انجمن پزشکی کوهستان ایران:. ادامه …

انجمن پزشکی کوهستان ایران:
ادامه...
بیماری "ژیلبرت" یك اختلال خوش خیم ارثی است كه بر اثر افزایش بیلی روبین (ماده‌ای كه از شكسته شدن گلبول‌های قرمز تولید می‌شود) در خون به دنبال گرسنگی در فرد بروز می‌كند. سفیدی چشم در فرد مبتلا به این بیماری تا حدودی زرد رنگ می‌شود. این بیماری، بیماری جدی نیست و با رفع علت آن به سرعت برطرف می‌شود. از طریق معاینه كبد، طحال و انجام برخی آزمایشهای خونی بیماری ژیلبرت در فرد قابل تشخیص است. پرهیز از گرسنگی، مصرف مایعات و مواد قندی در طول روز در پیشگیری از ابتلای فرد به بیماری یادشده نقش موثری دارد. این بیماری نیاز به یك دوره درمان جدی ندارد و فقط درمان فرد نیازمند شناخت عامل بروز بیماری و از بین بردن آن است. البته مصرف "اسید فولیك" كه به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است، در درمان بیماری ژیلبرت نقش موثری دارد. مقدار مورد نیاز روزانه "اسید فولیك" كه از طریق غذا وارد بدن می‌شود، در حدود ۲۰۰ میكروگرم است.

پس از مصرف آخرین دوز فنو باربیتال بیش از 6-4 ساعت در بدن باقی نمیماند.
عللی که باعث مشکل دار کردن بیمار میشود شامل این موارد هست:کم آبی بدن، گرسنگی، بیمار شدن مکرر مثلا سرماخوردگی های پی در پیریال دوره های قائدگی خانمهاریا، فشار به بدن مثلا یک حادثه و یا فعالیت زیاد و بطور کلی استرس.

در "سندرم ژیلبرت" بیلی روبین تولیدی بدن تا حدود 4 میلی گرم در دسی لیتر در خون بالا می رود و این حالت موجب ایجاد چشمانی زرد ناشی از افزایش این ماده در خون است. که با کمی استراحت و مصرف مایعات کافی خود بخود بعد از چند روز برطرف می شود.

"سندرم ژیلبرت" یک بیماری ارثی است و فرد مبتلا برای درمان آن کاری نمی تواند بکند ولی گاهی برای کاهش این بیلی روبین اضافی در بدن و دفع آن از کبد می توان از داروی فنوباربیتال استفاده کرد که حتما باید توسط پزشک تجویز گردد.

"سندرم ژیلبرت" معمولا در حوالی بلوغ تشخیص داده می شود و با استرس، خستگی، گرسنگی، روزه داری، کوهنوردی و ورزش سنگین و مصرف الکل آشکارتر می شود. در این شرایط بیمار با کاهش برداشت بیلی روبین توسط کبد و همچنین اختلال در کونژوگاسیون بیلی روبین در کبد مواجه می شود و این می تواند منجر به افزایش آن در خون گردد.
تالیف: دکتر حمید مساعدیان
عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی
انجمن پزشکی کوهستتن ایران