شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‏. ✅ تنها انسانیت را در نظر داشته باشیم و باقی چیزها را فراموش کنیم

اگر بتوانیم از عهده این کار برآییم … آینده انسان، بهشتی خواهد بود لبریز از شادی و دانش و آگاهی، ولی اگر موفق نشویم، یک نابودی عظیم و جهانی را پیش رو خواهیم داشت …! …. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف

🔷 آدرس‌های غلط و مسئولیت گریزی‌های رندانه.. «نگاهی به نقش شوک درمانی در بحران سازی نقدینگی».. ✍️

🔹 پروفسور عباس شاکری استاد کرسی اقتصاد کلان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به آنان که می‌گویند بمب نقدینگی در حال ترکیدن است گفت: بگویند که این بمب را چه کسانی ساخته‌اند؟ بمب نقدینگی، بمب‌ساز و بمب‌گذار داشته است و آقایان نمی‌توانند از این همه آسیبی که به نظام پولی و مالی کشور وارد کرده‌اند از مسئولیت فرار کرده یا طلبکار بشوند …🔹چه شد که این بمب در ابتدای سال ۹۷ موجب تورم شده است. نقدینگی که کمتر از دوره آقایان احمدی نژاد، خاتمی و هاشمی رشد داشته است. از همه مهمتر اگر نقدینگی‌های قبلی موجب تورم امسال شده است چطور شما در سال‌های ۹۳ تا۹۶ شاهکار دولت را کاهش تورم معرفی میکردید چند بار سوال کردیم شما چطور تورم را کاهش دادید سکوت کردید. حالا شما می‌گویید همان نقدینگی وسط تابستان آمده و قیمت‌ها را سه برابر کرده است …🔹 دستیار ویژه فرمایش کردند که بمب نقدینگی در حال ترکیدن است و تورم سرسام آور چند ماه گذشته به خاطر بمب نقدینگی است، از آنجا که در این روزها هر کس که می‌خواهد آدرس اشتباه به مردم بدهد و فجایع حادث شده در اقتصاد در ماههای اخیر را کم اهمیت جلوه دهد یا از مسئولیت فرار ...
  • گزارش تخلف

🔰 ریشه‌ی زنجیرزنی در ماه محرم. 🖋 بهروز مرادی

در تمدن‌های بین النهرینی و از جمله در ایران باستان، در هزاران سال پیش، اسطوره‌ای پرستیده می‌شد به نام «دوموزی». او را ایزد گیاهی می‌پنداشتند و مسئول رویش گیاهان. اعتقاد مردم بر این بود که او توسط سایر خدایان هر ساله در ابتدای زمستان کشته می‌شود و به همین خاطر در فقدان او به سینه زنی و زنجیرزنی می‌پرداختند تا خدایان رقیب رحم آورند و او را دوباره زنده کنند. آنها تصور می‌کردند با عزاداری و اشک ریزی و زنجیرزنی و سینه زنی، خدایان قدرتمند قهار، ایزد شهید شده اشان را دوباره زنده می‌کنند. اواخر زمستان که گیاهان از دل زمین دوباره سربرمی آوردند، آنها نتیجه می‌گرفتند که دوموزی زنده شده و به رقص و پایکوبی می‌پرداختند. ای بسا همین شادی ریشه‌ی نوروز بوده باشد.. عده‌ای دیگر از پژوهشگران، زنجیرزنی را یک پدیده‌ی کاملن ایرانی می‌دانند و آن را به مرگ سیاوش؛ اسطوره‌ی ایرانی نسبت می‌دهند. اینان معتقدند: پس از کشته شدن توطئه آمیز سیاوش به دست افراسیاب، مردم که سیاوش را بسیار دوست می‌داشتند، در سوگ او به کوچه و بازار ریختند و به عزاداری پرداختند و هر ساله عزای او را با سینه زنی و زنجیرزنی درهم آمیختند.. پس ا ...
  • گزارش تخلف

▫️ اشتباه راهبردی و اشتباه راهکاری. 🖋 بهمن ارجمند. گیلان

✅ در سالهای بسیار دور، شاعر معاصر، آقای «نعمت میرزازاده» در مصاحبه‌ای گفته بود: «اشتباه، ذاتی کردار است این تنها مردگان اند که در گورستان‌ها اشتباه نمی‌کنند». سخن بس حکیمانه و نغزی است. موجود زنده در مقام انسان بنا به میزان توانایی حسی و ادراکی ممکن است در فهم و دریافت درست واقعیت بیرونی دچار اشتباه شود و هرچه این واقعیت بیرونی، مربوط میشود به حوزه‌ی علوم انسانی (روانشناسی، سیاست، فلسفه و ….) به ویژه زمانی که عزم میشود برای پایه گذاری گراند تئوری، این اشتباهات، شدت بیشتری می‌یابند. حال اگر بخواهیم واقعیت بیرونی را صرفا واقعیت سیاسی در نظر گیریم باید دید مقصود از اشتباه، کدام اشتباه است؟ اشتباه استراتژیک (راهبردی) یا اشتباه در تاکتیک (راهکار)؟ اما قبل از آن، لازم است که از هریک، تعریفی ارائه گردد.. ✅ اشتباه استراتژیک، اشتباهی است در اتخاذ و تعیین نادرست مواضع کلان و پایدار در حالی که اشتباه تاکتیکی، اشتباهی است در راهکارها و اتخاذ تصمیمات نادرست مقطعی در جهت تامین و حفظ اهداف گراند تئوری و حفظ و تقویت استراتژی. به عنوان مثال وقتی شما بر این باورید که نژاد شما بهترین نژاد است و همه‌ی دست ...
  • گزارش تخلف

▫️ عامل رئوف، ساختار بی رحم. 🖋 فرزاد صفی خان پور

هر از چند گاهی در جای جای ایران شاهد راه افتادن کمپین هایی برای نجات جان افرادی هستیم که خواسته یا ناخواسته مرتکب قتل عمد شده‌اند. در چنین شرایطی بخش فعالی از جامعه به تکاپو می‌افتد و در اغلب مواقع این کمپین‌ها با جلب رضایت اولیای دم (عاملان رئوف) با موفقیت به پایان می‌رسند. در چند ماه اخیر شبیه چنین کمپین هایی برگزار شد با این تفاوت که شاکی آنان ساختار قدرت بود. ساختار بی رحمی که بدون در نظر گرفتن خواست بخش قابل توجهی از کنشگران مدنی و نظر کارشناسان حوزه‌های مختلف علوم انسانی احکام اعدام را به اجرا در آورد. ط‍‌رفه این که همین ساختار بی رحم از طریق رسانه‌های جمعی و تریبون‌های مختلفی که در اختیار دارد به اولیای دم مقتولین (عاملین رئوف) توصیه‌های رأفت آمیز ارائه می‌کند!. به نظر می‌رسد با توجه به توسعه و رشد تکنولوژیکی در حوزه‌ی اطلاعات و ارتباطات و ورود جامعه‌ی ما به موج سوم تافلری بهتر است ساختار حاکمیتی در رویه‌ی مجازات هایی که باعث ایجاد احساس بی قدرتی در افراد جامعه می‌شود، تغییراتی ایجاد نماید. روزمره شدن استفاده از ابزارهای ارتباطاتی و اطلاعاتی باعث شکلگیری یک سیستم عصبی اجتماعی شد ...
  • گزارش تخلف

🔹هنگامی که جامعه‌ای به دروغ‌گویی سازمان یافته روی آورد و دروغ گفتن تبدیل به اصل کلی شود و به دروغ گفتن در موارد استثنایی و جزئی اک

در چنین شرایطی شما نمی‌توانید از سیاست کناره بگیرید و راه خود را بروید. شما ناچارید یکی از این دو راه را انتخاب کنید:. یا به وزارت دروغ می‌پیوندید،. یا یک مخالف سیاسی محسوب می‌شوید!. ‌_آرنت. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅غرور ملی پوشک‌مال شده، نخبگان‌ بی‌تفاوت و رسانه مخرب.. ✍محمد فاضلی.. 🔹 تب پوشک یکباره همه را گرفت

فضای مجازی از لطیفه‌های پوشکی پر شد و جماعت تازه انگار یادشان آمد که در این مملکت مواد اولیه ساخت پوشک هم وارداتی است. جماعتی دیگر یادشان افتاد پوشک را با موشک مقایسه کنند و خلاصه پوشک به نماد تحقیر فناوری، اقتصاد، جامعه و حیثیت ایرانی بدل شد. رسانه هم بر این تحقیر دمید و نخبگان سکوت کردند و همراه شدند. غرور ملی تحقیر (پوشک‌مال) شد …🔹 این ماجرا را اما می‌شود از زاویه دیگری هم نگریست. منابع مختلف بازار پوشک جهان تا سال ۲۰۲۰ را ۶۰ میلیارد دلار در سال برآورد کرده‌اند (بازار پوشک ایران را اگر با بازار جهانی آن (حدود ۶۰ میلیارد دلار) مقایسه کنیم، نتیجه جالبی حاصل می‌شود.. 🔹 مواد سلولزی (عمدتا خمیر پالپ) و مواد سوپرجاذب (موادی که چندین برابر حجم خودشان آب جذب می‌کنند) حدود پنجاه درصد وزن هر پوشک را شامل می‌شوند. ارزش دلاری واردات سوپرجاذب‌ها در سال ۱۳۹۶ معادل ۷۲ میلیون دلار، خمیر پالپ و تیشو (از مواد سلولزی) نیز جمعا ۱۱ میلیون دلار و چسب ۶۶۷ هزار دلار بوده است. جمع واردات این مواد حدود ۹۰ میلیون دلار می‌شود. آمار گمرک نیز نشان می‌دهد امسال بیش از ۹۰ میلیون دلار ارز به واردات مواد اولیه پوشک ...
  • گزارش تخلف

‌✅ غریبۀ آشنا دوستت دارم بیا.. ✍🏻فردین علیخواه

✍️جورج زیمل، جامعه‌شناس آلمانی معتقد بود که آنچه در شهرهای بزرگ امروزی بیش از گذشته به چشم می‌خورد انواع ساعت‌های کوچک و بزرگ نصب‌شده در قسمت‌های مختلف شهر است چراکه ویژگی شهر عقلانیت حسابگرانه آن است و زمان‌سنجی؛ یکی از مصداق‌های این عقلانیت به شمار می‌رود. او معتقد بود که اگر ساعت‌های شهر برلین حتی برای یکساعت به خواب روند معلوم نیست که این شهر دچار چه سرنوشتی گردد.. ما هرروز ناچاریم تا ساعت رومیزی را تنظیم کنیم یا به حافظه تلفن همراهمان بسپاریم تا در زمان مشخصی ما را از خواب بیدار کند. ما هرروز سر ساعت مشخصی کارهای معینی انجام می‌دهیم. مثلا خانه را ترک می‌کنیم، در ایستگاه مترو یا اتوبوس حاضر می‌شویم، وارد محل تحصیل یا کار می‌شویم، در ساعت مشخصی به خانه برمی‌گردیم، به سالن ورزشی می‌رویم، در پارک قدم می‌زنیم، شام می‌خوریم و درنهایت در ساعت مشخصی هم می‌خوابیم. ولی ارتباط آنچه گفتم با مفهوم «غریبه آشنا» چیست؟ این نظم روزانه تعداد غریبه‌های آشنا در زندگی ما را افزایش می‌دهد …مفهوم «غریبه» و مفهوم «غریبۀ آشنا» یکی از مفاهیم موردتوجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان بوده است. خود زیمل هم ...
  • گزارش تخلف

✅ اقتصاددانان قلابی چه بلایی سر اقتصاد ایران آورده‌اند؟.. ✍🏻هادی چاوشی

دو سال قبل وقتی مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به صراحت گفت «از FATF سر درنمی‌آورد» کسانی پای مصاحبه‌اش کامنت گذاشتند که چرا چنین «آدم بی‌سوادی» چنان جایگاهی را اشغال کرده است؟ مشخص نبود این کامنت‌گذاران چگونه از یک پزشک سیاستمدار که هرگز در چنین سطحی از مسائل تخصصی حقوقی و اقتصادی ورود نداشته، انتظار فهم الزامات پیچیده FATF را داشتند. مدتی بعد، سایت خبری «عصر ایران» در یادداشتی نوشت: «این اظهارنظر شجاعانه مسعود پزشکیان را باید قدر نهاد و از دیگر افراد سیاسی و مذهبی درخواست کرد در مورد مسائلی که اطلاع ندارند، سخن نگویند. این روزها ما شاهد هستیم بسیاری از افراد در مورد مسائل تخصصی اظهارنظر می‌کنند، بدون اینکه حتی اطلاع کوچکی از آن داشته باشند … اگر ما واقعا این همه کارشناس اقتصادی آن هم در سطح بین‌الملل داریم، چرا وضعیت اقتصادی کشور این‌گونه نابسامان است؟». داستان اظهارنظرهای اقتصادی در ایران البته از این هم بدتر است. در دهه‌های گذشته هر بار اقتصاد وارد بحران شده، انبوهی اظهارنظر غیرعلمی از سوی افراد غیرمرتبط مطرح شده است. به نظر می‌رسد در این شرایط چند دسته ا ...
  • گزارش تخلف

‌🔰 کنشگران اجتماعی قربانی اضطراب قدرت. 🖋 محمد زینالی اناری

کنشگران اجتماعی به مردم عادی نزدیک اند و درد آن‌ها را در دل می‌پروند. قصد دارند مردم را از موضوعات و مسائل مبتلابه روزمره آگاه کنند تا آنان بتوانند امورات زندگی شخصی خود را در روابط اجتماعی نهادی، اعم از همسر، همسایه و … تقویت کنند. به همین خاطر، مردم آن‌ها را نزدیک به مسائل خود می‌دانند و می‌فهمند. به جای غیبت متخلفان بزرگی که دور از مردم و در ویلاهای لواسان و شمال زندگی کرده‌اند، غیبت آن‌ها را که روزانه در جامعه می‌بینند، به زودی حس خواهند کرد.. ژان بوردیار به محاکمات دوران کندی در آمریکا اشاره کرده و توضیح می‌دهد که در آن زمان، وضعیت عرصه‌ی سیاسی چندان آلوده بود که کاری نمی‌شد برای آن انجام داد. اما برای این که مردم به سیاست اعتماد کنند، یک اتفاق کوچک را چنان محاکمه کردند که مردم تصور کنند اتفاق هایی این چنین واقعا برای سیستم سیاسی مهم است و فضا آن قدر تمیز و صاف است که اتفاقی کوچک مثل یک پرواز پشه در تنهایی شب زود مورد توجه قرار می‌گیرد. اما واقعیت چیز دیگری بود و بعدا تاریخ از شلوغی فسادهایی خبر داد که در آن دوران رخ داده بود.. در وضعی که به شدت آلوده است و هر روز خبر از اختلاسی ب ...
  • گزارش تخلف

✅ هدف نهایی حکومت چه باید باشد؟

«هدف نهایی حکومت نه تسلط بر مردم باید باشد نه محدود ساختن آنان از راه وحشت و ترس، و نه وادار کردن آنان به اطاعت، بلکه باید هدف آن آزاد ساختن مردم از ترس باشد تا بتوانند در بیشترین امنیت ممکنه زندگی کنند. به عبارت دیگر باید حق طبیعی انسانها را به زنده بودن مورد حمایت قرار داد تا با اطمینان کامل و بدون اینکه بر خود یا بر همسایه خود زیانی وارد سازند زندگی کنند. هدف نهایی حکومت این نیست که انسان را از موجودی صاحب خرد و اندیشه به چارپایی لایعقل یا عروسک خیمه‌شب‌بازی مبدل کند، بلکه باید آنها را چنان آماده سازد که روح و جسمشان را در امنیت تمام بپرورند و عقل خود را آزادانه به کار بندند و نگذارند که قدرت مردم در راه کینه‌جویی و خشم و فریب مصرف شود و نه معروض رشک و ستم واقع شوند. در واقع غرض و هدف اصلی حکومت همانا آزادی است.». ✍🏻باروخ_اسپینوزا | رساله‌ی الهی-سیاسی فصل ۲۰. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ واگذاری عرصه‌های عمومی- ۲.. ✍🏻رضا امیدی

🔸پیشتر در یادداشتی با عنوان «فروش عرصه‌های عمومی و دگردیسی بوستان‌های پایتخت» دربارۀ روند تنگ‌شدن مداوم عرصه‌های عمومی توضیح دادم. شهرداری به‌عنوان نهادی عمومی به منابع مالی نیاز دارد و چه راهی آسان‌تر از فروش حداکثری عرصۀ عمومی؛ از زمین گرفته تا آسمان. در این روند متأسفانه تفاوتی بین این شهرداری و آن شهرداری، این شورا و آن شورا نیست. «واگذاری»، «برون‌سپاری»، «خصوصی‌سازی»، «درآمدزایی از همه‌چیز» به‌تعبیر مایکل مارموت (از صاحب‌نظران برجستۀ حوزۀ سیاست‌گذاری سلامت) ویروسی است که به جان نظام‌های برنامه‌ریزی افتاده و گویا به چیزی جز آن فکر نمی‌کنند و راهی جز آن نمی‌دانند …🔸در ماه‌های اخیر شهرداری تهران از مناطق ۲۲گانه خواسته به‌دنبال «درآمدزایی از بوستان‌ها» باشند. در این راستا، مسئلۀ واگذاری فضاهای عمومی به بوستان‌های محله‌ای هم کشیده شده است. اخیرا در بوستان نوروز (نبش شریعتی-گل‌نبی) که فضایی بسیار محدود است دکۀ جگرکی علم شده است. در ورودی پارک شریعتی نیز همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود کافه‌رستورانی مستقر شده و از ابتدای شب محدودۀ ورودی تا اطراف حوض پارک را به‌عنوان فضای رستوران تسخیر م ...
  • گزارش تخلف

‌✅جامعه شناسی تنوع فرهنگی در عزاداریهای عاشورا. 🖋 جمشید میرزایی

استاد جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان. 📍 این مقاله نوشتاری‌ست توصیفی، تحلیلی که با نگاه جامعه‌شناسی سبک‌ها و گونه‌های سوگواری و عزاداری‌های عاشورا را در ایران امروز و از نظر برگزاری و برپایی مراسم نشان. می‌دهد. در این مقاله سعی شده است ابتدا نگاهی مختصر و فشرده به تاریخ صدر اسلام و سیر تاریخی عزاداری‌ها در ایران داشته باشیم و سپس بیان کرده‌‌ایم‌ترین که از منظر جامعه‌شناسی، مهم‌ترین کارکردهای مراسم و مناسک سوگواری عاشورا، تقویت حس همبستگی و انسجام (چسب اجتماعی) میان اعضای گروه، ایجاد شور و هیجان و تمایزیابی اجتماعی است و آنگاه در بخش. اصلی مقاله‌ای نشان داده که در ایران امروز نمی‌توان شاهد یک‌دستی و همگونی در برگزاری مناسک عاشورا بود. برای بررسی موضوع سعی شده تا با نگاه جامعه شناختی و با عنایت به مفهوم. تیپ ایده‌ال (نوع آرمانی) چهار گونه سبک عزاداری را در ایران امروز شناسایی و صورت‌بندی کرد که آنها را سنت‌گرایان، شکل‌گرایان، قومیت گرایان و نوگرایان دینی نام‌گذاری کرده‌ایم. کلیدواژه‌ها: سبک‌های عاشورایی، عاشورا، سوگواری عاشورا، عزاداری سنتی، عزاداری قوم‌گرایانه، عزاداری نوگرایانه. 🔸 مقاله ب ...
  • گزارش تخلف

✅ در نقد سیستم آموزشی. 🖋 کارل پوپر.. 📍نظام آموزشی ما نهایتا بر قدرت پرستی بنیاد شده است

اینها همه دست به دست هم داده و مسأله تربیت انسان را برای اینکه بتواند عاقلانه اهمیت خویش را نسبت به دیگر افراد بسنجد، بکلی مغشوش کرده است. به جای اینکه اعتقاد به فردیت به طرز سنجیده با دیگرخواهی تألیف شود- یعنی به جای اینکه کسی بگوید: آنچه براستی اهمیت دارد افراد آدمی هستند، ولی غرض این نیست که خود من چندان اهمیتی دارم-آمیزه‌ای از خودخواهی و اعتقاد به مسلک جمعی مبنای کار قرار گرفته است. چنان بر پایه بعضی تصورات رمانتیک، در اهمیت دادن به خود و حیات عاطفی خود و فراتاباندن خود و کشاکش (شخصیت) فردی با گروه و جمع زیاده روی شده که دیگر جایی برای سایرین نمانده و ایجاد مناسبات شخصی خردمندانه از دایره‌ی امکان بیرون رفته است.. 📍 چنین طرز فکری متضمن این معناست که یا سلطه برانید یا گردن بنهید؛ یا به مقام رجل کبیر برسید و قهرمان شوید و با تقدیر دست و پنجه نرم کنید و نامور شوید به قول هراکلیتوس (هرچه از بالاتر فرو بیفتید، بلندآوازه‌تر می‌شوید) یا به توده‌ها بپیوندید و قیادت رهبر را گردن بنهید و خویشتن را در راه آرمانهای والای جمع فدا کنید. در این تکیه مبالغه آمیز بر اهمیت کشاکش بین فرد و جمع، عنصری ...
  • گزارش تخلف

✅ چرا باید دانشگاه‌ها بخشی از فضای عمومی شهر باشند؟. 🖋 عباس کاظمی

📍 فردا روز بازگشایی دانشگاه است، امید که روزی درب‌های دانشگاه برای عموم مردم بازگشایی شود. منظورم از بازگشایی برای عموم به معنای دعوت همه مردم برای درس خواندن و مدرک گرفتن نیست (این امر که الان هم به مدد تجاری‌سازی محقق شده است) بلکه منظور این است که دانشگاه باید بخشی از فضای عمومی شهر باشد. در بسیاری از شهرها، دانشگاه‌ها یکی از قدیمی‌ترین مکانهایی‌اند که می‌توانند تاریخی بودن شهر را معنا کنند، ساختمان دانشگاه‌ها بخشی از هویت شهر محسوب می‌شوند. اما متاسفانه در ایران، این ساختمان‌ها و فضاهایی که دانشگاه‌ها دارند همیشه به عنوان فضای بسته و خصوصی درک شده‌اند، دانشگاه جایی صرفا برای ورود دانشجویان و استادان همان دانشگاه است. حتی وقتی استادی اگر بخواهد وارد دانشگاهی دیگر شود باید احراز هویت شود. من همیشه وقتی که وارد دانشگاه تربیت مدرس می‌شوم حتی وقتی که به عنوان استاد مدعو در آنجا درس می‌دهم توسط نگاهبانان درب ورودی مورد پرسش قرار می‌گیرم. من از اینکه وارد پردیس اصلی دانشگاه تهران می‌شوم با اینکه روزگاری هیئت علمی آنجا بودم باید به نگهبانان نشان دهم برای چه کاری آنجا آمده‌ام. بسیاری از است ...
  • گزارش تخلف

‌‌📚 روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟.. 📍 ادوارد سعید که کتابی با عنوان «روشنفکر کیست؟

روشنفکری چیست؟» نوشته است وظیفه روشنفکر را «نقد نهادهای قدرت» می‌داند. یک اصل مهم که در طول تاریخ در عرض جغرافیا به اثبات رسیده است این است که قدرت بدون نقد فساد می‌آورد. اخلاقی‌ترین آدم‌ها هم وقتی در بالای پلکان قدرت بنشینند، اگر به طور جدی با نظارت و نقد کنترل نشوند، دچار «خودشیفتگی» می‌شوند و پس از این به باتلاق «ایدئوکراسی» فرو می‌غلتند (یعنی «مذهب حافظ قدرت») و پس از آن هرچه بر دیگران مکروه و حرام است، بر «سلطان» مباح می‌گردد. به همین دلیل در جامعه، روشنفکر نقد می‌کند و نقد می‌کند تا نهادهای قدرت «سالم» بمانند …یکی از ویژگی هایی که روشنفکر را از «روشنفکر نما» یا همان «روشنفکر مآب» جدا می‌کند این است که روشنفکر مآب «نقد» نمی‌کند، بلکه «نق می‌زند». نقد کردن کار آسانی نیست. شما برای نقد کردن مدیریت یک سیستم، لازم است تاریخچه و گردش کار این سیستم را بدانید، آمار و ارقام مربوط به این سیستم را مرور کنید و با فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات آشنا باشید. پس نقد کردن تخصص و مهارت و صرف وقت و انرژی می‌خواهد. اما شما می‌توانید راجع به هرچیزی نق بزنید بدون این که کمترین وقتی صرف مطالعه و پژوهش آن ...
  • گزارش تخلف

✅ اسلامیت منهای انسانیت گرایی؛ برابر با دیدمان تکفیری!!

🖋 عبدالحمید شمس؛ دکتراى حقوق اقتصادى و اجتماعى و استاد دانشگاه. 📍 یکی از آشنایان عزیز من که پیش از انقلاب، هم سلولی شهید رجایی بوده و در ٣٠ سال گذشته در وزارت امور خارجه مسئولیت هایی در رابطه با حج و زیارت را بر عهده گرفته و در شرایط کنونی نیز سفیر ایران در یکی از کشور‌های عربی است، چندی پیش از من خواست تا در جریان یک دیدار ازمنزل وی برای فرزندانش صحبت و نصیحت کنم؛. 👈گفتم «من چی بگم؟ فرزندان تو مذهبی تندرو هستند، از دیوار سفارت دانمارک بالا رفتند، تو فامیل همه از اونها می‌ترسند، یکیشون کلت و دستبند و گاز فلفل داره، اون یکی دردانشگاه امام صادق همه را سکولار می‌بیند!!، کوچیکه در دانشگاه امام حسین تحصیل می‌کنه ودست به قلمه، اما از میان تمام اشکال فساد فقط نگران تبرج خانم هاست و امربه معروف و نهی از منکر وی فقط در جهت مردم علیه مردم است و در قبال قدرت و مسئولین هیچ نمی‌نویسد! اهالی از او هم می‌ترسند.». 👈حرفم را قطع کرد و گفت: مشگل من هم همین جاست: همه میترسند ما را به جشن‌ها دعوت کنند؛ تا من و پسرانم وارد می‌شویم، شادی و نشاط مردم قطع می‌شود؛ تا موسیقی پخش شود، خانمم مجلس زنانه را باقهر و ...
  • گزارش تخلف

✅ آسیب شناسی معرفی در گفتگوی روزمره ایرانیان. 🖋 دکتر عباس جورشری (جامعه‌شناس)..۱

می‌پرسم: او را می‌شناسید؟. (سکانس اول) می‌گوید: همان دانشجویی که بینی اش کج است. (سکانس دوم) می‌گوید: همان مردی که لباسش پاره است. (سکانس سوم) می‌گوید: همان خانمی که طلاق گرفته است. (سکانس چهارم) می‌گوید: همان فروشنده چاق و خیکی …۲. گفتگوهای روزمره یکی از منابع عمده تحلیلهای جامعه شناختی است. Ethnomethodology یا «روش شناسی مردم نگارانه» از جمله مکاتب جامعه شناسی است که توسط هارولد گارفینکل بنیان نهاده شد و بر رفتارشناسی تکیه دارد. شاخه عمده این مکتب همانا «تحلیل گفتگو» است. در این نظریه پژوهشگر به بررسی گفتگوهای مردم در موقعیت‌های طبیعی می‌پردازد تا قواعد اجتماعی را از دل این گفتگوها کشف نماید …۳. ...
  • گزارش تخلف

✅ مفهوم از نظر ماکس.. 📍 وبر معتقد است می‌تواند به سازمانها کمک کند. بروکراسی نوعی ساختار است

ماکس وبر با نفوذ‌ترین طرفدار نظریه «ساختار گرایان» توجهش به توزیع قدرت در بین مقامات سازمانی در ساختار بروکراتیک بود، و این نکته نشان دهنده عامل رسمی در کار و نظریه‌اش است. ماکس وبر که از لحاظ نگرش و جهت یابی نظریاتش عملا" در چارچوب کلاسیک‌ها قرار می‌گیرد و معتقد بود که اثربخش و کاراترین سازمانها آنهایی هستند که دارای ساختار مبتنی بر سلسله مراتب هستند. دراین سازمانها، کارکنان در انجام کارهایشان براساس یک سری مقرارت و دستورالعملها هدایت می‌شوند …🔷ویژگیهای کلی بروکراسی عبارت است:. 🔹تقسیم کار. 🔹وجود سلسله مراتب سازمانی تعریف شده. 🔹روابط غیر شخصی در انجام امور. 🔹انتصاب بر اساس شایستگی. 🔹برقراری نظام پیشرفت شغلی برای کارکنان. 🔹جدائی صاحبان سازمانها از اداره آنها. ...
  • گزارش تخلف