📍اندکی تامل📍. 📍خداوند همان طبیعت است📍

📍اندکی تامل📍
📍خداوند همان طبیعت است📍

💠 بر اساس آموزه اسپینوزا؛ خداوند و طبیعت یکسان هستند؛ به عبارت دیگر به اصطلاح اسپینوزا: "طبیعتِ طبیعت آفرین(=خدا)، عین طبیعت،ِ طبیعت پذیر است.

💠 بنابراین انسان به عنوان یک حالت از این جوهره بی کران طبیعت حالتی از حالت های خدا است. از این روی برحسب نظر اسپینوزا، اگر خداوند بر همه آدمیان به یکسان تجلی کرده است همه انسان ها از این حیث برابر هستند؛ وانگهی در این صورت اگر همه برابر اند(کشیش و غیر آن)، دیگر چه نیازی به مرجعیتی است که میان انسان و خدا نقش واسطه را ایفا کند؟

💠 این آموزه در واقع مرجعیت کلیسا را به خوبی در معرض شک قرار می دهد.

💠 ...فلسفه در این هنگام کهن‌سالی زندگی؛ وضع موجود را با رنگ خاکستری خود به تصویر می‌کشد و امر واقع را در قلمرو فکر بازسازی می‌کند. (فریدریش هگل).

💠 تابع قوانین جاری کشور

@MinervaEule1776

https://t.me/denkenfurdenken