آلمان کشوری که در بیشتر مجامع علمی جهان حرف اول و یا نهایتا حرف دوم و سوم را می‌زند!

آلمان كشوري كه در بيشتر مجامع علمي جهان حرف اول و يا نهايتا حرف دوم و سوم را مي زند!

گاهي آدم شگفت زده مي شود از رازهاي پيدا و پنهان از برنامه ريزيهاي كلان بلندمدت آلمانيها!
برنامه هايي بي هزينه يا كم هزينه اما با نتايج شگرف!

در مدارس آلمان كودكان از همان سالهاي ابتدايي مدرسه مثلا كلاس دوم-سوم به بعد در هر كلاس به گروههاي تحقيقاتي تقسيم مي شوند.
آنها به پيشنهاد خودشان و يا پيشنهاد چند موضوع تحقيقي از سوي معلم در مورد موضوعي بصورت گروهي شروع به تحقيق مي كنند.
بعد اين تيم به مدت يكماه تا يكماه و نيم در مورد موضوع خاصش تحقيق مي كند! در مورد موضوعشان فيلم مي بينند، كتاب مي خوانند، به اينترنت مراجعه مي كنند، از والدين و آنها كه مي دانند جوياي پرسششان مي شوند و اگر لازم باشد به طبيعت و يا آزمايشگاه مراجعه مي كنند و ...
بعد روز ارائه تحقيق فرا مي رسد.
قرار نيست خيلي كليشه اي دانش آموز يا دانش آموزان جلوي تخته بايستند و سرسري از موضوع تحقيقشان حرف بزنند و معلم هم سري تكان بدهد و يك خوب است بگويد و تمام!
در روز ارائه تحقيق پدر و مادران به مدرسه دعوتند!
كودك در حضور همكلاسيها ، معلمان و والدين خودش و دانش آموزان ديگر در خصوص موضوع تحقيقش صحبت مي كند!
والدين و دانش آموزان ديگر سوالاتشان در اين خصوص را از تيم تحقيقاتي ٨-٩ ساله مي پرسند! و آنها پاسخ مي دهند.

و بعد تيم تحقيقاتي ملزم است منابعي كه در مورد موضوع مورد بحثشان استفاده كرده اند ، معرفي كنند.
و به اين ترتيب بحث خاتمه پيدا مي كند.
اينجاست كه تحقيق به يك مراسم جدي تبديل مي شود!
خاص و مهم جلوه داده مي شود ، با گوشت و پوست دانش آموز آميخته مي شود و همينطور ادامه پيدا مي كند تا يك نسل به نسلي فرهيخته كه تبديل مي شود ، هيچ! در اين بين هر كودك علايق و راه هدف آينده اش را هم با كمك معلم و خودش پيدا مي كند.
و فاصله شعار تا عمل و شروع كردن براي هر چيز از پايه يعني همين! و البته اهميت دادن به تحقيقات و آموزش كار كارشناسي از ريشه تا سر جامعه به اين صورت انجام مي شود و حاصلش مي شود كشور پيشرفته آلمان امروز!

@dotDE