هایدگرشناسی. تلخیص_درس_گفتار_انجمن_فلسفی_آگورا. ادامه پست‌های پیشین

هایدگرشناسی
تلخیص_درس_گفتار_انجمن_فلسفی_آگورا
✅ادامه پست های پیشین

✏️✏️بحث بعدی در باره دازاین

اولین جمله این پاراگراف این است؛
دازاین هستنده ای است که می گوید هستی از آن من است.
یعنی هستیِ من در مرکز این تحلیلِ اگزیستانسیال وجود دارد یعنی من همیشه با هستی خودم‌ در ارتباط هستم،یعنی این هستی به من مربوط می شود.اینجا من امکانِ بودن دارم.اینجا کلمه‌ی possibility مطرح می شود.
اگزیستنسِ من به من امکاناتی می دهد که می توانم درمورد خودم فکر کنم و فکر کنم که هستی مال من است.

✅هایدگر در متن به دو فیلسوفی که خودش تحت تاثیر آن ها بوده اشاره می کند و نقدی به آن ها دارد، یکی دیل تای و دیگری مک شلر. به خاطر مساله‌ی تاویل(سنت هرمنوتیک) و اینکه می خواهد با نقد سنت هرمنوتیکی خودش را از دیل تای جدا کند. دلیل اش این است که دیل تای، وقتی درباره‌ی نظریه‌ی تاویل صحبت می کند درباره‌ی اَشکال عینیت یافته‌ی انسان صحبت می کند، یعنی موضوع مهم برای دیل تای اشکال عینیت یافته‌ی انسان است مثل هنر و فیزیک و ریاضی و .... .
درباره‌ی مک شلر هم که صحبت می کند بحث" شخص "person را مطرح می کند؛ چون مک شلر درباره‌ی این شخص بودن صحبت می کند.
هایدگر با نقد کردن مک شلر هم می خواهد بگوید که من پرسونالیستی هم بحث نمی کنم و پدیدار شناسی من، پدیدار شناسیِ شخص گرا هم نیست. به خاطر همین هایدگر وقتی درباره‌ی ذات دازاین صحبت می کند، موضوعش فردیت انسان نیست و از نظر او این فردیتِ انسان نیست که انسان را از حیوان جدا می کند.
✅هایدگر، موقع تحلیل وجودی دازاین؛ همچنین به دکارت اشاره می کند و به "من می اندیشم؛ پس هستم" و موضوع مهمی را در متن کتاب می گوید (پاراگراف ۴۶ قسمت ۱۰). او می گوید: دکارت کوژیتو را مطرح می کند؛ ولی هستن را فراموش می کند؛ یعنی دکارت "فکر می کنم" را ثابت کرده؛ اما نتوانسته "من هستم " را ثابت کند.
هایدگر می گوید برای من موضوع اصلی هستن است، فکر کردن نیست. اول، بودن است. من چگونه هستم؟ فرق ام با دیگر موجودات چیست؟ چگونه در این جهان پرتاب شده ام؟
به همین دلیل است که هایدگر بیولوژی و زیست شناسی را نقد می کند؛چون می گوید این ها در مورد زندگی صحبت می کنند؛ اما زندگی یک تجربه‌ی زیسته است، نه چیزی که بگذاریم در لابراتوار و درموردش آزمایش کرده و آن را بررسی کنیم. ما داریم درمورد یک تجربه‌ی زیسته بحث می کنیم؛ ولی در مورد تجربه‌ی زیسته‌ی چه کسی؟ و این "چه کسی"، رابطه اش با وجود یا هستی چیست؟

🎯کانال دانش سیاست👇👇👇
@policypaper