جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 📊 | صادرات نفت ایران در هشت ماه اول سال ۲۰۱۸.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 📊 | آخرین وضعیت کشور سوریه.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 🔸 کودک کار و خیابان. مبارزه مقاومت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی نهادهای عمومی (شهرداری) 🖋 محمد خانی، دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی. روزهای گذشته دو خبر در رسانهها مخابره شد: یکی بیماریهای مهلک کودکان کاری که در شرکتهای بازیافت زباله طرف قرارداد شهرداری کار میکنند و مرگ آنان و دفن شان در همان محل تفکیک زبالهها و دیگری کودک کار توسط ماموران شهرداری. در این خصوص ذکر چند نکته تحلیلی ضروری است:.۱- این که ما مخالف کار کودکان هستیم نباید موجب شود فراموش کنیم، عبور از این خط قانونی، یعنی به کارگیری کودکان کار، توجیحی برای عبور از خطوط دیگر و رفع مسئولیت از این شرکتها نمیشود. تمامی شرکتها و کارفرمایانی که از این خط قانونی عبور کردهاند باید از نظر پرداخت دستمزد مساوی با کارگران بالغ به کودکان، بیمه، بهداشت و ایمنی محیط کار مورد بازخواست و سوال قرار گیرند …۲- مسئولیت اجتماعی نهادهای عمومی (شهرداری): شهرداری موظف است طبق اصول مسئولیت اجتماعی نهادهای عمومی از بستن هر نوع قرارداد با شرکت هایی که ناقض این اصول هستند، آنها را وادار به رعایت و پذیرش آن کند. یکی از این اصول ممانعت از استخدام کودکان به ویژه در کارهای سخت و زیان آور است..۳- اما این توصیهها به دلیل شکل گیری مافیای باز ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 📍 کنکور: ماشین تولید آلزایمر فرهنگی و انسانی. 🖋 (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) ✅ چهارده سال قبل پرسشنامهای را برای انجام پژوهشی، میان ۶۸۳ نفر از داوطلبان کنکور دانشگاه آزاد اجرا کردیم. من از داوطلبان پرسیده بودم چقدر هزینه برای کلاس کنکور پرداخته بودند و بر اساس میانگین پولی که این نمونه ۶۸۳ نفری پرداخت کرده بودند و تعمیم آن به کل جمعیت شرکتکننده در کنکور آن سال، برآورد کردم که مردم سالیانه ۲۸۴ میلیون دلار فقط به کلاسهای کنکور میپرداختند. ✅ صنعت «کلاس کنکور» از آن زمان رواج بیشتری یافته و میشود نتیجه گرفت صنعت کلاس کنکور امروز بیش از ۲۸۴ میلیون دلار (معادل ۲۸۴۰ میلیارد تومان امروز با دلار ۱۰ هزار تومانی) گردش مالی دارد. اگر هزینه کتابهای کمکآموزشی کنکور را هم لحاظ کنیم، چیزی نزدیک به همان ۸ هزار میلیارد تومانی که این روزها برای گردش مالی کنکور ذکر میشود به دست میآید. سؤال مهم این است: ما ملت ایران ۸ هزار میلیارد تومان برای چه صرف میکنیم؟. ✅ فرزند من کلاس دهم است و چند سالی است به ناچار در همین نظام آموزشی کنکورمحور، به ناچار، در میان چرخدندههای نظام آموزش و پرورشی که تست زدن و کتاب کمکآموزشی کنکور خواندن به سالهای ابتدایی آن کشیده شده است، دست و پا ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ 🔸 آنها کیستند؟. 📍 در وصف کنشگران جمعی. 🖋 سعید کشاورزی ✅ در اجتماع همواره کسانی هستند که نمیتوانند در برابر رویدادها و وضعیتها بیتفاوت باشند؛ این افراد تلاش میکنند تا با مشارکت خود وضعیت را به آنگونهای که درست میدانند اصلاح کرده و یا بهبود بخشند. گهگاه این مشارکت شکل جمعی به خود میگیرد؛ افراد در گروههای متفاوت (ازنظر تعداد اعضا و یا موضوع شکلگیری)، تلاش میکنند تا تغییری را کلید زده و یا تحولی را استمرار بخشند. اما این افراد بهواقع کیستند و واجد چه مشخصاتی هستند؟ یکی از اهداف رساله دکتریام، پاسخ به این سؤال در رابطه با حرکتهای جمعی مسالمتآمیز محیطزیستی بوده است. البته با کمی اغماض، میتوان نتایج این مطالعه را به کنشگران جمعی دیگر که در حوزههای مختلف بهصورت مسالمتجویانه به دنبال تغییرات هستند، تعمیم داد. ازآنجاکه این نوشتار مخاطب عام دارد، سعی کردهام از آوردن محاسبات آماری پرهیز کنم. در ادامه سه سوال کوتاه را مطرح کردهام و در پاسخ به هر یک، مواردی را به اختصار آوردهام که امیدوارم سودمند بوده و بتواند ما را با این افراد بیشتر آشنا کند …✅ سؤال اول، کنشگران جمعی دارای چه خاستگاه اجتماعی و اقتصادی هستند؟. 🌿 اکثر کنشگرا ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ▫️ گرانی و حافظه جمعی ما. 🖋 شهره مجمع 🔸نیمه دوم سال ۹۱ آقای اسلامی -از همکاران دقیق و منظم ام- در تدارک امور مربوط به مهاجرت اش به کانادا بود که ناگهان قیمت دلار از ۲۹۰۰ تومان به ۳۰۰۰ و در عرض چند هفته به ۳۵۰۰ و حتی ۳۸۰۰ تومان رسید (قیمت دلار در سال ۹۰ حدود ۹۰۰ تومان بود و یورو ۱۵۰۰ تومان). همکار ما خیلی ضرر کرد. چون سرمایهاش برای تبدیل ریال به دلار نصف شده بود. برای همین ماشین ۲۰۶ اش را خیلی زود برای فروش گذاشت. آن موقع ماشین اش را ۱۶ میلیون تومان فروخت ولی باز هم ضرر کرد چون هفته بعد قیمت ماشین اش به ۲۴ میلیون تومان رسید. آن روزها او سوالی از من پرسید که آیا قیمت گوشت و مرغ را در سال ۸۸ بخاطر میآورم؟ سال ۸۵ چطور؟ آن سال قیمت گوشت حدودا کیلویی ۲۵۰۰۰-۲۸۰۰۰ تومان و قیمت مرغ هر کیلو ۴۵۰۰-۵۰۰۰ تومان بود. من از آن دو سال هیچ قیمتی در ذهنم نداشتم گفتم از پدرم بپرسم شاید او یادش باشد. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ✅هرکه نامخت از گذشت روزگار.. ✍محسن جلال پور چرا سیاستمداران سرکوب و تعزیر بازار را در پیش میگیرند؟. این روزها فراوانی خبرهای مربوط به «کشف انبارهای احتکار کالا» و «بازداشت محتکران» آدم را یاد روزنامههای دهه ۶۰ میاندازد که هر روز اخبار «مبارزه با احتکار» را در صفحه اول خود انعکاس میدادند. مواضع برخی رسانهها بعضا تندتر از روزنامههای دهه ۶۰ است. از جمله برنامه تلویزیونی «پایش» که اخیرا خواستار برخوردی شبیه محاکمه «خائنان زمان جنگ» با «محتکران» شده است. این برنامه اواسط هفته گذشته در سوال نظرسنجی خود از مردم پرسید: آیا موافقید با محتکران در شرایط تحریم، مانند خائنان در زمان جنگ برخورد شود؟ ظرف چند روز گذشته نیروهای انتظامی و امنیتی نیز در سطحی گسترده با به اصطلاح «محتکران» برخورد کردهاند و بر اساس گزارشها صدها انبار کالا را گشودهاند. فکر میکنم رفتار دولت و قوه قضائیه با این مساله چند خطا دارد. خطای اول این است که متهم اصلی خودش را کنار کشیده و تقصیر را گردن دیگران انداخته است. یعنی ماشه قیمتها را سیاستگذار کشیده، دیهاش را تولیدکننده و بازاری باید بپردازد. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ✅تکرار ترکمانچای.. ✍مجتبی لشکربلوکی چند سال پیش از من دعوت شد برای گروهی از مشاوران آموزش و پرورش سخنرانی کنم. از دوستی که مسؤول برنامه بود پرسیدم که مایلند درباره چه موضوعی صحبت کنم و پاسخ داد: راجع به هر موضوعی که خودتان صلاح میدانید، هر چه شما بفرمایید خوب است!. اتفاقا سخنرانی من همزمان شد با سالگرد امضای فرمان مشروطه و من از این حسن تصادف استفاده کردم و گفتم نزدیک به یک قرن از انقلاب مشروطه گذشته و هنوز بعضی از ما اهمیت «مشروطیت» را درنیافتهایم. این که امروز به من بگویید «هر چه شما بفرمایید خوب است» باعث میشود که شما نتوانید بر عملکرد من نظارت کنید. در جامعه، هنگامی که به کسی «وکالت» میدهیم که چند پله بالاتر از دیگران بنشیند و با این وکالت، فرصت و قدرت بیشتری به او تفویض میکنیم باید «نظارت» بیشتری نیز بر او اعمال کنیم. دادن چنین «ولایتی» بر من، نشان میدهد که این جمع، نه دارای «طرح و برنامه» است و در نتیجه نه دارای «ارزیابی و قضاوت». جامعهای که به کسی قدرت این را بدهد که بدون برنامه و نظارت عمل کند هنوز در دوران فتحعلیشاه بسر میبرد و چنین جامعهای باید منتظر تکرار ترکمانچای باشد [و مستحق آنست]. (برگرفته از نوش ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ 🔰 نخبه یا دوتابعیته. 🖋 محمد زینالی اناری سالها پیش در این خصوص که نخبگان از ایران فرار میکنند تقریبا اجماعی وجود داشت. حتی رئیس جمهور قبل هم اصرار داشت که آنها به ایران آمده و با کار و سرمایه گذاری به توسعه ایران کمک کنند. اما اخیرا، گفتمان متعارضی در این خصوص ایجاد شده است تا افرادی که به خاطر محدودیتهای نظام دانش بنیان ایران به خارج از ایران رفته و فعالیت علمی و تخصصی میکنند، نتوانند به توسعهی ایران بپردازند که البته این گفتمان متعارض به سلطهی سرمایه داری جهانی کمک میکند …مفهومی که توسط مخالفان حضور این افراد دقیقا مقابل مفهوم نخبه یا به قول نویسنده اصولگرا نشاء قرار میگیرد، از واژهی جدیدی استفاده میکند. آنها مفاهیمی چون دوتابعیته و احیانا جاسوس را برای این دسته از افراد انتخاب میکنند. اگرچه ممکن است وسواسانه و شکاکانه (و گاه خناثانه) به افرادی که جهان وطن بوده و با سازمانهای متعارض با ایران فعالیت میکنند جاسوس گفته شود، اما به افرادی هم که شور و قصد خدمت به ایران داشته و میتوانند نهاد توسعه را از مشکلات و کوره راههای موجود برهانند، دوتابعیته میگویند.. در این واژه پردازهای ضد توسعه، قبلا مفهوم آقازاده و ژن ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ▫️ حکمرانی؛ حرف یاحرفه؟!. 🖋 علی ملکپور | جامعهشناس نخبگان سیاسی ما، دانش و تجربه و آینده نگری لازم را ندارند فلذا هم خود و هم دیگران، هم مخالفان و هم موافقان خود را به زحمت انداختند …سیاست و حکمرانی امری تخصصی است مثل خلبانی، دامپزشکی، کشتی سازی و یا حقوق یا باستان شناسی. کسانی که درسش را نخوانده باشند محالست که بتوانند از عهده آن برآیند …اگر نخبگان امروز ایران خود را با حکومت پیامبر و علی. ع. مقایسه کنند باید گفت اولا آنها وصل به وحی و نبوت بودند و ثانیا در آن عصر جامعه و اقتصاد و حکمرانی مثل الان تخصصی نبود، یک اقتصاد معیشتی برقرار بود و یک نظام قبیلهای با روابط و مناسبات ساده محلی و منطقهای و نه جهانی و بین المللی. علوم سیاسی و علوم اجتمماعی هم متداول نبود که آموختن آن پیش شرط اداره جامعه و قبیله باشد …امروز تقسیم کار در هر امری تخصصی است و متخصصان علوم دینی تنها میتوانند در امور دینی صاحب رای و نظر باشند و نه در حوزههای دیگر و یا در همه قلمروهای معرفتی و حرفهای غیر مرتبط …به نظر من اینکه در قرآن ذکر شده که اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولواالامر منکم. (سوره ۴ آیه ۵۹)، احتمالا بدین معنی باشد که در دین از خدا و پیامبر اطاعت کنید ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ✅یوزپلنگ فقط حیوان نیست، شعور توسعه است.. ✍🏻محمد فاضلی.. 🔹روز نهم شهریور «روز ملی یوزپلنگ» است چرا باید وسط این همه مشکل ارز، تورم، فساد و اختلاس به یوزپلنگ اهمیت داد؟ من قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم، بگذارید تا داستان غمانگیز «روز ملی یوزپلنگ» را بازگو کنم زیرا به پاسخ سؤال کمک میکند.. 🔹یوزپلنگ مادر در روز ۹ ام شهریورماه سال ۱۳۷۳ در گرمای تابستان به همراه سه تولهاش برای نوشیدن آب به نخلستانهای اطراف بافق رفت، اما در میان تعدادی از مردم محلی محاصره شد. یوزپلنگ مادر بعد از مقاومت بیفایده، فرار میکند اما سه تولهاش گرفتار میشوند. … مأموران اداره محیطزیست به محل میرسند اما با لاشهٔ بیجان یکی از تولهها مواجه میشوند. دو تولهٔ دیگر همچنان زنده بودند اما فقط یک توله زنده ماند که ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت و تا دی ماه ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همانجا پس از ۹ سال مرد. یوزپلنگ مادر، طبق گزارشهای محیطبانان بافق، هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان میآمد تا تولههای خود را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد. روز ۹ شهریور در سال ۱۳۸۶ و با توجه به اینکه یوزپلنگ از مهمترین گونههای جانوری درمعرض انقراض در ایران است ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ 🔶 تقریر حقیقت یا تقلیل مرارت**؟. 🖋 بهمن ارجمند. گیلان 📍 سال گذشته دکتر «بیژن عبدالکریمی» از اساتید برجستهی فلسفه از وضعیت ناگوار اقتصادی یک متفکر در نسبت با یک فوتبالیست، زبان شکوه و تنبیه گشوده و گله مندانه، مایوسانه و طاعنانه، ناخرسندی خود را ابراز کرده بود. در تحلیل و تبیین چنین وضعیتی چه میتوان گفت و چرا چنین است؟. 📍 اگرچه قدرتها در جهت «فرایند کودن سازی اذهان»، متمایل به اشاعهی سطح نازلی از فرهنگ و هنر و سرگرمی از طریق «صنعت رسانه» اند و به تبع آن، نسبت به مقولهی فکر و اندیشهی محض و جدی، توجه چندانی نداشته و بودجهی کمتری را به این حوزهها اختصاص میدهند اما مسئلهی قابل توجه در این رابطه، آن است که اغلب مردم نیز به مقولات فلسفی و اندیشهی محض، عنایت چندانی ندارند. به بیانی دیگر اغلب مردم چندان متقاضی کالای اهل فکر و اندیشه نیستند و در سبد خریدشان، کالای فرهنگی یافت نمیشود. (تیراژ و آمار خرید کتاب موید این نکته است) اما مسئلهی مهم این است که چرا اغلب مردم توجه چندانی به مقولات فلسفی و اندیشهی محض و جدی ندارند؟. 📍 نیچه زمانی گفته بود: «اگر هنر وجود نداشت حقیقت، آدمی را نابود میکرد.» در تفسیر ادعای نیچه اگر فرض کنیم: الف. هنر ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ دانستن، دامن معصومیت انسان را لکه میاندازد …همهی آنها که رازها را میدانند دیگر معصوم نیستند 📕 آخرین انار دنیا. 🖋 بختیار علی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ▫️ حرفه؟ ناسزاگویی!. 🖋 احمد زیدآبادی وضع جامعه به درجهای نابسامان است که بسیاری از افراد احساس فشار و تنگنا میکنند. احساس فشار و تنگنا به نوبۀ خود به عصبی شدن افراد میانجامد و این نیز سبب پرخاشگری زبانی و عملی آنها در لحظههای جوش و خروش میشود. با این حساب، اینکه فردی، سالی یا ماهی از کوره در رود و ناسزا یا فحشی را نثار دیگران کند؛ در مجموع قابل فهم و شاید هم قابل چشم پوشی است؛ اما اگر ناسزاگویی و فحاشی به صورت عادتی روزانه در آید؛ دیگران نمیتوان آن را تحت هیچ عنوانی جز «بیماری» توجیه کرد و آن را عادی دانست. متأسفانه برای ما ایرانیها بخصوص در آن سوی مرز، توهین و فحاشی آن هم تحت عنوان «مبارزۀ سیاسی» به صورت نوعی «هنر» در آمده و چنان است که پنداری هر که فحشهای آب نکشیدهتر و توهینهای زشتتر به زبان و قلم آورد؛ مبارزه جوتر و هنرمندتر است!. اگر این رفتارها محدود و منحصر به جمع خاصی بود؛ شاید میشد از کنار آن با طمأنینه گذشت؛ اما دریغ که به صورت اپیدمی در آمده و هر روز دامن افراد بیشتری را میگیرد. در اینجا نمیخواهم در بارۀ نتایج فاجعهآمیز اجتماعی و سیاسی این نوع رفتارها قلمفرسایی کنم چرا که در این باره از بس گفته و ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ 🔅.. 🖊خلیل 📍این اصطلاح بر توانمندی یک فرد یا مؤسسه که بر اساس دارا بودن یک حق مشخص شده جهت مطالبهی مشروع فرمانبرداری به او واگذار میشود تا بر آن اساس از زیر دستان در برابر سایرین محافظت نماید، دلالت دارد. به سخن دیگر، اقتدار سلطهی مشروع است. مرجع اقتدار به این دلیل مورد اطاعت قرار میگیرد که اعتقاد بر این است که فرد یا مؤسسهی صادرکننده-ی فرمان حق این کار را دارد. ماکس وبر (۱۹۲۰ ۱۸۶۴) سه نوع آرمانی از اقتدار را تعریف میکند: سنتی که بر تاریخ، افسانه و مناسک متکی است؛ فرمند که ریشه در اعتقاد به صفات استثنایی و رسالت الهامی دارد؛ و قانونی عقلایی که بر پایهی اصول مردم سالاری و چهارچوب قانونی که همهی افراد و مؤسسهها در معرض آن قرار دارند، استوار است …. از نظر وبر، اقتداری مبتنی بر آداب و رسوم است و توسط آنها محدود میشود. «اقتدار سنتی مبتنی *بر این امر است که مردم معینی (براساس خانواده یا قبیله یا تبار) برای همیشه اعمال اقتدار یا مرجعیت نمودهاند. رهبران مدعی و پیروان معتقد به قدسیت فرمانرواییها و قدرتهای درازمدت هستند. شکلهای گوناگون اقتدار سنتی شامل فرمانروایی توسط پیران، فرمانروایی تو ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ✅از اینا از اینا،. یک دو سه چهار- بالا دو سه عوض،. یک دو سه چهار- بالا دو سه عوض ✍🏻فردین علیخواه|جامعهشناس. «رقص» بهعنوان یکی از عناصر زندگی روزمره، ازجمله موضوعاتی است که شاخههای مختلف علوم انسانی همواره پژوهشهایی درباره آن انجام میدهند. در ایران؛ به دلیل نوع نگاه نهادهای رسمی به رقص، جنبههای مختلف آن کمتر موردتوجه محققان علوم انسانی قرارگرفته است. البته؛ شاید نگرانی از سطحی تلقی شدن موضوع پژوهش یعنی رقص و حتی خود پژوهشگر، در این زمینه مؤثر بوده باشد. این در حالی است که رقص یکی از عناصر جداییناپذیر زندگی روزمره ایرانیان است. آنچه در ادامه میآید خلاصهای از تغییراتی است که در سالهای اخیر درزمینهٔ رقص در شهرهای بزرگ شاهد هستیم …در دهههای قبل، در عروسیها، مهمانان حلقهای تشکیل میدادند، با آهنگ دست میزدند و به تماشای کسانی میپرداختند که در حال رقصیدن بودند. معمولا یک یا دو نفر مسئول کشاندن اجباری دیگران به داخل حلقه رقص بودند. هرچند کم نبودند کسانی که در دل دوست داشتند که برقصند ولی تا کسی آنها را به داخل حلقه رقص نمیکشید آنها هم نمیرقصیدند. هنجارهای اجتماعی به «رقص خودخواسته و داوطلبانه» نگاه چندان مثبتی نداشت. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔹جنبش ضد گرانفروشی مردم قبل از انقلاب. دعوت مردم به تحریم خرید ﺍجناس گران در روزنامه! … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ از و بیشتر بدانید:..۱️⃣ مارکس که بود؟. ▶️ مارکسیسم چیست؟. ▶️ جریانهای کلاسیک در مارکسیسم ▶️ دشمنان مارکس. ▶️ فریدریش انگلس، سرمایهداری که به طبقهی خود خیانت کرد. ▶️ چرا «سرمایه» مارکس همچنان مهم است؟. ▶️ دانلود واژهنامه فلسفی مارکس. ▶️ در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔰 «مردان انقلاب و دختران خیابان انقلاب». ✍️سوسن شریعتی ✅ درباره پدیدهای که «دختران خیابان انقلاب» نام گرفته است نمیشود نوشت؛ پیگرد دارد و نامش تشویق به امر فساد است. خوب، درباره مردان انقلاب که میشود نوشت؛ انقلابیونی که شدهاند قانونگزاران نظام و مشکلشان شده است خاطره یک انقلاب. از یکسو گرامیداشت سالانه انقلابی که تجربه نه گفتن به قوانین حاکم بود و از سوی دیگر این هراس که مبادا انقلاب شود و این گمان که هر معترض به قانون حتما قصد انقلاب دارد (مثل خودش در گذشته). تا وقتی انقلابی هستی همه چیز روشنتر است: مشکل را قانون میدانی و از همین رو اعتراض را حق مسلم.. ✅ آنچه برای دوستداران انقلاب بیبدیل بوده است همین امکان و توان اعتراض به قوانینی بوده که کفایت نمیکردهاند و یا برآمده از اجماع عمومی نبودهاند. اما پیروز که شدی و مستقر مجبوری بگویی: «هر قانونی بهتر از بیقانونی است». دوپارگی از جایی شروع میشود که هم خود را وفادار به انقلاب و روح آن بدانی و هم نگهبان نظم و امنیت شده باشی. هم مفتخر به پیوستن داوطلبانه فوج-فوج به صفوف انقلابی که اسلامی بود و هم متولی و مجری قوانین شرعی ای که لازمالاجرا است. حاصلش میشود یک همین و همان کیفری:.۱- ا ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅هدف نهایی ترامپ از برنامه تغییر رژیم ایران، به زانو درآوردن چین است.. ✍️ رابرت اچ هریس-ایندیپندنت 🔷آیا ترامپ دیوانه است؟ یک تاجر بزرگ؟ یک رییس جمهور بی بدیل؟ هیچ کدام. او یک برنامه جامع و مدون را به پیش میبرد …🔷از زمان ترومن، راهبرد کلان و مشخص سیاست خارجی ایالات متحده، تقابل با ظهور رقبای جهانی و منطقهای برای حفظ برتری آمریکا بوده است. همین تقابل با رقبا در دو جنگ جهانی بود که زمینه ساز حضور ایالات متحده در صدر اقتصاد جهانی بوده است …🔷بعدها ایالات متحده از همین استراتژی بهره برد و به تقویت چین در مقابل شوروی پرداخت و این سیاست تا فروپاشی شوروی ادامه داشت. بعد از آن اما چینیها هوشمندانه و با تشخیص شرایط و با اعمال سیاست میانهروی، خود را از معرض هرگونه تهدیدی کنار کشیدند و مزیتهای ذاتی آنها باعث سرازیر شدن سیل سرمایه گذاران غربی به این کشور شد …🔷طولی نکشید که در اواخر دهه گذشته این کشور توانست ژاپن را کنار زده و بعنوان دومین اقتصاد دنیا قد علم کنند. آنجا بود که علیرغم تمام تلاش چین برای عدم ایجاد حساسیت در سطوح جهانی، سیاست گذاران ایالات متحده بر سیاست مهار چین متفق شدند. در همین راستا و در زمان اوباما، این کشور به سیاست توجه به هند و تقویت این کشور در مقابل چین اهتمام ورزید …🔷 ... ‹ 46 47 48 49 50 51 52 ›
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 📊 | صادرات نفت ایران در هشت ماه اول سال ۲۰۱۸.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 🔸 کودک کار و خیابان. مبارزه مقاومت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی نهادهای عمومی (شهرداری) 🖋 محمد خانی، دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی. روزهای گذشته دو خبر در رسانهها مخابره شد: یکی بیماریهای مهلک کودکان کاری که در شرکتهای بازیافت زباله طرف قرارداد شهرداری کار میکنند و مرگ آنان و دفن شان در همان محل تفکیک زبالهها و دیگری کودک کار توسط ماموران شهرداری. در این خصوص ذکر چند نکته تحلیلی ضروری است:.۱- این که ما مخالف کار کودکان هستیم نباید موجب شود فراموش کنیم، عبور از این خط قانونی، یعنی به کارگیری کودکان کار، توجیحی برای عبور از خطوط دیگر و رفع مسئولیت از این شرکتها نمیشود. تمامی شرکتها و کارفرمایانی که از این خط قانونی عبور کردهاند باید از نظر پرداخت دستمزد مساوی با کارگران بالغ به کودکان، بیمه، بهداشت و ایمنی محیط کار مورد بازخواست و سوال قرار گیرند …۲- مسئولیت اجتماعی نهادهای عمومی (شهرداری): شهرداری موظف است طبق اصول مسئولیت اجتماعی نهادهای عمومی از بستن هر نوع قرارداد با شرکت هایی که ناقض این اصول هستند، آنها را وادار به رعایت و پذیرش آن کند. یکی از این اصول ممانعت از استخدام کودکان به ویژه در کارهای سخت و زیان آور است..۳- اما این توصیهها به دلیل شکل گیری مافیای باز ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ 📍 کنکور: ماشین تولید آلزایمر فرهنگی و انسانی. 🖋 (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) ✅ چهارده سال قبل پرسشنامهای را برای انجام پژوهشی، میان ۶۸۳ نفر از داوطلبان کنکور دانشگاه آزاد اجرا کردیم. من از داوطلبان پرسیده بودم چقدر هزینه برای کلاس کنکور پرداخته بودند و بر اساس میانگین پولی که این نمونه ۶۸۳ نفری پرداخت کرده بودند و تعمیم آن به کل جمعیت شرکتکننده در کنکور آن سال، برآورد کردم که مردم سالیانه ۲۸۴ میلیون دلار فقط به کلاسهای کنکور میپرداختند. ✅ صنعت «کلاس کنکور» از آن زمان رواج بیشتری یافته و میشود نتیجه گرفت صنعت کلاس کنکور امروز بیش از ۲۸۴ میلیون دلار (معادل ۲۸۴۰ میلیارد تومان امروز با دلار ۱۰ هزار تومانی) گردش مالی دارد. اگر هزینه کتابهای کمکآموزشی کنکور را هم لحاظ کنیم، چیزی نزدیک به همان ۸ هزار میلیارد تومانی که این روزها برای گردش مالی کنکور ذکر میشود به دست میآید. سؤال مهم این است: ما ملت ایران ۸ هزار میلیارد تومان برای چه صرف میکنیم؟. ✅ فرزند من کلاس دهم است و چند سالی است به ناچار در همین نظام آموزشی کنکورمحور، به ناچار، در میان چرخدندههای نظام آموزش و پرورشی که تست زدن و کتاب کمکآموزشی کنکور خواندن به سالهای ابتدایی آن کشیده شده است، دست و پا ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ 🔸 آنها کیستند؟. 📍 در وصف کنشگران جمعی. 🖋 سعید کشاورزی ✅ در اجتماع همواره کسانی هستند که نمیتوانند در برابر رویدادها و وضعیتها بیتفاوت باشند؛ این افراد تلاش میکنند تا با مشارکت خود وضعیت را به آنگونهای که درست میدانند اصلاح کرده و یا بهبود بخشند. گهگاه این مشارکت شکل جمعی به خود میگیرد؛ افراد در گروههای متفاوت (ازنظر تعداد اعضا و یا موضوع شکلگیری)، تلاش میکنند تا تغییری را کلید زده و یا تحولی را استمرار بخشند. اما این افراد بهواقع کیستند و واجد چه مشخصاتی هستند؟ یکی از اهداف رساله دکتریام، پاسخ به این سؤال در رابطه با حرکتهای جمعی مسالمتآمیز محیطزیستی بوده است. البته با کمی اغماض، میتوان نتایج این مطالعه را به کنشگران جمعی دیگر که در حوزههای مختلف بهصورت مسالمتجویانه به دنبال تغییرات هستند، تعمیم داد. ازآنجاکه این نوشتار مخاطب عام دارد، سعی کردهام از آوردن محاسبات آماری پرهیز کنم. در ادامه سه سوال کوتاه را مطرح کردهام و در پاسخ به هر یک، مواردی را به اختصار آوردهام که امیدوارم سودمند بوده و بتواند ما را با این افراد بیشتر آشنا کند …✅ سؤال اول، کنشگران جمعی دارای چه خاستگاه اجتماعی و اقتصادی هستند؟. 🌿 اکثر کنشگرا ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ▫️ گرانی و حافظه جمعی ما. 🖋 شهره مجمع 🔸نیمه دوم سال ۹۱ آقای اسلامی -از همکاران دقیق و منظم ام- در تدارک امور مربوط به مهاجرت اش به کانادا بود که ناگهان قیمت دلار از ۲۹۰۰ تومان به ۳۰۰۰ و در عرض چند هفته به ۳۵۰۰ و حتی ۳۸۰۰ تومان رسید (قیمت دلار در سال ۹۰ حدود ۹۰۰ تومان بود و یورو ۱۵۰۰ تومان). همکار ما خیلی ضرر کرد. چون سرمایهاش برای تبدیل ریال به دلار نصف شده بود. برای همین ماشین ۲۰۶ اش را خیلی زود برای فروش گذاشت. آن موقع ماشین اش را ۱۶ میلیون تومان فروخت ولی باز هم ضرر کرد چون هفته بعد قیمت ماشین اش به ۲۴ میلیون تومان رسید. آن روزها او سوالی از من پرسید که آیا قیمت گوشت و مرغ را در سال ۸۸ بخاطر میآورم؟ سال ۸۵ چطور؟ آن سال قیمت گوشت حدودا کیلویی ۲۵۰۰۰-۲۸۰۰۰ تومان و قیمت مرغ هر کیلو ۴۵۰۰-۵۰۰۰ تومان بود. من از آن دو سال هیچ قیمتی در ذهنم نداشتم گفتم از پدرم بپرسم شاید او یادش باشد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ✅هرکه نامخت از گذشت روزگار.. ✍محسن جلال پور چرا سیاستمداران سرکوب و تعزیر بازار را در پیش میگیرند؟. این روزها فراوانی خبرهای مربوط به «کشف انبارهای احتکار کالا» و «بازداشت محتکران» آدم را یاد روزنامههای دهه ۶۰ میاندازد که هر روز اخبار «مبارزه با احتکار» را در صفحه اول خود انعکاس میدادند. مواضع برخی رسانهها بعضا تندتر از روزنامههای دهه ۶۰ است. از جمله برنامه تلویزیونی «پایش» که اخیرا خواستار برخوردی شبیه محاکمه «خائنان زمان جنگ» با «محتکران» شده است. این برنامه اواسط هفته گذشته در سوال نظرسنجی خود از مردم پرسید: آیا موافقید با محتکران در شرایط تحریم، مانند خائنان در زمان جنگ برخورد شود؟ ظرف چند روز گذشته نیروهای انتظامی و امنیتی نیز در سطحی گسترده با به اصطلاح «محتکران» برخورد کردهاند و بر اساس گزارشها صدها انبار کالا را گشودهاند. فکر میکنم رفتار دولت و قوه قضائیه با این مساله چند خطا دارد. خطای اول این است که متهم اصلی خودش را کنار کشیده و تقصیر را گردن دیگران انداخته است. یعنی ماشه قیمتها را سیاستگذار کشیده، دیهاش را تولیدکننده و بازاری باید بپردازد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ✅تکرار ترکمانچای.. ✍مجتبی لشکربلوکی چند سال پیش از من دعوت شد برای گروهی از مشاوران آموزش و پرورش سخنرانی کنم. از دوستی که مسؤول برنامه بود پرسیدم که مایلند درباره چه موضوعی صحبت کنم و پاسخ داد: راجع به هر موضوعی که خودتان صلاح میدانید، هر چه شما بفرمایید خوب است!. اتفاقا سخنرانی من همزمان شد با سالگرد امضای فرمان مشروطه و من از این حسن تصادف استفاده کردم و گفتم نزدیک به یک قرن از انقلاب مشروطه گذشته و هنوز بعضی از ما اهمیت «مشروطیت» را درنیافتهایم. این که امروز به من بگویید «هر چه شما بفرمایید خوب است» باعث میشود که شما نتوانید بر عملکرد من نظارت کنید. در جامعه، هنگامی که به کسی «وکالت» میدهیم که چند پله بالاتر از دیگران بنشیند و با این وکالت، فرصت و قدرت بیشتری به او تفویض میکنیم باید «نظارت» بیشتری نیز بر او اعمال کنیم. دادن چنین «ولایتی» بر من، نشان میدهد که این جمع، نه دارای «طرح و برنامه» است و در نتیجه نه دارای «ارزیابی و قضاوت». جامعهای که به کسی قدرت این را بدهد که بدون برنامه و نظارت عمل کند هنوز در دوران فتحعلیشاه بسر میبرد و چنین جامعهای باید منتظر تکرار ترکمانچای باشد [و مستحق آنست]. (برگرفته از نوش ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ 🔰 نخبه یا دوتابعیته. 🖋 محمد زینالی اناری سالها پیش در این خصوص که نخبگان از ایران فرار میکنند تقریبا اجماعی وجود داشت. حتی رئیس جمهور قبل هم اصرار داشت که آنها به ایران آمده و با کار و سرمایه گذاری به توسعه ایران کمک کنند. اما اخیرا، گفتمان متعارضی در این خصوص ایجاد شده است تا افرادی که به خاطر محدودیتهای نظام دانش بنیان ایران به خارج از ایران رفته و فعالیت علمی و تخصصی میکنند، نتوانند به توسعهی ایران بپردازند که البته این گفتمان متعارض به سلطهی سرمایه داری جهانی کمک میکند …مفهومی که توسط مخالفان حضور این افراد دقیقا مقابل مفهوم نخبه یا به قول نویسنده اصولگرا نشاء قرار میگیرد، از واژهی جدیدی استفاده میکند. آنها مفاهیمی چون دوتابعیته و احیانا جاسوس را برای این دسته از افراد انتخاب میکنند. اگرچه ممکن است وسواسانه و شکاکانه (و گاه خناثانه) به افرادی که جهان وطن بوده و با سازمانهای متعارض با ایران فعالیت میکنند جاسوس گفته شود، اما به افرادی هم که شور و قصد خدمت به ایران داشته و میتوانند نهاد توسعه را از مشکلات و کوره راههای موجود برهانند، دوتابعیته میگویند.. در این واژه پردازهای ضد توسعه، قبلا مفهوم آقازاده و ژن ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ▫️ حکمرانی؛ حرف یاحرفه؟!. 🖋 علی ملکپور | جامعهشناس نخبگان سیاسی ما، دانش و تجربه و آینده نگری لازم را ندارند فلذا هم خود و هم دیگران، هم مخالفان و هم موافقان خود را به زحمت انداختند …سیاست و حکمرانی امری تخصصی است مثل خلبانی، دامپزشکی، کشتی سازی و یا حقوق یا باستان شناسی. کسانی که درسش را نخوانده باشند محالست که بتوانند از عهده آن برآیند …اگر نخبگان امروز ایران خود را با حکومت پیامبر و علی. ع. مقایسه کنند باید گفت اولا آنها وصل به وحی و نبوت بودند و ثانیا در آن عصر جامعه و اقتصاد و حکمرانی مثل الان تخصصی نبود، یک اقتصاد معیشتی برقرار بود و یک نظام قبیلهای با روابط و مناسبات ساده محلی و منطقهای و نه جهانی و بین المللی. علوم سیاسی و علوم اجتمماعی هم متداول نبود که آموختن آن پیش شرط اداره جامعه و قبیله باشد …امروز تقسیم کار در هر امری تخصصی است و متخصصان علوم دینی تنها میتوانند در امور دینی صاحب رای و نظر باشند و نه در حوزههای دیگر و یا در همه قلمروهای معرفتی و حرفهای غیر مرتبط …به نظر من اینکه در قرآن ذکر شده که اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولواالامر منکم. (سوره ۴ آیه ۵۹)، احتمالا بدین معنی باشد که در دین از خدا و پیامبر اطاعت کنید ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ✅یوزپلنگ فقط حیوان نیست، شعور توسعه است.. ✍🏻محمد فاضلی.. 🔹روز نهم شهریور «روز ملی یوزپلنگ» است چرا باید وسط این همه مشکل ارز، تورم، فساد و اختلاس به یوزپلنگ اهمیت داد؟ من قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم، بگذارید تا داستان غمانگیز «روز ملی یوزپلنگ» را بازگو کنم زیرا به پاسخ سؤال کمک میکند.. 🔹یوزپلنگ مادر در روز ۹ ام شهریورماه سال ۱۳۷۳ در گرمای تابستان به همراه سه تولهاش برای نوشیدن آب به نخلستانهای اطراف بافق رفت، اما در میان تعدادی از مردم محلی محاصره شد. یوزپلنگ مادر بعد از مقاومت بیفایده، فرار میکند اما سه تولهاش گرفتار میشوند. … مأموران اداره محیطزیست به محل میرسند اما با لاشهٔ بیجان یکی از تولهها مواجه میشوند. دو تولهٔ دیگر همچنان زنده بودند اما فقط یک توله زنده ماند که ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت و تا دی ماه ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همانجا پس از ۹ سال مرد. یوزپلنگ مادر، طبق گزارشهای محیطبانان بافق، هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان میآمد تا تولههای خود را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد. روز ۹ شهریور در سال ۱۳۸۶ و با توجه به اینکه یوزپلنگ از مهمترین گونههای جانوری درمعرض انقراض در ایران است ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ 🔶 تقریر حقیقت یا تقلیل مرارت**؟. 🖋 بهمن ارجمند. گیلان 📍 سال گذشته دکتر «بیژن عبدالکریمی» از اساتید برجستهی فلسفه از وضعیت ناگوار اقتصادی یک متفکر در نسبت با یک فوتبالیست، زبان شکوه و تنبیه گشوده و گله مندانه، مایوسانه و طاعنانه، ناخرسندی خود را ابراز کرده بود. در تحلیل و تبیین چنین وضعیتی چه میتوان گفت و چرا چنین است؟. 📍 اگرچه قدرتها در جهت «فرایند کودن سازی اذهان»، متمایل به اشاعهی سطح نازلی از فرهنگ و هنر و سرگرمی از طریق «صنعت رسانه» اند و به تبع آن، نسبت به مقولهی فکر و اندیشهی محض و جدی، توجه چندانی نداشته و بودجهی کمتری را به این حوزهها اختصاص میدهند اما مسئلهی قابل توجه در این رابطه، آن است که اغلب مردم نیز به مقولات فلسفی و اندیشهی محض، عنایت چندانی ندارند. به بیانی دیگر اغلب مردم چندان متقاضی کالای اهل فکر و اندیشه نیستند و در سبد خریدشان، کالای فرهنگی یافت نمیشود. (تیراژ و آمار خرید کتاب موید این نکته است) اما مسئلهی مهم این است که چرا اغلب مردم توجه چندانی به مقولات فلسفی و اندیشهی محض و جدی ندارند؟. 📍 نیچه زمانی گفته بود: «اگر هنر وجود نداشت حقیقت، آدمی را نابود میکرد.» در تفسیر ادعای نیچه اگر فرض کنیم: الف. هنر ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ دانستن، دامن معصومیت انسان را لکه میاندازد …همهی آنها که رازها را میدانند دیگر معصوم نیستند 📕 آخرین انار دنیا. 🖋 بختیار علی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ▫️ حرفه؟ ناسزاگویی!. 🖋 احمد زیدآبادی وضع جامعه به درجهای نابسامان است که بسیاری از افراد احساس فشار و تنگنا میکنند. احساس فشار و تنگنا به نوبۀ خود به عصبی شدن افراد میانجامد و این نیز سبب پرخاشگری زبانی و عملی آنها در لحظههای جوش و خروش میشود. با این حساب، اینکه فردی، سالی یا ماهی از کوره در رود و ناسزا یا فحشی را نثار دیگران کند؛ در مجموع قابل فهم و شاید هم قابل چشم پوشی است؛ اما اگر ناسزاگویی و فحاشی به صورت عادتی روزانه در آید؛ دیگران نمیتوان آن را تحت هیچ عنوانی جز «بیماری» توجیه کرد و آن را عادی دانست. متأسفانه برای ما ایرانیها بخصوص در آن سوی مرز، توهین و فحاشی آن هم تحت عنوان «مبارزۀ سیاسی» به صورت نوعی «هنر» در آمده و چنان است که پنداری هر که فحشهای آب نکشیدهتر و توهینهای زشتتر به زبان و قلم آورد؛ مبارزه جوتر و هنرمندتر است!. اگر این رفتارها محدود و منحصر به جمع خاصی بود؛ شاید میشد از کنار آن با طمأنینه گذشت؛ اما دریغ که به صورت اپیدمی در آمده و هر روز دامن افراد بیشتری را میگیرد. در اینجا نمیخواهم در بارۀ نتایج فاجعهآمیز اجتماعی و سیاسی این نوع رفتارها قلمفرسایی کنم چرا که در این باره از بس گفته و ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ 🔅.. 🖊خلیل 📍این اصطلاح بر توانمندی یک فرد یا مؤسسه که بر اساس دارا بودن یک حق مشخص شده جهت مطالبهی مشروع فرمانبرداری به او واگذار میشود تا بر آن اساس از زیر دستان در برابر سایرین محافظت نماید، دلالت دارد. به سخن دیگر، اقتدار سلطهی مشروع است. مرجع اقتدار به این دلیل مورد اطاعت قرار میگیرد که اعتقاد بر این است که فرد یا مؤسسهی صادرکننده-ی فرمان حق این کار را دارد. ماکس وبر (۱۹۲۰ ۱۸۶۴) سه نوع آرمانی از اقتدار را تعریف میکند: سنتی که بر تاریخ، افسانه و مناسک متکی است؛ فرمند که ریشه در اعتقاد به صفات استثنایی و رسالت الهامی دارد؛ و قانونی عقلایی که بر پایهی اصول مردم سالاری و چهارچوب قانونی که همهی افراد و مؤسسهها در معرض آن قرار دارند، استوار است …. از نظر وبر، اقتداری مبتنی بر آداب و رسوم است و توسط آنها محدود میشود. «اقتدار سنتی مبتنی *بر این امر است که مردم معینی (براساس خانواده یا قبیله یا تبار) برای همیشه اعمال اقتدار یا مرجعیت نمودهاند. رهبران مدعی و پیروان معتقد به قدسیت فرمانرواییها و قدرتهای درازمدت هستند. شکلهای گوناگون اقتدار سنتی شامل فرمانروایی توسط پیران، فرمانروایی تو ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ✅از اینا از اینا،. یک دو سه چهار- بالا دو سه عوض،. یک دو سه چهار- بالا دو سه عوض ✍🏻فردین علیخواه|جامعهشناس. «رقص» بهعنوان یکی از عناصر زندگی روزمره، ازجمله موضوعاتی است که شاخههای مختلف علوم انسانی همواره پژوهشهایی درباره آن انجام میدهند. در ایران؛ به دلیل نوع نگاه نهادهای رسمی به رقص، جنبههای مختلف آن کمتر موردتوجه محققان علوم انسانی قرارگرفته است. البته؛ شاید نگرانی از سطحی تلقی شدن موضوع پژوهش یعنی رقص و حتی خود پژوهشگر، در این زمینه مؤثر بوده باشد. این در حالی است که رقص یکی از عناصر جداییناپذیر زندگی روزمره ایرانیان است. آنچه در ادامه میآید خلاصهای از تغییراتی است که در سالهای اخیر درزمینهٔ رقص در شهرهای بزرگ شاهد هستیم …در دهههای قبل، در عروسیها، مهمانان حلقهای تشکیل میدادند، با آهنگ دست میزدند و به تماشای کسانی میپرداختند که در حال رقصیدن بودند. معمولا یک یا دو نفر مسئول کشاندن اجباری دیگران به داخل حلقه رقص بودند. هرچند کم نبودند کسانی که در دل دوست داشتند که برقصند ولی تا کسی آنها را به داخل حلقه رقص نمیکشید آنها هم نمیرقصیدند. هنجارهای اجتماعی به «رقص خودخواسته و داوطلبانه» نگاه چندان مثبتی نداشت. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔹جنبش ضد گرانفروشی مردم قبل از انقلاب. دعوت مردم به تحریم خرید ﺍجناس گران در روزنامه! … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ از و بیشتر بدانید:..۱️⃣ مارکس که بود؟. ▶️ مارکسیسم چیست؟. ▶️ جریانهای کلاسیک در مارکسیسم ▶️ دشمنان مارکس. ▶️ فریدریش انگلس، سرمایهداری که به طبقهی خود خیانت کرد. ▶️ چرا «سرمایه» مارکس همچنان مهم است؟. ▶️ دانلود واژهنامه فلسفی مارکس. ▶️ در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔰 «مردان انقلاب و دختران خیابان انقلاب». ✍️سوسن شریعتی ✅ درباره پدیدهای که «دختران خیابان انقلاب» نام گرفته است نمیشود نوشت؛ پیگرد دارد و نامش تشویق به امر فساد است. خوب، درباره مردان انقلاب که میشود نوشت؛ انقلابیونی که شدهاند قانونگزاران نظام و مشکلشان شده است خاطره یک انقلاب. از یکسو گرامیداشت سالانه انقلابی که تجربه نه گفتن به قوانین حاکم بود و از سوی دیگر این هراس که مبادا انقلاب شود و این گمان که هر معترض به قانون حتما قصد انقلاب دارد (مثل خودش در گذشته). تا وقتی انقلابی هستی همه چیز روشنتر است: مشکل را قانون میدانی و از همین رو اعتراض را حق مسلم.. ✅ آنچه برای دوستداران انقلاب بیبدیل بوده است همین امکان و توان اعتراض به قوانینی بوده که کفایت نمیکردهاند و یا برآمده از اجماع عمومی نبودهاند. اما پیروز که شدی و مستقر مجبوری بگویی: «هر قانونی بهتر از بیقانونی است». دوپارگی از جایی شروع میشود که هم خود را وفادار به انقلاب و روح آن بدانی و هم نگهبان نظم و امنیت شده باشی. هم مفتخر به پیوستن داوطلبانه فوج-فوج به صفوف انقلابی که اسلامی بود و هم متولی و مجری قوانین شرعی ای که لازمالاجرا است. حاصلش میشود یک همین و همان کیفری:.۱- ا ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅هدف نهایی ترامپ از برنامه تغییر رژیم ایران، به زانو درآوردن چین است.. ✍️ رابرت اچ هریس-ایندیپندنت 🔷آیا ترامپ دیوانه است؟ یک تاجر بزرگ؟ یک رییس جمهور بی بدیل؟ هیچ کدام. او یک برنامه جامع و مدون را به پیش میبرد …🔷از زمان ترومن، راهبرد کلان و مشخص سیاست خارجی ایالات متحده، تقابل با ظهور رقبای جهانی و منطقهای برای حفظ برتری آمریکا بوده است. همین تقابل با رقبا در دو جنگ جهانی بود که زمینه ساز حضور ایالات متحده در صدر اقتصاد جهانی بوده است …🔷بعدها ایالات متحده از همین استراتژی بهره برد و به تقویت چین در مقابل شوروی پرداخت و این سیاست تا فروپاشی شوروی ادامه داشت. بعد از آن اما چینیها هوشمندانه و با تشخیص شرایط و با اعمال سیاست میانهروی، خود را از معرض هرگونه تهدیدی کنار کشیدند و مزیتهای ذاتی آنها باعث سرازیر شدن سیل سرمایه گذاران غربی به این کشور شد …🔷طولی نکشید که در اواخر دهه گذشته این کشور توانست ژاپن را کنار زده و بعنوان دومین اقتصاد دنیا قد علم کنند. آنجا بود که علیرغم تمام تلاش چین برای عدم ایجاد حساسیت در سطوح جهانی، سیاست گذاران ایالات متحده بر سیاست مهار چین متفق شدند. در همین راستا و در زمان اوباما، این کشور به سیاست توجه به هند و تقویت این کشور در مقابل چین اهتمام ورزید …🔷 ...