جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ 🔷کسی که «نمیاندیشد»، یک حیوان است زیرا دغدغهٔ بنیادی زندگی انسانی، درک معنای آن است … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ 🔶 «فرق خواندن و خواندن». 🖋 پدرام سلطانی.. 🔰فهمیدی فلان هنرپیشه به رحمت خدا رفت؟ اووه بابا خیلی عقبی! نیم ساعت پیش خبرش درومده!. دیدی تو مجلس اون نماینده به وزیر چی گفت؟. دلار چقدره؟. مرغ گرون شد. یارو رو که ۱۰۰۰ میلیارد بدهی بانکی داشت گرفتن …📕این جملات شما را به یاد چه چیزی میاندازد؟ اینها برشی از حرفهای هر روز و همه روز ما هستند. درواقع این حرفها متن زندگی ما شدهاند. زندگی همهی ما متأثر از این اخبار است و چون تعدادشان مرتبا در حال افزایش است بخش زیادی از هوش و حواس ما اسیر آنها شده است …📗ما ایرانیها بر طبق براوردهای گوناگون در زمرهی ملل کمتر اهل مطالعه و خواندن هستیم. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅من و ناتاشا.. ✍مجتبی لشکربلوکی 🔹سه هفته پیش از دفتر مرکزی زنگ زدند و گفتند یک کارمند جدید برایمان میفرستند تا بار کار کمتر شود. اسمش ناتاشا است. ناتاشا از آن اسم هایی است که آدم دلش میخواهد خودش را در عسل گناه غرق کند. مثل اسم شیدا و شهلا و کامبیز. همه همکارهایم مثل گرگ دندان تیز کرده بودند تا ناتاشا بیاید و دو هفته پیش، آمد.. 🔹آمد توی اتاقم تا خودش را معرفی کند. درست حس کسی را داشتم که وسط یک رویای شیرین، ساعت چهار صبح بیدارش کنند برای خوردن سحری. یک زن قوی و عضلانی توی چهارچوب در ایستاده بود که قطر بازویش یک شماره از دور کمر من بزرگتر بود. موقع دست دادن انگار میخواست انگشتهای آدم را ادغام کند توی هم. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅رعایت نکات زیر جهت نفوذ روشن اندیشی …۱️⃣برای اینکه سخنمان را از کتابها و کتابخانهها به کوچه و بازار سرازیر کنیم باید از سیاست زد وقتی به اعماق بپردازیم اولا کار اصولی میکنیم و ثانیا چون نظامها به کار عمقی توجهی ندارند کمتر مشکل تراشی میکنند. بر خلاف اینکه شما اول بروید سراغ مسائل سیاسی که اولا کار سطحی کردهاید و ثانیا چون صاف رفتهاید سراغ مسائل سیاسی، نظام (اساسا هر نظامی) هم با شما درگیر میشود که این خود یک مشکل جدی است. ما باید مسائل فرهنگی را بر مسائل اجتماعی و سیاسی مقدم بدانیم …۲️⃣روشن اندیشان دینی خود باید از لحاظ اخلاقی انسانهای متعالی و واقعا شریف و پاک باشند. در غیر اینصورت سخنشان برد پیدا نمیکند، به دلیل اینکه اولا مردم ابتدا پذیرای منش انسان میشوند و به تبع پذیرای افکار او میشوند. رمز موفقیت کسی مثل گاندی منش اخلاقی اش بود. این را روشنفکران دینی ما تست کنند که راز تبعیت مردم از کسی چیزی نیست الا منش اخلاقی او و این منش اخلاقی متاسفانه الان وجود ندارد. یعنی ما از لحاظ معنوی و روحی یک روشن اندیش مثل گاندی نداریم. شما میبینید گاندی میتواند۴۰۰ میلیون هندی را در فاصله ۵ سال بسازد. اگر آدم بتواند در مردم اثر خوش منشی بگذارد، میتواند افکار خود را خروار خروار به آنها بدهد، اما اگر این تاثیر نباشد مردم مثقا ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ دانشجویان علامه برگزار میکند:. «کارگاه آموزش اصول». مدرس: خانم مریم شبانی زمان:۱۵ و ۲۲ شهریور. برای اطلاعات بیشتربا شماره ۰۹۱۰۲۱۸۳۵۰۶ تماس بگیرید. جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۶ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ماده ۱۰۱ - شهروندان از حق یادگیری و استفاده و تدریس زبان و گویش محلی خود برخوردارند …. شهروندی علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅مسیر تمدن بهسوی آسانگیری است.. ✍فردین علیخواه 🔹 شاید شما هم در فیلمها یا در دنیای واقعی با زوجهای پا به سن گذاشتهای مواجه شده باشید که نام خانوادگی همدیگر را صدا میزنند/ کودکان را در عکسهای قدیمی دیده باشید که علاوه بر آنکه دقیقا مانند پدرانشان کتوشلوار پوشیدهاند شقورق ایستادهاند و مستقیم به دوربین نگاه میکنند/ جوانانی را دیده باشید که در مقابل بزرگترها از گفتن نام فرزند خود پرهیز میکنند و اگر هم بگویند از «بیادبی» خود عذرخواهی میکنند/ مردمانی که وقتی حاکمانشان از خیابانهای شهر عبور میکنند میایستند، سرشان را پایین میاندازند و تعظیم میکنند/ افرادی که وقتی همدیگر را میبینند به نشانه احترام کلاه ازسرشان برمیدارند/ اعضای خانواده با آداب و نزاکت خاصی دور میز غذاخوری یا سفره مینشینند و موقع صرف غذا فقط به بشقاب نگاه میکنند/ لباسهای کاملا پوشیده به تن میکنند و در مقابل دیگران با پرنسیب ظاهر میشوند، والدین هیچ رفتاری که بیانگر عشق و احساس باشد در مقابل کودکان بروز نمیدهند …🔹نوربرت الیاس، جامعهشناس آلمانی با انجام مطالعات تاریخی درباره تحولات جوامع غربی به بررسی فرایند به تعبیر او؛ متمدن شدن این جوامع پرداخت. او ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ تله فقر و محرومیت. 🖋 محمدباقر تاجالدین 📍 بررسیها و پیمایشهای صورت گرفته نشان میدهد که تله فقر و محرومیت در ایران هر روز گستردهتر میشود به گونهای که درصد زیادی از جمعیت مناطق توسعه نیافته روستایی و شهری به این تله میافتند و امکان خروج از این تله برای شان غیر ممکن میشود. تله فقر و محرومیت بر اساس دیدگاه ریچارد چمبرز (Richard Chambers) به این معنا است که مجموعهای از عواملی چون ضعف جسمانی، بی قدرتی، بی سوادی، انزوا، آسیب پذیری، بیکاری، بی درآمدی و …به هم گره خورده و دور باطل فقر و محرومیت را برای افراد رقم میزند. مثالی ساده ابعاد بحث را بیشتر روشن میسازد. فردی فقیر و محروم را در نظر بگیرید که در حاشیه یکی از شهرهای ایران در شرایط دشواری زندگی میکند. او دارای شغلی با درآمد بسیار پایین بوده و تمامی درآمد خود را صرف اجاره بهای منزل مسکونی میکند. در این میان همسرش …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ 🔹مالکیت اشتراکی زمین در آمریکای قرن ۲۱ …🔸یکی از چالشهای جدی در حوزۀ مسکن چگونگی حذف قیمت زمین در راستای افزایش توانایی خرید مسکن یکی از مکانیسمهایی که امروزه در برخی ایالتهای آمریکا رواج دارد، ایجاد صندوقهای امانی زمین (CLT) است که ایدۀ آن از تعاونیهای قرن ۱۹ گرفته شده است.. 🔸این صندوقها که در ایالتهایی نظیر ورمونت و کالیفرنیا رواج دارند، تعاونیهایی غیرانتفاعی و معاف از مالیاتاند که هدف آنها تضمین مسکن ارزانقیمت و جلوگیری از خالیماندن خانههایی است که در زمینهای این تعاونیها ساخته شده است. این صندوقها مالکیت زمین را از مالکیت مسکن جدا میکنند: زمین در مالکیت جامعۀ محلی (صندوق) میماند و عملا از مناسبات بازار حذف میشود و تنها مسکن است که براساس قیمت تمامشدۀ ساخت (با احتساب قیمت زمین صفر) خرید و فروش میشود.. 🔸نکتۀ مهم این است که در این تعاونیها حقتقدم در خرید واحد مسکونی از مالکان با صندوق امانی است و قیمت مسکن براساس فرمولی که صندوق تعیین میکند به فروش میرسد.. 🔸هیئت مدیرۀ این صندوقها ۱. نمایندگان منتخب اعضای صندوق، ۲. ساکنان منطقه (که نه مالک هستند و نه مستأجر املاک صندوق)، و ۳. نمایندگان منافع عمومی (که ممکن است مقامات محلی و تأمینکنندگان غیرانتفاعی خدمات باشند) را شامل میشود …🔸در ایالت و ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ «برای، کسی که میدان را خالی نکرد …».. ✍ سعید کشاورزی 🔹 مشارکت و حضور در عرصههای مختلف اجتماعی؛ همواره با پارادوکسی روبرو بوده که در جامعهشناسی سیاسی از آن با عنوان «سواری مجانی-Free Riding» یاد میشود. کسانی که مجانی سواری میگیرند با رجوع به عقلانیت ابزاری معتقدند همواره مشارکت نکردن میتواند مواهب مطمئنتری داشته باشد. استدلال آنها در مواجهه با مسئله مشارکت در جنبشی که دل در گرو اهداف آن دارند، به این صورت است: اگر جنبش موردنظر پیروز شود که منافع آن به من هم خواهم رسید و اگر هم این جنبش با شکست روبرو شود، با توجه به عدم مشارکت و حمایتم، هیچ هزینهای متوجه من نخواهد بود، بنابراین نتیجه آن خواهد بود که با مشارکت نکردن و اتخاذ رویکرد اصطلاحا «چراغ خاموش» همواره آن فرد منتفع خواهد شد …🔹البته جامعهشناسان سیاسی با رجوع به مفاهیم بسیطی مانند ایدئولوژی، هویت و … به مسئله سواری مجانی پاسخهای مناسبی داده و نهایتا نیز نشان دادهاند، استدلال سواری مجانی حداقل در حوزه واقعیت همهگیر نبوده و نمیتواند باشد. رویکرد سواری مجانی البته کموبیش و به فراخور ارزشهای یک جامعه، میتواند تقویت شده و یا بهعنوان امری ناپسند تلقی شود. جامعهای را تصور کنی ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅چگونه هموطن باشیم.. ✍محمد فاضلی 🔹 زوج جوان برای درد ساده پای بیمار مراجعه کردند ولی اسکن استخوانهای کل بدن که شاید برای تشخیص علت درد مفصل پا ضرورت هم نداشت چیز دیگری نشان داد. توموری در استخوانهای قفسه سینه آشکار شده بود. زندگی به یکباره به هیچ تبدیل شده بود.. 🔹 چهل و هشت ساعت طول نکشید تا تصاویر امآرآی و سیتیاسکن بیمار آماده شود. پزشک تصویربردار، متخصص خوشخلق فوقالعادهای بود که صدا و توضیحاتش آرامش میداد. چند ساعت بعد فایل تصاویر را – بدون آنکه بیمار بداند - برای یکی از مهمترین مراکز سرطانشناسی آمریکا ارسال کرده بود، جایی که خودش آموزش دیده بود. تشخیص آمریکاییها: یکی از بدترین انواع سرطانهای استخوان و ضرورت خارج کردن فوری تومور. نشانی مطب یک متخصص سرطانهای استخوان را به زوج جوان داد و دعای خیر بدرقهشان کرد.. 🔹انتظار ملاقات پزشک سه ساعت طول کشید. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ 🔷 همۀ بدبختیها تقصیر خودمان است که میدانیم ولی دست به اصلاحات اساسی نمیزنیم، همین بیعلاقگی جلوی هر اقدام سودمندی را گرفته و هرکس مگر ممالک اروپا از روز اول آباد بوده یا مردمش همان هستند که از ١٠٠٠ سال پیش بودهاند؟ خیر فقط فرق ما با آنها این است که اروپائیان زمامداران با علاقه داشتهاند، دلسوزی کردهاند و کارها را پیش بردند ولی حاکمان ما سالهاست همهاش دله دزدی و جاسوسی و دغلی کردهاند و حرف صد تا یک غاز زدهاند و ملت را در فقر نگه داشتند و هنوز هم مشغولند. آیا تمام این خرابیها تقصیر ملت است؟ هر ملتی مربی لازم دارد راهنما لازم دارد، وقتی که رئیس مملکت دزدید، وکیل و وزیر و معاون اداره و رئیس شهربانی هم میدزدند آن وقت چه توقع بیجاییست که از مشدی حسن بقال تعجب بکنیم که میوهاش را میگنداند و دور میریزد اما حاضر نیست به قیمت ارزان بفروشد؟ اینها مثل زنجیر به هم بستگی دارد پس باید اصلاح اساسی بشود. سخن گفتن کار ما را به جایی نمیکشاند یا باید تغییرات اساسی انجام دهیم مثل همه جای دنیا که کردند و نتیجهاش را دیدند و یا باید به ننگینترین طرز ممکن در نکبت زندگی کنیم تا نابود شویم …✍صادق هدایت. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ 🔶 «من اشتباه کردم». 🖋 علیرضا احمدپور خرمی 📍 رهبری چندی پیش گفتند که در مورد صدور اجازهی مذاکره اشتباه کردم. قبلا در مورد برنامهی کنترل جمعیت نیز همین جمله را بهکار بردند. جملهای که کمتر از سوی مسئولین و حتی مردم در زندگی عادیشان، مورد استفاده قرار میگیرد. فرهنگسازی میتواند از سوی بزرگان یک جامعه صورت پذیرد و در این مورد خاص بیان جملهی «من اشتباه کردم» از طرف هرکسی علاوه بر حکمت، نیاز به شجاعت نیز دارد …📍 اینکه آیا واقعا این سیاستها اشتباه بودهاند یا نه، جای بحث دارد؛ (شخصا معتقدم که هر دو سیاست کنترل جمعیت و مذاکرات برجام درست بوده و به طور جداگانه قابل بحث و دفاع میباشند) یا اینکه پشت این جمله هدف خاص دیگری تعبیه شده یا نه، (که باز معتقدم با هدف خاصی بیان شده و باید با توجه به کل متن مورد بررسی و قضاوت قرار بگیرد) اما منظور من آن تاثیریست که بیان جملهی «من اشتباه کردم» منفک از سایر حاشیهها، میتوانست داشته باشد و هژمونی حاکم مانع آن شد. این هژمونی حتی رهبر را در تنگنا قرار داده است. ایشان بارها گفتهاند که بیانات و برنامههایشان از سوی کارشناسان قابل نقد است. (متاسفانه هرچند از نقادان حمایت عملی نکردهاند). 📍 د ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ خودکشی کودک، گونهای قتل اجتماعی است؛.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅ مدل «تسهیل زد و بند و بعد بگیر و ببند».. ✍🏻محمد فاضلی 🔹 سالهاست متنهایی از اقتصاددانان – از همه مکاتب - میخوانم که توضیح میدهند سیاستگذار در ایران چگونه توزیع رانت و انجام فساد را مهیا میکند. سه دلیل عمده برای این گونه اقدامات سیاستگذار وجود دارد. اول، کمدانشی و ناتوانی در پیشبینی عواقب سیاستهای نادرست. دوم، انگیزههای خیرخواهانه – حمایت از اقشار آسیبپذیر – که به ضد خود بدل شده و در نهایت به تضعیف همین اقشار میانجامند. سوم، انگیزههای مفسدانه که سیاستگذار مستقیم در آنها سهیم است یا گروههایی با تحلیلهایی که به خورد سیاستگذار میدهند او را هدایت میکنند. نتیجه نهایی فرقی نمیکند و در هر سه حالت سیاستگذار زمینه «زد و بند» را فراهم میکند و کردار او را میتوان «تسهیل زد و بند» خواند.، زد و بندی که گاه عامدانه صورت میگیرد و گاه نتیجه غیرمستقیم کردار سیاستگذار است.. 🔹سیاستگذار بعد از اعمال این گونه سیاستها و اقدامات – که در همه عرصهها از ارز گرفته تا محیطزیست، آب، انرژی، اشتغال، سهمیه دانشگاه و … هست – با دو عاقبت مواجه میشود. سیاستگذار غیرفاسد خیرخواه با عاقبت عقوبتگونه کردار خود مواجه میشود و از سر پشیمانی دست بهکا ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅ آزادی هرگز شایعهای نیست که تکذیب شود. آزادی هدف والاییست که برای آن میجنگیم و به دستش میآوریم یقین داشته باشید …احمد شاملو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅ دلایل رفتار متفاوت مردم ایران و ترکیه در بحران ارزی اخیر!.. ✍ مهران صولتی 🌱 در حالی که مردم ایران از چندماه پیش صفهای طولانی برای خرید دلار تشکیل داده و سهمی جدی در تلاطم بازار ارز ایفا کرده بودند، مردم ترکیه به فراخوان اردوغان برای حراست از پول ملی پاسخ مثبت داده و با ایستادن در صفهای طولانی، ارزهای خود را به لیر ترک تبدیل کردند. نشانهای از وجود اعتماد میان دولت- ملت در روزگاری که برخی کشورها از جمله ایران به نحوی تاریخی از فقدان آن رنج میبرند. اما واقعا چه دلایلی موجب تفاوت رفتار مردم ترکیه و ایران در بحران ارزی اخیر شده است؟. 🔹 ملیت سرکوب شده: برخلاف ترکیه که دورانی از ملی گرایی را بعد از فروپاشی عثمانی پشت سر نهاده و توانست در مقاطعی آن را با لائیسیته یا اسلام گرایی تلفیق کند، ایران در چهاردهه گذشته همواره شاهد پایمال شدن ملیت در پای امت یا اسلامیت بوده است. سیاستی که حتی بازگشت مقطعی به عنصر ملیت در هنگامه بحران هایی مانند تحریم یا تهدید به جنگ را بی اثر ساخته است. در مجموع میتوان گفت که ما هنوز به تلفیق کارآمدی میان ملیت و مذهب در ایران دست نیافتهایم!. 🔹 دموکراسی و آزادی انتخابات: دولت ترکیه از دل یک دموکراسی پارلمانی و متکی بر رقابت چند حزبی به ... جامعه شناسی علامه ۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ این سند تاریخی که توسط اردشیر زاهدی به موسسه هوور دانشگاه استنفورد اهدا شده نشان میدهد کودتاچیان چه مبالغی را به روحانیون، رو جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ✔️ آیا آیت الله کاشانی از سازمان سیا پول گرفت؟ والر که به عنوان رئیس دفتر سیا در مدت ۷ سال اقامتش در ایران، روابط گرمی با کاشانی آتشین مزاج به هم زد، میگوید، کاشانی در میان همهی رهبران مذهبی نقش مهمتری داشت. والر، لبخندی بر لب، بیاد میآورد: «من پرترهیی از آخوند کاشانی نقاشی کردم. شاید باید بگویم آیت الله کاشانی! او اندک زمانی روبروی من نشست، و من ناچار شدم نقاشی را از روی عکس وی به پایان رسانم» والر اصرار دارد که کاشانی هیچگاه «مامور» دربست سیا نشد – «شما یک آیت الله را مامور خود در سیا نمیکنید» - اما میافزاید که ایالات متحده و بریتانیا در ائتلاف ضد مصدقی مامورانی داشتند، «برخی از آنها در بکارگرفتن بازاریان و روحانیون بسیار چیره دست بودند.» والر در ادامه میگوید: " آشکار بود که روحانیون نقش مهمی داشتند … کاشانی به من گفت که به چه دلیل از مصدق روی گردانده بود. به گفتهی او، از آن رو که مصدق حزب توده را تحمل میکرد. حزب توده مترادف با شورویها بود وبرای مذهبیون کمونیسم نا خوشایند. کاشانی قدرت سیاسیش را از خدا میگرفت. این، درست مانند راست مسیحی در اینجاست. او آیت الله خمینی زمانهی خویش بود. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ✅ دوستان و دشمنان مصدق. 🖋 رضا بابایی 📍 مصدق، آخرین سیاستمدار ایرانی است که قانون را بالاترین جایگاه سیاسی کشور میدانست. پایبندی مصدق به قانون، تا آنجا بود که برخلاف آیة الله کاشانی که در مجلس مؤسسان به انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی رأی داد، او با این استدلال که آمادگی احمدشاه برای اجرای قانون مشروطه بیشتر از رضاخان است، با تغییر سلطنت مخالفت کرد. سخن او به شاه جوان هم همیشه این بود که مطابق قانون اساسی مشروطه، شما باید سلطنت کنید، نه حکومت. قانون مشروطه برای مصدق مقدس بود؛ اما نه به دلیل محتوا و بندهای آن؛ بلکه برای نظم امور و مقابله با زیادهخواهی دربار و گروههایی که قطار آمال و امیالشان تنها بر ریل قدرت مطلقه پیش میرفت. مصدق، قانون را مقدس میشمرد؛ اما همو کوشید که قانون را از راههای قانونی، به نفع مردم تغییر دهد. چند روز پیش از قیام سی تیر در یکی از مهمترین سخنرانیهای دوران نخستوزیریاش گفت: «فقط ملت ایران و نه هیچ کس دیگر حق تصمیمگیری دربارۀ این موضوع را دارد. زیرا این ملت بود که قانون اساسی، مشروطه، مجلس و نظام کابینهای ما را به وجود آورد. نباید فراموش کرد که قوانین برای مردم به وجود آمدهاند، نه مردم برای ... ‹ 52 53 54 55 56 57 58 ›
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ 🔷کسی که «نمیاندیشد»، یک حیوان است زیرا دغدغهٔ بنیادی زندگی انسانی، درک معنای آن است … 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ 🔶 «فرق خواندن و خواندن». 🖋 پدرام سلطانی.. 🔰فهمیدی فلان هنرپیشه به رحمت خدا رفت؟ اووه بابا خیلی عقبی! نیم ساعت پیش خبرش درومده!. دیدی تو مجلس اون نماینده به وزیر چی گفت؟. دلار چقدره؟. مرغ گرون شد. یارو رو که ۱۰۰۰ میلیارد بدهی بانکی داشت گرفتن …📕این جملات شما را به یاد چه چیزی میاندازد؟ اینها برشی از حرفهای هر روز و همه روز ما هستند. درواقع این حرفها متن زندگی ما شدهاند. زندگی همهی ما متأثر از این اخبار است و چون تعدادشان مرتبا در حال افزایش است بخش زیادی از هوش و حواس ما اسیر آنها شده است …📗ما ایرانیها بر طبق براوردهای گوناگون در زمرهی ملل کمتر اهل مطالعه و خواندن هستیم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅من و ناتاشا.. ✍مجتبی لشکربلوکی 🔹سه هفته پیش از دفتر مرکزی زنگ زدند و گفتند یک کارمند جدید برایمان میفرستند تا بار کار کمتر شود. اسمش ناتاشا است. ناتاشا از آن اسم هایی است که آدم دلش میخواهد خودش را در عسل گناه غرق کند. مثل اسم شیدا و شهلا و کامبیز. همه همکارهایم مثل گرگ دندان تیز کرده بودند تا ناتاشا بیاید و دو هفته پیش، آمد.. 🔹آمد توی اتاقم تا خودش را معرفی کند. درست حس کسی را داشتم که وسط یک رویای شیرین، ساعت چهار صبح بیدارش کنند برای خوردن سحری. یک زن قوی و عضلانی توی چهارچوب در ایستاده بود که قطر بازویش یک شماره از دور کمر من بزرگتر بود. موقع دست دادن انگار میخواست انگشتهای آدم را ادغام کند توی هم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅رعایت نکات زیر جهت نفوذ روشن اندیشی …۱️⃣برای اینکه سخنمان را از کتابها و کتابخانهها به کوچه و بازار سرازیر کنیم باید از سیاست زد وقتی به اعماق بپردازیم اولا کار اصولی میکنیم و ثانیا چون نظامها به کار عمقی توجهی ندارند کمتر مشکل تراشی میکنند. بر خلاف اینکه شما اول بروید سراغ مسائل سیاسی که اولا کار سطحی کردهاید و ثانیا چون صاف رفتهاید سراغ مسائل سیاسی، نظام (اساسا هر نظامی) هم با شما درگیر میشود که این خود یک مشکل جدی است. ما باید مسائل فرهنگی را بر مسائل اجتماعی و سیاسی مقدم بدانیم …۲️⃣روشن اندیشان دینی خود باید از لحاظ اخلاقی انسانهای متعالی و واقعا شریف و پاک باشند. در غیر اینصورت سخنشان برد پیدا نمیکند، به دلیل اینکه اولا مردم ابتدا پذیرای منش انسان میشوند و به تبع پذیرای افکار او میشوند. رمز موفقیت کسی مثل گاندی منش اخلاقی اش بود. این را روشنفکران دینی ما تست کنند که راز تبعیت مردم از کسی چیزی نیست الا منش اخلاقی او و این منش اخلاقی متاسفانه الان وجود ندارد. یعنی ما از لحاظ معنوی و روحی یک روشن اندیش مثل گاندی نداریم. شما میبینید گاندی میتواند۴۰۰ میلیون هندی را در فاصله ۵ سال بسازد. اگر آدم بتواند در مردم اثر خوش منشی بگذارد، میتواند افکار خود را خروار خروار به آنها بدهد، اما اگر این تاثیر نباشد مردم مثقا ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ دانشجویان علامه برگزار میکند:. «کارگاه آموزش اصول». مدرس: خانم مریم شبانی زمان:۱۵ و ۲۲ شهریور. برای اطلاعات بیشتربا شماره ۰۹۱۰۲۱۸۳۵۰۶ تماس بگیرید.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۳۶ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ماده ۱۰۱ - شهروندان از حق یادگیری و استفاده و تدریس زبان و گویش محلی خود برخوردارند …. شهروندی علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅مسیر تمدن بهسوی آسانگیری است.. ✍فردین علیخواه 🔹 شاید شما هم در فیلمها یا در دنیای واقعی با زوجهای پا به سن گذاشتهای مواجه شده باشید که نام خانوادگی همدیگر را صدا میزنند/ کودکان را در عکسهای قدیمی دیده باشید که علاوه بر آنکه دقیقا مانند پدرانشان کتوشلوار پوشیدهاند شقورق ایستادهاند و مستقیم به دوربین نگاه میکنند/ جوانانی را دیده باشید که در مقابل بزرگترها از گفتن نام فرزند خود پرهیز میکنند و اگر هم بگویند از «بیادبی» خود عذرخواهی میکنند/ مردمانی که وقتی حاکمانشان از خیابانهای شهر عبور میکنند میایستند، سرشان را پایین میاندازند و تعظیم میکنند/ افرادی که وقتی همدیگر را میبینند به نشانه احترام کلاه ازسرشان برمیدارند/ اعضای خانواده با آداب و نزاکت خاصی دور میز غذاخوری یا سفره مینشینند و موقع صرف غذا فقط به بشقاب نگاه میکنند/ لباسهای کاملا پوشیده به تن میکنند و در مقابل دیگران با پرنسیب ظاهر میشوند، والدین هیچ رفتاری که بیانگر عشق و احساس باشد در مقابل کودکان بروز نمیدهند …🔹نوربرت الیاس، جامعهشناس آلمانی با انجام مطالعات تاریخی درباره تحولات جوامع غربی به بررسی فرایند به تعبیر او؛ متمدن شدن این جوامع پرداخت. او ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ تله فقر و محرومیت. 🖋 محمدباقر تاجالدین 📍 بررسیها و پیمایشهای صورت گرفته نشان میدهد که تله فقر و محرومیت در ایران هر روز گستردهتر میشود به گونهای که درصد زیادی از جمعیت مناطق توسعه نیافته روستایی و شهری به این تله میافتند و امکان خروج از این تله برای شان غیر ممکن میشود. تله فقر و محرومیت بر اساس دیدگاه ریچارد چمبرز (Richard Chambers) به این معنا است که مجموعهای از عواملی چون ضعف جسمانی، بی قدرتی، بی سوادی، انزوا، آسیب پذیری، بیکاری، بی درآمدی و …به هم گره خورده و دور باطل فقر و محرومیت را برای افراد رقم میزند. مثالی ساده ابعاد بحث را بیشتر روشن میسازد. فردی فقیر و محروم را در نظر بگیرید که در حاشیه یکی از شهرهای ایران در شرایط دشواری زندگی میکند. او دارای شغلی با درآمد بسیار پایین بوده و تمامی درآمد خود را صرف اجاره بهای منزل مسکونی میکند. در این میان همسرش …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 در صورتی که نوشته را قابل توجه دانستید، برای دوستان و گروههای خود ارسال کنید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ 🔹مالکیت اشتراکی زمین در آمریکای قرن ۲۱ …🔸یکی از چالشهای جدی در حوزۀ مسکن چگونگی حذف قیمت زمین در راستای افزایش توانایی خرید مسکن یکی از مکانیسمهایی که امروزه در برخی ایالتهای آمریکا رواج دارد، ایجاد صندوقهای امانی زمین (CLT) است که ایدۀ آن از تعاونیهای قرن ۱۹ گرفته شده است.. 🔸این صندوقها که در ایالتهایی نظیر ورمونت و کالیفرنیا رواج دارند، تعاونیهایی غیرانتفاعی و معاف از مالیاتاند که هدف آنها تضمین مسکن ارزانقیمت و جلوگیری از خالیماندن خانههایی است که در زمینهای این تعاونیها ساخته شده است. این صندوقها مالکیت زمین را از مالکیت مسکن جدا میکنند: زمین در مالکیت جامعۀ محلی (صندوق) میماند و عملا از مناسبات بازار حذف میشود و تنها مسکن است که براساس قیمت تمامشدۀ ساخت (با احتساب قیمت زمین صفر) خرید و فروش میشود.. 🔸نکتۀ مهم این است که در این تعاونیها حقتقدم در خرید واحد مسکونی از مالکان با صندوق امانی است و قیمت مسکن براساس فرمولی که صندوق تعیین میکند به فروش میرسد.. 🔸هیئت مدیرۀ این صندوقها ۱. نمایندگان منتخب اعضای صندوق، ۲. ساکنان منطقه (که نه مالک هستند و نه مستأجر املاک صندوق)، و ۳. نمایندگان منافع عمومی (که ممکن است مقامات محلی و تأمینکنندگان غیرانتفاعی خدمات باشند) را شامل میشود …🔸در ایالت و ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ✅ «برای، کسی که میدان را خالی نکرد …».. ✍ سعید کشاورزی 🔹 مشارکت و حضور در عرصههای مختلف اجتماعی؛ همواره با پارادوکسی روبرو بوده که در جامعهشناسی سیاسی از آن با عنوان «سواری مجانی-Free Riding» یاد میشود. کسانی که مجانی سواری میگیرند با رجوع به عقلانیت ابزاری معتقدند همواره مشارکت نکردن میتواند مواهب مطمئنتری داشته باشد. استدلال آنها در مواجهه با مسئله مشارکت در جنبشی که دل در گرو اهداف آن دارند، به این صورت است: اگر جنبش موردنظر پیروز شود که منافع آن به من هم خواهم رسید و اگر هم این جنبش با شکست روبرو شود، با توجه به عدم مشارکت و حمایتم، هیچ هزینهای متوجه من نخواهد بود، بنابراین نتیجه آن خواهد بود که با مشارکت نکردن و اتخاذ رویکرد اصطلاحا «چراغ خاموش» همواره آن فرد منتفع خواهد شد …🔹البته جامعهشناسان سیاسی با رجوع به مفاهیم بسیطی مانند ایدئولوژی، هویت و … به مسئله سواری مجانی پاسخهای مناسبی داده و نهایتا نیز نشان دادهاند، استدلال سواری مجانی حداقل در حوزه واقعیت همهگیر نبوده و نمیتواند باشد. رویکرد سواری مجانی البته کموبیش و به فراخور ارزشهای یک جامعه، میتواند تقویت شده و یا بهعنوان امری ناپسند تلقی شود. جامعهای را تصور کنی ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅چگونه هموطن باشیم.. ✍محمد فاضلی 🔹 زوج جوان برای درد ساده پای بیمار مراجعه کردند ولی اسکن استخوانهای کل بدن که شاید برای تشخیص علت درد مفصل پا ضرورت هم نداشت چیز دیگری نشان داد. توموری در استخوانهای قفسه سینه آشکار شده بود. زندگی به یکباره به هیچ تبدیل شده بود.. 🔹 چهل و هشت ساعت طول نکشید تا تصاویر امآرآی و سیتیاسکن بیمار آماده شود. پزشک تصویربردار، متخصص خوشخلق فوقالعادهای بود که صدا و توضیحاتش آرامش میداد. چند ساعت بعد فایل تصاویر را – بدون آنکه بیمار بداند - برای یکی از مهمترین مراکز سرطانشناسی آمریکا ارسال کرده بود، جایی که خودش آموزش دیده بود. تشخیص آمریکاییها: یکی از بدترین انواع سرطانهای استخوان و ضرورت خارج کردن فوری تومور. نشانی مطب یک متخصص سرطانهای استخوان را به زوج جوان داد و دعای خیر بدرقهشان کرد.. 🔹انتظار ملاقات پزشک سه ساعت طول کشید. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ 🔷 همۀ بدبختیها تقصیر خودمان است که میدانیم ولی دست به اصلاحات اساسی نمیزنیم، همین بیعلاقگی جلوی هر اقدام سودمندی را گرفته و هرکس مگر ممالک اروپا از روز اول آباد بوده یا مردمش همان هستند که از ١٠٠٠ سال پیش بودهاند؟ خیر فقط فرق ما با آنها این است که اروپائیان زمامداران با علاقه داشتهاند، دلسوزی کردهاند و کارها را پیش بردند ولی حاکمان ما سالهاست همهاش دله دزدی و جاسوسی و دغلی کردهاند و حرف صد تا یک غاز زدهاند و ملت را در فقر نگه داشتند و هنوز هم مشغولند. آیا تمام این خرابیها تقصیر ملت است؟ هر ملتی مربی لازم دارد راهنما لازم دارد، وقتی که رئیس مملکت دزدید، وکیل و وزیر و معاون اداره و رئیس شهربانی هم میدزدند آن وقت چه توقع بیجاییست که از مشدی حسن بقال تعجب بکنیم که میوهاش را میگنداند و دور میریزد اما حاضر نیست به قیمت ارزان بفروشد؟ اینها مثل زنجیر به هم بستگی دارد پس باید اصلاح اساسی بشود. سخن گفتن کار ما را به جایی نمیکشاند یا باید تغییرات اساسی انجام دهیم مثل همه جای دنیا که کردند و نتیجهاش را دیدند و یا باید به ننگینترین طرز ممکن در نکبت زندگی کنیم تا نابود شویم …✍صادق هدایت. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ 🔶 «من اشتباه کردم». 🖋 علیرضا احمدپور خرمی 📍 رهبری چندی پیش گفتند که در مورد صدور اجازهی مذاکره اشتباه کردم. قبلا در مورد برنامهی کنترل جمعیت نیز همین جمله را بهکار بردند. جملهای که کمتر از سوی مسئولین و حتی مردم در زندگی عادیشان، مورد استفاده قرار میگیرد. فرهنگسازی میتواند از سوی بزرگان یک جامعه صورت پذیرد و در این مورد خاص بیان جملهی «من اشتباه کردم» از طرف هرکسی علاوه بر حکمت، نیاز به شجاعت نیز دارد …📍 اینکه آیا واقعا این سیاستها اشتباه بودهاند یا نه، جای بحث دارد؛ (شخصا معتقدم که هر دو سیاست کنترل جمعیت و مذاکرات برجام درست بوده و به طور جداگانه قابل بحث و دفاع میباشند) یا اینکه پشت این جمله هدف خاص دیگری تعبیه شده یا نه، (که باز معتقدم با هدف خاصی بیان شده و باید با توجه به کل متن مورد بررسی و قضاوت قرار بگیرد) اما منظور من آن تاثیریست که بیان جملهی «من اشتباه کردم» منفک از سایر حاشیهها، میتوانست داشته باشد و هژمونی حاکم مانع آن شد. این هژمونی حتی رهبر را در تنگنا قرار داده است. ایشان بارها گفتهاند که بیانات و برنامههایشان از سوی کارشناسان قابل نقد است. (متاسفانه هرچند از نقادان حمایت عملی نکردهاند). 📍 د ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅ مدل «تسهیل زد و بند و بعد بگیر و ببند».. ✍🏻محمد فاضلی 🔹 سالهاست متنهایی از اقتصاددانان – از همه مکاتب - میخوانم که توضیح میدهند سیاستگذار در ایران چگونه توزیع رانت و انجام فساد را مهیا میکند. سه دلیل عمده برای این گونه اقدامات سیاستگذار وجود دارد. اول، کمدانشی و ناتوانی در پیشبینی عواقب سیاستهای نادرست. دوم، انگیزههای خیرخواهانه – حمایت از اقشار آسیبپذیر – که به ضد خود بدل شده و در نهایت به تضعیف همین اقشار میانجامند. سوم، انگیزههای مفسدانه که سیاستگذار مستقیم در آنها سهیم است یا گروههایی با تحلیلهایی که به خورد سیاستگذار میدهند او را هدایت میکنند. نتیجه نهایی فرقی نمیکند و در هر سه حالت سیاستگذار زمینه «زد و بند» را فراهم میکند و کردار او را میتوان «تسهیل زد و بند» خواند.، زد و بندی که گاه عامدانه صورت میگیرد و گاه نتیجه غیرمستقیم کردار سیاستگذار است.. 🔹سیاستگذار بعد از اعمال این گونه سیاستها و اقدامات – که در همه عرصهها از ارز گرفته تا محیطزیست، آب، انرژی، اشتغال، سهمیه دانشگاه و … هست – با دو عاقبت مواجه میشود. سیاستگذار غیرفاسد خیرخواه با عاقبت عقوبتگونه کردار خود مواجه میشود و از سر پشیمانی دست بهکا ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅ آزادی هرگز شایعهای نیست که تکذیب شود. آزادی هدف والاییست که برای آن میجنگیم و به دستش میآوریم یقین داشته باشید …احمد شاملو. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ✅ دلایل رفتار متفاوت مردم ایران و ترکیه در بحران ارزی اخیر!.. ✍ مهران صولتی 🌱 در حالی که مردم ایران از چندماه پیش صفهای طولانی برای خرید دلار تشکیل داده و سهمی جدی در تلاطم بازار ارز ایفا کرده بودند، مردم ترکیه به فراخوان اردوغان برای حراست از پول ملی پاسخ مثبت داده و با ایستادن در صفهای طولانی، ارزهای خود را به لیر ترک تبدیل کردند. نشانهای از وجود اعتماد میان دولت- ملت در روزگاری که برخی کشورها از جمله ایران به نحوی تاریخی از فقدان آن رنج میبرند. اما واقعا چه دلایلی موجب تفاوت رفتار مردم ترکیه و ایران در بحران ارزی اخیر شده است؟. 🔹 ملیت سرکوب شده: برخلاف ترکیه که دورانی از ملی گرایی را بعد از فروپاشی عثمانی پشت سر نهاده و توانست در مقاطعی آن را با لائیسیته یا اسلام گرایی تلفیق کند، ایران در چهاردهه گذشته همواره شاهد پایمال شدن ملیت در پای امت یا اسلامیت بوده است. سیاستی که حتی بازگشت مقطعی به عنصر ملیت در هنگامه بحران هایی مانند تحریم یا تهدید به جنگ را بی اثر ساخته است. در مجموع میتوان گفت که ما هنوز به تلفیق کارآمدی میان ملیت و مذهب در ایران دست نیافتهایم!. 🔹 دموکراسی و آزادی انتخابات: دولت ترکیه از دل یک دموکراسی پارلمانی و متکی بر رقابت چند حزبی به ...
جامعه شناسی علامه ۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ این سند تاریخی که توسط اردشیر زاهدی به موسسه هوور دانشگاه استنفورد اهدا شده نشان میدهد کودتاچیان چه مبالغی را به روحانیون، رو
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ✔️ آیا آیت الله کاشانی از سازمان سیا پول گرفت؟ والر که به عنوان رئیس دفتر سیا در مدت ۷ سال اقامتش در ایران، روابط گرمی با کاشانی آتشین مزاج به هم زد، میگوید، کاشانی در میان همهی رهبران مذهبی نقش مهمتری داشت. والر، لبخندی بر لب، بیاد میآورد: «من پرترهیی از آخوند کاشانی نقاشی کردم. شاید باید بگویم آیت الله کاشانی! او اندک زمانی روبروی من نشست، و من ناچار شدم نقاشی را از روی عکس وی به پایان رسانم» والر اصرار دارد که کاشانی هیچگاه «مامور» دربست سیا نشد – «شما یک آیت الله را مامور خود در سیا نمیکنید» - اما میافزاید که ایالات متحده و بریتانیا در ائتلاف ضد مصدقی مامورانی داشتند، «برخی از آنها در بکارگرفتن بازاریان و روحانیون بسیار چیره دست بودند.» والر در ادامه میگوید: " آشکار بود که روحانیون نقش مهمی داشتند … کاشانی به من گفت که به چه دلیل از مصدق روی گردانده بود. به گفتهی او، از آن رو که مصدق حزب توده را تحمل میکرد. حزب توده مترادف با شورویها بود وبرای مذهبیون کمونیسم نا خوشایند. کاشانی قدرت سیاسیش را از خدا میگرفت. این، درست مانند راست مسیحی در اینجاست. او آیت الله خمینی زمانهی خویش بود. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ✅ دوستان و دشمنان مصدق. 🖋 رضا بابایی 📍 مصدق، آخرین سیاستمدار ایرانی است که قانون را بالاترین جایگاه سیاسی کشور میدانست. پایبندی مصدق به قانون، تا آنجا بود که برخلاف آیة الله کاشانی که در مجلس مؤسسان به انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی رأی داد، او با این استدلال که آمادگی احمدشاه برای اجرای قانون مشروطه بیشتر از رضاخان است، با تغییر سلطنت مخالفت کرد. سخن او به شاه جوان هم همیشه این بود که مطابق قانون اساسی مشروطه، شما باید سلطنت کنید، نه حکومت. قانون مشروطه برای مصدق مقدس بود؛ اما نه به دلیل محتوا و بندهای آن؛ بلکه برای نظم امور و مقابله با زیادهخواهی دربار و گروههایی که قطار آمال و امیالشان تنها بر ریل قدرت مطلقه پیش میرفت. مصدق، قانون را مقدس میشمرد؛ اما همو کوشید که قانون را از راههای قانونی، به نفع مردم تغییر دهد. چند روز پیش از قیام سی تیر در یکی از مهمترین سخنرانیهای دوران نخستوزیریاش گفت: «فقط ملت ایران و نه هیچ کس دیگر حق تصمیمگیری دربارۀ این موضوع را دارد. زیرا این ملت بود که قانون اساسی، مشروطه، مجلس و نظام کابینهای ما را به وجود آورد. نباید فراموش کرد که قوانین برای مردم به وجود آمدهاند، نه مردم برای ...