جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ این طرد را سر باز ایستادن نیست. (بررسی کمیت و کیفیت اشتغال زنان ایرانی). 🖋 خسرو صادقی بروجنی 📍 میزان مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی و سهمی که از تولید و توزیع اقتصاد هر کشور میبرند، یکی از مولفههای توسعهیافتگی است. از این رو است که کشورهایی که در صدر ردهبندی رفاه قرار دارند، دقیقا همان کشورهایی هستند که وضعیت. اشتغال زنان در آنها در مقایسه با دیگر کشورها و با فاصله زیاد نسبت به آنها بهتر است. مطالعات نشان میدهد در سال ۲۰۱۴ میلادی بیشترین نرخ اشتغال در میان تمامی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در کشور سوئیس بوده است. در این سال نرخ اشتغال مردان برابر با ۸۸ درصد و نرخ مشارکت زنان در اقتصاد این کشور.۷۶ درصد است. با وجود اینکه فاصله بین نرخ مشارکت زنان و مردان در این کشور تقریبا ۱۰ درصد است، اما این کشور بیشترین نرخ اشتغال زنان در میان تمامی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی را دارد. ادامه در فایل پیوست 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ پدیده حاصل کالایی سازی آموزش. 🖋 امین کریمی 📍 پدیده کودکان کار بیش از آنکه حاصل تشدید فاصله طبقاتی و رکود اقتصادی در جامعه باشد از گذرگاه سیاست خصوصی سازی آموزش میگذرد. در بحبوحهای که معضلات و مشکلات اقتصادی گریبانگیر اقشار فرودست جامعه گردیده است سیاست کالایی سازی آموزش گام بزرگیست برای حذف تحصیل بعنوان حداقل نیازهای کودکان که عواقب بسیاری بدنبال خواهد داشت. بر اساس آمار رسمی بعد از تهیه مسکن که ۱/۳ درآمد یک خانوار ایرانی با درآمد حداقل ۳میلیونی را به خود اختصاص داده هزینه تحصیلات پایه نیز نزدیک به همین و گاه بیش از ۱/۳ درآمد خانوار را پوشش میدهد. بر طبق گواه متخصصان از عوامل مهم پیشرفت جوامع آموزش بعنوان اساس بالا بردن سطح سواد افراد جامعه است بالاخص کودکان که نسل تأثیرگذار فردای جامعه هستند. آیا آموزش و پرورش نسل فردای جامعه مهمتر از پر کردن خزانه و بهبود اوضاع اقتصادی نیست؟. کشوری با خزانهای مالامال از پول و شمش و اقتصادی که دروازه پر رفت و آمد سرمایه داران و سرمایه گزاران باشد ولی دارای جمعیت چند میلیونی کودکانی باشد که کودکیشان بالاجبار در خیابان و کارگری تباه شده است و از حدقل آموزش بی بهرهاند و فردای این جامعه چه سود ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ وقتی فرهنگ بیشتر از زلزله قربانی میگیرد. 🖋 دکتر زینب محمودآبادی زلزلهی ۵٫۲ ریشتری که در تهران رخ داد، میزان قابل توجهی از شهروندان تهرانی، با اینکه زلزله را حس کرده بودند، اما از خانههایشان برای ۵ دقیقه نیز بیرون نیامدند. سرد بودن هوای بیرون، آلودگی شدید هوا، خواب آلودگی، نداشتن ماشین و … برخی از دلایل این افراد برای ماندن در خانه بود. اما مهمترین بیتفاوتی دلیلی نسبت به خطر و جدی نگرفتن هشدارهای مدیریت خطر، عامل فرهنگی «تقدیرگرایی Fatalism» و یا همان «اعتقاد به سرنوشت محتوم از پیش تعیین شدهی غیر قابل تغییر» است.. از منظر جامعهشناسان و مردمشناسان «درک و پنداشت از خطر» اساسا موضوعی اجتماعی و فرهنگی است. بر اساس «تئوری فرهنگی ریسک» مری دوگال (۱۹۶۰)، جوامع بر اساس نوع کنترل اجتماعی (فردگرایانه، تقدیرگرایانه، سلسله مراتبی، عدالت طلبانه)، درک، پنداشت و مواجهی متفاوتی از خطر دارند. در این میان تقدیرگرایان ترجیح میدهند که نسبت به خطر آگاهی نداشته باشند، زیرا فرض میکنند که خطر برای آنان اجتناب ناپذیر است. در واقع زندگی این افراد مانند یک لاتاری و یا قرعه کشی شانسی است. آنان باید در مقابل احتمال پیشامد هر خطر، منفعل باشد، یعنی فکر میکنند در جلوگی ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ روزنامهنگاری تخیلی. 🖋 محمد زینالی اناری 📍 در فیلمهای هالیوودی، ژانری وجود دارد که به فیلم تخیلی معروف است. در چنین فیلم هایی اگرچه به ظاهر موضوعی غیرمنتظره و فاقد عقلانیت وجود دارد، اما به مدد آن تلاشی در جهت شکل دادن به تخیل مردم صورت میگیرد. مثلا این که احتمال دارد بیست سال بعد از فرط گرسنگی مردم مجبور شوند موش را از فاضلاب گرفته و بخورند یا این که احتمال دارد زمین به خاطر افراط مردم و تجمیع سرمایه در دست زامبیها و زندگی ستیزی آنها به روزهای پایانی خود نزدیک شود. در همهی این موضوعات، انسان تلاش میکند با عقل و درایتش از این موضوع به در بیاید.. چنین فیلم هایی بعد تخیل انسان را توسعه و رونق میدهد تا بتواند از یکنواختی زندگی روزمرهاش در آمده و در تخیل خود به فراغت و ماجراجویی بپردازد. او بعد از تماشای این فیلم، نیازمند قانون خط عابر و گفت و گو با دیگران است تا از تخیل خود فاصله بگیرد. برعکس این که همه شاید بپندارند که فیلمهای تخیلی انسان را در زندگی ماجراجو میکند، باید توجه کرد به این که چقدر این فیلمها ماجراجوییهای انسان در بخشهای مختلف زندگی را در پردهی غیر واقعی تلویزیون یا مرحوم سینما تخلیه میکند …فایدهی دیگ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ 🔅 برنامه همایش ملی. پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران. 📅 ۵ تا ۷ دیماه برنامه_همایش_پژوهش_اجتماعی_و_فرهنگی.pdf ( 639.7 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📌 دانشکده طباطبایی. 🔰شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ 🔸 چهارمین همایش ملی. «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران». 📍 ۵ تا ۷ دی ماه 📌 دانشکده علوم اجتماعی علامهطباطبایی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ 🔵سبیل؛ بی سبیل!.. ✍🏻فردین علیخواه 📍شاید شما هم وقتی میشنوید که «بنیاد سبیل امریکا» از سال ۱۹۶۵ در این کشور فعالیت میکند مانند من تعجب کنید. این بنیاد وظیفۀ خود را حمایت از حقوق افراد دارای سبیل و گسترش فرهنگ سبیل گذاری میداند. برای مثال در مراکز قانونگذاری؛ اقداماتی علیه کارفرمایانی انجام میدهد که استخدام را به تراشیدن سبیل مشروط میکنند و این را مصداق عینی تبعیض میبیند. این بنیاد هر ساله از بین افراد مشهور امریکا یکی را که سبیل دارد انتخاب و با حضور رسانهها از او تقدیر میکند. جالب آنکه انجمن جهانی ریش و سبیل هم داریم که در همین زمینهها فعالیت و هر ساله مسابقهای در این خصوص برگزار میکند.. نحوۀ مواجهه با سبیل در جوامع مختلف، فراز نشیبهای بسیاری داشته است. در برخی از مقاطع تاریخی سبیل نشانۀ یک مرد مدرن و امروزی تلقی میشود و آن، زمانی بود که در جامعهای که مردان عموما ریش و سبیل داشتند بعضیها ریش خود را تراشیدند و فقط سبیل گذاشتند. این مردان به دلیل نقض کلیشههای غالب جامعه که ریش و سبیل را نشانۀ «مردانگی» میدانست مردانی مدرن قلمداد شدند.. در برخی از دورههای تاریخی نیز تراشیدن سبیل، و نه گذاشتن آن، نشانه مد ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔷کارگاه آموزشی نظریههای اجتماعی فرهنگی کاربردی. دوم لغایت پنجم دی ماه 📍 دانشکده علامه، سالن ارشاد. جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔴کتابخانههایی که آب میروند …✍🏻رضا امیدی 📍یکی از دوستان تعریف میکرد که چندی پیش برای دریافت مجموعهای از آمار و اطلاعات به سازمان برنامه و بودجۀ یکی از استانها مراجعه کردم. کارشناسان سازمان بسیار اهل تعامل و همکاری بودند اما منابع خاصی در دسترس نداشتند. این کارشناسان میگفتند تا سال ۸۶ کتابخانهای غنی در سازمان وجود داشت که بعد از انحلال سازمان به دستور رییس وقت منابع بسیاری سوزانده شد و منابع بسیار دیگری نیز به رودخانه ریخته شد.. 🔸طی یک دهۀ اخیر بیشترین مراجعهام به کتابخانههای سازمانی بوده است: عمدتا سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران، سازمان تأمین اجتماعی، و پژوهشکدۀ آموزش و پرورش. همۀ این چهار کتابخانه سرنوشت یکسانی داشتهاند و مدام آب رفتهاند و ساعات کار آنها و نحوۀ پذیرش آنها مدام محدودتر شده است …🔸برای مثال، تا اواسط دهۀ ۱۳۸۰، کتابخانۀ سازمان برنامه و بودجه روزهای پنجشنبه هم فعال بود و ساعات کار آن نیز طولانیتر از ساعات کار اداری. اما بهتدریج از سال ۱۳۸۶ ساعات کار آن محدود به ساعات کار اداری شد و روزهای پنجشنبه هم تعطیل و در پذیرش افراد نیز ضوابط سختگیرانهتری حاکم شد. با تغییر دولت نیز تغییری در رویۀ فعالی ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔅 سی رایت میلز و آلودگی هوا در ایران. 🖋 سیدجواد میری مینق سی رایت میلز خالق مفهوم «بینش جامعه شناختی» سخنی در باب تمایز بین «مسئله فردی» و «مسئله اجتماعی» دارد که یکی از شاهکارهای نظری است. او میگوید اگر صبح از خانه بیرون زدی و همسرت به تو زنگ زد و گفت دختر عمویش از کار بیکار شده، تو در جوابش میتوانی بگویی متاسفم و بعد در خلوتت به این فکر کنی که شاید دختر عموی همسرت تنبل بوده و یا مهارت کافی نداشته. اما اگر در طی یک روز با ۱۰۰۰ نفر روبرو شدی که بیکار بودند و یا آماری از بیکاری به دست آوردی که ۱۵٪ از نیروی کار در جامعه بیکارند، آنگاه تو نمیتوانی با ارجاع به خصیصههای فردی این مشکل را توضیح بدهی.. ✅ به سخن دیگر، بیکاری یک نفر مشکل و مسئله فردی است ولی ۱۵٪ بیکاری دیگر مسئله فردی نیست بل مشکل اجتماعی است. حال اگر در جامعه ایی یک روز یا ده روز با آلودگی هوا روبرو بودیم شاید میتوانستیم ربطش بدهیم به اتفاقات جوی و اقلیمی ولی وقتی شهرهای بزرگ و کوچک ایران دچار آلودگی در انواع مختلف میشوند و منحصر در یک نمونه هم نیست، آنگاه این مشکل از فرم انفرادی خارج میشود و نشان از ناکارآمدی در مدیریت شهری و منابع سرزمینی دارد. به عبارت دیگر، ما با یک مشکل اجتماعی ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 📈 وضعیت مالى سازمان تأمین اجتماعى. مأخذ: تجارت فردا.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 📈 بحران در صندوقهاى بازنشستگى. -ارقام به میلیارد تومان 🔸 از اکونومیست فارسى. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ ✅ بلایای «طبیعی» در نهایت پدیدههای «اجتماعی» اند معنای این دعوی دیوید هاروی را که چیزی «طبیعی» در بلایای طبیعی وجود ندارد به روشنی میتوان در نقشهنگاری زیر که تخمین دامنهی تخریب مناطق تهران در اثر زلزله را نشان میدهد، مشاهده کرد. چنانکه پیداست نیمهی جنوبی تهران به شدت در معرض آسیبهای ساختمانی است، تا جایی که بسیاری از مناطق پرتراکم آن تا ۱۰۰ درصد تخریب خواهند شد. به رغم اینکه مناطق شمالشهر روی گسل شمالی تهران قرار گرفتهاند، گسلی که از لشکرک و سوهانک شروع میشود و تا فرحزاد و حصارک امتداد مییابد، اما به دلیل کیفیت مطمئنتر ساختوسازهای اخیر در این مناطق دامنهی تخریب احتمالی در بدترین حالت کمتر از ۴۰ درصد است. حال آنکه گسل جنوبی شهر در حوالی شهر ری که از جادهی خاوران آغاز میشود و تا کورهپزخانههای چهار دانگه ادامه دارد در بهترین حالت، اگر بخت یار باشد، حداقل ۷۰ درصد خرابی به بار خواهد آورد. بنابراین به رغم اینکه منتهاالیه شمالی و جنوبی تهران هر دو روی گسلهای «طبیعی» قرار گرفتهاند اما دامنهی تخریب آنها به نحو محسوسی متفاوت است، یکی آسیبی کموبیش جزئی خواهد دید و دیگری تقریبا با خاک یکسان خواهد شد. این واقعیت را میباید ب ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔴چرا شب را بیرون از خانه ماندیم و هوای آلوده تنفس کردیم؟ ✍️جعفر محمدی 📍آنچه در پایان پاییز ۱۳۹۶ در تهران رخ داد، تصویری تمام عیار از وضعیتی بود که ما مردم ایران برای خود ساختهایم: آسمان، پر از دود بود و مردم در پی یک زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری، از بیم جان به خیابانها ریخته بودند و تن شان میلرزید که مبادا زمین لرزهای شدیدتر از راه برسد و هستی شان را فنا کند …رنگ آسمان را میتوان معدلی از عملکرد ملی کشور دانست؛ سوخت غیراستاندارد، خودروهای فرسوده و فقدان زیرساختهای حمل و نقل عمومی، هر چند عوامل این آلودگی اند اما خود، معلول یک جریان ناکارآمد، غیرعقلانی یا حتی خیانت بار مدیریتی هستند …گاهی اوقات، مشکلی وجود دارد که تا پیش از آن در هیچ جای جهان سابقه نداشته است و باید اندیشید و آزمون و خطا کرد تا شاید به حل مسأله رسید. اما آلودگی هوا، پدیدهای است که دهها سال در دنیا سابقه دارد و راه حل هایش نیز دقیقا تعریف شدهاند؛ ایرانیها هم میدانند که راه گذر از این بحران مرگبار ملی چیست؛ اما چرا سال به سال، هوای مان آلودهتر میشود؟. چون سیستمها ناکارآمد هستند، چون بسیاری از کسانی که این سیستمها را هدایت میکنند، رسما دزد هستند یادر خوشبینانهترین حالت، نالایق …وقتی ب ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۳ ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ ✅چرا در ایران با یک «گذشته نوستالژیک» مواجه هستیم؟!.. ✍ مهران صولتی.. 🌱امشب یلداست! آیینی تاریخی که بهانهای میشود برای دورهمیهای خانوادگی. بساط هم جور است: سماور ذغالی، چراغ گردسوز، کرسی قدیمی، شاهنامه، دیوان حافظ، و پذیرایی از جنس انار و انگور و آجیل! چند سالی است که برپایی یلدا به شمایل گذشتههای نه چندان دور، به یک پدیده اجتماعی در ایران تبدیل شده و هر سال هم رونق بیشتری مییابد. با پررنگ شدن شبکههای اجتماعی هم اینک شاهد احیای هر چه بیشتر سنتهای دورهمی فامیلی در قالب تصاویر و ویدئوهای کوتاه هستیم. همه جا سخن از آرزوی بازگشت به گذشتهای است که درآن همه اعضای دور و نزدیک خانواده در منزل بزرگ خاندان جمع شده و شبی ماندگار و خاطره ساز را رقم میزدند. شاید بتوان گفت ما اکنون با یک نوستالژی مواجه شدهایم! اما چرا؟ هر چند که ملتها همواره خاطرههای جمعی تاریخی و دلنشینی داشتهاند که از آن برای یادآوری گذشته افتخارآمیز خود بهره میبردهاند ولی پررنگ شدن بیش از پیش این نوستالژی در ایران میتواند نشانی از برخی مسائل اجتماعی داشته باشد که ما امروزه با شدت بیشتری با آنها مواجه شدهایم؛ به نظر میرسد بخش مهمی از این نوستالژی در واکنش به نارساییهای موجود در ایران به دلیل ا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ 🔴 به داد خودمان برسیم، قیامت تهران را جدی بگیریم!.. ✍🏻سهند ایرانمهر 📍تصمیمگیرندگان اصلی مملکت، سرجدتان بیایید بیرون ببینید برای ۵ ریشتر زلزله، مردم چه وضعیاند، کوچه و خیابانها چطور مسدود و کناره بزرگراههای گم در غبار آلودگی، چه صحنه مهیبی ساخته است. دو سوی بزرگراهی که در آن متوقف شدهام با پارک خودروها شبیه یک رگ متصلب است، دود و آلودگی، افق دید را بسته است، هرکس در اندیشه خود غرق. به ساختمانها و برجهای انبوه مشرف بر این خودروهای متوقف نگاه میکنم، به کوچههای تنگ مجاورشان و پایههایی که نمیدانیم چگونه استوار شدهاند و چقدر مقاوماند؟. توصیههای رسانهای تا همین چند لحظه پیش از ضرورت ترک خانهها میگفت. مردم به خیابانها ریختهاند و حالا صحبت از تشدید آلودگی شبانه بخاطر هجوم به خیابانهاست. کارشناسی گفته است، به خانه بروید اما هوشیار بخوابید! باز هم همه چیز را وارونه میبینیم. خلاصه دانش بشر در مورد زلزله به اینجا ختم شده است که بجای صرف وقت بر شاخصهای غیرقابل محاسبه، به ایمنی و مدیریت بحران فکر کند، دغدغه امشب ما اما دانستن این نکته است که زلزله بعدی کی میآید؟! پرسشی که علم به نفع اندیشیدن به ایمنی از آن دست کشیده است. ... جامعه شناسی علامه ۰۲:۰۴ ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ ⚠️هنگام وقوع زلزله و بعد از آن چه باید کرد؟ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ☘️ الگوها و روندهای مشاهده شده در رفتارها، انتخاب و سبک فراغتی جوانان ایرانی را به سختی میتوان در قالب مدلی واحد تصویر و ترسیم این دشواری بیش از آنکه به پیچیدگیهای فرهنگی و زمینههای موثر بر انتخاب و نمایش رفتارهای فراغت جوانان مربوط باشد، پیچیدگیهای نظری و تحلیلی خود مفهوم فراغت را نشان میدهد. دستاوردهای سنت نظری نسبتا جوان جامعه شناسی و یا مطالعات فراغت، هنوز ظرفیت ارائه چهارچوب منسجمی که توضیح دهنده توافقی در زمینه تعریف، ابعاد، نسبت آن با دیگر تجارب (به ویژه کار) و مناقشه مفهومی مربوط به آن باشد را فراهم نساخته است و هنوز اتفاق نظری در خصوص مفهوم سازی یا سنجش آن به چشم نمیخورد. علاوه بر این تفاوت در زمینه تاریخی، تجربه فراغت در جامعه ایرانی و غربی، انتخاب مدل غربی در مفهوم سازی و سنجش تجربی فراغت مدرن در جامعه ایرانی را ضرورتا نتیجهبخش نمیسازد و با کاستیهایی همراه است (ذکایی، ۱۳۹۱). 📍 در سومین نشست مجموعه «جوانان و جوانی در ایران» مؤسسه رحمان با حضور دکتر عباس کاظمی، دکتر عبدالله بیچرانلو و آقای اشرف سمنانی به بررسی موضوع «جوانان و فراغت حقیقی و مجازی» پرداخته خواهد شد. 🗓 ۴ دی ماه ⏰ ۱۷:۰۰. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۳ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ⚠️مهمترین دلیل زوجهای ایرانی. برای تصمیم بر و …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۳ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ✅ آسیبشناسی نهادهای مدنی مردم بنیاد (NGO). 🖋 فرزاد صفی خانپور 📍 نهادهای مدنی (NGO) یکی از دستاوردهای دنیای مدرن به شمار میروند. بر اساس تعریف فرهنگ لغات آکسفورد نهادهای مدنی یا مردم بنیاد نهادهایی هستند که به صورت مستقل از حکومت در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی مشارکت میکنند. نهادهای مدنی زادهی فرایند تاریخی و بسیار پیچیدهی دموکراتیزاسیون در غرب هستند و فعالیت آنها نسبت مستقیمی با دموکراسی دارد. فعالیت نهادهای مدنی در ایران را میتوان به دو دورهی پیش از دوم خرداد و پس از آن تقسیم بندی کرد. آغاز دورهی اول به انقلاب مشروطه بر میگردد و دورهی دوم به نیاز اصلاح طلبان حاکمیت بر میگشت که به صورت سیل آسا ایران را فراگرفت. با توجه به ویژگی اصلی نهادهای مدنی، یعنی استقلال از حاکمیت، به نظر میرسد دورهی اول فعالیت نهادهای مدنی از اصالت بیشتری برخوردار بوده باشد. پس از انقلاب ۵۷، شرایط سیاسی کشور به گونهای شد که فعالیت احزاب محدود گردید و جنگ ۸ ساله هم بر این محدودیت افزود. این محدودیتها باعث شد تا کنشگران اجتماعی به دنبال فضایی کم هزینه برای فعالیت باشند یکی از اصلیترین این فضاها انجمنهای ادبی بود. این انجمنها محلی برای همه نوع فعالیت سیاسی، فره ... ‹ 126 127 128 129 130 131 132 ›
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ این طرد را سر باز ایستادن نیست. (بررسی کمیت و کیفیت اشتغال زنان ایرانی). 🖋 خسرو صادقی بروجنی 📍 میزان مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی و سهمی که از تولید و توزیع اقتصاد هر کشور میبرند، یکی از مولفههای توسعهیافتگی است. از این رو است که کشورهایی که در صدر ردهبندی رفاه قرار دارند، دقیقا همان کشورهایی هستند که وضعیت. اشتغال زنان در آنها در مقایسه با دیگر کشورها و با فاصله زیاد نسبت به آنها بهتر است. مطالعات نشان میدهد در سال ۲۰۱۴ میلادی بیشترین نرخ اشتغال در میان تمامی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در کشور سوئیس بوده است. در این سال نرخ اشتغال مردان برابر با ۸۸ درصد و نرخ مشارکت زنان در اقتصاد این کشور.۷۶ درصد است. با وجود اینکه فاصله بین نرخ مشارکت زنان و مردان در این کشور تقریبا ۱۰ درصد است، اما این کشور بیشترین نرخ اشتغال زنان در میان تمامی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی را دارد. ادامه در فایل پیوست 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ پدیده حاصل کالایی سازی آموزش. 🖋 امین کریمی 📍 پدیده کودکان کار بیش از آنکه حاصل تشدید فاصله طبقاتی و رکود اقتصادی در جامعه باشد از گذرگاه سیاست خصوصی سازی آموزش میگذرد. در بحبوحهای که معضلات و مشکلات اقتصادی گریبانگیر اقشار فرودست جامعه گردیده است سیاست کالایی سازی آموزش گام بزرگیست برای حذف تحصیل بعنوان حداقل نیازهای کودکان که عواقب بسیاری بدنبال خواهد داشت. بر اساس آمار رسمی بعد از تهیه مسکن که ۱/۳ درآمد یک خانوار ایرانی با درآمد حداقل ۳میلیونی را به خود اختصاص داده هزینه تحصیلات پایه نیز نزدیک به همین و گاه بیش از ۱/۳ درآمد خانوار را پوشش میدهد. بر طبق گواه متخصصان از عوامل مهم پیشرفت جوامع آموزش بعنوان اساس بالا بردن سطح سواد افراد جامعه است بالاخص کودکان که نسل تأثیرگذار فردای جامعه هستند. آیا آموزش و پرورش نسل فردای جامعه مهمتر از پر کردن خزانه و بهبود اوضاع اقتصادی نیست؟. کشوری با خزانهای مالامال از پول و شمش و اقتصادی که دروازه پر رفت و آمد سرمایه داران و سرمایه گزاران باشد ولی دارای جمعیت چند میلیونی کودکانی باشد که کودکیشان بالاجبار در خیابان و کارگری تباه شده است و از حدقل آموزش بی بهرهاند و فردای این جامعه چه سود ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ وقتی فرهنگ بیشتر از زلزله قربانی میگیرد. 🖋 دکتر زینب محمودآبادی زلزلهی ۵٫۲ ریشتری که در تهران رخ داد، میزان قابل توجهی از شهروندان تهرانی، با اینکه زلزله را حس کرده بودند، اما از خانههایشان برای ۵ دقیقه نیز بیرون نیامدند. سرد بودن هوای بیرون، آلودگی شدید هوا، خواب آلودگی، نداشتن ماشین و … برخی از دلایل این افراد برای ماندن در خانه بود. اما مهمترین بیتفاوتی دلیلی نسبت به خطر و جدی نگرفتن هشدارهای مدیریت خطر، عامل فرهنگی «تقدیرگرایی Fatalism» و یا همان «اعتقاد به سرنوشت محتوم از پیش تعیین شدهی غیر قابل تغییر» است.. از منظر جامعهشناسان و مردمشناسان «درک و پنداشت از خطر» اساسا موضوعی اجتماعی و فرهنگی است. بر اساس «تئوری فرهنگی ریسک» مری دوگال (۱۹۶۰)، جوامع بر اساس نوع کنترل اجتماعی (فردگرایانه، تقدیرگرایانه، سلسله مراتبی، عدالت طلبانه)، درک، پنداشت و مواجهی متفاوتی از خطر دارند. در این میان تقدیرگرایان ترجیح میدهند که نسبت به خطر آگاهی نداشته باشند، زیرا فرض میکنند که خطر برای آنان اجتناب ناپذیر است. در واقع زندگی این افراد مانند یک لاتاری و یا قرعه کشی شانسی است. آنان باید در مقابل احتمال پیشامد هر خطر، منفعل باشد، یعنی فکر میکنند در جلوگی ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ✅ روزنامهنگاری تخیلی. 🖋 محمد زینالی اناری 📍 در فیلمهای هالیوودی، ژانری وجود دارد که به فیلم تخیلی معروف است. در چنین فیلم هایی اگرچه به ظاهر موضوعی غیرمنتظره و فاقد عقلانیت وجود دارد، اما به مدد آن تلاشی در جهت شکل دادن به تخیل مردم صورت میگیرد. مثلا این که احتمال دارد بیست سال بعد از فرط گرسنگی مردم مجبور شوند موش را از فاضلاب گرفته و بخورند یا این که احتمال دارد زمین به خاطر افراط مردم و تجمیع سرمایه در دست زامبیها و زندگی ستیزی آنها به روزهای پایانی خود نزدیک شود. در همهی این موضوعات، انسان تلاش میکند با عقل و درایتش از این موضوع به در بیاید.. چنین فیلم هایی بعد تخیل انسان را توسعه و رونق میدهد تا بتواند از یکنواختی زندگی روزمرهاش در آمده و در تخیل خود به فراغت و ماجراجویی بپردازد. او بعد از تماشای این فیلم، نیازمند قانون خط عابر و گفت و گو با دیگران است تا از تخیل خود فاصله بگیرد. برعکس این که همه شاید بپندارند که فیلمهای تخیلی انسان را در زندگی ماجراجو میکند، باید توجه کرد به این که چقدر این فیلمها ماجراجوییهای انسان در بخشهای مختلف زندگی را در پردهی غیر واقعی تلویزیون یا مرحوم سینما تخلیه میکند …فایدهی دیگ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ 🔅 برنامه همایش ملی. پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران. 📅 ۵ تا ۷ دیماه برنامه_همایش_پژوهش_اجتماعی_و_فرهنگی.pdf ( 639.7 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 📌 دانشکده طباطبایی. 🔰شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ 🔸 چهارمین همایش ملی. «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران». 📍 ۵ تا ۷ دی ماه 📌 دانشکده علوم اجتماعی علامهطباطبایی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ 🔵سبیل؛ بی سبیل!.. ✍🏻فردین علیخواه 📍شاید شما هم وقتی میشنوید که «بنیاد سبیل امریکا» از سال ۱۹۶۵ در این کشور فعالیت میکند مانند من تعجب کنید. این بنیاد وظیفۀ خود را حمایت از حقوق افراد دارای سبیل و گسترش فرهنگ سبیل گذاری میداند. برای مثال در مراکز قانونگذاری؛ اقداماتی علیه کارفرمایانی انجام میدهد که استخدام را به تراشیدن سبیل مشروط میکنند و این را مصداق عینی تبعیض میبیند. این بنیاد هر ساله از بین افراد مشهور امریکا یکی را که سبیل دارد انتخاب و با حضور رسانهها از او تقدیر میکند. جالب آنکه انجمن جهانی ریش و سبیل هم داریم که در همین زمینهها فعالیت و هر ساله مسابقهای در این خصوص برگزار میکند.. نحوۀ مواجهه با سبیل در جوامع مختلف، فراز نشیبهای بسیاری داشته است. در برخی از مقاطع تاریخی سبیل نشانۀ یک مرد مدرن و امروزی تلقی میشود و آن، زمانی بود که در جامعهای که مردان عموما ریش و سبیل داشتند بعضیها ریش خود را تراشیدند و فقط سبیل گذاشتند. این مردان به دلیل نقض کلیشههای غالب جامعه که ریش و سبیل را نشانۀ «مردانگی» میدانست مردانی مدرن قلمداد شدند.. در برخی از دورههای تاریخی نیز تراشیدن سبیل، و نه گذاشتن آن، نشانه مد ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔷کارگاه آموزشی نظریههای اجتماعی فرهنگی کاربردی. دوم لغایت پنجم دی ماه 📍 دانشکده علامه، سالن ارشاد.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔴کتابخانههایی که آب میروند …✍🏻رضا امیدی 📍یکی از دوستان تعریف میکرد که چندی پیش برای دریافت مجموعهای از آمار و اطلاعات به سازمان برنامه و بودجۀ یکی از استانها مراجعه کردم. کارشناسان سازمان بسیار اهل تعامل و همکاری بودند اما منابع خاصی در دسترس نداشتند. این کارشناسان میگفتند تا سال ۸۶ کتابخانهای غنی در سازمان وجود داشت که بعد از انحلال سازمان به دستور رییس وقت منابع بسیاری سوزانده شد و منابع بسیار دیگری نیز به رودخانه ریخته شد.. 🔸طی یک دهۀ اخیر بیشترین مراجعهام به کتابخانههای سازمانی بوده است: عمدتا سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران، سازمان تأمین اجتماعی، و پژوهشکدۀ آموزش و پرورش. همۀ این چهار کتابخانه سرنوشت یکسانی داشتهاند و مدام آب رفتهاند و ساعات کار آنها و نحوۀ پذیرش آنها مدام محدودتر شده است …🔸برای مثال، تا اواسط دهۀ ۱۳۸۰، کتابخانۀ سازمان برنامه و بودجه روزهای پنجشنبه هم فعال بود و ساعات کار آن نیز طولانیتر از ساعات کار اداری. اما بهتدریج از سال ۱۳۸۶ ساعات کار آن محدود به ساعات کار اداری شد و روزهای پنجشنبه هم تعطیل و در پذیرش افراد نیز ضوابط سختگیرانهتری حاکم شد. با تغییر دولت نیز تغییری در رویۀ فعالی ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔅 سی رایت میلز و آلودگی هوا در ایران. 🖋 سیدجواد میری مینق سی رایت میلز خالق مفهوم «بینش جامعه شناختی» سخنی در باب تمایز بین «مسئله فردی» و «مسئله اجتماعی» دارد که یکی از شاهکارهای نظری است. او میگوید اگر صبح از خانه بیرون زدی و همسرت به تو زنگ زد و گفت دختر عمویش از کار بیکار شده، تو در جوابش میتوانی بگویی متاسفم و بعد در خلوتت به این فکر کنی که شاید دختر عموی همسرت تنبل بوده و یا مهارت کافی نداشته. اما اگر در طی یک روز با ۱۰۰۰ نفر روبرو شدی که بیکار بودند و یا آماری از بیکاری به دست آوردی که ۱۵٪ از نیروی کار در جامعه بیکارند، آنگاه تو نمیتوانی با ارجاع به خصیصههای فردی این مشکل را توضیح بدهی.. ✅ به سخن دیگر، بیکاری یک نفر مشکل و مسئله فردی است ولی ۱۵٪ بیکاری دیگر مسئله فردی نیست بل مشکل اجتماعی است. حال اگر در جامعه ایی یک روز یا ده روز با آلودگی هوا روبرو بودیم شاید میتوانستیم ربطش بدهیم به اتفاقات جوی و اقلیمی ولی وقتی شهرهای بزرگ و کوچک ایران دچار آلودگی در انواع مختلف میشوند و منحصر در یک نمونه هم نیست، آنگاه این مشکل از فرم انفرادی خارج میشود و نشان از ناکارآمدی در مدیریت شهری و منابع سرزمینی دارد. به عبارت دیگر، ما با یک مشکل اجتماعی ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 📈 وضعیت مالى سازمان تأمین اجتماعى. مأخذ: تجارت فردا.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 📈 بحران در صندوقهاى بازنشستگى. -ارقام به میلیارد تومان 🔸 از اکونومیست فارسى. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ ✅ بلایای «طبیعی» در نهایت پدیدههای «اجتماعی» اند معنای این دعوی دیوید هاروی را که چیزی «طبیعی» در بلایای طبیعی وجود ندارد به روشنی میتوان در نقشهنگاری زیر که تخمین دامنهی تخریب مناطق تهران در اثر زلزله را نشان میدهد، مشاهده کرد. چنانکه پیداست نیمهی جنوبی تهران به شدت در معرض آسیبهای ساختمانی است، تا جایی که بسیاری از مناطق پرتراکم آن تا ۱۰۰ درصد تخریب خواهند شد. به رغم اینکه مناطق شمالشهر روی گسل شمالی تهران قرار گرفتهاند، گسلی که از لشکرک و سوهانک شروع میشود و تا فرحزاد و حصارک امتداد مییابد، اما به دلیل کیفیت مطمئنتر ساختوسازهای اخیر در این مناطق دامنهی تخریب احتمالی در بدترین حالت کمتر از ۴۰ درصد است. حال آنکه گسل جنوبی شهر در حوالی شهر ری که از جادهی خاوران آغاز میشود و تا کورهپزخانههای چهار دانگه ادامه دارد در بهترین حالت، اگر بخت یار باشد، حداقل ۷۰ درصد خرابی به بار خواهد آورد. بنابراین به رغم اینکه منتهاالیه شمالی و جنوبی تهران هر دو روی گسلهای «طبیعی» قرار گرفتهاند اما دامنهی تخریب آنها به نحو محسوسی متفاوت است، یکی آسیبی کموبیش جزئی خواهد دید و دیگری تقریبا با خاک یکسان خواهد شد. این واقعیت را میباید ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ 🔴چرا شب را بیرون از خانه ماندیم و هوای آلوده تنفس کردیم؟ ✍️جعفر محمدی 📍آنچه در پایان پاییز ۱۳۹۶ در تهران رخ داد، تصویری تمام عیار از وضعیتی بود که ما مردم ایران برای خود ساختهایم: آسمان، پر از دود بود و مردم در پی یک زمین لرزه ۵٫۲ ریشتری، از بیم جان به خیابانها ریخته بودند و تن شان میلرزید که مبادا زمین لرزهای شدیدتر از راه برسد و هستی شان را فنا کند …رنگ آسمان را میتوان معدلی از عملکرد ملی کشور دانست؛ سوخت غیراستاندارد، خودروهای فرسوده و فقدان زیرساختهای حمل و نقل عمومی، هر چند عوامل این آلودگی اند اما خود، معلول یک جریان ناکارآمد، غیرعقلانی یا حتی خیانت بار مدیریتی هستند …گاهی اوقات، مشکلی وجود دارد که تا پیش از آن در هیچ جای جهان سابقه نداشته است و باید اندیشید و آزمون و خطا کرد تا شاید به حل مسأله رسید. اما آلودگی هوا، پدیدهای است که دهها سال در دنیا سابقه دارد و راه حل هایش نیز دقیقا تعریف شدهاند؛ ایرانیها هم میدانند که راه گذر از این بحران مرگبار ملی چیست؛ اما چرا سال به سال، هوای مان آلودهتر میشود؟. چون سیستمها ناکارآمد هستند، چون بسیاری از کسانی که این سیستمها را هدایت میکنند، رسما دزد هستند یادر خوشبینانهترین حالت، نالایق …وقتی ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۳ ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ ✅چرا در ایران با یک «گذشته نوستالژیک» مواجه هستیم؟!.. ✍ مهران صولتی.. 🌱امشب یلداست! آیینی تاریخی که بهانهای میشود برای دورهمیهای خانوادگی. بساط هم جور است: سماور ذغالی، چراغ گردسوز، کرسی قدیمی، شاهنامه، دیوان حافظ، و پذیرایی از جنس انار و انگور و آجیل! چند سالی است که برپایی یلدا به شمایل گذشتههای نه چندان دور، به یک پدیده اجتماعی در ایران تبدیل شده و هر سال هم رونق بیشتری مییابد. با پررنگ شدن شبکههای اجتماعی هم اینک شاهد احیای هر چه بیشتر سنتهای دورهمی فامیلی در قالب تصاویر و ویدئوهای کوتاه هستیم. همه جا سخن از آرزوی بازگشت به گذشتهای است که درآن همه اعضای دور و نزدیک خانواده در منزل بزرگ خاندان جمع شده و شبی ماندگار و خاطره ساز را رقم میزدند. شاید بتوان گفت ما اکنون با یک نوستالژی مواجه شدهایم! اما چرا؟ هر چند که ملتها همواره خاطرههای جمعی تاریخی و دلنشینی داشتهاند که از آن برای یادآوری گذشته افتخارآمیز خود بهره میبردهاند ولی پررنگ شدن بیش از پیش این نوستالژی در ایران میتواند نشانی از برخی مسائل اجتماعی داشته باشد که ما امروزه با شدت بیشتری با آنها مواجه شدهایم؛ به نظر میرسد بخش مهمی از این نوستالژی در واکنش به نارساییهای موجود در ایران به دلیل ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ 🔴 به داد خودمان برسیم، قیامت تهران را جدی بگیریم!.. ✍🏻سهند ایرانمهر 📍تصمیمگیرندگان اصلی مملکت، سرجدتان بیایید بیرون ببینید برای ۵ ریشتر زلزله، مردم چه وضعیاند، کوچه و خیابانها چطور مسدود و کناره بزرگراههای گم در غبار آلودگی، چه صحنه مهیبی ساخته است. دو سوی بزرگراهی که در آن متوقف شدهام با پارک خودروها شبیه یک رگ متصلب است، دود و آلودگی، افق دید را بسته است، هرکس در اندیشه خود غرق. به ساختمانها و برجهای انبوه مشرف بر این خودروهای متوقف نگاه میکنم، به کوچههای تنگ مجاورشان و پایههایی که نمیدانیم چگونه استوار شدهاند و چقدر مقاوماند؟. توصیههای رسانهای تا همین چند لحظه پیش از ضرورت ترک خانهها میگفت. مردم به خیابانها ریختهاند و حالا صحبت از تشدید آلودگی شبانه بخاطر هجوم به خیابانهاست. کارشناسی گفته است، به خانه بروید اما هوشیار بخوابید! باز هم همه چیز را وارونه میبینیم. خلاصه دانش بشر در مورد زلزله به اینجا ختم شده است که بجای صرف وقت بر شاخصهای غیرقابل محاسبه، به ایمنی و مدیریت بحران فکر کند، دغدغه امشب ما اما دانستن این نکته است که زلزله بعدی کی میآید؟! پرسشی که علم به نفع اندیشیدن به ایمنی از آن دست کشیده است. ...
جامعه شناسی علامه ۰۲:۰۴ ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ ⚠️هنگام وقوع زلزله و بعد از آن چه باید کرد؟ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۴ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ☘️ الگوها و روندهای مشاهده شده در رفتارها، انتخاب و سبک فراغتی جوانان ایرانی را به سختی میتوان در قالب مدلی واحد تصویر و ترسیم این دشواری بیش از آنکه به پیچیدگیهای فرهنگی و زمینههای موثر بر انتخاب و نمایش رفتارهای فراغت جوانان مربوط باشد، پیچیدگیهای نظری و تحلیلی خود مفهوم فراغت را نشان میدهد. دستاوردهای سنت نظری نسبتا جوان جامعه شناسی و یا مطالعات فراغت، هنوز ظرفیت ارائه چهارچوب منسجمی که توضیح دهنده توافقی در زمینه تعریف، ابعاد، نسبت آن با دیگر تجارب (به ویژه کار) و مناقشه مفهومی مربوط به آن باشد را فراهم نساخته است و هنوز اتفاق نظری در خصوص مفهوم سازی یا سنجش آن به چشم نمیخورد. علاوه بر این تفاوت در زمینه تاریخی، تجربه فراغت در جامعه ایرانی و غربی، انتخاب مدل غربی در مفهوم سازی و سنجش تجربی فراغت مدرن در جامعه ایرانی را ضرورتا نتیجهبخش نمیسازد و با کاستیهایی همراه است (ذکایی، ۱۳۹۱). 📍 در سومین نشست مجموعه «جوانان و جوانی در ایران» مؤسسه رحمان با حضور دکتر عباس کاظمی، دکتر عبدالله بیچرانلو و آقای اشرف سمنانی به بررسی موضوع «جوانان و فراغت حقیقی و مجازی» پرداخته خواهد شد. 🗓 ۴ دی ماه ⏰ ۱۷:۰۰. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۳ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ⚠️مهمترین دلیل زوجهای ایرانی. برای تصمیم بر و …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۳ ۱۳۹۶/۰۹/۲۹ ✅ آسیبشناسی نهادهای مدنی مردم بنیاد (NGO). 🖋 فرزاد صفی خانپور 📍 نهادهای مدنی (NGO) یکی از دستاوردهای دنیای مدرن به شمار میروند. بر اساس تعریف فرهنگ لغات آکسفورد نهادهای مدنی یا مردم بنیاد نهادهایی هستند که به صورت مستقل از حکومت در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی مشارکت میکنند. نهادهای مدنی زادهی فرایند تاریخی و بسیار پیچیدهی دموکراتیزاسیون در غرب هستند و فعالیت آنها نسبت مستقیمی با دموکراسی دارد. فعالیت نهادهای مدنی در ایران را میتوان به دو دورهی پیش از دوم خرداد و پس از آن تقسیم بندی کرد. آغاز دورهی اول به انقلاب مشروطه بر میگردد و دورهی دوم به نیاز اصلاح طلبان حاکمیت بر میگشت که به صورت سیل آسا ایران را فراگرفت. با توجه به ویژگی اصلی نهادهای مدنی، یعنی استقلال از حاکمیت، به نظر میرسد دورهی اول فعالیت نهادهای مدنی از اصالت بیشتری برخوردار بوده باشد. پس از انقلاب ۵۷، شرایط سیاسی کشور به گونهای شد که فعالیت احزاب محدود گردید و جنگ ۸ ساله هم بر این محدودیت افزود. این محدودیتها باعث شد تا کنشگران اجتماعی به دنبال فضایی کم هزینه برای فعالیت باشند یکی از اصلیترین این فضاها انجمنهای ادبی بود. این انجمنها محلی برای همه نوع فعالیت سیاسی، فره ...