وجهه تمایز ایران و روسیه در کنش‌گری بین‌المللی چیست؟.. بخش سوم

وجهه تمایز ایران و روسیه در کنش‌گری بین‌المللی چیست؟

بخش سوم

روسیه این موضوع را به خوبی در سیاست خارجی خود فهمیده است که در یک زمان واحد نمی‌تواند در چند جبهه مبارزه کند و همواره کوشیده است تنش‌های خود را به حداقل برساند. به نظر می‌رسد روسیه دقیقا نقطه عکس ایران بازی می‌کند؛ بدین معنا که آشکار نمی‌کند قصد حمله به کجا را دارد، بدین ترتیب دشمن را وا می‌دارد برای دفاع در برابر حمله احتمالی به نقاط مختلف آماده شود. از این رو نیروهای رقیب در جهات مختلف پخش می‌شوند و در صورت نزاع در هر نقطه با نیروی کمی رویارو می‌شود. به همین دلیل در کور سویه‌های روابط خود با آمریکا در زمان هیلاری کلینتون نیز همچنان به دنبال روزنه‌ای برای ترمیم بوده است.

اما ایران از یک سو همواره با «شیطان بزرگ» و ایادی آن در مبارزه است و از سوی دیگر به دنبال نابود کردن اسرائیل است و البته این تمام ماجرا نیست؛ از سویی در سوریه، عراق و لبنان حضور دارد و از سوی دیگر از شورشیان یمن حمایت می‌کند و آرزوی نابودی آل‌ سعود را علنا بر زبان می‌رود. پوتین به خوبی می‌داند مادامی که در کره زمین زیست می‌کند این امکان وجود ندارد که در این تعداد جبهه مقابله کند، چرا که نقض قانون رزم است و نزدیک‌ترین بخش‌های سپاه نیز از یکدیگر بسیار دور هستند و حتی اگر از نظر کمی نیز قدرتمند باشد، اما باز هم امکان پیروزی با هزینه گزاف نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قاعده بازی روس‌ها همچون دیگر قدرت‌های نظام بین‌الملل بازی با حاصل جمع غیر صفر است. روس‌ها هم مثل رقبا می‌دانند در بازی سوریه به دنبال کسب چه امتیازاتی بودند و هستند. از سوی دیگر می‌دانند که برای کسب این امتیازات و منافع لازم است تا رقبای آنها نیز امتیازاتی را به دست آورند. همچنین در زمین بازی سوریه قرار نیست که همه بازیگران نابود شوند و تنها آنها پیروز میدان باشند که در واقعیت محال است. از سوی دیگر به این موضوع بدیهی نیز توجه دارند که هر بازی زمانی دارد و آنها وارد یک بازی بی‌پایان و بلند مدت نشده‌اند و باید تا پیش از تایم‌آت، امتیازهای مورد نظر خود را کسب کنند.

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics