از مدت‌ها پیش عزم جزم کرده‌ام به این مسئله نیندیشم که آیا خدا انسان را آفرید، یا انسان خدا را؟!

#پاراگراف

از مدت‌ها پیش عزم جزم کرده‌ام به این مسئله نیندیشم که آیا خدا انسان را آفرید، یا انسان خدا را؟!... با فروتنی تصدیق می‌کنم که برای حل و فصل چنان سؤالاتی استعداد ندارم. من ذهنی خاکی دارم، و از کجا می‌توانم مسائلی را حل کنم که به این دنیا مربوط نیستند؟ و به تو برادر عزیزم هم نصیحت می‌کنم درباره آن هرگز اندیشه نکنی، به‌خصوص درباره خدا و بودن یا نبودنش. برای ذهنی که با اندیشه‌ای آفریده شده که سه بُعد بیشتر ندارد، چنان سؤالاتی کلاً بی‌مورد است.

#فئودور_داستایفسکی
از رمان #برادران_کارامازوف
@mohsensarkhosh_khatkhatiii