شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ آموزش‌عالی با صند‌‌‌‌‌لی‌های خالى!!. 🖋 مریم شکرانی. 🔸 پرونده

🔅 ایران ٥ برابر کشورهای پیشرفته د‌‌‌‌‌انشگاه د‌‌‌‌‌ارد. ‌‌‌‌‌ ایران ٢٦٤٠ د‌‌‌‌‌انشگاه د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر حالی که چین ٢٤٨١ و هند‌‌‌‌‌‌ ١٦٢٠ د‌‌‌‌‌انشگاه د‌‌‌‌‌ایر کرد‌‌‌‌‌ه است!. 🔅 مدرک گرایی ایرانی‌ها، وضع دردناکی برای اقتصاد ایران رقم زده است. حالا کشور ما بیشتر از هند و چین یک‌میلیارد و چند صد‌میلیون نفری دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارد. بنا به آخرین گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ایران ٢٦٤٠ دانشگاه وجود دارد که از این میان سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی ٦٨‌ درصد و سهم دانشگاه آزاد ٣٢‌ درصد است.. 🔅این درحالی است که براساس اعلام موسسه اسپانیایی CISC چین تنها ٢٤٨١ و هند‌ ١٦٢٠ دانشگاه دایر کرده است. این تعداد دانشگاه، حدود ٥‌ هزار‌میلیارد تومان از بودجه کل کشور را می‌بلعد و نزدیک به ٥٠‌ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می‌کند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و نکته دیگر اینجاست که درنهایت بدنه اداری ایران نخبگان را به حاشیه می‌راند و متوسط‌ها و فارغ‌ التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط را به خود جذب می‌کند.. 🔅بنا به اعلام مهدی سیدی رئیس کارگروه نخبگان شورایعالی انقلاب فرهنگی در‌ ...
  • گزارش تخلف

⭕️ شش نما از ایران در ۱۴۰۰.. با فرض باقی ماندن چالش‌ها، تصویر ایران ۱۴۰۰ چگونه است؟

📍جامعه ایران ترکیبی از «کوتاه‌مدت‌های بهم پیوسته» است که در آن موضوعات به مشکل تبدیل شدند، مشکلات چالش شدند و حالا چالش‌ها، ابرچالش‌‌‌ شده‌اند. اگر این شش چالش حل نشود، تصویر ایران چگونه خواهد بود؟.۱️⃣ بمب ساعتی، سونامی بیکاری و یا شورش جوانان بیکار اما بازنشسته تصویر جامعه‌ای است که احتمالا سال ۱۴۰۰ با حدود ۵٫۵ میلیون نفر بیکار مواجه است. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌گوید گزارشی از سونامی ۱۰ میلیون بیکار به حسن روحانی داده و وزیر کشور گفته اگر با الگوهای تجربه شده پیش برویم، سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۱ میلیون نفر بیکار خواهیم داشت..۲️⃣ دولت پس‌انداز کارکنان در صندوق‌های بازنشستگی را به جای سرمایه‌گذاری پیش‌خور کرده. در نتیجه صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت مقرری بازنشستگان خود متکی به بودجه دولتی‌ هستند. دولت باید سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان- معادل یارانه نقدی- از بودجه عمومی صرف مستمری آنان کند و سالانه ۲۸ درصد به این رقم اضافه می‌شود. در چهار سال آینده دولت باید حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان معادل سه چهارم کل درآمدهای مالیاتی سال ۹۶ و یا سه چهارم درآمد دولت از فروش نفت را صرف مستمری بازنشست ...
  • گزارش تخلف

✅ بورژوازی، خرده مالک و خانه‌های بی‌پنجره. 🖋 صمد محمدی زاده سماکوش

📍 کارل مارکس در کتاب هیجدهم برومر لویی بناپارت در ضمن تبیین اینکه چگونه خرده مالکی و خرد شدن اراضی نظام فئودالی، در سالهای ۱۸۴۸ تا ۱۸۵۱ و در واقع در سرتاسر قرن نوزدهم، نوعی بردگی در قبال سرمایه را برای مردم فرانسه دامن زده است، توده ملت فرانسه را در این دوره به صورت «غارنشینان آغاز تاریخ» تشبیه می‌کند که شانزده میلیون دهقان با زنان و کودکان شان در زیر زمینی زندگی می‌کنند که تعداد زیادی از آن‌ها یک سوراخ بیشتر ندارند.. او می‌نویسد در بخش‌های کوچکی از زیر زمین‌ها (محل سکونت دهقانان) دو منفذ دیده می‌شود و تنها مرفه‌ترین دهقانان هستند که منازل زیرزمینی شان دارای سه منفذ است. او «نظم بورژوازی» حاکم بر آغاز قرن و دولت گماشته شده‌ی نظام بورژوازی را که نگهبانی و مراقبت از «قطعه زمین» های به تازگی شکل کرفت است را به عهده داشته‌اند، خون آشامی توصیف می‌کند که خون و مغز خرده مالک را می‌مکد و در دیگ کیمیاکران سرمایه سرازیر می‌کند. …او در توصیف وضعیت حاکم بر آن زمان فرانسه و اثرات قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی و بهره برداری از قطعات زمین بصورت فردی نتیجه می‌گیرد که؛ بر چهار میلیون گدای رسمی، ولگرد، تب ...
  • گزارش تخلف

✅ دانشگاه به ‌کجا می‌رود؟. 🖋 علی‌رضا چمن‌زار

📍ارزش نیروهای انسانی که تاکنون به‌وسیله دانشگاه‌های ایران به‌جامعه آمریکا و دیگر کشورها عرضه شده‌است از ارزش مجموع کمک‌های بلاعوض و به شکل قرضه که از هر طریق به ایران داده‌شده‌است، بیشتر می‌باشد …📍دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزشی عالی در ایران وظیفه دارند که به‌دومین مرحله حیات خود، قدم بگذارند. در ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران پایه‌گذاری می‌شد تنها یک ضرورت درک و احساس می‌شد و آن لزوم داشتن موسسه‌ای به اسم دانشگاه بود. همه استدلال می‌کردند که چون ملل مترقی جهان دانشگاه دارند ما هم باید داشته باشیم و وقتی هم که دانشگاه گشوده شد همه احساس کردند که یکی از آرزوهای ملی ما بر آورده شده است …📍متأسفانه امروز که متجاوز از ۸۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد ما هنوز در حال ذوق کردن هستیم که صاحب دانشگاه شده‌ایم، هنوز استدلال ما مانند مردان ‌سال‌های پیش آنست که چون کشورهای توسعه‌یافته فلان دستگاه را دارند ما هم باید داشته‌باشیم، چون فلان رشته را دارند ما هم باید داشته‌باشیم و مرتبا دانشگاه خود را به تقلید ملل مترقی و فقط به تقلید بسط و توسعه داده‌ایم …📍امروزه خدا را شکر صاحب دانشگاه بزرگی هستیم که از راه دلخوشی ...
  • گزارش تخلف

✅ فراخوان مقاله برای نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان».. زنان و مسائل و تحولات فرهنگی

- تحولات سبک زندگی زنان/ خانوادة ایرانی؛. - زنان و اوقات فراغت و مصرف فرهنگی؛. - زنان و مدیریت بدن؛. - زنان و تحولات پوشش در ایران؛. - زنان و معنویت‌گرایی جدید؛. - زنان و رسانه و فضای مجازی؛.٢. زنان و مسائل اقتصادی و رفاهی. - اشتغال زنان (چالش‌ها و فرصت‌ها)؛. - زنان و کارآفرینی؛. ...
  • گزارش تخلف

♦️اضمحلال مفهوم دانشجو.. ✍🏻محمدرضا پویافر

🔹طی سالهای گذشته حجم تأثیر سیاستهای نادرست در مورد توسعه کمی و مدیریت آموزش عالی آن قدر زیاد بوده که یکی از اثرات آن، فرو ریختن مرز دانشجو و غیر دانشجو- مانند فرو ریختن تدریجی مرز دانشگاه از حوزه‌های دیگری همچون بازار، سیاست، دین و مانند آن – بوده است. در حال حاضر ایران سومین جمعیت فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی، یکی از بالاترین نسبت‌های دانشجو به جمعیت دیپلمه و در عین حال یکی از بالاترین شاخص‌های تقلب علمی را بین کشورهای مختلف داراست. توسعه کمی آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی، همراه با تأسیس دانشگاه‌های جدید و ظرفیت‌های خالی زیاد در مناطق مختلف موجب شده تا هر آنکس که تا دیروز قصد یا شایستگی دانشجو شدن نداشته، برای مزایای مختلف مالی، مدیریتی و حتی پرستیژ اجتماعی وارد دانشگاه شود …🔹امروز ایران جمعیت زیادی دارد که نام دانشجو را حمل می‌کنند. آنها کاسبان، کارمندان، ورزشکاران، نظامیان، هنرمندانی هستند که با وجود داشتن پیشه و اشتغال خاص، دوست دارند دانشجو بشوند، مدرک دانشگاهی بگیرند، پستی به دست بیاورند، کمی به حقوقشان اضافه شود، یا این که فقط بتوانند با مدرک دانشگاهی برای خود جایگاه اجتماع ...
  • گزارش تخلف

✅ قاعده‌ی اقلیت متعصب در سیستم‌های اجتماعی.. 📍فرض کنید شما به یک میهمانی خصوصی وارد می‌شوید

در این میهمانی، ۱۰ زن و تعدادی مرد حضور دارند. یکی از خانم‌ها، چادر به سر دارد. ۸ نفر از خانم‌ها، شکلی از حجاب را دارند، اگر چه که ممکن است این حجاب، کامل کامل نباشد. ۱ نفر از خانم‌ها بی حجاب است. این میهمانی خصوصی است، بنابراین قانون حجاب اجباری در کار نیست. نتیجه گیری شما:.۹۰ درصد خانم‌های این جامعه به حجاب اعتقاد دارند، اگر چه که ممکن است تعریفشان از حجاب متفاوت باشد. ۱۰ درصد از خانم‌های جامعه به حجاب اعتقاد ندارند …درست است نه؟ نه لزوما. می‌خواهم برای شما توضیح بدهم که ممکن است که در این جامعه، تنها ۱۰ درصد خانم‌ها به حجاب اعتقاد داشته باشند …حالا یکی از میهمان‌ها، برای شما تعریف می‌کند که قبل از ورود شما به جمع، چه اتفاقاتی رخ داده (این مثال واقعی است؛ و مربوط به روزهای آخری که نگارنده در ایران حضور داشت):. ...
  • گزارش تخلف

✅ شیوه‌نامه تشویق آثار پژوهشی

تمامی اعضای هیأت علمی شاغل، بازنشسته، اساتید مدعو، دانشجویان و کارشناسان دانشگاه علامه طباطبائی مشمول این تشویق هستند …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

📚کتاب مقدمات ‌شناسی. 🖋 مارتین آلبرو. ترجمه منوچهر

📍کتاب «مقدمات جامعه‌شناسی» نوشته‌ی «مارتین البرو» که به کوشش «منوچهر صبوری» به فارسی برگردانده شده، کتابی غیرتخصصی برای جلب‌نظر خوانندگان عام، آگاهی‌دادن به دانشجویان مبتدی و به چالش طلبیدن متخصصان جامعه‌شناسی است. در این کتاب، مبانی جامعه‌شناسی ذیل پنج فصل با عناوین «طبیعت جامعه‌ی انسانی»، «علم جامعه‌شناسی»، «نظریه‌ی جامعه‌شناختی»، «نهادهای اجتماعی» و «جامعه در آینده» با قلمی ساده مورد بازبینی قرار می‌گیرند. در ارتباط با محتوا و قشر مخاطب کتاب، مؤلف در پیش‌گفتار چنین می‌نگارد: «این یک کتاب درسی غیرتخصصی است که برای جلب‌نظر خوانندگان عام، آگاهی‌دادن به دانشجویان مبتدی و به چالش طلبیدن دانشجویان سال آخر نوشته شده است.» در ادامه، «مارتین البرو» در توضیح هدف خود از تألیف کتاب می‌نویسد: «دوره‌ی گذشته دوره‌ی اختلاف‌نظر شدید درباره‌ی حوزه‌ی جامعه‌شناسی بود. جامعه‌شناسان حتی در وجود جامعه تردید کرده‌اند. اخیرا مجله‌ی پرتیراژ اکونومیست پس از آنکه من این بحث را در همایش ۱۹۹۸ انجمن بریتانیا برای پیشرفت علم مطرح کردم، جامعه‌شناسان را به حل‌وفصل آن فراخوانده است و این کتاب پاسخی به آن فراخوان است. ...
  • گزارش تخلف

⚠️علوم انسانی در جامعه‌ی ما.. ✍🏻مقصود فراستخواه

🔹علوم انسانی وضعیت بسیار بغرنجی در جامعه‌ی ما پیدا کرده است. از یک سو حکومت در علوم انسانی بیشترین ادعا را دارد، شاید در علوم فنی و مهندسی و پزشکی قبول می‌کند که تخصصی وجود دارد و استقلال حرفه‌ای آنها را تا حدی به رسمیت می‌شناسد؛ زیرا چیزی مادی است و کمتر با حق و حقوق و خیر و اخلاق و ارزشها درگیر است، اما وقتی نوبت به فلسفه و ارتباطات و جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی می‌رسد، می‌خواهند بخشی از آن را حذف و انواع دست‌کاری‌ها به نام بومی ساختن و اسلامی ساختن و انواع کلمات غلط انداز را وارد کنند؛ چون علوم انسانی و اجتماعی با ارزشهای انسانی و حق و خیر و قدرت سروکار دارد؛ یعنی چیزهایی که محل منازعه است و قدرتهای مستقر سیاسی و ایدئولوژیک برای خود حقی قائل هستند که به همه‌ی آنها ورود پیدا کنند و در نتیجه علوم انسانی و اجتماعی بیشترین لطمه را از این پدرخواندگی دولت و حکومت سالاری می‌بیند …علوم انسانی می‌خواهد از حقیقت، قدرت، توزیع قدرت، خیر و فضیلت، ارزش و زیبایی صحبت کند، در نتیجه قدرت (authority) وارد علوم انسانی میشود و میخواهد که بیشترین دخالت را در محتویات آن داشته باش ...
  • گزارش تخلف

✅ به مناسبت روز دانشجو. 🖋 لیلا حاجی‌آقایی. جامعه شناس و‌عضو هیات علمی دانشگاه

📍 در این قرن ایدیولوژی زده، دانشگاه به عنوان نهادی با عقلانیت صوری وبری با استیلای فرهنگ کالایی سازی علم به دنبال اشباع سازی بازار مدرک و توده‌ای شدن است. و این امر خود به عامیت بخشیدن رابطه‌ی اقتصادی با دانش منجر می‌گردد. گویا، آنچه امروز بر ما تحمیل می‌شود این باور است که، اراده، تحت سیطره اصلی است با واقعیت تلخ و گزنده که عصاره‌اش «اقتصاد» است و در این صورت است که همگان تصدیق منطقی می‌کنند که علم، قربانی تجارت شده است. در مکانی که هستی آن در گرو آگاهی است، با این استراتژی سودآورانه اندیشیدن فرد ناممکن می‌گردد و‌سوژه به یک «دیگری» نافرم تبدیل می‌شود. «دیگری» که در پرتو فلسفه‌ی دانش نمی‌تواند تعالی درونی را درک کند و بزعم تفکر لاکانی، این سوژه تنها در نقطه‌ی «فقدان» در مقام خلأ یا فقدان هستی، هویت می‌یابد. مدتهاست که در میدان علم و‌دانش عادت واره‌های بوردیویی کمتر دیده می‌شوند، عادت واره هایی چون مباحثه، مکاشفه، جدل و‌منطق علمی و فرمان‌های فلسفی نیچه‌ای دال بر «آنی شو که باید باشی» پژواک واقعی خود را از دست داده‌اند. این «مای» شکل گرفته در متن جامعه‌ی آکادمیک، مانند «مای» دهه‌های گذشت ...
  • گزارش تخلف