مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


🔻نهضت‌های فمینیستی به‌دنبال جلوه‌دادن عدم شایستگی زنان هستند🔻

💬استاد حسینی‌کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی:. 🔹دنیای امروز می‌کوشد بنیان خانواده و عفاف و حجاب را منهدم کند؛ در این دوران، شخصیت زن به انواع فسادها و ناهنجاری‌های اجتماعی آلوده می‌شود؛ بنابراین، هر گام و حرکتی در این زمینه، مقدس و مغتنم است …🔸لازم است فعالیت‌ها به گونه‌ای انجام شود که فرد با انتخاب آگاهانه، حجاب را سنگری برای حفاظت از گوهر عصمت و پاکدامنی بانوان به شمار آورد. اکنون، نهضت‌های فمینیستی، ادعای همسان‌سازی زن و مرد را مطرح میکنند و با این حربه می‌خواهند زن را وارد محیط‌هایی نمایند که شایسته حضور آنان نیست …🔹اسلام همیشه می‌خواهد زن در صدر جامعه قرار گیرد و شخصیتش دست‌مایه هوس‌های انسان‌های آلوده نشود و در عین حال، در تمام حرکت‌های علمی و اجتماعی امکان حضور داشته باشد …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻نهی قرآن از خندیدن، به معنای مرجوحیت شادی نیست🔻

👥گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد سید محمدعلی ایازی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه مفید:. 🔸عید نوروز فرصتی برای مبلغان دینی است و نباید آن را تبدیل به تهدید کنند و این نقطه مزیت و مثبت ایام نوروز را تفسیر به ضدیت با دین کنند تا نتیجه معکوس بدهد …🔹نهی از عمل اصحاب رس، به جهت جشن گرفتن نوروز نیست بلکه افعال و اعمال بت‌پرستی و غیراخلاقی و درنهایت کشتن پیامبر است. پس کسی نمی‌تواند به این روایات در مذمت عید نوروز استناد کند؛ چون موضوع مذمت چیز دیگری است …🔸شادی نیاز و حق انسان است؛ زیرا این شادی در زندگی او بسیار مؤثر است. وقتی نیاز جنس انسان بود، اختصاص به طبقه و قشر و عقیده خاصی هم ندارد …ادامه گفتگو👇. ...
  • گزارش تخلف

🔻اسلام اصیل و نسبت بین دین و شادی🔻

👥گفت‌وگوی «دیدارنیوز» با محمدباقر تاج‌الدین درباره شادی در آموزه‌های اسلام. 🔹در جامعه ما هیچ دلیلی برای شاد بودن وجود ندارد، زندگی کردن به دلیل فقر گسترده، بی‌عدالتی، انواع خشونت‌ها و بی‌اخلاقی‌ها و نابرابری‌ها به قدری زیاد است که مردم راهی چون غصه خوردن برای خود نمی‌بینند. از آن طرف تفسیرهای نادرست از دین که در سیاست‌های موجود اعمال می‌شود راه هر گونه شادی جمعی و تجربه شادمانه را بر مردم بسته است …📌متن کامل این مطلب را در لینک زیر بخوانید👇. زیر سقف آسمان. ...
  • گزارش تخلف

🔻 آشنایی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی غربی در حوزه شیعه شناسی🔻.. (بخش سوم).. (لینک بخش اول.)

برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:.۱. (انگلستان). www. mmu. ac. uk. مستشرق مشهور «نورمن کالدر» استاد فقه شیعی و درگذشته در سال ۱۹۹۸م، دارای کرسی در این دانشگاه بود …دروس مقطع کارشناسی این دانشگاه در دو بخش ۱۲۰واحدی ارائه می‌شود و یکی از دروس بخش دوم، درسی است با عنوان «تشیع». از جمله پایان نامه‌های دفاع شده در این دانشگاه می‌توان به «ظهور شیعه در ایران در عصر صفوی» اشاره کرد …۲. (انگلستان). ...
  • گزارش تخلف

🔻 [«اسلام در اسارت جاهلان» و «تبدیل شادی به زاری و اندوه»] 🔻 …✍🏻 «مجید یونسیان» …🔹فطرت بشر بر شادی، خوشی و زیبا دوستی نهاده شده اس

در همه فرهنگ‌ها، اقوام، نژاد‌ها و ادیان، عید یک معنا بیش ندارد …🔸در عرب، عید از فعل عاد (عود) و یعود اشتقاق یافته است، که علما و ادیبان عرب معانی مختلف برای آن ذکر کرده‌اند …🔹ابن منظور، در لسان العرب، معتقد است واژه عید از عاده است، روزی که قوم در جمع آمدن عادت کرده‌اند. ازهری، در این باب می‌نویسد: عید در عرب زمانی است که در آن شادی‌ها یا اندوه‌ها باز می‌گردند. وی البته این موضوع را منحصر به شادی‌ها می‌داند …🔸در قرآن این واژه یکبار بکار رفته و آنهم در سوره مائده (۱۱۴) که در تفسیر نمونه ذیل آن عید از ریشه وماده عود ذکر شده، به معنای بازگشت …🔹امام علی بارها در نهج البلاغه از این واژه سخن گفته است، امام تعریف وتلقی عام‌تری دارد ودر جایی می‌فرماید، هرروز که در آن خدا معصیت نشود همان روز عید است …🔸عید معانی دیگری هم دارد. بازگشت و سالگشت، خوی گرفتن، به دور هم جمع شدن، یادبود برای شادی و خوشی،. در برخی فرهنگ‌ها چنین روزهایی همراه با مراسمی ائینی است، مثل روز فطر که همراه با دعا، نیایش و شادی است چون انسان در این روز به یمن موفقیت در اجرای امر الهی خود را سبکبال می‌داند، ابتدا خودرا پاکیزه می ...
  • گزارش تخلف

♦️ نوروز هیچ ربطی به اسلام ندارد و اصلا عید نیست؛.. ✍🏻زبیر حسین‌پور

عید از عود؛ یعنی بازگشت به سوی پروردگار گرفته شده و فقط بر روزهای اسلامی اطلاق می‌گردد، اسلام آیین و جشن‌های هیچ ملتی را به عنوان «عید» قبول نمی‌کند. اگر کسی نوروز را یک جشن ملی باستانی می‌داند که از نیاکانش رسیده و آن را به اسلام نمی‌چسباند، بحثش جداست، ولی چسباندن آن به اسلام و تشویق کردن مسلمانان به گرامیداشت آن، جفای بزرگی است و اسلام اینگونه افکار را به شدت رد می‌کند. حضرت شیخ الحدیث مولانا حسین‌پور - رحمه الله- همیشه می‌فرمود: «جشن‌های اسلامی همان‌هایی هستند که در آنها روح شادمان می‌شود، بر خلاف جشن‌های دنیوی که بهرۂ آنها فقط از آن جسم است.». بنا به قول حضرات سیدنا عمر و سیدنا علی - رضی الله عنهما- همه روزهای خدا نوروزاند؛ یعنی هر روزی که در آن معنویت انسان - بر اثر نماز، تلاوت، ذکر و … - بیشتر شود، آن روز «عید» است و روز فرحت و سرور که باید نسبت به این معنویت و رحمت و فضل الهی شادمان باشد …🔰منبع: زیر سقف آسمان. ...
  • گزارش تخلف

♦️جشن‌های دینی و جشن‌های دنیوی!. یادداشتی در باب جشن‌های ملی و قشری‌گری اسلامی

✍🏻حسن محدثی گیلوایی …🔹 مخالفت با جشن‌های ملی ایران توسط عالمان دینی شیعی و سنی سابقه دارد. در چند دهه‌ی اخیر نیز مکرر دیده شده است که برخی از عالمان شیعی با جشن‌های ملی مخالفت کرده‌اند …🔸در کتاب «نظریه‌ای در باب دین و شادی» نشان داده‌ام که اسلام موجود (نه اسلام به‌طور کلی) ضد شادی است …🔹متأسفانه تفکر دینی قشری‌گرایانه در میان اهل سنت چه بسا بسیار نیرومندتر از آن‌ چیزی است که در میان اهل تشیع وجود دارد …🔸نفی یا تخطئه یا کم ارزش تلقی کردن جشن‌های ملی ایرانی در میان اهل سنت نیز دیده می‌شود. تحقیر جشن‌های مردمی ایرانی که قرن‌ها است توسط مردم این سرزمین زنده نگه داشته و روح شادی و هم‌بسته‌گی اجتماعی را در وجود ایرانیان دمیده، بسیاری اوقات توسط عالمان شیعی و سنی مورد تحقیر و تخطئه قرار گرفته است …🔹متن زیر نمونه‌ای از نگرش قشری‌گرا در میان عالمان اهل سنت است. دوگانه‌سازی این عالمان سنی و ایجاد تقابل‌های جعلی اما مسأله‌دار و آسیب‌زا و چه بسا خطرناک بین جشن دینی و جشن دنیوی و عید دینی و ناعید دنیوی (با استنباط از سخنان حضرات روحانیان قشری) باعث تأسف است …🔸به‌نظر ام روشن‌فکران دینی اهل سنت وظیفه ...
  • گزارش تخلف

🔻راه اندازی پویش حجاب در نیوزیلند برای همبستگی با مسلمانان🔻

🔹به دنبال حادثه تروریستی مرگبار هفته گذشته در مساجد نیوزیلند، کنشگران این کشور با راه اندازی پویش حجاب، از شهروندان این کشور خواستند امروز (جمعه) با گذاشتن حجاب، با مسلمانان اعلام همبستگی کنند …🔸روز جمعه به عنوان عید مسلمانان سراسر جهان، به عنوان روز همبستگی با جامعه مسلمانان پس از حادثه خونین هفته گذشته انتخاب شده است …🔹&aposثایا اشمان&apos یکی از مسئولان پویش یاد شده، در این باره افزود: دعوت از همه مردم نیوزیلند برای پوشاندن موی سر، اقدام ناچیزی برای همدردی و همراهی با مسلمانان به شمار می‌رود …🔸اشمان تاکید کرد که هدف از راه اندازی این پویش، نشان دادن این واقعیت است که مردم نیوزیلند در عین حال که به تفاوت‌ها و اختلاف‌ها باور دارند، از نژادپرستی بیزار و به دور هستند. این پویش با استقبال شمار زیادی از مردم نیوزیلند روبه رو شده است …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻فراخوان زینب🔻.. ✍ محسن حسام مظاهری

پیش از نیم قرن اخیر، حضرت زینب هیچگاه لااقل در تشیع ایرانی جایگاه برجسته‌ای که امروز دارد را نداشته است. به عبارتی می‌توان گفت وی در دوره معاصر از تاریخ «فراخوان» شده است. در این برکشیده‌شدن و فراخوان، دو عامل بیش از همه موثر بوده:. یکی دکتر شریعتی (که «زینب نالان» و «ام المصائب» تعزیه‌ها و روضه‌ها را به زنی حماسی و مبارز و «پیام» رسان و تکمیل‌کننده‌ی عاشورا مبدل کرد و برای فعالسازی زنان در انقلاب، زینب موردنیاز جامعه را «ساخت»)؛ و دیگری جنگ سوریه و ادبیات دفاع از حرم. درواقع برجسته‌سازی شخصیت حضرت زینب در دوره معاصر، محصول انگیزه‌های سیاسی بوده است. اما محصول این برجسته‌سازی و فراخوان منحصر به تشیع سیاسی نبوده و دیگر جریان‌های شیعی هم به آن اقبال نشان داده‌اند و تلاش کرده‌اند هرکدام زینب خود را بسازند. روایت غالیانه و اسطوره‌ای از آن حضرت که در ادبیات هیئتی رواج یافته، از نتایج همین تلاش‌هاست …۱۳۹۸/۱/۲ …. منبع عکس: نشریه «آنگاه». شماره ۸. ...
  • گزارش تخلف

🔻دغدغه امام علی (ع) اجرای احکام اجتماعی قرآن بود🔻.. 💬استاد محمدتقی فاضل‌ میبدی:

🔹امام علی (ع)، دوست نداشتند که جامعه به دوقسمت غنی و فقیر تقسیم شده و ثروت جامعه به دست عده‌ای خاص بیفتد. ایشان تلاش می‌کردند قدرت جامعه به دست تعدادی خاص از مردم نیفتد و مسئولیت‌ها به دست اهل آن سپرده شود …🔸حضرت از این می‌ترسیدند که دین در دست انسان‌های نااهل اسیر شود. در جامعه مدنظر امام (ع) عقلانیت و عدالت در کنار هم قرار دارند. یعنی اگر جامعه عقلانی نباشد، عدالت هم در آن محقق نخواهد شد.. 🔹همه متفق‌القول معتقد هستند که در حکومت امام علی (ع) نه فریب بود و نه قدرت طلبی، بلکه حکومت ایشان سراسر آمیخته با عدالت‌جویی، عدالت‌پروری و حمایت از مردم بود …🔸متاسفانه در حال حاضر دین و مذهبی که در جامعه و در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، دین عقلانی نیست و بیشتر سمت و سویی خرافی دارد … 🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻ایرادات فقهی عقد شرکت در شرکت‌های‌ سهامی عام🔻

⚫️گزارش جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه مشهد:. 🔹مباحث اقتصادی و تطبیق آن بر فقه جعفری یکی از مهمترین مؤلفه‌های تشکیل یک حکومت دینی است لذا پرداختن به چنین مباحثی از جمله عنوان این پایان‌نامه یا مباحث مربوط به بانک‌ها و مشکلات متعدد آن‌ها ضرورتی روشن دارد.. 🔸این نوشتار از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول کلیات، مباحث مقدماتی و مباحث نظری است و در بخش دوم ایرادات و راهکارهایی بیان شده است و در نهایت ذیل عنوان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ماحصل مطالب مطرح شده را بیان نموده و نوشتار تمام شده است …🔹در این پایان نامه، برخی از ایرادات مطرح شده با راه کارهای مرسوم فقهی، حل شده است اما بعضی ایرادها باقی مانده است که برای حل آن‌ها از سعه حکم حکومتی استفاده شده است. اگر راهی برای حل این ایرادات باشد، احکام حکومتی ولی فقیه است و اگر این راهکار را نپذیریم باید این ایرادات را وارد بدانیم …تفصیل مطلب👇. ...
  • گزارش تخلف

🔻 فقیهان شیعه و کمونیسم؛ تأملی جامعه‌شناختی در زمینه‌ها و پیامدهای یک فتوا🔻.. ✍ جواد شریفی

🔹حزب کمونیست عراق در سال ۱۹۳۴ تشکیل شد و اولین فتوای تکفیر و تحریم پیوستن به این حزب در سال ۱۹۶۰ توسط سیدمحسن حکیم صادر شد:. «لایجوز الانتماء إلی الحزب الشیوعی فإن ذلک کفر وإلحاد وترویج للکفر والإلحاد … محسن الحکیم ۱۷ شعبان ۱۳۷۹ قمری». 🔸پس از این فتوا، دیگر فقیهان شیعه به پشتیبانی از وی فتاوایی مشابه صادر کردند. اما تا پیش از سیدمحسن حکیم هیچ فقیه شیعی چنین فتوایی نداده بود. برای نمونه سیدابوالحسن اصفهانی و سیدمحمدحسین آل کاشف الغطاء از تکفیر و تحریم حزب کمونیست خودداری کرده بودند. حتی فقیهی به نام شیخ محمد الفاضل القائینی النجفی به قیمت کوچ اجباری از نجف به ایران، از صدور فتوا علیه این حزب خودداری کرد.. 🔹پرسش این است که چه رخ داده بود که فقیهان شیعه ناگاه پس از ۱۹۶۰ و به فاصله تقریبا سه دهه، حزب کمونیست را ضداسلامی یافتند و ضد آن فتوا دادند؟!. 🔸این پرسشی است که دکتر «کاظم حبیب» در مقاله‌ای که در کتاب «الشیعة والشیوعیة» منتشر شده مطرح کرده است …🔹دکتر کاظم حبیب که از اعضای حزب کمونیست عراق بوده می‌نویسد:. «حزب کمونیست عراق هیچگاه یک حزب ضد دین نبود و با هیچ دین و مذهبی خصوصا اسلام و شیع ...
  • گزارش تخلف

🔻حضور پیروان ادیان زیر یک‌سقف در آلمان🔻.. 🔸در برلین پروژه‌ای به نام «خانه یکی»

مرکز فرهنگی و محلی برای عبادت بودایی‌ها، هندوها، مسلمانان، علویان و مسیحیان در حال شکل‌گیری است …🔹برای نخستین‌بار در آلمان یک مسجد، یک کلیسا و یک کنیسه زیر یک سقف ساخته می‌شوند. این چالش سختی برای شرکت معماری کوهن مالوزی است که کار طراحی و ساخت پروژه را برعهده دارد …🔸در قوانین مربوط به این خانه آمده است که در آینده، پیروان سایر ادیان و جوامع مذهبی نیز می‌توانند در برنامه‌های آن شرکت کنند. این بنا تنها یک در ورودی خواهد داشت و بدین ترتیب پیروان کلیسا، مسجد و کنیسه از یک مکان رفت‌وآمد می‌کنند …🔹در نمای بیرون ساختمان از آجر استفاده می‌شود تا نشانه‌ای از هیچ‌کدام از ادیان در آن دیده نشود. همچنین در این مجموعه، برجی ۴۴ متری وجود دارد. این برج متعلق به همه شهروندان و حتی افراد بی‌دین است …🔰منبع: شبکه‌ اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻بررسی فقهی بلوغ دختران🔻.. ⚫️معرفی کتاب «بررسی فقهی بلوغ دختران» اثر استاد نورمفیدی/مهدی سلحشور:

🔹در دهه‌های گذشته از میان آثار فارسی فقهی که به موضوع بلوغ دختران به شکل ویژه پرداخته و بررسی‌‌های جامع، دقیق و یکپارچه‌ای را ارائه کرده باشد، می‌توان به کتاب «بررسی فقهی بلوغ دختران» اثر گرانقدر حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی اشاره داشت …🔸این کتاب شامل چهار بخش و یک خاتمه می‌‌باشد که بخش اول مباحث پایه‌‌ای همچون معنای لغوی بلوغ و اشباه آن و … سخن به میان آمده است …🔹بخش دوم علامت‌‌ها و نشانه‌‌های طبیعی بلوغ دختران مورد بررسی قرار گرفته است …🔸بخش سوم مبحث مبسوطی پیرامون سن بلوغ دختران و روایات مربوط به سن تحقیق و بررسی شده است …🔹بخش چهارم به مسئله تعارض روایات و بررسی اقوال و راه‌‌حل‌‌های مختلف در حل تعارض پرداخته‌‌شده و راه‌‌حل برگزیده نیز دفاع گردیده است …🔸در خاتمه نیز به برخی مسائل و سوالات مربوط به بلوغ دختران جواب داده شده است …تفصیل مطلب👇 ...
  • گزارش تخلف

♦️ «سنت‌‌های کهن حوزه علمیه» کتاب شد

🔹کتاب «سنت‌‌های کهن حوزه علمیه» با نگاهی به زندگی و مدرسه آیت‌الله موسوی نژاد (ره) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره تألیف شد …🔸این کتاب در دوبخش سنت‌‌های کهن حوزه علمیه و بایسته‌‌های امروز و مدرسه آیت‌الله موسوی نژاد تنظیم شده است، بخش اول دارای سه فصل «مروری کوتاه بر سیر رشد و تعالی حوزه‌‌های علمیه»، «سنت‌‌های علم آموزی» و «سنت‌‌های اخلاقی» و در بخش دوم نیز چهار فصل «نظام آموزشی و علمی»، «نظام اخلاقی- تربیتی مدرسه»، «شیوه مدیریتی حاج آقا» و «پایان یک عمر مجاهدت» گنجانده شده است …ادامه مطلب👇. ...
  • گزارش تخلف