باغ وحش مشهد. نیم قرن از تاسیس اولین باغ وحش در شهر مشهد میگذرد
باغ وحش مشهد
@oralhistori
حدود نیم قرن از تاسیس اولین باغ وحش در شهر مشهد میگذرد. آقای محمد رستمی در سال 1339 در محله خواجه ربیع این باغ وحش را با چند حیوان و پرنده در سیصد متر تاسیس کرد. با افزایش تعداد حیوانات، این مکان تا شش هزار متر گسترش یافت. آقای جعفر رستمی حصار سرخ فرزند ایشان در مصاحبه با بخش تاریخ شفاهی کتابخانه آستان قدس رضوی علاقه پدرش به حیوانات را دلیل ایجاد این باغ وحش عنوان کرد. وی افزود تا سال 58 باغ وحش خواجه ربیع فعال بود. از این سال زمزمه انتقال آن به بوستان جنگلی وکیلآباد توسط سازمان محیط زیست بر سر زبانها افتاد و در سال 1361 این باغ وحش به وکیلآباد منتقل شد.
آقای رستمی گفت: باغ وحش مجموعه عامالمنفعه است و گذشته از جنبه تفریحی، کاربردهای آموزشی، علمی و فرهنگی دارد و معمولا دولتها بابت نگهداری آن یارانه میپردازند.
وی ادامه داد تعداد حیوانات از سه قلاده و چند پرنده در ابتدا، امروز به حدود 120 نوع حیوان و پرنده رسیده است. بلیط باغ وحش خواجه ربیع در ابتدا 5 ریال و اواخر سال58 تا 25 ریال رسید. الآن ورودی باغ وحش وکیل آباد 4000 تومان و بابت سالن خزندگان و آبزیان نیز 1000 تومان دریافت میکنند.
مالکیت و اداره باغوحش که امروزه زمزمه انتقال آن به گوش میرسد، بیش از 50 سال است که به عهده خانواده رستمی میباشد.
🔴محمد نظرزاده
تاریخ شفاهی
https://telegram.me/oralhistori