جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ خاطرهی حمید سیاح از دیدارش با لنین. 🖋 علی مرادی مراغهای حمید سیاح از دیپلماتهای ورزیدهٔ وزارت خارجه بود و او پسر حاج سیاح معروف بود که خاطرات حاج سیاح را اکثرا دوستان خواندهاند …. ملاقات با لنین در اردیبهشت ماه ۱۲۹۹ش صورت گرفته یعنی مقارن با زمانی است که کشتی ژنرال راسکولینیکف و اورژینیگیدزه و قوای بلشویکها وارد انزلی شده و به کمک میرزاکوچک خان پرداختند در همین زمان در تهران از سوی کابینه مشیرالدوله، هیئتی به سرپرستی مشاورالممالک برای به رسمیت شناختن دولت جدید انقلابی لنین و عقد پیمان مودت به مسکو فرستاده میشود و حمید سیاح نیز جزو این هیئت بوده است حمید سیاح در مورد این دیدار با لنین مینویسد:. «…در ساعت مقرر رئیس تشریفات وزارت خارجه به محل اقامت ما آمده و ما را به کاخ کرملین هدایت کرد دو سرباز مسلح از دفتر لنین حراست میکردند پس از امضای دفتر یادبود و گذشتن از اتاقی که قریب به ده ماشین نویس زن در آن مشغول کار بودند و سپس عبور از اتاق کوچکتری که در آن بانویی پشت میز تحریر نشسته بود و ظاهرش نشان میداد که منشی مخصوص لنین است سرانجام وارد دفتر لنین شدیم. رهبر بزرگ شوروی فورا از پشت میز کارش برخاست و به استقبال مشاورالممالک آمد و اولین سوالی که ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅اقتصاد «ژله ایی» ایران.. ✍️دکتر امیرحسین زمانی در اقتصاد ایران هرگاه تصمیم جدیدی گرفته شود (ویاحتی داده. هایی منتشر گردد). در همان لحظه عناصراقلیتی تشکیل میشوند و آنرا به اطلاعات خاص تبدیل میکنند. و بر اساس آن اطلاعات تدوین شده، تصمیم گیری و به سرعت آنرا عملیاتی کرده و منتفع. می شوند. در بسیاری از موارد پیکان تیز این تصمیمات و اعمال آن با اقتصاد خرد وکلان کشور همگون و هم راستا نیست و آنجاست که تضاد منافع ایجاد میشود. در این هنگام رفتار سنجی و روانشناسی رفتاری اینگونه عناصر به سرعت تغییر مییابد بطوریکه غیر قابل پیش بینی خواهند بود. اگر این رفتارها با اهداف سودگرانه همراه شود ضربات مهلکی به بدنه اقتصاد کشور وارد میکند. بنابراین باید سریعا «راهکارهای استراتژی ژله ایی اجرا و فرماندهی نیروهای لرزاننده جامعه را مورد هدف قرار دهد. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ قوانین متزلزل.. ✍ محسن جلالپور 🔹ناپایداری قوانین و مقررات و سیاستگذاری اقتصادی احتمالا نشانه این است که دولت به طور دقیق نمیداند راه درست چیست. این موضوع میتواند باعث بیاعتمادی عمومی به دولت شده و افق تصمیمگیری اقتصادی را کوتاهمدت کند. تعدد بخشنامهها و آزمون و خطا در سیاستگذاری، فضای کسبوکار را ناامن کرده و شرکتها تا میخواهند خود را با رویهای جدید هماهنگ کنند، دوباره با یک بخشنامه جدید مواجه میشوند. معتقدم این روزها جامعه ما در دام بیثباتی در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای کوتاهمدت گرفتار شده است. افق دید و تصمیمگیری ما هفتگی است و در بهترین حالت نمیتوانیم برای یک ماه برنامهریزی کنیم …🔹در سهماهه اخیر، اصرار بیهوده بر میخکوب کردن ارز روی قیمت ۴۲۰۰ تومان، رانت عظیمی را برای عدهای ایجاد کرده و مردم را بهتزده کرده است. در این آزمون و خطا، منافع ملی و ثروت کشور اعم از ارز و طلا از بین رفته و فضای رقابت صحیح و سالم از بین برده شده، یعنی فردی که دسترسی به ارز ۴۲۰۰تومانی ندارد، دیگر نمیتواند در این فضا با کسی که دسترسی به ارز دولتی دارد، رقابت کند و دچار خسران و ورشکستگی میشود.. 🔹اتخاذ همه این سیاستها چه ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ چرا از مذاکره هراسانیم؟.. ✍️ دکتر مهدی نوربخش استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ 🔹 چرا از مذاکره با آمریکا هراسانیم و تلاش میکنیم که از آن طفره رویم؟ شاید ریشه این مشکل بیشتر برگردد به کنشهای سیاسی شکل گرفته بعد از انقلاب و فهم و درک بسیاری از انقلاب، انقلابیگری و انقلابی که گروهی هنوز آن را پایان یافته نمیدانند.. 🔹 در گفتمان سیاسی چپ دیروز و راست امروز، فرق فاحشی بین مذاکره و سازش وجود ندارد. در این گفتمان، راهی به خارج و برای غیرخودیها که شیوهها و ارزشهای انقلاب و انقلابیگری ما را نمیپذیرند؛ باز نمیماند. مذاکره پایین آمدن از اصول انقلابی تلقی شده و سخت نکوهش میشود. در چنین رویکردی، راهی برای گفتمان و شیوههای رایج دموکراتیک برای گفتگو و تعامل بین زمامداران و مردم گشوده نیست …🔹این شیوه زمامداری که بیشتر به سنت نظامهای پاتریمونیال تکیه دارد؛ اصولا جایی برای گفتگو باز نمیگزارد. به خاطر اینکه به روشهای آمرانه تصمیم و فرمان از بالا به پایین تکیه و خو گرفته است. لذا اگر به گفتگو و تعامل در داخل نمیتوان دل بست؛ به اهتمام و تلاش برای گفتگو و مذاکره در خارج از مرزها هم نمیتوان امیدی داشت. چهل سال از انقلاب اسلامی ایران سپری شده است و هنوز نظام فعلی د ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ 🔹ما باید، میان آنچه کتاب مقدس گفته است و آنچه متخصصان دینی میگویند، تمایز قائل شویم بیشتر خاخامها و کشیشان، با خوانشهای منحرف شان، علایق خودشان را ترویج میدهند، خوانش هایی که ادعایشان به این معناست که کلید حقیقت فقط در دست آنان است …ما نمیتوانیم کتاب مقدس را را با زبان امروز بفهمیم؛ ما باید با شناخت زبانی که آن زمان گردآوری و مکتوب شده است کتاب مقدس را بخوانیم …✍مسئلهی اسپینوزا /اروین یالوم. 🌐شیکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ صندلیهای چسب دار سیاست!.. ✍️ رضا میرزایی 🔹آیا امروز میتوانیم جایگاه سیاسیون ایران (ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیرسیاسی) را چگونه بدانیم؟! ناپایدار، نابخردانه و …؟! باید مشتلق بدهیم که تقریبا همه و حتی بیشتر هم صادق است. سیاست در ایران به یک بازی سطح پایین بیشتر شبیه شده است تا سیاست!؟ براحتی توانستهایم با همه چیز بازی سیاسی براه بیاندازیم! این در حالی است که مقالهها، کتابها، حرفها، توصیهها، و بسیاری از تولید شدههای دیگر در این وادی سیاست دارد از سر و کولمان بالا میرود!، تقریبا همه به سیاست و تکنیک هاو تاکتیک هایش خو گرفتهایم و نان و تلیتمان شده است سیاست! روزنامهها حتی در بحرانها در چارچوب قدرت نرم! هر چه دلشان بخواهد مینویسند!، افراد در جایگاههای رسمی و حتی غیر مرتبط (شاید به تقلید از امریکاییها!) هر چه دلشان بخواهد میگویند! و مینویسند!، و سیستم سخنگوی رسمی نیز گاه و بیگاه میآید یا تکذیب میکند و یا حرفی میزند که با نظر چهارگوشه مملکت در تضاد است!؟ ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ 🔺 در سال ۱۳۹۶ رکورد چاپ اسکناس با ۳۴۱۰۰ میلیارد تومان پول و حجم بی سابقه نقدینگی در تاریخ اقتصاد کشور شکسته شده است! اقتصاد ایران به کجا میرود؟! …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ 🔺 سهم هر استان از نفرات برتر کنکور۱۳۹۷ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ معرفی ۴ جریان اقتصادی فعال در ایران 📍 از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۴ دیدگاه در اقتصاد ایران نمایان شد که قصد داشت بر اقتصاد ایران حاکم شود. هریک از این دیدگاهها در ایران تئورسینها، پایگاهها و رسانه هایی دارند. 🔸 اقتصاد بازار. 🔸 اقتصاد اسلامی. 🔸 اقتصاد چپ نو. 🔸 اقتصاد نهادگرا. 🔸 در مورد هر یک، در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ «عکسهای تاریخی از کودتای نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲». ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ 🔺 کدام تحریمهای آمریکا علیه ایران از ۱۶ مرداد.. و.. 🔺 کدام تحریمها از ۱۴ آبان اعمال خواهند شد؟ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅دشمن خانگی.. ✍🏼 بشیر خادملو این روزها حاکمیت در ادارهی کشور با بحرانهای سرنوشتسازی دست و پنجه نرم میکند. از مسائل اقتصادی مانند نوسانات قیمت ارز و سکه و معوقات دستمزدها و ورشکستگی نظام بانکی و صندوقهای بازنشستگی گرفته تا چالشهای زیستمحیطی و کمآبی فزاینده و کمبود تولید برق و مناقشات دیپلماتیک با قدرتهای منطقهای و جهانی. از جمله استراتژیهایی که حاکمیت به خصوص برای مقابله با فشارهای خارجی در پیش گرفته است «اتحاد نیروها و جریانهای سیاسی درونحاکمیتی» و تعلیق مناقشات و نزاعهای درونی به میانجی خطر «دشمن خارجی» است. این استراتژی صرف نظر از این که چقدر «جواب بدهد» و بتواند شکافهای اساسی جامعهی سیاسی را در این برههی تاریخی درز بگیرد به خود «هیئت حاکمه» نظر دارد و اساسا «مردم» موضوع خطاب آن نیستند. البته نهادهای مدنی و جریانهای مستقل سیاسی در سایهی این «وحدت کلمه» کمتر یا بیشتر در معرض فشارها و محدودیتهای مضاعف قرار خواهند گرفت. در عین حال، استراتژی دیگری که حاکمیت برای مقابله با بحرانها در پیش گرفته است خطابکردن «مردم» است. حاکمیت با میانجی تریبونها و رسانههایش از مردم میخواهد در مصرف برق صرفهجوی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ قدرت پوپولیسم: یک تحلیل فلسفی. 🖋 ژان کلود مونو 📍 مقولههای سیاسی نه فقط تاریخ که جغرافیا نیز دارند. به عنوان مثال «لیبرال» در ایالات متحدۀ آمریکا مترادف آن چیزی است که در فرانسه «چپ» یا «پیشرو» مینامیم، در حالی که بخشی از چپ در فرانسه همچنان لیبرال را فقط مترادف «دست راستی» بودن میداند. همین امر در مورد مقولۀ پوپولیسم نیز صادق است؛ مقولهای که ارنستو لاکلائو کتاب اخیرش به نام خرد پوپولیستی را به بحث دربارۀ آن اختصاص داده است. در فرانسه از این کلمه فقط برای توصیف رفتاری سیاسی استفاده میشود که به آنچه با استفادۀ انحرافی از اسپینوزا میتوان «شوریدگیهای تأسفآور» خواند (مانند عقده، نژادپرستی و غیره) میدان می¬دهد. حال آنکه نه در روسیه و نه در آرژانتین کشوری که لاکلائو از آنجا میآید و این کلمه با پرونیسم شناخته میشود پوپولیسم گرایش سیاسی ذاتا مذمومی نیست …یکی از مشکلات شاید لاینحلی که به هر حال باعث شده است که …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅کمونیسم فرهنگی.. ✍فرهاد قنبری.. 🔹کمونیسم (از واژه لاتینی Communis به معنی مشترک) اتخاذ شده است هدف این جنبش سیاسی حذف مالکیت خصوصی بر ابزار کار و لغو کارمزدی و برچیدن طبقات اجتماعی از طریق انقلاب کارگری است. با عنوان مالکیت عمومی بر ابزار کار، کمونیسم میکوشد تا با مالکیت مشترک و در غیاب مالکیت خصوصی یا مالکیت دولتی یکسازمان اجتماعی فاقد طبقههای اجتماعی را ترسیم کند …🔹کمونیستها در طول صد و پنجاه شصت سال گذشته در سراسر جهان تلاش کردند که با برپایی تظاهرات، اعتصابات و بعضا انقلابهای خونین ساختار طبقاتی جامعه را بشکنند و در مسیر ایجاد جامعه بدون طبقه قدم بردارند. کمونیستها هر چند برخی دستاوردها مانند بیمههای اجتماعی، تحصیلات و بهداشت رایگان، کاهش ساعات کار، دولت رفاه و … را حاصل تلاشها و فشارهای خود میدانند اما در عمل موفق نشدند ایدههای برابری خواهانه خود را عملی کنند. کمونیسم و نحلههای مرتبط با آن امروز بیش از پیش به حاشیه رفتهاند و ما شاهد جهانی با فاصله طبقاتی بیشتر از آنچه وجود داشته است هستیم …🔹هر چند کمونیستها در پیاده کردن ایدههای برابری خواهانه خود شکست خورده و موفق نشدند جامعه بی طبقه آرمانی خود را تاسیس کنند اما در جهان شرایطی روز به روز بیشتر حاکم شد که شاید ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅به سراغ یهودیها رفتند،. یهودی نبودم، اعتراضی نکردم …!. بعد از آن به لهستانیها حمله کردند؛ لهستانی نبودم، اعتراضی نکردم …!. گاه به لیبرالها فشار آوردند؛. لیبرال نبودم، اعتراضی نکردم …!. سپس نوبت به کمونیستها رسید؛. کمونیست نبودم؛ بنابراین اعتراض نکردم!. سرانجام به سراغ من آمدند …!. هرچه فریاد زدم کسی نمانده بود. که صدایم را بشنود، تا اعتراضی کند …!. ✍مارتین تیمولر. ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ ایران وحدتی از کثرات.. ✍ اشکان زارع 🔸 «ایران» مفهومی است که با توجه به اصول برخاسته از آن باید در چارچوب فرهنگی، نه نژادی و پدید آمده از سوی غلبه یک گروه بر دیگران، فهمیده شود. «ایرانزمین» والد مفاهیم مختلفی در پیرامون خود شد؛ یکی از آنها را میتوان در چارچوب معنای «ایرانیان» به معنی مردمانی که در طول تاریخ این ملک، ملک و حکومت و دولت ساختهاند و مستوجب رخ دادن رویدادهای تاریخی شدند، فهم کرد. گفته شد که ایران به معنای مفهومی فرهنگی است، تا سیاسی و نژادی، از همین رو مادامی که در عرصه علوم انسانی و اندیشه سخن رانده میشود، باید به این موضوع توجه داشت که مراد از «ایران» این ایران محصور در مرزهای سیاسی فعلی نیست …🔶 قدرت فرهنگی ایران که ریشه در اساطیر دارد و سپس در متونی چون اوستا و در ادامه آن وارد اندیشه شاهنشاهی ساسانی شد، چنان ستبر است که نقاط پیرامونی آن هرچند که اکنون بناء بر قوانین سیاسی و بینالملل ملتی دارای دولت به حساب میآیند، اما در کنشهای اجتماعی و فرهنگی بدون آنکه بخواهند، عمل به اجرای «آن ایرانی» میکنند. زبانی که در کشورهای اطراف سخن گفته میشود، مادامی که میخواهد به عنوان زبان ملی حامل موضوعات تاریخی و ف ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ماده ۱۰۲- شهروندان در انتخاب نوع پوشش خود متناسب با عرف و فرهنگ اجتماعی و در چارچوب موازین قانونی آزاد هستند … شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅سیاستمداران اگر با هم توافق کنند. دارائی مان را میدزدند. و اگر به اختلاف برسند جانمان را … … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅تحلیلی از وضعیت جامعه ایران در گفتوگو با سعید مدنی 🔷افزایش نابرابریها محصول کاهش همبستگی اجتماعی است. 🔻بزرگترین اشتباه این است که تصور شود تضعیف همبستگی اجتماعی مسالهای صرفا اقتصادی است. توضیح علل این وضعیت چندان دشوار نیست. توجه داشته باشید که همبستگی اجتماعی در گروههای سنی جوان (١٨ تا ٢٩ سال) بهشدت کمتر از دیگر گروههای سنی است. از زاویهای دیگر نسلی که از اواسط دهه ١٣٦٠ متولد شده و در نظام خانواده بهشدت آسیبدیده بزرگ شده، در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و عقبمانده آموزش دیده و سپس وارد نظام اجتماعی- اقتصادی، فاسد و غیردموکراتیک شده بدیهی است که احساس مسوولیت اجتماعی نداشته باشد، بدیهی است که برایش منفعت فردی از منافع جمعی و ملی بیشتر اهمیت داشته باشد، بدیهی است که کمترین اهمیتی برای ارزشهای اجتماعی که محصول آن فقر و نابرابری و ریا و سوءاستفاده است، قائل نباشد. هیچیک از اینها غیرمنتظره نیست. بنابراین به نظر بنده نباید به دنبال دلایل خرد یا شرایط جهانی و دشمنان ایران برای توجیه وضعیت موجود باشیم زیرا بخش عمده دلایل وضعیت موجود با مدیریت کلان نظام اجتماعی مرتبط است. سیاستهای اجتماعی غلط یا حتی بیسیاستی اجتماعی در همه حوزهها ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ «عکسهای تاریخی از کودتای نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲». «دستههای چماقدار» … ‹ 51 52 53 54 55 56 57 ›
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ خاطرهی حمید سیاح از دیدارش با لنین. 🖋 علی مرادی مراغهای حمید سیاح از دیپلماتهای ورزیدهٔ وزارت خارجه بود و او پسر حاج سیاح معروف بود که خاطرات حاج سیاح را اکثرا دوستان خواندهاند …. ملاقات با لنین در اردیبهشت ماه ۱۲۹۹ش صورت گرفته یعنی مقارن با زمانی است که کشتی ژنرال راسکولینیکف و اورژینیگیدزه و قوای بلشویکها وارد انزلی شده و به کمک میرزاکوچک خان پرداختند در همین زمان در تهران از سوی کابینه مشیرالدوله، هیئتی به سرپرستی مشاورالممالک برای به رسمیت شناختن دولت جدید انقلابی لنین و عقد پیمان مودت به مسکو فرستاده میشود و حمید سیاح نیز جزو این هیئت بوده است حمید سیاح در مورد این دیدار با لنین مینویسد:. «…در ساعت مقرر رئیس تشریفات وزارت خارجه به محل اقامت ما آمده و ما را به کاخ کرملین هدایت کرد دو سرباز مسلح از دفتر لنین حراست میکردند پس از امضای دفتر یادبود و گذشتن از اتاقی که قریب به ده ماشین نویس زن در آن مشغول کار بودند و سپس عبور از اتاق کوچکتری که در آن بانویی پشت میز تحریر نشسته بود و ظاهرش نشان میداد که منشی مخصوص لنین است سرانجام وارد دفتر لنین شدیم. رهبر بزرگ شوروی فورا از پشت میز کارش برخاست و به استقبال مشاورالممالک آمد و اولین سوالی که ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅اقتصاد «ژله ایی» ایران.. ✍️دکتر امیرحسین زمانی در اقتصاد ایران هرگاه تصمیم جدیدی گرفته شود (ویاحتی داده. هایی منتشر گردد). در همان لحظه عناصراقلیتی تشکیل میشوند و آنرا به اطلاعات خاص تبدیل میکنند. و بر اساس آن اطلاعات تدوین شده، تصمیم گیری و به سرعت آنرا عملیاتی کرده و منتفع. می شوند. در بسیاری از موارد پیکان تیز این تصمیمات و اعمال آن با اقتصاد خرد وکلان کشور همگون و هم راستا نیست و آنجاست که تضاد منافع ایجاد میشود. در این هنگام رفتار سنجی و روانشناسی رفتاری اینگونه عناصر به سرعت تغییر مییابد بطوریکه غیر قابل پیش بینی خواهند بود. اگر این رفتارها با اهداف سودگرانه همراه شود ضربات مهلکی به بدنه اقتصاد کشور وارد میکند. بنابراین باید سریعا «راهکارهای استراتژی ژله ایی اجرا و فرماندهی نیروهای لرزاننده جامعه را مورد هدف قرار دهد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ قوانین متزلزل.. ✍ محسن جلالپور 🔹ناپایداری قوانین و مقررات و سیاستگذاری اقتصادی احتمالا نشانه این است که دولت به طور دقیق نمیداند راه درست چیست. این موضوع میتواند باعث بیاعتمادی عمومی به دولت شده و افق تصمیمگیری اقتصادی را کوتاهمدت کند. تعدد بخشنامهها و آزمون و خطا در سیاستگذاری، فضای کسبوکار را ناامن کرده و شرکتها تا میخواهند خود را با رویهای جدید هماهنگ کنند، دوباره با یک بخشنامه جدید مواجه میشوند. معتقدم این روزها جامعه ما در دام بیثباتی در سیاستگذاری و تصمیمگیریهای کوتاهمدت گرفتار شده است. افق دید و تصمیمگیری ما هفتگی است و در بهترین حالت نمیتوانیم برای یک ماه برنامهریزی کنیم …🔹در سهماهه اخیر، اصرار بیهوده بر میخکوب کردن ارز روی قیمت ۴۲۰۰ تومان، رانت عظیمی را برای عدهای ایجاد کرده و مردم را بهتزده کرده است. در این آزمون و خطا، منافع ملی و ثروت کشور اعم از ارز و طلا از بین رفته و فضای رقابت صحیح و سالم از بین برده شده، یعنی فردی که دسترسی به ارز ۴۲۰۰تومانی ندارد، دیگر نمیتواند در این فضا با کسی که دسترسی به ارز دولتی دارد، رقابت کند و دچار خسران و ورشکستگی میشود.. 🔹اتخاذ همه این سیاستها چه ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ چرا از مذاکره هراسانیم؟.. ✍️ دکتر مهدی نوربخش استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ 🔹 چرا از مذاکره با آمریکا هراسانیم و تلاش میکنیم که از آن طفره رویم؟ شاید ریشه این مشکل بیشتر برگردد به کنشهای سیاسی شکل گرفته بعد از انقلاب و فهم و درک بسیاری از انقلاب، انقلابیگری و انقلابی که گروهی هنوز آن را پایان یافته نمیدانند.. 🔹 در گفتمان سیاسی چپ دیروز و راست امروز، فرق فاحشی بین مذاکره و سازش وجود ندارد. در این گفتمان، راهی به خارج و برای غیرخودیها که شیوهها و ارزشهای انقلاب و انقلابیگری ما را نمیپذیرند؛ باز نمیماند. مذاکره پایین آمدن از اصول انقلابی تلقی شده و سخت نکوهش میشود. در چنین رویکردی، راهی برای گفتمان و شیوههای رایج دموکراتیک برای گفتگو و تعامل بین زمامداران و مردم گشوده نیست …🔹این شیوه زمامداری که بیشتر به سنت نظامهای پاتریمونیال تکیه دارد؛ اصولا جایی برای گفتگو باز نمیگزارد. به خاطر اینکه به روشهای آمرانه تصمیم و فرمان از بالا به پایین تکیه و خو گرفته است. لذا اگر به گفتگو و تعامل در داخل نمیتوان دل بست؛ به اهتمام و تلاش برای گفتگو و مذاکره در خارج از مرزها هم نمیتوان امیدی داشت. چهل سال از انقلاب اسلامی ایران سپری شده است و هنوز نظام فعلی د ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ 🔹ما باید، میان آنچه کتاب مقدس گفته است و آنچه متخصصان دینی میگویند، تمایز قائل شویم بیشتر خاخامها و کشیشان، با خوانشهای منحرف شان، علایق خودشان را ترویج میدهند، خوانش هایی که ادعایشان به این معناست که کلید حقیقت فقط در دست آنان است …ما نمیتوانیم کتاب مقدس را را با زبان امروز بفهمیم؛ ما باید با شناخت زبانی که آن زمان گردآوری و مکتوب شده است کتاب مقدس را بخوانیم …✍مسئلهی اسپینوزا /اروین یالوم. 🌐شیکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ✅ صندلیهای چسب دار سیاست!.. ✍️ رضا میرزایی 🔹آیا امروز میتوانیم جایگاه سیاسیون ایران (ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیرسیاسی) را چگونه بدانیم؟! ناپایدار، نابخردانه و …؟! باید مشتلق بدهیم که تقریبا همه و حتی بیشتر هم صادق است. سیاست در ایران به یک بازی سطح پایین بیشتر شبیه شده است تا سیاست!؟ براحتی توانستهایم با همه چیز بازی سیاسی براه بیاندازیم! این در حالی است که مقالهها، کتابها، حرفها، توصیهها، و بسیاری از تولید شدههای دیگر در این وادی سیاست دارد از سر و کولمان بالا میرود!، تقریبا همه به سیاست و تکنیک هاو تاکتیک هایش خو گرفتهایم و نان و تلیتمان شده است سیاست! روزنامهها حتی در بحرانها در چارچوب قدرت نرم! هر چه دلشان بخواهد مینویسند!، افراد در جایگاههای رسمی و حتی غیر مرتبط (شاید به تقلید از امریکاییها!) هر چه دلشان بخواهد میگویند! و مینویسند!، و سیستم سخنگوی رسمی نیز گاه و بیگاه میآید یا تکذیب میکند و یا حرفی میزند که با نظر چهارگوشه مملکت در تضاد است!؟ ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ 🔺 در سال ۱۳۹۶ رکورد چاپ اسکناس با ۳۴۱۰۰ میلیارد تومان پول و حجم بی سابقه نقدینگی در تاریخ اقتصاد کشور شکسته شده است! اقتصاد ایران به کجا میرود؟! …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ معرفی ۴ جریان اقتصادی فعال در ایران 📍 از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۴ دیدگاه در اقتصاد ایران نمایان شد که قصد داشت بر اقتصاد ایران حاکم شود. هریک از این دیدگاهها در ایران تئورسینها، پایگاهها و رسانه هایی دارند. 🔸 اقتصاد بازار. 🔸 اقتصاد اسلامی. 🔸 اقتصاد چپ نو. 🔸 اقتصاد نهادگرا. 🔸 در مورد هر یک، در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ «عکسهای تاریخی از کودتای نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲». ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ 🔺 کدام تحریمهای آمریکا علیه ایران از ۱۶ مرداد.. و.. 🔺 کدام تحریمها از ۱۴ آبان اعمال خواهند شد؟ …. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅دشمن خانگی.. ✍🏼 بشیر خادملو این روزها حاکمیت در ادارهی کشور با بحرانهای سرنوشتسازی دست و پنجه نرم میکند. از مسائل اقتصادی مانند نوسانات قیمت ارز و سکه و معوقات دستمزدها و ورشکستگی نظام بانکی و صندوقهای بازنشستگی گرفته تا چالشهای زیستمحیطی و کمآبی فزاینده و کمبود تولید برق و مناقشات دیپلماتیک با قدرتهای منطقهای و جهانی. از جمله استراتژیهایی که حاکمیت به خصوص برای مقابله با فشارهای خارجی در پیش گرفته است «اتحاد نیروها و جریانهای سیاسی درونحاکمیتی» و تعلیق مناقشات و نزاعهای درونی به میانجی خطر «دشمن خارجی» است. این استراتژی صرف نظر از این که چقدر «جواب بدهد» و بتواند شکافهای اساسی جامعهی سیاسی را در این برههی تاریخی درز بگیرد به خود «هیئت حاکمه» نظر دارد و اساسا «مردم» موضوع خطاب آن نیستند. البته نهادهای مدنی و جریانهای مستقل سیاسی در سایهی این «وحدت کلمه» کمتر یا بیشتر در معرض فشارها و محدودیتهای مضاعف قرار خواهند گرفت. در عین حال، استراتژی دیگری که حاکمیت برای مقابله با بحرانها در پیش گرفته است خطابکردن «مردم» است. حاکمیت با میانجی تریبونها و رسانههایش از مردم میخواهد در مصرف برق صرفهجوی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ قدرت پوپولیسم: یک تحلیل فلسفی. 🖋 ژان کلود مونو 📍 مقولههای سیاسی نه فقط تاریخ که جغرافیا نیز دارند. به عنوان مثال «لیبرال» در ایالات متحدۀ آمریکا مترادف آن چیزی است که در فرانسه «چپ» یا «پیشرو» مینامیم، در حالی که بخشی از چپ در فرانسه همچنان لیبرال را فقط مترادف «دست راستی» بودن میداند. همین امر در مورد مقولۀ پوپولیسم نیز صادق است؛ مقولهای که ارنستو لاکلائو کتاب اخیرش به نام خرد پوپولیستی را به بحث دربارۀ آن اختصاص داده است. در فرانسه از این کلمه فقط برای توصیف رفتاری سیاسی استفاده میشود که به آنچه با استفادۀ انحرافی از اسپینوزا میتوان «شوریدگیهای تأسفآور» خواند (مانند عقده، نژادپرستی و غیره) میدان می¬دهد. حال آنکه نه در روسیه و نه در آرژانتین کشوری که لاکلائو از آنجا میآید و این کلمه با پرونیسم شناخته میشود پوپولیسم گرایش سیاسی ذاتا مذمومی نیست …یکی از مشکلات شاید لاینحلی که به هر حال باعث شده است که …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅کمونیسم فرهنگی.. ✍فرهاد قنبری.. 🔹کمونیسم (از واژه لاتینی Communis به معنی مشترک) اتخاذ شده است هدف این جنبش سیاسی حذف مالکیت خصوصی بر ابزار کار و لغو کارمزدی و برچیدن طبقات اجتماعی از طریق انقلاب کارگری است. با عنوان مالکیت عمومی بر ابزار کار، کمونیسم میکوشد تا با مالکیت مشترک و در غیاب مالکیت خصوصی یا مالکیت دولتی یکسازمان اجتماعی فاقد طبقههای اجتماعی را ترسیم کند …🔹کمونیستها در طول صد و پنجاه شصت سال گذشته در سراسر جهان تلاش کردند که با برپایی تظاهرات، اعتصابات و بعضا انقلابهای خونین ساختار طبقاتی جامعه را بشکنند و در مسیر ایجاد جامعه بدون طبقه قدم بردارند. کمونیستها هر چند برخی دستاوردها مانند بیمههای اجتماعی، تحصیلات و بهداشت رایگان، کاهش ساعات کار، دولت رفاه و … را حاصل تلاشها و فشارهای خود میدانند اما در عمل موفق نشدند ایدههای برابری خواهانه خود را عملی کنند. کمونیسم و نحلههای مرتبط با آن امروز بیش از پیش به حاشیه رفتهاند و ما شاهد جهانی با فاصله طبقاتی بیشتر از آنچه وجود داشته است هستیم …🔹هر چند کمونیستها در پیاده کردن ایدههای برابری خواهانه خود شکست خورده و موفق نشدند جامعه بی طبقه آرمانی خود را تاسیس کنند اما در جهان شرایطی روز به روز بیشتر حاکم شد که شاید ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅به سراغ یهودیها رفتند،. یهودی نبودم، اعتراضی نکردم …!. بعد از آن به لهستانیها حمله کردند؛ لهستانی نبودم، اعتراضی نکردم …!. گاه به لیبرالها فشار آوردند؛. لیبرال نبودم، اعتراضی نکردم …!. سپس نوبت به کمونیستها رسید؛. کمونیست نبودم؛ بنابراین اعتراض نکردم!. سرانجام به سراغ من آمدند …!. هرچه فریاد زدم کسی نمانده بود. که صدایم را بشنود، تا اعتراضی کند …!. ✍مارتین تیمولر. ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅ ایران وحدتی از کثرات.. ✍ اشکان زارع 🔸 «ایران» مفهومی است که با توجه به اصول برخاسته از آن باید در چارچوب فرهنگی، نه نژادی و پدید آمده از سوی غلبه یک گروه بر دیگران، فهمیده شود. «ایرانزمین» والد مفاهیم مختلفی در پیرامون خود شد؛ یکی از آنها را میتوان در چارچوب معنای «ایرانیان» به معنی مردمانی که در طول تاریخ این ملک، ملک و حکومت و دولت ساختهاند و مستوجب رخ دادن رویدادهای تاریخی شدند، فهم کرد. گفته شد که ایران به معنای مفهومی فرهنگی است، تا سیاسی و نژادی، از همین رو مادامی که در عرصه علوم انسانی و اندیشه سخن رانده میشود، باید به این موضوع توجه داشت که مراد از «ایران» این ایران محصور در مرزهای سیاسی فعلی نیست …🔶 قدرت فرهنگی ایران که ریشه در اساطیر دارد و سپس در متونی چون اوستا و در ادامه آن وارد اندیشه شاهنشاهی ساسانی شد، چنان ستبر است که نقاط پیرامونی آن هرچند که اکنون بناء بر قوانین سیاسی و بینالملل ملتی دارای دولت به حساب میآیند، اما در کنشهای اجتماعی و فرهنگی بدون آنکه بخواهند، عمل به اجرای «آن ایرانی» میکنند. زبانی که در کشورهای اطراف سخن گفته میشود، مادامی که میخواهد به عنوان زبان ملی حامل موضوعات تاریخی و ف ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ماده ۱۰۲- شهروندان در انتخاب نوع پوشش خود متناسب با عرف و فرهنگ اجتماعی و در چارچوب موازین قانونی آزاد هستند … شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅سیاستمداران اگر با هم توافق کنند. دارائی مان را میدزدند. و اگر به اختلاف برسند جانمان را … … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۱ ✅تحلیلی از وضعیت جامعه ایران در گفتوگو با سعید مدنی 🔷افزایش نابرابریها محصول کاهش همبستگی اجتماعی است. 🔻بزرگترین اشتباه این است که تصور شود تضعیف همبستگی اجتماعی مسالهای صرفا اقتصادی است. توضیح علل این وضعیت چندان دشوار نیست. توجه داشته باشید که همبستگی اجتماعی در گروههای سنی جوان (١٨ تا ٢٩ سال) بهشدت کمتر از دیگر گروههای سنی است. از زاویهای دیگر نسلی که از اواسط دهه ١٣٦٠ متولد شده و در نظام خانواده بهشدت آسیبدیده بزرگ شده، در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و عقبمانده آموزش دیده و سپس وارد نظام اجتماعی- اقتصادی، فاسد و غیردموکراتیک شده بدیهی است که احساس مسوولیت اجتماعی نداشته باشد، بدیهی است که برایش منفعت فردی از منافع جمعی و ملی بیشتر اهمیت داشته باشد، بدیهی است که کمترین اهمیتی برای ارزشهای اجتماعی که محصول آن فقر و نابرابری و ریا و سوءاستفاده است، قائل نباشد. هیچیک از اینها غیرمنتظره نیست. بنابراین به نظر بنده نباید به دنبال دلایل خرد یا شرایط جهانی و دشمنان ایران برای توجیه وضعیت موجود باشیم زیرا بخش عمده دلایل وضعیت موجود با مدیریت کلان نظام اجتماعی مرتبط است. سیاستهای اجتماعی غلط یا حتی بیسیاستی اجتماعی در همه حوزهها ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ «عکسهای تاریخی از کودتای نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲». «دستههای چماقدار» …