در دانشگاه استیونس نیوجرسی اقتصاد درس میدهم. حوزه تخصصم اقتصاد خرد کاربردی، اقتصاد انرژی و منابع طبیعی، مدیریت ریسک و کنترل بهینه تصادفی است. به علوم انسانی هم علاقهمندم. مسایل توسعه و سیاستگذاری ایران را دنبال میکنم و گاهی چیزهایی مینویسم.
آزادسازی تجارت و سرمایهگذاری خارجی: مفید یا مضر؟.. «یک لیوان چای داغ»،
آزادسازی تجارت و سرمایهگذاری خارجی: مفید یا مضر؟
گزارش اخیر IMF با عنوان «تفت دادن بیش از حد نئولیبرالیسم» (ترجمه من از Neoliberalism: Oversold) که سر و صدا هم کرده خواندنی است٬ خصوصا که توسط صندوق بینالمللی پول - که در گذشته به نوعی جزو حامیان اصلی این سیاستها به شمار میآید - منتشر شده است.
ته ماجرا حرف حساب خوبی میزند که با شهود اقتصادی هم نسبتا سازگار است: به طور مشخص در حوزه آزادسازی تجارت خارجی٬ برخی سیاستهای نئولیبرال مثل رفع موانع تجارت٬ گسترش سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) و اتصال بنگاههای کشورهای در حال توسعه به زنجیره تامین جهانی اثرات مثبت زیادی به بار آورده و عده زیادی را از خط فقر بیرون کشیده است.
از آن طرف ولی آزادی تردد سرمایه مالی صرف (Foreign Portfolio Investment) که بیشتر در قالب پول داغ (Hot Money) و سیال به دنبال فرصت آربیتراژ نرخ بهره و ارز است و میتواند به سرعت از بازاری به بازار دیگر رود اثرات مثبت جدی نداشته و بیشتر بر شدت بحرانها و تلاطمهای اقتصادی در کشور میزبان افزوده است.
خلاصه اینکه آزادسازی یک جایی نتایج مثبت بسیار چشمگیر به بار آورده است و در جایی دیگر هم بیشتر دردسر درست کرده است، پس نمیتوان موافق یا مخالف مطلق آن بود.
http://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2016/06/ostry.htm
کانال «یک لیوان چای داغ»، https://telegram.me/hamedghoddusi