کم نظیر درسطح استان خراسان رضوی سالها به دنبال مجوز تاسیس رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و موفق به آن نشده است در همین شهرستان به موسسه‌ای بدون کمترین امکانات مجوز این رشته داده شده است و نمونه‌های بسیار بسیار زیادی از این ...
  • گزارش تخلف

✅ بیا کرگدن نشویم. (به بهانه روز دانشجو). 🖋 ابوالفضل فتح‌آبادی

دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی. 📍 بیش از شش دهه است که شانزدهم آذر در گاهشمار ما ایرانیان و حافظه تاریخی‌مان، به یاد سه دانشجو –دو هوادار حزب توده و یک هوادار جبهه ملی- که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده و نیز، ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا، در سال ۱۳۳۲ –حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد- در جریان درگیری‌های دانشگاه تهران کشته شدند، به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده و گرامی داشته می‌شود. با توجه به این واقعه و سابقه آن ونیز دلیل این نامگذاری، توقع زیادی نخواهد بود که هرگاه یادی از دانشجو و روز دانشجو می‌شود، مطالبه‌گری، ظلم‌ستیزی و اعتراض علیه هر آنچه شر است به ذهن متبادر شود اما … …چند سالی است که دیگر، نه دانشجو نماد مطالبه‌گری است و نه نشانی از مطالبه‌گری در او دیده می‌شود. گویی این جریان را خوابی عمیق در بر گرفته است و دانشجو و روزش به امری غیرسیاسی (depolitical) فرو کاسته شده است. مثلا با اینکه غلبه نگاه مالی به آموزش و کالایی‌سازی آن، نبود فرایند اشتغال‌زایی برای تحصیل‌کردگان دانشگاهی، مشکلات صنفی و … و یا حتی انتقاد به عملکرد نهاد ...
  • گزارش تخلف

✅ دانشگاه بدون سیاست. 🖋 ابراهیم چراغی

📍دانشگاه و دانشجو در کشور ما همیشه ادعای این را داشته‌اند که جریان‌ساز هستند و آزادگی در میان این گروه است که معنای واقعی خود را پیدا می‌کند؛ در این نوشته حوصله‌ی آن وجود ندارد که بخواهیم درباره‌ی جایگاه سیاسی دانشگاه در تاریخ ایران سخن به میان آوریم: پس در این نوشته به جایگاه کنونی دانشگاه می‌پردازم برای پرداختن به این امر ناگزیر باید در بارهی مناسبات آن با قدرت سخن به میان آورد دانشگاه ما امروز هیچ فاصله‌ای با جایگاه قدرت ندارد در حقیقت تبدیل شده‌است به کارخانه‌ی تبدیل طبقه متوسط به نیروی بهره‌کشی از پرولتالیا چرا و چگونگی آن به نظر مشخص می‌آید، با ورود طبقه متوسط به دانشگاه؛ دانشگاه نیز عرصه درک بی‌شکلی از جامعه شد. تقلیل واقعیت‌ها به عرصه‌های بی‌معنا و عاری از هویت مانند قشر به جای طبقه و تبدیل مفاهیمی واقعی مانند فقر، آزادی، عدالت و برابری به مفاهیم نسبی و مناقشه برانگیز و این به معنای از بین رفتن هر گونه اندیشه انتقادی در دانشگاه است در واقع آن میلی که در طبقه متوسط برای ادغام شدن در ساختار وجود دارد دانشگاه را در ساختار حل می‌کند اما این خود جایگاه بحث است که دانشگاه اصلا جایی ا ...
  • گزارش تخلف

🔵چرا قانونگرایان سر ندارند؟!. ✍🏻فردین علیخواه (جامعه شناس)

🔹در کنار پله‌های یک پل عابر پیادۀ شهر ایستاده‌ام و به آدم هایی نگاه می‌کنم که برای رفتن به آنطرف خیابان از رو یا زیر پل تردد می‌کنند. کسانی که از زیر پل به آنطرف خیابان می‌روند راحت اند. نگاهی به چپ، نگاهی به راست و رسیدن به مقصد! دیگران هم می‌بینند که چگونه آنان این کار را راحت انجام می‌دهند. بدون هیچ رودربایستی! حتی برخی از آنان سوت می‌زنند و می‌روند!. به کسانی نگاه می‌کنم که برای رفتن به آن طرف خیابان از پل عابر استفاده می‌کنند. اینان کسانی هستند که زحمت بالا رفتن از پله‌های آهنی پل عابر را به جان می‌خرند. بعضی از آنها در بین راه نفس شان می‌گیرد. ...
  • گزارش تخلف