✅ فرهنگ اصطلاحات مترو: زیر پوست شهر چه خبر است؟. صفورا بیانی | بی قانون

✅ فرهنگ اصطلاحات مترو: زیر پوست شهر چه خبر است؟
صفورا بیانی | بی قانون

@bighanooon
@DastanBighanoon

اگر برای بار اول می‌خواهید با مترو جایی بروید، لازم است با یک سری اصطلاحات مربوط به آن آشنا شوید.

نقشه خطوط: پیچیده‌ترین معضل دنیا پس از گیسوی یار حامد همایون. برای یادگیری خوانش آن نیاز به یکی دو جلسه توجیهی در محضر بزرگان مترو دارید. هر رنگ در این نقشه نشان دهنده یکی از خطوط متروست و در همین رابطه کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل محدودیت در توسعه خطوط مترو را عدم تشخیص رنگ‌های نزدیک به هم توسط آقایان می‌دانند. همین الان هم به خاطر اینکه خط 2 آبی پررنگ است و خط 3 آبی کمرنگ بعضی مسافرها کلا قاطی می‌کنند و مثلا به جای جوانمرد قصاب در خط قرمز، با خط سبز رنگ می‌روند وردآورد. حالا شما ببینید وقتی قرار است در آینده خط 8 سرخابی و خط 7 صورتی باشد چه دردسری درست شود.

خط زرد حاشیه سکو: خطی که قاعدتا نباید از آن عبور کرد اما عده ای می‌کنند چون دل‌شان می‌خواهد ببینند قطار کجاست و کی می‌رسد تا اگر وسط راه گیر کرده بود، خودشان بروند و بگیرند از یقه اش و بیاورند توی ایستگاه. نمی‌دانیم چطوری ولی حتما همین است وگرنه بنده دلیل دیگری برای این حرکت خطرناک نمی‌بینم. آن تابلوهایی هم که نشان می‌دهند قطار الان دقیقا کجاست و چند دقیقه دیگر می‌رسد نمی‌تواند کمکی به این عزیزان بکند چون این‌ها احتمالا در کودکی آسیب روحی دیده‌اند (مثلا پدرشان قول دوچرخه در ازای معدل 20 داده ولی بوقش را هم برای‌شان نخریده) و به همین خاطر نمی‌توانند به جز چشم خودشان به چیز دیگری اعتماد کنند.

گوینده مترو: صدایی که ایستگاه‌ها را اعلام می‌کند و معمولا اصرار عجیبی به اشتباه انجام دادن این کار دارد. در شلوغی صدای دستفروش‌ها کسی به آن کوچک‌ترین اهمیتی نمی‌دهد و برای همین جدیدا دچار افسردگی شده و زیر نظر مشاور تحت درمان است. وی با گفتن «لطفا پس از پیاده شدن با توجه به تابلوهای راهنما مسیر خود را انتخاب كنيد» نقش مهمی در راهنمایی مسافران دارد وگرنه ما به جای تابلوهای راهنما مسیرمان را با استفاده از قطب نما یا حتی با بخت و اقبال و شیر یا خط انتخاب می‌کردیم.

پله برقی: وسیله‌ای که همیشه و همه جا کار می‌کند به غیر از زمانی که شما به آن نیاز دارید. خرابی اش هم اکثرا به این دلیل است که عده‌ای حس می‌کنند مامور ویژه پلیس، کاراگاه داکستر هستند و دارند به دنبال یک قاتل زنجیره ای می‌دوند و اگر از روی پله برقی ندوند و جا بمانند متهم را گم می‌کنند. به طور معمول این خرابکاری با زحمات تکنسین‌های زحمتکش مترو سه‌الی چهار ثانیه بعد از اینکه شما نفس زنان به آخرین پله رسیدید جبران شده و پله برقی مثل ببر حرکت می‌کند تا نشان دهد فقط با شما خصومت شخصی داشته و کلا با قیافه‌تان حال نمی‌کند. فقط سعی کنید با پله برقی‌های ایستگاه تجریش در نیفتید که یکی دو تا نیستند و اگر خراب شوند باید قبل از تصمیم به عبور از پله‌ها مطمئن شوید که هزینه 10جلسه فیزیوتراپی زانوهای‌تان را در جیب‌تان دارید یا اینکه خودتان بلدید آن‌ها را چطوری بمالید.
🔻🔻🔻
روزنامه طنز بی قانون (ضمیمه طنز روزنامه قانون)

👇👇👇
@bighanooon
@DastanBighanoon