چرا‌ موافقتنامه‌های تجاری به درستی درک نمی‌شوند؟ - بخش دوم

چرا‌ موافقتنامه های تجاری به درستی درک نمی شوند؟ - بخش دوم

فراز چمنی


در واقع، حمایت های دولت از صادرکنتدگان باید زمانی محقق گردد که یک صادرکنتده در بازاری وارد شده و نفوذ خود را "نهادینه" کرده باشد و از عزم ملی برای توسعه صادرات ایران برخوردار باشد. به عبارتی، صادرکنتده آن کسی نیست که چند تن کالا به عراق یا افغانستان می فرستد، بلکه آن کسی است که حضوری موفق در بازارهای جهانی دارد و محدودیتی برای بازارش نمی شناسد، در نمایشگاه ها و هیات های تجاری بخوبی می درخشد، کار تبلیغات رسانه ای در بازار هدف دارد و توانسته است شعب فروشگاهی یا دفاتر نمایندگی یا رستوران های زنجیره ای خود را در شهرهای مختلف یک کشور خارجی برپا نماید یا در جایگاه یک شرکت مهندسی به موفقیت حضور در چندین پروژه نائل آمده است. چنین صادرکننده ای استحقاق دریافت هر گونه امتیاز و پشتیبانی دولتی را دارد چون برای تحقق منافع ملی کشور کوشیده است و توانسته با برند خود ، افتخاری را برای سرزمینش کسب نماید.

به زعم این جانب، این کم کاری و کندی و محافظه کاری یک شرکت است که آن را ناکام می سازد نه وجود چند رقیب خارجی در بازار. اتفاقا" رقبای خارجی در منطق مدیریت استراتژیک تجاری باعث برانگیختگی و تلاش برای اصلاح عملکرد و بالاخره رقابتی شدن می گردند. اینکه نتوانیم با امضای موافقتنامه تجاری رقابتی شویم و از در گشوده شده در بازار خارجی زیرکانه وارد شویم نشانه ضعف بزرگی است! چرا به جای شکایت، از فرصت های موجود بهره برداری نمی کنیم؟ اگر موافقتنامه ای ایراد دارد ، پیشنهاد اصلاح بدهیم، از این همه هیات های متعدد تجاری که توسط دستگاه مربوطه در دولت یا اتاق های بازرگانی سازماندهی می شوند نهایت بهره را ببریم و این امور صرفا" به تشریفات برگزار نشوند. قدر فرصت های نمایشگاهی را بدانیم، قبل از نمایشگاه حضور خود را در رسانه های کشور مورد نظر تبلیغ کنیم و در حین نمایشگاه با استقرار تیم حرفه ای ملاقات ها و مذاکرات هدفمندی را به انجام برسانیم و..........

به هر حال، وقت آن است که به خود آییم، اتکای صرف به درآمدهای نفت و پتروشیمی برای کشور بزرگ ایران و تحقق اهداف ملی آن کافی به نظر نمی رسد. باید جهانی شویم و منافع خود را نه در بازار داخلی بلکه در بازارهای بین المللی جستجو کنیم. اینگونه است که منابع قوی تری را برای روشن کردن موتور توسعه کشور می توانیم گرد آوریم. به طور بدیهی، دولت دیده بان و زمینه ساز حضور همه بنگاه ها و موسسات تجاری، صنعتی و خدماتی ایران در بازارهای جهانی و پشتیبان آنها که شایستگی خود را در بهره مندی از این فرصت ها نشان دهند، خواهد بود.

@politicalculture