حضور نواب صفوی در مهدیه مشهد قسمت دوم. محمد نظرزاده
حضور نوّاب صفوي در مهدیّه مشهد قسمت دوم
محمد نظرزاده
@oralhistori
حسين نجوميان كه در آن هنگام پانزده سال داشت، در مورد سخنان نوّاب و تأثیر آن بر خودش مينویسد كه سخنان نوّاب براي من تكاندهنده و ترجيع بند كلامش اين بود: «شما سربازان رشيد اسلام هستيد. به پا خيزيد. قيام كنيد. تفنگ به دست گيريد و با كافران و دشمنان اسلام پيكار كنيد، يا شهيد ميشويد كه در بهشت جا ميگيريد و يا پيروز ميشويد كه به هدف خود، رسيدهايد و بدانيد كه«الاسلام يَعلوا و لا يُعْلي عليه»، اسلام برتر است و از اسلام، بالاتر چيزي نيست!»
نوّاب در بخشی از سخنرانی دیگری که بر ضدّ دولت مصدّق و ضرورت ایجاد حکومتی دینی، در مهدیّه ایراد کرد، گفت: «ای مردم، صورتهای خود را با تیغهای اجنبی آشنا نکنید. مسلمان باید ظاهر و باطنش یکی باشد. اصل، همان اتیان واجبات و ترکِ محرّمات است».
یکی از دوستان عابدزاده در اعتراض به این سخنرانی، به او گفت كه، شما دارید با اینها موافقت میکنید. وضع، خیلی خطرناك است. عابدزاده در پاسخ بیان کرد: «حرف او، حرف ماست. ما چیز دیگری نمیخواهیم. ما از دولت فقط دین میخواهیم».
نوّاب اخلاق ویژهای داشت. گفتار، نوع پوشش، راه رفتن، شعارها و حتّی صلوات او تبلیغی و همراه با نوآوری بود. نجومیان در این مورد میافزاید: «نوّاب قامتي كوتاه و اندامي ريز نقش داشت. بيانش پر غرور و هيجان انگيز، امّا شعار گونه بود. يارانش او را به مانند پيامبر در ميان گرفته بودند. يارانِ او را بيشتر مرداني ورزشكار و قوي هيكل با كلاههاي پوستيِ قرهگُل تشكيل ميدادند كه به شيوه ورزشكاران باستاني صلوات را پُرهيمنه ادا ميكردند. همراه نوّاب، مردي بود نابينا [كربلايي كاظم فراهاني] كه قرآن را حفظ داشت. هر آيهاي كه خوانده ميشد، او آيه قبل و بعد آن را قرائت ميكرد. نوّاب گويي از حافظه او به عنوان نوعي كرامت بهرهبرداري ميكرد».
نوّاب صفوي در گفتوگوی مشروحي با روزنامه خراسان در باره هدفها و برنامههاي خود، گفت: «[دامنه فعّالیّتم] بر بنیاد اجرای احكام و تعاليم مقدّس اسلام و اصلاح تمام شئون اجتماعي ملل مسلمان شرق كه بر مباني مقدّس اسلام نهاده شده است [...] هر دولت و حکومتی که پایهاش بر مبانی مقدّس اسلام نهاده شده باشد و خط سیر خود و تشکیلاتش برطبق قوانین اسلام بوده و مجری قانون خدا باشد، او حکومتش رسمی و صالح است، من و هر مسلمان دیگري هم طرفدار آن حکومت خواهیم بود، و هر حکومتی به جز این باشد، ناصالح و غیر رسمی بوده و هیچ مسلمان عاقلی هم طرفدار او نخواهد بود [...] به طور کلّی، هر کس که از مجرای برنامه اسلام حركت كند، با او وحدتنظر دارم و هر کس بر خلاف مجاري اسلام حركت نموده و زندگی كند، با او مخالفم. مسلمان تربيت شدة مكتب پيغمبر(ص) تا خون در عروق او جریان دارد، در هدايت گمراهان و تحكيم مباني اسلام و شكست پايههاي ظلم و كفر ميكوشد، و مرور زمان، تأثيري در انجام تكاليف او ندارد [...] عموم دستههاي فاسد داخلي و خارجي شكست خوردهاند و از نظر پايه و عمق از باطن زوال يافتهاند و بنياد تربيتهاي اسلامي در فرزندان اسلام و ايران، مستحكم و عميق و استوار گرديده، يكي از آثار آن، اجراي نزديك احكام خدا و تشكيل حكومت پاك اسلامي در مملكت اسلامي ايران بوده كه به زودي صورت عملي به خود خواهد گرفت. انشاالله».
همچنين نوّاب در روز جمعه 28 فروردين ساعت هفت تا نه بعدازظهر در صحن جديد(صحن آزادي) در اجتماع مردم مشهد، سخنراني مفصّلي در مورد اجراي احكام الهي و پيروي از دستورهاي پيغمبر اكرم(ص) و متشكل شدن مردم ایراد كرد. نوّاب و همراهانش، ساعت چهار بعدازظهر يكشنبه سیام فروردين با خودرو به تهران بازگشتند.
برگرفته از کتاب: انجمن پیروان قرآن تالیف محمد نظرزاده
تاریخ شفاهی
https://telegram.me/oralhistori