جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 🔷 نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در ۳۴ کشور منتخب دنیا نشان میدهد ۷۲درصد از جمعیت ایران کار نمیکنند 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 🔷 در کشورهای اروپایی چند درصد زنان و مردان در انجام کارهای خانه مشارکت دارند؟ در کشورهای مختلف، آمارها متفاوت است اما همچنان زنان سهم بسیار بیشتری در انجام امورات منزل دارند …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ✅ ما «تنهای انبوه» هستیم.. ✍🏻فردین علیخواه 📍نه اینکه آدم بدبینی باشم یا دچار تکنوفوبیا (واهمه از تکنولوژی) شده باشم. ولی گاهی اوقات وقتی که در ذهنم آینده نه چندان دور را مجسم میکنم به این تصویر میرسم که افراد به تدریج توانایی حرف زدن را از دست خواهند داد. اگر زندگی به همین شکل پیش رود تکلم، به عنوان یکی از مهمترین مهارتها و هنرهای انسان سخنگو با او خداحافظی خواهد کرد.. 📍این روزها در مهمانیها، در کلاس درس، در سخنرانیها، در مراسم سوگواری، در اتاق خواب، در دورهمیهای دوستانه، در سالن موسیقی، هنگام کتابخوانی، موقع نوشتن انشاء، در کنار همسر یا فرزندمان، بر فراز قله و یا در کنار دریاچه، موقع کار اداری و حتی زمانی که مهمترین چالش زندگی مان معنای زندگی است با انگشتانمان در حال تایپ و دنبال کردن کلمات و سطرهای بی روح روی صفحه نمایش تلفن همراه هستیم. همه موقعیتها را فدا میکنیم تا بتوانیم با «او» یا «آنها» چت کنیم و یا در صفحه این یا آن گشتی بزنیم. مدام پیام میفرستیم و پیام میگیریم. سرمان بسیار شلوغ است. در خانه، در دانشگاه، در پارک، در کافه یا رستوران، در مهمانی و هر جایی که باید حرف زد مشغول تایپ و ارسال پیام به او یا آنها هس ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 📍 سرنوشتی که جامعه سنتی به زن عرضه میکند، ازدواج است اغلب زنان، امروزه نیز یا شوهر کردهاند، شوهر کرده بودهاند، آماده ازدواج میشوند یا از اینکه ازدواج نکردهاند رنج میبرند، زن مجرد، خواه محروم مانده از پیوند، خواه طغیان کرده بر آن، ویا حتی بی اعتنا به این نهاد، براساس ازدواج تعریف میشود. «امروزه هم ازدواج» در درجه اول به نحو بسیار آمرانهتری خود را به دختر جوان تحمیل میکند تا به مرد جوان. هنوز قشرهای اجتماعی بسیاری وجود دارند که در آنها هیچ گونه چشمانداز دیگری به دختر عرضه نمیشود؛ زن مجرد در میان روستاییان، نوعی مطرود است، خدمتکار پدر، برادر یا شوهر خواهر باقی میماند، مهاجرت به شهرها برایش چندان مقدور نیست، ازدواج، ضمن اینکه او را به خدمت مردی در میآورد، او را صاحب کانون خانوادگی میکند. در برخی محیطهای بورژوایی، هنوز هم دختر را ناتوان از آنکه معاش خود را تامین کند، باقی نگه میدارند: دختر فقط میتواند زندگی انگلواری در خانواده پدری داشته باشد یا در خانواده بیگانه وضعیت پستتری بپذیرد. حتی در موردی که دختر از بند رسته باشد، امتیاز اقتصادی که مردها در اختیار گرفتهاند، او را بر آن میدارد ازدواج را بر حرفهای ترجیح دهد: به دن ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ✅ چرا مداخله دولت در عرضه کالای خصوصی زیانبار است؟ ✍🏻 محسن جلالپور …در کشور ما هیچ حد و مرزی برای حضور دولت ترسیم نشده و دولت خود را فعال مایشاء در همه حوزهها میداند. آنچه درباره مرز کالای عمومی و کالای خصوصی در محافل اقتصادی مطرح میشود در ذهن سیاستمداران ما جایی ندارد. آنها حتی خود را محق میدانند که بر ذهنیت من و شما هم تسلط داشته باشند. از آنجا که دولت در ایران به دلایل مختلف طرفدار مداخله است همه کالاها را کالای عمومی میپندارد و برای حضور خود هیچ حد و مرزی نمیشناسد. در حالی که کالای عمومی تنها حوزهای است که برای حضور دولت مجاز شمرده شده است. برآیند نظر اقتصاددانان این است که دولت مجاز است در عرضه کالای عمومی حضور داشته باشد، اما ضروری است که خودش را از مداخله در تولید و عرضه کالای خصوصی کنار بکشد. اما کالای عمومی چیست و چرا مداخله دولت در عرضه کالای خصوصی زیانبار است؟. کالای عمومی کالایی است که همه از مصرف آن منتفع میشوند و نمیتوان مصرف آن را به افرادی خاص محدود کرد. مهمترین کالای عمومی امنیت و حقوق مالکیت است، اما میتوان از زیرساختها، آموزش و پرورش، بهداشت، هوای پاک، صلح، دیپلماسی، سیاستگذاری صحیح اقتصادی و … به عنوان ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۳۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 🎞 کانفورمیست Il Conformist. 🎙 جورجیو گابر 📍 حزب باد یا فرصتطلبی ((ایتالیا)) به تغییر جهت دادن بر حسب دگرگونی اوضاع و همچنین به خاطر سود شخصی دلالت دارد. کسانی را عضو حزب باد (اپورسیونیست) مینامند که همواره به سوی قدرت وقت گرایش دارند و پایبند اصولی نیستند یا اصول خود را فدا میکنند. (دانشنامه سیاسی، داریوش آشوری). 📍 جورجیو گابر سال ۲۰۰۳ در سن ۶۳ سالگی درگذشت. آهنگ با همکاری آدریانو سلنتانو دیگر هنرمند ایتالیایی ساختهشده است …🔻 ترانه کانفورمیست با این متن آغاز میشود:. آیا مهلک بودن این سرنوشت را میدانی؟. این چنین شرم آور بودن. «مرعوب» از طرد شدن، «وحشت زده» از حذف شدن؟ …. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ 📰 نشریه دانشجویی علمی بامداد. 🔸 شماره ششم - مهر۹۷ بامداد-شماره6.pdf ( 475.1 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🔸 انجمن علمی جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۰۰:۰۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ 🎞 جماعت خواب، اجتماع خواب زده، جامعهی چرتی. سکانسی زیبا از هزاردستان …. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:21, 2.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ▫️ فردا: ساختن یا باختن؟. ❔ (چرا مدرسه میساختند؟). 🖋 مهدی سلیمانیه ▪️در سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰، تعدادی مدرسهی جدید در ایران تشکیل شدند که تولدشان، معنادار بود. به عنوان نمونه: مدرسهی علوی، مدرسه رفاه، مدرسه خوارزمی. «مدرسهی علوی»، مدرسهای بود که علیاصغر کرباسچیان و تعدادی دیگر از افراد نزدیک به او تأسیس کردند. بانیان این مدرسه، افرادی از جریان مذهبی تا حدی سنتی بودند که دغدغههای تعلیم نسلی مؤمن را داشتند که مایههایی از تفکر حجتیهای، غیرسیاسی و بهاییستیز را نمایندگی میکرد. در همین سالها، مدرسهی دیگری با عنوان «مدرسهی رفاه»، تأسیس میشود که بانیاناش، محمدعلی رجایی، باهنر، بهشتی بودند. جریانی که اگرچه مانند جریان مؤسس مدرسه علوی، مذهبی بود، اما مایههایی از تفکر سیاسیتر داشت. جالب آنکه در همین سالها، مدرسهی سومی هم تأسیس میشود: «مدرسه خوارزمی». خوارزمی را افرادی چون پرویز شهریاری و همفکران او تأسیس میکنند. کسانی که عقبهی چپ و به صورت مشخص، تودهای داشتند. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔸 دام فقر: در جستوجوی رهایی.. 👥 با حضور سعید مدنی، احمد میدری،، و سارا شریعتی 🗓 یکشنبه، ۶ آبان ۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۸. 📌 دانشکده تهران، سالن ابن خلدون. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔸 دشوارهی پژوهش در وضعیت کودکی در ایران. همراه با رونمایی از کتاب گزارش وضعیت اجتماعی کودکان 👤 سخنران: علیرضا کرمانی. و نویسندگان کتاب. 🗓 دوشنبه، ۷ آبان ۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۹. 📌 موسسه رحمان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔰 مادر ابرچالشها. 🖋 علی میرزاخانی ▫️چند سالی است که در اقتصاد ایران صحبت از مشکلاتی است که از مرحله چالش عبور کرده و شکل ابرچالش به خود گرفتهاند. در یک سال اخیر اما به جای اینکه گامی به سمت حل ابرچالشها برداشته شود، میتوان از پدیدهای معکوس یعنی «تکثیر ابرچالشها» سخن گفت. علت چیست؟ آیا راهحل این مساله، ترمیم کابینه و تغییر تیم اقتصادی است؟. ▫️فرضیهای که علت تکثیر ابرچالشها را مدیران ناتوان یا به طور کلی ضعف مدیریتی معرفی میکند طبیعی است که به پرسش فوق پاسخ مثبت بدهد و ترمیم کابینه را کلید عبور از ابرچالشها بداند. اما واقعیت آن است که مشکل تکثیر ابرچالشها صرفا با ترمیم کابینه (که قطعا فارغ از کم و کیف فعلی ضروری است) حل نخواهد شد؛ چراکه مشکلات مدیریتی ریشه در «امتناع سیاستگذاری» دارد که خود معلول «بحران تئوریک» است …▫️بحران تئوریک باعث شده است که نظام تصمیمگیری اقتصادی قادر نباشد روی اصول حکمرانی صحیح برای اداره اقتصاد کشور به اجماع برسد. منظور از این اجماع که خلأ آن به صورت آشفتگی سیاستگذاری متجلی شده است فراتر از راهحلهای شکلی شبیه «اراده واحد» بوده و به مفهوم «وحدت نظری» است که پشتوانه تئوریک لازم برای ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔷 برای ما کاملا طبیعی است که نسبت به هر عقیدهی جدیدی که پیشاپیش حکمی قطعی دربارهی موضوع آن در اختیارمان گذاشتهاند تلقی دفاعی چون چنین عقیدهای به دستگاه انحصاری معتقدات ما تجاوز میکند، و آرامش و سکون ناشی از آن را به هم میریزد، و از ما انتظار دارد تلاشهای جدیدی صورت دهیم، و اعلام میکند همهی تلاشیهای قبلی ما بیهوده بودهاند. بنابراین حقیقتی که ما را از اشتباهات بر میگرداند شبیه داروست چون تلخ و نامطبوع است و تأثیرش به محض استفاده معلوم نمیشود و مدتی بعد معلوم میشود …✍🏻آرتور شوپنهاور. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔹 خصوصیسازی: دینامیزم نقض نظاممند حقوق بشر. 🖋 رضا امیدی 🔸در سپتامبر ۲۰۱۸ سازمان ملل گزارشی را تحت عنوان «فقر شدید و حقوق بشر» به قلم فیلیپ الستون؛ گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در این زمینه، منتشر کرده است. در این گزارش، «خصوصیسازی» بهعنوان دینامیزم نقض نظاممند حقوق بشر و ابزار بهحاشیهراندن فقرا و گروههای کمدرآمد معرفی شده است. براساس این گزارش، خصوصیسازی به بخشی جداییناپذیر از فلسفۀ اقتصادی و سیاسی حکمرانی در دورۀ معاصر تبدیل شده و پیامدهای زیانباری در زمینۀ نادیدهگرفتن حقوق بشر و منافع گروههای کمدرآمد داشته است.. 🔸براساس این گزارش، خصوصیسازی فرایندی است که از طریق آن بخش خصوصی بهطور فزایندهای از دولت در حوزههای مختلف ازجمله حوزههای حقوق بشری مسئولیتزدایی میکند. خصوصیسازی، گونههای متنوعی از کوچکسازی دولت نظیر واگذاری داراییهای دولت تا خرید خدمت دولت از بنگاههای خصوصی را شامل میشود. از دهۀ ۱۹۷۰، موجهای مختلفی از خصوصیسازی جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در قرن حاضر نیز موج عظیم جهانیشدن، فرایند خصوصیسازی را تقویت کرده است؛ موجی که نهتنها از سوی دولت و بخش خصوصی، بلکه از سوی سازمانهای بینالمللی نظیر بانک جهانی و ص ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۵۵ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ 🔆 پوشش و های حوزه (جامعهشناسی، سیاستگذاری اجتماعی، رفاه اجتماعی و …) ❗️❗️ کانال شناسی_علامه به صورت مستقل و با تیمی پشتیبانی میشود و هیچ ارتباطی به یا های_علمی ندارد …برای ارسال برنامهها از آیدی زیر استفاده کنید. کانال جامعهشناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ یا باید مرتبط با رویکرد کانال (علوم اجتماعی) باشد.۳️⃣ انتشار یک برنامه به معنای تایید محتوای علمی و اجرایی آن برنامه نمیباشد.۴️⃣ نوشتهها با هشتگ و متمایز خواهند بود.۵️⃣ نوشتهها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگزاریم که همراهمان هستید. کانال جامعهشناسی علامه را به دوستانتان معرفی کنید …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ✅ نقد و بررسی کتاب «در تنگنای بیم و امید». 🗓 شنبه، ۵ آبان ۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۸ 📌 موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران. 🌍 لینک ثبت نام رایگان:. جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ 🔸 دوباره سعی کن، دوباره شکست بخور، بهتر شکست بخور! نکته تنها این نیست که انقلاب دیگر سوار بر قطار تاریخ نیست و از قوانین آن پیروی نمیکند؛ مشکل چیز دیگری است. شرایط بهگونهای است که گویی قانونی برای تاریخ وجود دارد، مسیری اصلی و کمابیش آشکار و مسلط از توسعه تاریخی و انقلاب تنها میتواند در روزنههای آن، «خلاف جریان غالب»، روی دهد.. «اسلاوی ژیژک»، فیلسوف و نظریهپرداز بهنام اسلوونیایی است. وی در این مقاله که در پایگاه اینترنتی روزنامه ایندپندنت منتشر شده به جایگاه لنین در اکتبر ۱۹۱۷ و روح انقلاب سوسیالیستی در جهان فعلی و عصر سلطه سرمایهداری میپردازد …چهبسا دستاورد اصلی «ولادیمیر لنین» این بود که او بیسروصدا برداشت مارکسیسم ارتدوکس از انقلاب را، بهمثابه قدم ضروری پیشرفت تاریخی، کنار گذاشت. او در عوض از بصیرت «لوئی آنتوان دو سن-ژوست»، انقلابی و سیاستمدار فرانسوی، بهره گرفت که براساس آن یک انقلابی همچو ملاحی است که در قلمرویی ناشناخته پیش میرود.. این بود پاسخ لنین به معضل بزرگ مارکسیسم غربی: اینکه چطور میشود که طبقه کارگر خود را همچو عاملی انقلابی شکل نمیدهد؟ در آن دوران، مارکسیسم غرب مدام در پی عواملی اجتماعی بود که بتواند نقش ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ✅ درباره روابط مبتنی بر تخاصم در اجتماع.. 🖋 محمد زینالی اناری 📍 شکل گیری رابطه میان دو نفر، اتفاق عجیبی نیست. رابطه ای که مبتنی بر «احترام»، «اعتماد»، «جاذبه» و احتمالا «سود» دوطرفه بوده و باعث شود هر دو فرد از این که با هم ارتباط برقرار کردهاند، احساس همسرشتی و تعلق کنند. اگر این تعلق وجود نداشته باشد، ممکن است افراد نسبت به هم احساس بی معنایی کنند. در گذشته، طائفه و قبیله، شبکههای اجتماعی را پر کرده بودند و روابط آنها نیز عمدتا بر اساس این نسبتها، از مرکزیت خونی یا عصبیت و شکل دادن مناسکهای اقتصادی و اجتماعی زندگی برگرفته میشد. اگرچه از نظر اقتصادی مردم ایران …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ✅ «به من خیره نشوید، من بدنم را دوست دارم».. ✍فردین علیخواه 📍اختلال بدشکلی بدن (BDD) یا " «وضعیتی است که فرد به شکلی وسواسی از قسمتی؛ یا تمام ظاهر خود ناراضی است و باعث بروز اختلال در روابط اجتماعی او میشود. قضاوت هایی که فرد درباره بدنش دارد و نیز قضاوت هایی که دیگران دربارۀ بدن او دارند از جمله موارد مورد توجه برخی جامعه شناسان است. سوالهای مطرح در این سنخ مطالعات آن است که قضاوت ما درباره بدنمان چگونه شکل میگیرد؟ چگونه برای بدن» استانداردسازی «میشود و رسانهها در این فرایند چه نقشی دارند؟ طبق تحقیقات،» خودزشت انگاری «؛ در بیشتر مشاهده میشود. آنان عموما به دلیل» خوش اندام جلوه کردن «نگران وضع بدن خود هستند و به همین دلیل گرفتار رژیمهای لاغری متعدد و روشهای گوناگون مدیریت بدن میشوند تا مبادا چاق به نظر آیند و منزلت اجتماعی شان کاهش یابد.. 📍چاقی اما قصه جالبی دارد. جامعه شناسان نشان دادهاند که برای مثال در تاریخ کشورهای اروپایی، زمانی که دسترسی به غذا برای همه اقشار جامعه آسان نبود» چاقی «مایۀ کسب منزلت اجتماعی میشد، ولی در دوران معاصر و با دسترسی بیشتر مردم به غذا، قصه بر عکس شده است. در قرن بیستم برخی از فعالان اجتماعی نسبت به» تبعیض ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ دولتها زود به زود عوض میشوند وعدههای تو خالی میدهند، چمدان هایشان را پر میکنند و میروند پی کارشان؛. پابرهنهها همچنان مثل سابق اند و با دردها وگرسنگی هاشان میسازند …سالهای ابری/ علی اشرف درویشیان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 32 33 34 35 36 37 38 ›
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 🔷 نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در ۳۴ کشور منتخب دنیا نشان میدهد ۷۲درصد از جمعیت ایران کار نمیکنند 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 🔷 در کشورهای اروپایی چند درصد زنان و مردان در انجام کارهای خانه مشارکت دارند؟ در کشورهای مختلف، آمارها متفاوت است اما همچنان زنان سهم بسیار بیشتری در انجام امورات منزل دارند …🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ✅ ما «تنهای انبوه» هستیم.. ✍🏻فردین علیخواه 📍نه اینکه آدم بدبینی باشم یا دچار تکنوفوبیا (واهمه از تکنولوژی) شده باشم. ولی گاهی اوقات وقتی که در ذهنم آینده نه چندان دور را مجسم میکنم به این تصویر میرسم که افراد به تدریج توانایی حرف زدن را از دست خواهند داد. اگر زندگی به همین شکل پیش رود تکلم، به عنوان یکی از مهمترین مهارتها و هنرهای انسان سخنگو با او خداحافظی خواهد کرد.. 📍این روزها در مهمانیها، در کلاس درس، در سخنرانیها، در مراسم سوگواری، در اتاق خواب، در دورهمیهای دوستانه، در سالن موسیقی، هنگام کتابخوانی، موقع نوشتن انشاء، در کنار همسر یا فرزندمان، بر فراز قله و یا در کنار دریاچه، موقع کار اداری و حتی زمانی که مهمترین چالش زندگی مان معنای زندگی است با انگشتانمان در حال تایپ و دنبال کردن کلمات و سطرهای بی روح روی صفحه نمایش تلفن همراه هستیم. همه موقعیتها را فدا میکنیم تا بتوانیم با «او» یا «آنها» چت کنیم و یا در صفحه این یا آن گشتی بزنیم. مدام پیام میفرستیم و پیام میگیریم. سرمان بسیار شلوغ است. در خانه، در دانشگاه، در پارک، در کافه یا رستوران، در مهمانی و هر جایی که باید حرف زد مشغول تایپ و ارسال پیام به او یا آنها هس ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 📍 سرنوشتی که جامعه سنتی به زن عرضه میکند، ازدواج است اغلب زنان، امروزه نیز یا شوهر کردهاند، شوهر کرده بودهاند، آماده ازدواج میشوند یا از اینکه ازدواج نکردهاند رنج میبرند، زن مجرد، خواه محروم مانده از پیوند، خواه طغیان کرده بر آن، ویا حتی بی اعتنا به این نهاد، براساس ازدواج تعریف میشود. «امروزه هم ازدواج» در درجه اول به نحو بسیار آمرانهتری خود را به دختر جوان تحمیل میکند تا به مرد جوان. هنوز قشرهای اجتماعی بسیاری وجود دارند که در آنها هیچ گونه چشمانداز دیگری به دختر عرضه نمیشود؛ زن مجرد در میان روستاییان، نوعی مطرود است، خدمتکار پدر، برادر یا شوهر خواهر باقی میماند، مهاجرت به شهرها برایش چندان مقدور نیست، ازدواج، ضمن اینکه او را به خدمت مردی در میآورد، او را صاحب کانون خانوادگی میکند. در برخی محیطهای بورژوایی، هنوز هم دختر را ناتوان از آنکه معاش خود را تامین کند، باقی نگه میدارند: دختر فقط میتواند زندگی انگلواری در خانواده پدری داشته باشد یا در خانواده بیگانه وضعیت پستتری بپذیرد. حتی در موردی که دختر از بند رسته باشد، امتیاز اقتصادی که مردها در اختیار گرفتهاند، او را بر آن میدارد ازدواج را بر حرفهای ترجیح دهد: به دن ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ✅ چرا مداخله دولت در عرضه کالای خصوصی زیانبار است؟ ✍🏻 محسن جلالپور …در کشور ما هیچ حد و مرزی برای حضور دولت ترسیم نشده و دولت خود را فعال مایشاء در همه حوزهها میداند. آنچه درباره مرز کالای عمومی و کالای خصوصی در محافل اقتصادی مطرح میشود در ذهن سیاستمداران ما جایی ندارد. آنها حتی خود را محق میدانند که بر ذهنیت من و شما هم تسلط داشته باشند. از آنجا که دولت در ایران به دلایل مختلف طرفدار مداخله است همه کالاها را کالای عمومی میپندارد و برای حضور خود هیچ حد و مرزی نمیشناسد. در حالی که کالای عمومی تنها حوزهای است که برای حضور دولت مجاز شمرده شده است. برآیند نظر اقتصاددانان این است که دولت مجاز است در عرضه کالای عمومی حضور داشته باشد، اما ضروری است که خودش را از مداخله در تولید و عرضه کالای خصوصی کنار بکشد. اما کالای عمومی چیست و چرا مداخله دولت در عرضه کالای خصوصی زیانبار است؟. کالای عمومی کالایی است که همه از مصرف آن منتفع میشوند و نمیتوان مصرف آن را به افرادی خاص محدود کرد. مهمترین کالای عمومی امنیت و حقوق مالکیت است، اما میتوان از زیرساختها، آموزش و پرورش، بهداشت، هوای پاک، صلح، دیپلماسی، سیاستگذاری صحیح اقتصادی و … به عنوان ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۳۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ 🎞 کانفورمیست Il Conformist. 🎙 جورجیو گابر 📍 حزب باد یا فرصتطلبی ((ایتالیا)) به تغییر جهت دادن بر حسب دگرگونی اوضاع و همچنین به خاطر سود شخصی دلالت دارد. کسانی را عضو حزب باد (اپورسیونیست) مینامند که همواره به سوی قدرت وقت گرایش دارند و پایبند اصولی نیستند یا اصول خود را فدا میکنند. (دانشنامه سیاسی، داریوش آشوری). 📍 جورجیو گابر سال ۲۰۰۳ در سن ۶۳ سالگی درگذشت. آهنگ با همکاری آدریانو سلنتانو دیگر هنرمند ایتالیایی ساختهشده است …🔻 ترانه کانفورمیست با این متن آغاز میشود:. آیا مهلک بودن این سرنوشت را میدانی؟. این چنین شرم آور بودن. «مرعوب» از طرد شدن، «وحشت زده» از حذف شدن؟ …. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ 📰 نشریه دانشجویی علمی بامداد. 🔸 شماره ششم - مهر۹۷ بامداد-شماره6.pdf ( 475.1 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🔸 انجمن علمی جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۰۰:۰۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ 🎞 جماعت خواب، اجتماع خواب زده، جامعهی چرتی. سکانسی زیبا از هزاردستان …. 🌐جامعهشناسی علامه مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 02:21, 2.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ▫️ فردا: ساختن یا باختن؟. ❔ (چرا مدرسه میساختند؟). 🖋 مهدی سلیمانیه ▪️در سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰، تعدادی مدرسهی جدید در ایران تشکیل شدند که تولدشان، معنادار بود. به عنوان نمونه: مدرسهی علوی، مدرسه رفاه، مدرسه خوارزمی. «مدرسهی علوی»، مدرسهای بود که علیاصغر کرباسچیان و تعدادی دیگر از افراد نزدیک به او تأسیس کردند. بانیان این مدرسه، افرادی از جریان مذهبی تا حدی سنتی بودند که دغدغههای تعلیم نسلی مؤمن را داشتند که مایههایی از تفکر حجتیهای، غیرسیاسی و بهاییستیز را نمایندگی میکرد. در همین سالها، مدرسهی دیگری با عنوان «مدرسهی رفاه»، تأسیس میشود که بانیاناش، محمدعلی رجایی، باهنر، بهشتی بودند. جریانی که اگرچه مانند جریان مؤسس مدرسه علوی، مذهبی بود، اما مایههایی از تفکر سیاسیتر داشت. جالب آنکه در همین سالها، مدرسهی سومی هم تأسیس میشود: «مدرسه خوارزمی». خوارزمی را افرادی چون پرویز شهریاری و همفکران او تأسیس میکنند. کسانی که عقبهی چپ و به صورت مشخص، تودهای داشتند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔸 دام فقر: در جستوجوی رهایی.. 👥 با حضور سعید مدنی، احمد میدری،، و سارا شریعتی 🗓 یکشنبه، ۶ آبان ۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۸. 📌 دانشکده تهران، سالن ابن خلدون. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔸 دشوارهی پژوهش در وضعیت کودکی در ایران. همراه با رونمایی از کتاب گزارش وضعیت اجتماعی کودکان 👤 سخنران: علیرضا کرمانی. و نویسندگان کتاب. 🗓 دوشنبه، ۷ آبان ۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۹. 📌 موسسه رحمان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔰 مادر ابرچالشها. 🖋 علی میرزاخانی ▫️چند سالی است که در اقتصاد ایران صحبت از مشکلاتی است که از مرحله چالش عبور کرده و شکل ابرچالش به خود گرفتهاند. در یک سال اخیر اما به جای اینکه گامی به سمت حل ابرچالشها برداشته شود، میتوان از پدیدهای معکوس یعنی «تکثیر ابرچالشها» سخن گفت. علت چیست؟ آیا راهحل این مساله، ترمیم کابینه و تغییر تیم اقتصادی است؟. ▫️فرضیهای که علت تکثیر ابرچالشها را مدیران ناتوان یا به طور کلی ضعف مدیریتی معرفی میکند طبیعی است که به پرسش فوق پاسخ مثبت بدهد و ترمیم کابینه را کلید عبور از ابرچالشها بداند. اما واقعیت آن است که مشکل تکثیر ابرچالشها صرفا با ترمیم کابینه (که قطعا فارغ از کم و کیف فعلی ضروری است) حل نخواهد شد؛ چراکه مشکلات مدیریتی ریشه در «امتناع سیاستگذاری» دارد که خود معلول «بحران تئوریک» است …▫️بحران تئوریک باعث شده است که نظام تصمیمگیری اقتصادی قادر نباشد روی اصول حکمرانی صحیح برای اداره اقتصاد کشور به اجماع برسد. منظور از این اجماع که خلأ آن به صورت آشفتگی سیاستگذاری متجلی شده است فراتر از راهحلهای شکلی شبیه «اراده واحد» بوده و به مفهوم «وحدت نظری» است که پشتوانه تئوریک لازم برای ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔷 برای ما کاملا طبیعی است که نسبت به هر عقیدهی جدیدی که پیشاپیش حکمی قطعی دربارهی موضوع آن در اختیارمان گذاشتهاند تلقی دفاعی چون چنین عقیدهای به دستگاه انحصاری معتقدات ما تجاوز میکند، و آرامش و سکون ناشی از آن را به هم میریزد، و از ما انتظار دارد تلاشهای جدیدی صورت دهیم، و اعلام میکند همهی تلاشیهای قبلی ما بیهوده بودهاند. بنابراین حقیقتی که ما را از اشتباهات بر میگرداند شبیه داروست چون تلخ و نامطبوع است و تأثیرش به محض استفاده معلوم نمیشود و مدتی بعد معلوم میشود …✍🏻آرتور شوپنهاور. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ 🔹 خصوصیسازی: دینامیزم نقض نظاممند حقوق بشر. 🖋 رضا امیدی 🔸در سپتامبر ۲۰۱۸ سازمان ملل گزارشی را تحت عنوان «فقر شدید و حقوق بشر» به قلم فیلیپ الستون؛ گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در این زمینه، منتشر کرده است. در این گزارش، «خصوصیسازی» بهعنوان دینامیزم نقض نظاممند حقوق بشر و ابزار بهحاشیهراندن فقرا و گروههای کمدرآمد معرفی شده است. براساس این گزارش، خصوصیسازی به بخشی جداییناپذیر از فلسفۀ اقتصادی و سیاسی حکمرانی در دورۀ معاصر تبدیل شده و پیامدهای زیانباری در زمینۀ نادیدهگرفتن حقوق بشر و منافع گروههای کمدرآمد داشته است.. 🔸براساس این گزارش، خصوصیسازی فرایندی است که از طریق آن بخش خصوصی بهطور فزایندهای از دولت در حوزههای مختلف ازجمله حوزههای حقوق بشری مسئولیتزدایی میکند. خصوصیسازی، گونههای متنوعی از کوچکسازی دولت نظیر واگذاری داراییهای دولت تا خرید خدمت دولت از بنگاههای خصوصی را شامل میشود. از دهۀ ۱۹۷۰، موجهای مختلفی از خصوصیسازی جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در قرن حاضر نیز موج عظیم جهانیشدن، فرایند خصوصیسازی را تقویت کرده است؛ موجی که نهتنها از سوی دولت و بخش خصوصی، بلکه از سوی سازمانهای بینالمللی نظیر بانک جهانی و ص ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۵۵ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ 🔆 پوشش و های حوزه (جامعهشناسی، سیاستگذاری اجتماعی، رفاه اجتماعی و …) ❗️❗️ کانال شناسی_علامه به صورت مستقل و با تیمی پشتیبانی میشود و هیچ ارتباطی به یا های_علمی ندارد …برای ارسال برنامهها از آیدی زیر استفاده کنید. کانال جامعهشناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ یا باید مرتبط با رویکرد کانال (علوم اجتماعی) باشد.۳️⃣ انتشار یک برنامه به معنای تایید محتوای علمی و اجرایی آن برنامه نمیباشد.۴️⃣ نوشتهها با هشتگ و متمایز خواهند بود.۵️⃣ نوشتهها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگزاریم که همراهمان هستید. کانال جامعهشناسی علامه را به دوستانتان معرفی کنید …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ✅ نقد و بررسی کتاب «در تنگنای بیم و امید». 🗓 شنبه، ۵ آبان ۹۷، ساعت ۱۶ تا ۱۸ 📌 موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران. 🌍 لینک ثبت نام رایگان:. جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ 🔸 دوباره سعی کن، دوباره شکست بخور، بهتر شکست بخور! نکته تنها این نیست که انقلاب دیگر سوار بر قطار تاریخ نیست و از قوانین آن پیروی نمیکند؛ مشکل چیز دیگری است. شرایط بهگونهای است که گویی قانونی برای تاریخ وجود دارد، مسیری اصلی و کمابیش آشکار و مسلط از توسعه تاریخی و انقلاب تنها میتواند در روزنههای آن، «خلاف جریان غالب»، روی دهد.. «اسلاوی ژیژک»، فیلسوف و نظریهپرداز بهنام اسلوونیایی است. وی در این مقاله که در پایگاه اینترنتی روزنامه ایندپندنت منتشر شده به جایگاه لنین در اکتبر ۱۹۱۷ و روح انقلاب سوسیالیستی در جهان فعلی و عصر سلطه سرمایهداری میپردازد …چهبسا دستاورد اصلی «ولادیمیر لنین» این بود که او بیسروصدا برداشت مارکسیسم ارتدوکس از انقلاب را، بهمثابه قدم ضروری پیشرفت تاریخی، کنار گذاشت. او در عوض از بصیرت «لوئی آنتوان دو سن-ژوست»، انقلابی و سیاستمدار فرانسوی، بهره گرفت که براساس آن یک انقلابی همچو ملاحی است که در قلمرویی ناشناخته پیش میرود.. این بود پاسخ لنین به معضل بزرگ مارکسیسم غربی: اینکه چطور میشود که طبقه کارگر خود را همچو عاملی انقلابی شکل نمیدهد؟ در آن دوران، مارکسیسم غرب مدام در پی عواملی اجتماعی بود که بتواند نقش ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ✅ درباره روابط مبتنی بر تخاصم در اجتماع.. 🖋 محمد زینالی اناری 📍 شکل گیری رابطه میان دو نفر، اتفاق عجیبی نیست. رابطه ای که مبتنی بر «احترام»، «اعتماد»، «جاذبه» و احتمالا «سود» دوطرفه بوده و باعث شود هر دو فرد از این که با هم ارتباط برقرار کردهاند، احساس همسرشتی و تعلق کنند. اگر این تعلق وجود نداشته باشد، ممکن است افراد نسبت به هم احساس بی معنایی کنند. در گذشته، طائفه و قبیله، شبکههای اجتماعی را پر کرده بودند و روابط آنها نیز عمدتا بر اساس این نسبتها، از مرکزیت خونی یا عصبیت و شکل دادن مناسکهای اقتصادی و اجتماعی زندگی برگرفته میشد. اگرچه از نظر اقتصادی مردم ایران …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ ✅ «به من خیره نشوید، من بدنم را دوست دارم».. ✍فردین علیخواه 📍اختلال بدشکلی بدن (BDD) یا " «وضعیتی است که فرد به شکلی وسواسی از قسمتی؛ یا تمام ظاهر خود ناراضی است و باعث بروز اختلال در روابط اجتماعی او میشود. قضاوت هایی که فرد درباره بدنش دارد و نیز قضاوت هایی که دیگران دربارۀ بدن او دارند از جمله موارد مورد توجه برخی جامعه شناسان است. سوالهای مطرح در این سنخ مطالعات آن است که قضاوت ما درباره بدنمان چگونه شکل میگیرد؟ چگونه برای بدن» استانداردسازی «میشود و رسانهها در این فرایند چه نقشی دارند؟ طبق تحقیقات،» خودزشت انگاری «؛ در بیشتر مشاهده میشود. آنان عموما به دلیل» خوش اندام جلوه کردن «نگران وضع بدن خود هستند و به همین دلیل گرفتار رژیمهای لاغری متعدد و روشهای گوناگون مدیریت بدن میشوند تا مبادا چاق به نظر آیند و منزلت اجتماعی شان کاهش یابد.. 📍چاقی اما قصه جالبی دارد. جامعه شناسان نشان دادهاند که برای مثال در تاریخ کشورهای اروپایی، زمانی که دسترسی به غذا برای همه اقشار جامعه آسان نبود» چاقی «مایۀ کسب منزلت اجتماعی میشد، ولی در دوران معاصر و با دسترسی بیشتر مردم به غذا، قصه بر عکس شده است. در قرن بیستم برخی از فعالان اجتماعی نسبت به» تبعیض ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۵ ۱۳۹۷/۰۸/۰۴ دولتها زود به زود عوض میشوند وعدههای تو خالی میدهند، چمدان هایشان را پر میکنند و میروند پی کارشان؛. پابرهنهها همچنان مثل سابق اند و با دردها وگرسنگی هاشان میسازند …سالهای ابری/ علی اشرف درویشیان. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.