جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔰 فرمان افزایش جمعبت در رومانی و جدال با سیستمهای اجتماعی در سال ۱۹۶۶، چائوشسکو، رهبر کمونیست رومانی، برنامهی جاه طلبانهای برای کشورش در نظر گرفت: «جمعیت رومانی باید با سرعت رشد کند و تا سال ۲۰۰۰ جمعیت باید بین ۲۳ تا ۳۰ میلیون نفر باشد.» برنامه با سر و صدای بسیار آغاز شد و رسما اعلام شد که: «هر جنین متعلق به کل جامعه است» و «هر کس که از بچه دار شدن سر باز بزند یاغی ای است که از قوانین میهنش تخطی کرده است. چائوشسکو در سخنرانی هایش به «نقش تاثیرگذار و ماموریت مهم» تربیت فرزند اشاره میکرد. زنانی که بیش از ۴ بچه میآوردند، نشانهای قهرمانی دریافت میکردند و از مزایای مرخصیهای ویژه بهره مند بودند. در تبلیغات حکومتی، از مادر بودن به عنوان «معنای اصلی زندگی زنان» یاد میشد. چایوشسکو آموزش مسایل جنسی در مدارس را ممنوع کرد. روشهای جلوگیری غیرقانونی شد و کاندوم و قرصهای ضدبارداری فقط در بازار سیاه پیدا میشد. در ابتدا اوضاع خوب پیش رفت. نرخ باروری در کوتاه مدت بیش از دوبرابر شد. اما سقط جنین مخفیانه همجنان ادامه داشت. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔰 چیز مفیدی است، اگر کم آوردید برای خود درست کنید:. 📖 دموکراسی یا دموقراضه 🖋 سید مهدی شجاعی …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ چرا در ایران، «فوتبال» از «فلسفه» مهمتر است؟ …✍ مهران صولتی 🌱 بیژن عبدالکریمی فیلسوف برجسته روزگار ماست. درک خوبی ازتحولات اندیشگی ایران دارد، با روشنفکران دینی همدلی میکند و میکوشد ارتباط خوبی با رسانههای جدید و مخاطبان خود در حوزه عمومی داشته باشد. مهمترین دلیل عقب ماندگی تاریخی ما را فقدان خودآگاهی تاریخی نسبت به این وضعیت میداند و معتقد است بدون نزدیک شدن به این نقطه کار ما سامان نخواهد یافت. چندی پیش و در کلیپ کوتاهی دردمندانه و ناامیدانه از جایگاه فرودست فلسفه نزد جامعه و حکومت در ایران سخن گفت و برای واقعیتر شدن مقصودش بیان کرد که جامعه ایران به فوتبال بسیار بیشتر از فلسفه نیازمند است! (کلیپ پیوست). عبدالکریمی در آن گفتگوی کوتاه فرصت نیافت تا دلایل خود را فهرست کند. اما من در این یادداشت میخواهم به دلایل برتری فوتبال بر فلسفه در ایران بپردازم:. 🖌 فلسفه در ایران دانشی انتزاعی و فارغ از دغدغههای روزمره است: آنچه به نام فلسفه اسلامی تدریس میشود کاملا با مسائل واقعی ایران معاصر فاصله دارد و آنچه به نام فلسفه غرب در آکادمی و موسسات پژوهشی خارج از دانشگاه تدریس میشود نتوانسته به واقعیتهای موجود جامعه پیوند خورد (رونق برخی از فلسفهها ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ بلوک طلا …✍ استیو هانکه/ استاد اقتصاد کاربردی.. تحریمها کاملا احمقانه و ضدمولد هستند در سال ۱۹۸۰ اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد. در نتیجه کارتر، تحریمهایی را علیه شوروی اعمال کرد. در آن زمان شوروی با مشکل کمبود حبوبات مواجه بود. کارتر با ایجاد ممنوعیت در فروش حبوبات به شوروی، تحریم علیه این کشور را آغاز کرد. شوروی به سراغ آرژانتین رفت و قراردادهای سنگینی با این کشور در ازای واردات حبوبات با قیمتی بسیار مناسب امضا کرد. نتیجه نهایی چیزی است که آن را اثر افغان مینامیم. اینکه اگر به چیزی فشار آورید، چیز دیگری رخ میدهد و بیرون میزند.. 🔹 در این مورد، نتیجه ناخواستهای که تحریم ایالات متحده در برابر روسیه داشت، این بود که در آن زمان، ژنرالها که دشمن ایالات متحده بودند قدرت را در آرژانتین در دست داشتند. در نتیجه اثر افغان، تحریمهای ایالات متحده علیه شوروی باعث شد که ژنرالها که دشمن آمریکا بودند، قدرتمندتر شوند …🔹 بیشتر تحریمهایی که ایالات متحده اعمال کرده است به بهانههای مختلفی بودهاند که دلیل واقعی تحریمها نیستند. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ مارکس که بود؟. 🖋 رضا طهماسبی 📍 کارل مارکس در ذهن این روزهای ما ژولیدهمردی است با موها و ریشهای بلند که کت و شلوار کهنهای بر تن دارد، روی صندلی نشسته و دست راستش را روی سینه زیر کتش فرو برده است. اسمش را زیاد شنیدهایم اما از او کم خواندهایم. مباحثه و مجادله. موافقان و مخالفان سرسختش را دیدهایم و تاریخ نظامهایی را مرور کردهایم که داعیه پیروی از او داشتند و به فروپاشی و انحطاط یا مثل خود او فقر و کمرشدی اقتصادی رسیدهاند. مارکس یکی از بزرگترین متفکران علوم اجتماعی، مردی که به فکر تغییر دنیا و بهبود شرایط کارگران بود اما در اداره خانواده خودش عاجز ماند؛ کار درآمدزایی نداشت و نوشتههایش یا چاپ نمیشد یا اگر مقالههایش پراکنده در روزنامهها منتشر میشد پول چندانی عایدش نمیشد؛ اگر کمکهای مالی انگلس نبود شاید به همان ۶۵سالگی هم نمیرسید. اما او در فکر اتحاد پرولتاریا علیه بورژوا بود. به فکر تغییر جهان به جای تفسیر جهان بود. منتقد سرسخت سرمایهداری و نظریهپرداز ارزش کار بود. اما کسی که از محاسبه و تعیین درآمد و هزینه خانوادهاش عاجز بود چگونه با تئوریهای اقتصاد کلاسیک مخالفت میکرد؟ ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✒ یادداشتی از دکتر پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در روزنامه صمت ✒ برخلاف بسیاری از افراد و کارشناسانی که خواهان برداشتن گامهایی کوچک با هدف بالا نبردن انتظارها در حوزههای گوناگون هستند نگارنده سطور معتقد است که راه احیای ایران اجرای طرحهای کلان یا بهعبارتی مگاپروژههاست. امروز میزان نقدینگی کشور از مرز هزار و۵۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و متاسفانه از این سیل عظیم نقدینگی که میتواند با وارد آوردن آسیبهای فراوان حتی بنیانهای کشور را تحت تاثیر قرار دهد و اهرمی قوی برای ویرانی اقتصاد بهشمار برود، هیچ بهرهبرداری مثبتی جز مستهلک کردن آن با ایجاد بازارهایی برای تخلیه نقدینگی انجام نمیشود. حال پرسش این است که برای تخلیه نقدینگی چه راهکار عملیاتی وجود دارد و چگونه میتوان از این فنر رها شده نقدینگی به سود توسعه اقتصاد بهره برد؟. ✒ به نظر نگارنده، ایران راهی جز تعریف مگاپروژههای زیرساختی ندارد؛ پروژههایی که بهطور عینی در زندگی مردم نقش داشته باشند و شهروندان بهعنوان صاحب کشور از اجرای آنها بهطور مستقیم سود ببرند و از همه مهمتر میزان مطلوبیت و مفید بودن این پروژهها برای مردم بهطور شفاف قابل سنجش باشد. در حقیقت هدف از اجرای مگاپروژهها بسترسا ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅نقد «توهم نقدینگی» به زبان ساده و فشرده ✍🏻حامد قدوسی.۱) خلق «اعتبار» از هیچ ممکن است ولی خلق «سرمایهگذاری» از هیچ ممکن نیست. در نگاه پول درونزا، ایجاد «وام بانکی» فقط مستلزم یک سری تغییرات در یک نرمافزار رایانهای است و بانکها - با مقداری تقریب - میتوانند هر قدر که خودشان بخواهند «وام و اعتبار و نقدینگی» خلق کنند. نگاه اقتصادی به ما میگوید که عامل «خلق شده از هیچ» نمیتواند منبع اصلی رشد باشد …۲) چون اقتصاد ایران یک اقتصاد بسته است، «سرمایهگذاری واقعی کل» در اقتصاد محدود و مقید به «پسانداز کل» است. چیزی که نهایتا قدرت اقتصاد برای اجرای پروژهها و مگاپروژهها و تاسیس شرکتها و ساختن ساختمان و غیره را تعیین میکند میزان فیزیکی مازاد «سیمان و فولاد و پلاستیک و نیروی متخصص و …» است که مقید به «پسانداز حقیقی» اقتصاد است. در اقتصاد ایران پسانداز چیزی حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی است که البته بخشی از آن هم باید صرف جبران استهلاک شود …۳) چون «سرمایهگذاری کل در اقتصاد محدود به قید پسانداز کل است»، بنابراین وام و اعتبار بانکی فقط تا جایی که جا به جایی این پسانداز بین عوامل اقتصادی را تسهیل کند کارایی دارد. در هر اقت ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ تکرار ترکمانچای. 🖋 مجتبی لشکربلوکی.. 📍 جمله معروفی هست که میگوید قدرت فساد میآورد این جمله غلط است! این قدرت نیست که فساد میآورد. قدرت بدون قید است که فساد میآورد. بگذارید مثالی را با هم مرور کنیم:. داور فوتبال، قدرت بالایی دارد. میتواند هر بازیکنی را اخراج کند. گل را آفساید اعلام کند و آفساید را گل! قدرت آن بی نظیر است از این جهت میتوان گفت که وی قدرت مطلق را دارد اما چهار مکانیزم وجود دارد که وی را محدود میکند: …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅پارکی در تبریز در دهه ۵۰ شمسی …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🔰مدارس؛ اجتماعیسازی بهجای تجاریسازی. 🖋 رضا امیدی 🔸طی یک دهۀ اخیر، وزارت آموزش و پرورش انواعی از برنامهها را برای درآمدزایی فضاهای آموزشی پیش برده است. اخیرا نیز طرحی در مجلس مطرح است که براساس آن به آموزش و پرورش اجازه داده میشود که بدون نیاز به کسب مجوز از مراجع شهرسازی، نسبت به تغییر کاربری مدارس واقع در موقعیتهای تجاری و بر خیابانهای اصلی در راستای درآمدزایی اقدام کند.. 🔸بعید است در هیچ کشوری بتوان نمونهای از تبدیلشدن مدرسه به بنگاه تجاری و اقتصادی پیدا کرد، چراکه آموزش عمومی از وظایف اصلی دولتها است و ازاینرو دولتها نسبت به تأمین مالی آموزش عمومی مکلفاند. اما در ایران، دولت به بهانۀ کمبود منابع، در حال تبدیلکردن مدارس از نهادهای اجتماعی به بنگاههای اقتصادی و تجاری است. این در شرایطی است که در اکثر کشورها، مدارس بهعنوان نهادهایی اجتماعی و عمومی ابزاری مهمی برای تقویت محله و جامعۀ محلی بهشمار میآیند.. 🔸در مطالعهای که در سال ۱۳۸۹ در یکی از محلههای حاشیهای یکی از شهرهای جنوب کشور انجام شد، طی توافقی بین آموزش و پرورش و شهرداری، حیاط مدرسه در ساعات غیرآموزشی نیز در اختیار کودکان و نوجوانان محله قرار گرفت. ارزیابیهای ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🔻گرانترین و ارزانترین شهرهای ایران کدامند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ آدم کشی هرگز دفاع کردن از مکتبی نیست، آدم کشتن است و بس!.. 📝اشتفان تسوایگ 📸ادی آدامز …جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ احترام سرلشگر شوروی در برابر سه سرباز ایرانی. 🖋 مدیر سایت 📍 ه تاریخ پر فراز و نشیب این آب و خاک که بنگریم، در جای جای آن رویدادهای غرور آفرین و افتخار آمیزی دیده میشود که به واسطه جان فشانی هزاران هزار هموطن متعهد و فداکار آفریده شده است؛ هموطنانی مثل سه سرباز وظیفه ایرانی که در سال ۱۳۲۰ با نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی درگیر شدند و حماسهای ماندگار را در تاریخ ایران رقم زدند. سوم شهریور ماه سال ۱۳۲۰ نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی از شمال و شرق و نیروهای انگلیسی از جنوب و غرب و از زمین و هوا به ایران حمله کردند؛ حملات سنگینی که …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ما را نگاه کن که به آزادی و سفرهای خالی قانعیم، اما آنها همین را هم قبول نمیکنند؛ شاید برای اینکه میدانند در آزادی هیچ سفرهای 📝 نادر ابراهیمی. 🎨 جلال حاجی زاده. جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ کدام تورم را باور کنیم؟.. ✍🏻سیامک قاسمى 🔹یک اصل اقتصادی وجود دارد که ما به تعداد خانوارهای ایرانی نرخ تورم داریم. یعنی هر خانوار ایرانی بسته به سبد محصولات و خدماتی که استفاده میکند نرخهای تورم مختلفی را تجربه میکنند و این کلید نامانوس بودن نرخهای تورم رسمى اعلامی با احساس مردم از نرخ تورم است. نرخ تورم رسمی که توسط نهادهای آماری کشور مثل بانک مرکزى محاسبه و اعلام میشود تنها میانگین تغییرات قیمت ۳۸٦ قلم کالا و خدمت است که با نمونهگیری از بین ۱۷٦٠٠ خانوار ایرانى در سطح کشور از مجموع بیش از بیست میلیون خانوار ایرانی محاسبه میشود. پس بدیهی است که به عنوان مثال نرخ تورمی که یک خانوار در منطقه یک تهران تجربه میکند با نرخ تورم یک خانوار روستایی سیستانى و با نرخ تورم رسمی اعلامى کشور کاملا متفاوت باشد …🔸اما واقعیت این است که سیاستمدارها هم در بیان همین نرخ تورم رسمی اعلامى بر اساس منافع شان بازی میکنند. مثلا در دو مدل محاسبه تورم نقطه به نقطه و میانگین سالیانه به دلیل نحوه محاسبهشان، تورم نقطه به نقطه خیلی سریعتر تغییرات قیمتی را چه در دوره افزایش تورم و چه در دوره کاهش قیمتها نشان میدهد و تورم عمومی میانگین سالیانه ب ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ در مورد زن، این پولدار بودن است که غیر طبیعی بنظر آمده و شک میآورد و در مورد مرد، پولدار نبودن گوئی پولدار بودن صفت ذاتی مرد و زیبا بودن صفت ذاتی زن است. مردی که بی پول است و دختری که زشت است هر دو به یک اندازه از شانس یافتن همسر دلخواه خود محرومند. چرا که مرد برای خرید زن و زیبایی وی باید پول داشته باشد و زن برای فروش آن باید زیبا باشد. پول نقطه قوت مرد و زیبایی نقطه قوت زن است. بدون اینها، هیچ یک نمیتواند براحتی وارد بازار مبادله شوند. برای همین مشغله عمده زنان زیبائی و مشغله عمده مردان پول، موقعیت، و قدرت است. اگر فکر میکنید این در جوامع پیشرفته و مدرن سرمایهداری حقیقت ندارد به آمار زیر توجه کنید:. بنابر آمار مجله «روانشناسی امروز» در آمریکا ۳۱ درصد از زنان احساس میکنند که این برایشان مهم است که همسرشان زیبا باشد. این رقم برای مردان ۵۶ درست است. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 㼀 آموخته هایم از شرح دکتر ح. ا. تنهایی بر جرج هربرت مید 🖋 بیتا مدنی. نوشتار زیر به برخی از نکات متفاوت از کلیشههای رایجی اشاره دارد که ترجمه غلط و گرامری اصطلاح تخصصی «Me & I» به «من فاعلی / من مفعولی» یا «من / مرا» ایجاد و بر فضای اندیشه نظری جامعه شناسی سایهای سنگین انداخته است. شوربختانه شاهد تثبیت و تداوم فهمی ناروا هستیم که به سبب ترجمه ناصحیح، نه تنها در تازههای نشر حوزه جامعه شناسی نظری، بل در پستهای مجازی کانالها و گروههای تخصصی جامعه شناسی نشو و نما مییابد. به عنوان شاگرد، دکتر ح. ا. تنهایی را همواره و با روحیهای خستگی ناپذیر دیده، خوانده و شنیدهام که در سخنرانیها، درسگفتارها، نگاشتهها و کلاسهای درس برای شرح دستگاه نظری جرج هربرت مید، بنیانگذار مکتب کنش متقابل گرایی نمادی، نکاتی کلیدی را گوشزد مینماید تا از مناقشه «من فاعلی/ من مفعولی»، در کنار سایر شبهات موجود در پارادایم تفسیرگرایی) بحث ساخت / کنش، یا بحث خرد / کلان (غبار زدایی شود. سطور زیر برگرفتهای است شاگردانه از همین نکات که به امید بهره مندی از نقد و نظر خوانندگان ارجمند تقدیم میشود. فایل کامل نوشته را از پیوست دانلود کنید🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🔰 «ما»، آن لغت تنها. ▫️ در نقد «مردم» زبان سیاستمداران. 🖋 آرزو رضایی مجاز «سیاست و سرنوشت» عنوان کتابی از «اندرو گمبل» به فارسی خشایار دیهیمیست که بیراه نیست اگر نام آن را سرفصل سالهای سرگردانی «ما» در میدان زبان سیاستمدارانمان بگذاریم؛ گفتمانی رسمی که هویت تاریخی «ما» را رفتهرفته به کلمهی «مردم ما» تقلیل داد و بهنوعی بر «قلمرو عمومی» نیز نقطهی پایان گذاشت تا دلبستگیهای مدنی، عاملیت و مشارکت اجتماعی و منافع عمومی جز در بزنگاههای سیاسی و رخداد بازیهای قدرت، تجلی دیگری نداشته باشد. شواهد تبر سیاست بر کمر این قلمرو نیز کم نیست؛ از کمرشکنی احزاب و گردهماییهای عمومی و تهدید شادی بهمثابهی امر اجتماعی تا سیاستهای رسانهی ملی در ایجاد سطح نازلی از اطلاع رسانی بهجای آگاهی؛ از تضعیف صدای منتقد در مطبوعات و حتی فضای مجازی تا تحدید صحنهی نقشآفرینی «خصوصی» و تقلیل آن بهنوعی شراکت در فضای «خصولتی» و …. «مردمی» که سیاستمداران از آن سخن میگویند و «مایی» که پشتوانهی آنها و درواقع مدافعان وضع موجود است، از تجویزیبودن گفتمانی میآید که در طی سالها، رفتار شایستهی ملت را در تمکین و مدارا با «انتخابهای مدار قدرت» معرفی کرده تا رفتهرفته «ما» یی را بسازد ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ✅دانشجویان دانشگاه ملی ایران، اواخر دهه ۴۰ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ✅ چرا مردم فقیر کمتر آینده نگر هستند؟. 🖋 ژان لوک گدار.. 📍جواب این سوال بسیار مهم است چون نه تنها نشان میدهد که چرا فقرا کمتر به آینده فکر میکنند، بلکه دلیل أصلی ماندگاری فقرا در دام فقر (Poverty Trap) نیز تا حدودی به این موضوع وابسته است …جواب این سوال در کتاب Poor Economics یا اقتصاد فقیر به شرح زیر بیان شده است. کتاب، به این داستان اشاره میکند که بسیاری از فقرای صحرا یا کنیا در آفریقا، میتوانند باپرداخت تنها ١٠ دلار، «پشه بند» خریداری کنند و شبها فرزندانشان از گزند مالاریا، در أمان باشند. ولی عده کمی از مردم حاضر به پرداخت این میشدند! حتی در مقطعی این پشه بندها به صورت رایگان در اختیار فقرا قرار میگرفت. ولی باز برخی، اینها را برای استفادههای متفرقة تهیه میکردند و نه استفاده بابت جلوگیری از گزند پشه مالاریا …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... ‹ 47 48 49 50 51 52 53 ›
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔰 فرمان افزایش جمعبت در رومانی و جدال با سیستمهای اجتماعی در سال ۱۹۶۶، چائوشسکو، رهبر کمونیست رومانی، برنامهی جاه طلبانهای برای کشورش در نظر گرفت: «جمعیت رومانی باید با سرعت رشد کند و تا سال ۲۰۰۰ جمعیت باید بین ۲۳ تا ۳۰ میلیون نفر باشد.» برنامه با سر و صدای بسیار آغاز شد و رسما اعلام شد که: «هر جنین متعلق به کل جامعه است» و «هر کس که از بچه دار شدن سر باز بزند یاغی ای است که از قوانین میهنش تخطی کرده است. چائوشسکو در سخنرانی هایش به «نقش تاثیرگذار و ماموریت مهم» تربیت فرزند اشاره میکرد. زنانی که بیش از ۴ بچه میآوردند، نشانهای قهرمانی دریافت میکردند و از مزایای مرخصیهای ویژه بهره مند بودند. در تبلیغات حکومتی، از مادر بودن به عنوان «معنای اصلی زندگی زنان» یاد میشد. چایوشسکو آموزش مسایل جنسی در مدارس را ممنوع کرد. روشهای جلوگیری غیرقانونی شد و کاندوم و قرصهای ضدبارداری فقط در بازار سیاه پیدا میشد. در ابتدا اوضاع خوب پیش رفت. نرخ باروری در کوتاه مدت بیش از دوبرابر شد. اما سقط جنین مخفیانه همجنان ادامه داشت. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ 🔰 چیز مفیدی است، اگر کم آوردید برای خود درست کنید:. 📖 دموکراسی یا دموقراضه 🖋 سید مهدی شجاعی …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ چرا در ایران، «فوتبال» از «فلسفه» مهمتر است؟ …✍ مهران صولتی 🌱 بیژن عبدالکریمی فیلسوف برجسته روزگار ماست. درک خوبی ازتحولات اندیشگی ایران دارد، با روشنفکران دینی همدلی میکند و میکوشد ارتباط خوبی با رسانههای جدید و مخاطبان خود در حوزه عمومی داشته باشد. مهمترین دلیل عقب ماندگی تاریخی ما را فقدان خودآگاهی تاریخی نسبت به این وضعیت میداند و معتقد است بدون نزدیک شدن به این نقطه کار ما سامان نخواهد یافت. چندی پیش و در کلیپ کوتاهی دردمندانه و ناامیدانه از جایگاه فرودست فلسفه نزد جامعه و حکومت در ایران سخن گفت و برای واقعیتر شدن مقصودش بیان کرد که جامعه ایران به فوتبال بسیار بیشتر از فلسفه نیازمند است! (کلیپ پیوست). عبدالکریمی در آن گفتگوی کوتاه فرصت نیافت تا دلایل خود را فهرست کند. اما من در این یادداشت میخواهم به دلایل برتری فوتبال بر فلسفه در ایران بپردازم:. 🖌 فلسفه در ایران دانشی انتزاعی و فارغ از دغدغههای روزمره است: آنچه به نام فلسفه اسلامی تدریس میشود کاملا با مسائل واقعی ایران معاصر فاصله دارد و آنچه به نام فلسفه غرب در آکادمی و موسسات پژوهشی خارج از دانشگاه تدریس میشود نتوانسته به واقعیتهای موجود جامعه پیوند خورد (رونق برخی از فلسفهها ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ بلوک طلا …✍ استیو هانکه/ استاد اقتصاد کاربردی.. تحریمها کاملا احمقانه و ضدمولد هستند در سال ۱۹۸۰ اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد. در نتیجه کارتر، تحریمهایی را علیه شوروی اعمال کرد. در آن زمان شوروی با مشکل کمبود حبوبات مواجه بود. کارتر با ایجاد ممنوعیت در فروش حبوبات به شوروی، تحریم علیه این کشور را آغاز کرد. شوروی به سراغ آرژانتین رفت و قراردادهای سنگینی با این کشور در ازای واردات حبوبات با قیمتی بسیار مناسب امضا کرد. نتیجه نهایی چیزی است که آن را اثر افغان مینامیم. اینکه اگر به چیزی فشار آورید، چیز دیگری رخ میدهد و بیرون میزند.. 🔹 در این مورد، نتیجه ناخواستهای که تحریم ایالات متحده در برابر روسیه داشت، این بود که در آن زمان، ژنرالها که دشمن ایالات متحده بودند قدرت را در آرژانتین در دست داشتند. در نتیجه اثر افغان، تحریمهای ایالات متحده علیه شوروی باعث شد که ژنرالها که دشمن آمریکا بودند، قدرتمندتر شوند …🔹 بیشتر تحریمهایی که ایالات متحده اعمال کرده است به بهانههای مختلفی بودهاند که دلیل واقعی تحریمها نیستند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅ مارکس که بود؟. 🖋 رضا طهماسبی 📍 کارل مارکس در ذهن این روزهای ما ژولیدهمردی است با موها و ریشهای بلند که کت و شلوار کهنهای بر تن دارد، روی صندلی نشسته و دست راستش را روی سینه زیر کتش فرو برده است. اسمش را زیاد شنیدهایم اما از او کم خواندهایم. مباحثه و مجادله. موافقان و مخالفان سرسختش را دیدهایم و تاریخ نظامهایی را مرور کردهایم که داعیه پیروی از او داشتند و به فروپاشی و انحطاط یا مثل خود او فقر و کمرشدی اقتصادی رسیدهاند. مارکس یکی از بزرگترین متفکران علوم اجتماعی، مردی که به فکر تغییر دنیا و بهبود شرایط کارگران بود اما در اداره خانواده خودش عاجز ماند؛ کار درآمدزایی نداشت و نوشتههایش یا چاپ نمیشد یا اگر مقالههایش پراکنده در روزنامهها منتشر میشد پول چندانی عایدش نمیشد؛ اگر کمکهای مالی انگلس نبود شاید به همان ۶۵سالگی هم نمیرسید. اما او در فکر اتحاد پرولتاریا علیه بورژوا بود. به فکر تغییر جهان به جای تفسیر جهان بود. منتقد سرسخت سرمایهداری و نظریهپرداز ارزش کار بود. اما کسی که از محاسبه و تعیین درآمد و هزینه خانوادهاش عاجز بود چگونه با تئوریهای اقتصاد کلاسیک مخالفت میکرد؟ ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✒ یادداشتی از دکتر پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در روزنامه صمت ✒ برخلاف بسیاری از افراد و کارشناسانی که خواهان برداشتن گامهایی کوچک با هدف بالا نبردن انتظارها در حوزههای گوناگون هستند نگارنده سطور معتقد است که راه احیای ایران اجرای طرحهای کلان یا بهعبارتی مگاپروژههاست. امروز میزان نقدینگی کشور از مرز هزار و۵۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و متاسفانه از این سیل عظیم نقدینگی که میتواند با وارد آوردن آسیبهای فراوان حتی بنیانهای کشور را تحت تاثیر قرار دهد و اهرمی قوی برای ویرانی اقتصاد بهشمار برود، هیچ بهرهبرداری مثبتی جز مستهلک کردن آن با ایجاد بازارهایی برای تخلیه نقدینگی انجام نمیشود. حال پرسش این است که برای تخلیه نقدینگی چه راهکار عملیاتی وجود دارد و چگونه میتوان از این فنر رها شده نقدینگی به سود توسعه اقتصاد بهره برد؟. ✒ به نظر نگارنده، ایران راهی جز تعریف مگاپروژههای زیرساختی ندارد؛ پروژههایی که بهطور عینی در زندگی مردم نقش داشته باشند و شهروندان بهعنوان صاحب کشور از اجرای آنها بهطور مستقیم سود ببرند و از همه مهمتر میزان مطلوبیت و مفید بودن این پروژهها برای مردم بهطور شفاف قابل سنجش باشد. در حقیقت هدف از اجرای مگاپروژهها بسترسا ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ ✅نقد «توهم نقدینگی» به زبان ساده و فشرده ✍🏻حامد قدوسی.۱) خلق «اعتبار» از هیچ ممکن است ولی خلق «سرمایهگذاری» از هیچ ممکن نیست. در نگاه پول درونزا، ایجاد «وام بانکی» فقط مستلزم یک سری تغییرات در یک نرمافزار رایانهای است و بانکها - با مقداری تقریب - میتوانند هر قدر که خودشان بخواهند «وام و اعتبار و نقدینگی» خلق کنند. نگاه اقتصادی به ما میگوید که عامل «خلق شده از هیچ» نمیتواند منبع اصلی رشد باشد …۲) چون اقتصاد ایران یک اقتصاد بسته است، «سرمایهگذاری واقعی کل» در اقتصاد محدود و مقید به «پسانداز کل» است. چیزی که نهایتا قدرت اقتصاد برای اجرای پروژهها و مگاپروژهها و تاسیس شرکتها و ساختن ساختمان و غیره را تعیین میکند میزان فیزیکی مازاد «سیمان و فولاد و پلاستیک و نیروی متخصص و …» است که مقید به «پسانداز حقیقی» اقتصاد است. در اقتصاد ایران پسانداز چیزی حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی است که البته بخشی از آن هم باید صرف جبران استهلاک شود …۳) چون «سرمایهگذاری کل در اقتصاد محدود به قید پسانداز کل است»، بنابراین وام و اعتبار بانکی فقط تا جایی که جا به جایی این پسانداز بین عوامل اقتصادی را تسهیل کند کارایی دارد. در هر اقت ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ تکرار ترکمانچای. 🖋 مجتبی لشکربلوکی.. 📍 جمله معروفی هست که میگوید قدرت فساد میآورد این جمله غلط است! این قدرت نیست که فساد میآورد. قدرت بدون قید است که فساد میآورد. بگذارید مثالی را با هم مرور کنیم:. داور فوتبال، قدرت بالایی دارد. میتواند هر بازیکنی را اخراج کند. گل را آفساید اعلام کند و آفساید را گل! قدرت آن بی نظیر است از این جهت میتوان گفت که وی قدرت مطلق را دارد اما چهار مکانیزم وجود دارد که وی را محدود میکند: …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🔰مدارس؛ اجتماعیسازی بهجای تجاریسازی. 🖋 رضا امیدی 🔸طی یک دهۀ اخیر، وزارت آموزش و پرورش انواعی از برنامهها را برای درآمدزایی فضاهای آموزشی پیش برده است. اخیرا نیز طرحی در مجلس مطرح است که براساس آن به آموزش و پرورش اجازه داده میشود که بدون نیاز به کسب مجوز از مراجع شهرسازی، نسبت به تغییر کاربری مدارس واقع در موقعیتهای تجاری و بر خیابانهای اصلی در راستای درآمدزایی اقدام کند.. 🔸بعید است در هیچ کشوری بتوان نمونهای از تبدیلشدن مدرسه به بنگاه تجاری و اقتصادی پیدا کرد، چراکه آموزش عمومی از وظایف اصلی دولتها است و ازاینرو دولتها نسبت به تأمین مالی آموزش عمومی مکلفاند. اما در ایران، دولت به بهانۀ کمبود منابع، در حال تبدیلکردن مدارس از نهادهای اجتماعی به بنگاههای اقتصادی و تجاری است. این در شرایطی است که در اکثر کشورها، مدارس بهعنوان نهادهایی اجتماعی و عمومی ابزاری مهمی برای تقویت محله و جامعۀ محلی بهشمار میآیند.. 🔸در مطالعهای که در سال ۱۳۸۹ در یکی از محلههای حاشیهای یکی از شهرهای جنوب کشور انجام شد، طی توافقی بین آموزش و پرورش و شهرداری، حیاط مدرسه در ساعات غیرآموزشی نیز در اختیار کودکان و نوجوانان محله قرار گرفت. ارزیابیهای ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🔻گرانترین و ارزانترین شهرهای ایران کدامند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ آدم کشی هرگز دفاع کردن از مکتبی نیست، آدم کشتن است و بس!.. 📝اشتفان تسوایگ 📸ادی آدامز …جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ احترام سرلشگر شوروی در برابر سه سرباز ایرانی. 🖋 مدیر سایت 📍 ه تاریخ پر فراز و نشیب این آب و خاک که بنگریم، در جای جای آن رویدادهای غرور آفرین و افتخار آمیزی دیده میشود که به واسطه جان فشانی هزاران هزار هموطن متعهد و فداکار آفریده شده است؛ هموطنانی مثل سه سرباز وظیفه ایرانی که در سال ۱۳۲۰ با نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی درگیر شدند و حماسهای ماندگار را در تاریخ ایران رقم زدند. سوم شهریور ماه سال ۱۳۲۰ نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی از شمال و شرق و نیروهای انگلیسی از جنوب و غرب و از زمین و هوا به ایران حمله کردند؛ حملات سنگینی که …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ما را نگاه کن که به آزادی و سفرهای خالی قانعیم، اما آنها همین را هم قبول نمیکنند؛ شاید برای اینکه میدانند در آزادی هیچ سفرهای 📝 نادر ابراهیمی. 🎨 جلال حاجی زاده.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ کدام تورم را باور کنیم؟.. ✍🏻سیامک قاسمى 🔹یک اصل اقتصادی وجود دارد که ما به تعداد خانوارهای ایرانی نرخ تورم داریم. یعنی هر خانوار ایرانی بسته به سبد محصولات و خدماتی که استفاده میکند نرخهای تورم مختلفی را تجربه میکنند و این کلید نامانوس بودن نرخهای تورم رسمى اعلامی با احساس مردم از نرخ تورم است. نرخ تورم رسمی که توسط نهادهای آماری کشور مثل بانک مرکزى محاسبه و اعلام میشود تنها میانگین تغییرات قیمت ۳۸٦ قلم کالا و خدمت است که با نمونهگیری از بین ۱۷٦٠٠ خانوار ایرانى در سطح کشور از مجموع بیش از بیست میلیون خانوار ایرانی محاسبه میشود. پس بدیهی است که به عنوان مثال نرخ تورمی که یک خانوار در منطقه یک تهران تجربه میکند با نرخ تورم یک خانوار روستایی سیستانى و با نرخ تورم رسمی اعلامى کشور کاملا متفاوت باشد …🔸اما واقعیت این است که سیاستمدارها هم در بیان همین نرخ تورم رسمی اعلامى بر اساس منافع شان بازی میکنند. مثلا در دو مدل محاسبه تورم نقطه به نقطه و میانگین سالیانه به دلیل نحوه محاسبهشان، تورم نقطه به نقطه خیلی سریعتر تغییرات قیمتی را چه در دوره افزایش تورم و چه در دوره کاهش قیمتها نشان میدهد و تورم عمومی میانگین سالیانه ب ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ ✅ در مورد زن، این پولدار بودن است که غیر طبیعی بنظر آمده و شک میآورد و در مورد مرد، پولدار نبودن گوئی پولدار بودن صفت ذاتی مرد و زیبا بودن صفت ذاتی زن است. مردی که بی پول است و دختری که زشت است هر دو به یک اندازه از شانس یافتن همسر دلخواه خود محرومند. چرا که مرد برای خرید زن و زیبایی وی باید پول داشته باشد و زن برای فروش آن باید زیبا باشد. پول نقطه قوت مرد و زیبایی نقطه قوت زن است. بدون اینها، هیچ یک نمیتواند براحتی وارد بازار مبادله شوند. برای همین مشغله عمده زنان زیبائی و مشغله عمده مردان پول، موقعیت، و قدرت است. اگر فکر میکنید این در جوامع پیشرفته و مدرن سرمایهداری حقیقت ندارد به آمار زیر توجه کنید:. بنابر آمار مجله «روانشناسی امروز» در آمریکا ۳۱ درصد از زنان احساس میکنند که این برایشان مهم است که همسرشان زیبا باشد. این رقم برای مردان ۵۶ درست است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 㼀 آموخته هایم از شرح دکتر ح. ا. تنهایی بر جرج هربرت مید 🖋 بیتا مدنی. نوشتار زیر به برخی از نکات متفاوت از کلیشههای رایجی اشاره دارد که ترجمه غلط و گرامری اصطلاح تخصصی «Me & I» به «من فاعلی / من مفعولی» یا «من / مرا» ایجاد و بر فضای اندیشه نظری جامعه شناسی سایهای سنگین انداخته است. شوربختانه شاهد تثبیت و تداوم فهمی ناروا هستیم که به سبب ترجمه ناصحیح، نه تنها در تازههای نشر حوزه جامعه شناسی نظری، بل در پستهای مجازی کانالها و گروههای تخصصی جامعه شناسی نشو و نما مییابد. به عنوان شاگرد، دکتر ح. ا. تنهایی را همواره و با روحیهای خستگی ناپذیر دیده، خوانده و شنیدهام که در سخنرانیها، درسگفتارها، نگاشتهها و کلاسهای درس برای شرح دستگاه نظری جرج هربرت مید، بنیانگذار مکتب کنش متقابل گرایی نمادی، نکاتی کلیدی را گوشزد مینماید تا از مناقشه «من فاعلی/ من مفعولی»، در کنار سایر شبهات موجود در پارادایم تفسیرگرایی) بحث ساخت / کنش، یا بحث خرد / کلان (غبار زدایی شود. سطور زیر برگرفتهای است شاگردانه از همین نکات که به امید بهره مندی از نقد و نظر خوانندگان ارجمند تقدیم میشود. فایل کامل نوشته را از پیوست دانلود کنید🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🔰 «ما»، آن لغت تنها. ▫️ در نقد «مردم» زبان سیاستمداران. 🖋 آرزو رضایی مجاز «سیاست و سرنوشت» عنوان کتابی از «اندرو گمبل» به فارسی خشایار دیهیمیست که بیراه نیست اگر نام آن را سرفصل سالهای سرگردانی «ما» در میدان زبان سیاستمدارانمان بگذاریم؛ گفتمانی رسمی که هویت تاریخی «ما» را رفتهرفته به کلمهی «مردم ما» تقلیل داد و بهنوعی بر «قلمرو عمومی» نیز نقطهی پایان گذاشت تا دلبستگیهای مدنی، عاملیت و مشارکت اجتماعی و منافع عمومی جز در بزنگاههای سیاسی و رخداد بازیهای قدرت، تجلی دیگری نداشته باشد. شواهد تبر سیاست بر کمر این قلمرو نیز کم نیست؛ از کمرشکنی احزاب و گردهماییهای عمومی و تهدید شادی بهمثابهی امر اجتماعی تا سیاستهای رسانهی ملی در ایجاد سطح نازلی از اطلاع رسانی بهجای آگاهی؛ از تضعیف صدای منتقد در مطبوعات و حتی فضای مجازی تا تحدید صحنهی نقشآفرینی «خصوصی» و تقلیل آن بهنوعی شراکت در فضای «خصولتی» و …. «مردمی» که سیاستمداران از آن سخن میگویند و «مایی» که پشتوانهی آنها و درواقع مدافعان وضع موجود است، از تجویزیبودن گفتمانی میآید که در طی سالها، رفتار شایستهی ملت را در تمکین و مدارا با «انتخابهای مدار قدرت» معرفی کرده تا رفتهرفته «ما» یی را بسازد ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ✅دانشجویان دانشگاه ملی ایران، اواخر دهه ۴۰ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ ✅ چرا مردم فقیر کمتر آینده نگر هستند؟. 🖋 ژان لوک گدار.. 📍جواب این سوال بسیار مهم است چون نه تنها نشان میدهد که چرا فقرا کمتر به آینده فکر میکنند، بلکه دلیل أصلی ماندگاری فقرا در دام فقر (Poverty Trap) نیز تا حدودی به این موضوع وابسته است …جواب این سوال در کتاب Poor Economics یا اقتصاد فقیر به شرح زیر بیان شده است. کتاب، به این داستان اشاره میکند که بسیاری از فقرای صحرا یا کنیا در آفریقا، میتوانند باپرداخت تنها ١٠ دلار، «پشه بند» خریداری کنند و شبها فرزندانشان از گزند مالاریا، در أمان باشند. ولی عده کمی از مردم حاضر به پرداخت این میشدند! حتی در مقطعی این پشه بندها به صورت رایگان در اختیار فقرا قرار میگرفت. ولی باز برخی، اینها را برای استفادههای متفرقة تهیه میکردند و نه استفاده بابت جلوگیری از گزند پشه مالاریا …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...