مرجع محتوای تخصصی مطالعات اجتماعی دین: نشستها، همایش ها، پایان نامه ها، معرفی کتاب، مقالات، پژوهشها و یادداشت‌های تحلیلی. اطلاع رسانی، تبادل و دریافت مطلب: مریم محمدی اکمل @maryam_mohamadiakmal


🔻روایی/ناروایی فقاهتی کودک همسری🔻.. ✍🏻محمد موسوی عقیقی

طرح ممنوعیت کودک همسری اخیرا در کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی رد شد. مردود شمردن این طرح، به نظرم دلایل نه چندان موجه فقهی نداشت چه اینکه در همین فقه معاصر می‌توانیم شواهد متعددی ارائه کنیم که چنین طرحی با در نظر گرفتن کلیت آن می‌توانست تصویب شود. در این نگاره، در پی تأیید محتوایی طرح نام برده نیستم؛ اما سعی می‌کنم بر اساس اسلوب فقاهتی، دلایل موجهی را برای ممنوع بودن کودک همسری تقدیم کنم. در اینجا بحث را به سه بخش تقسیم می‌کنم:. الف) دلایل روایی فقهی کودک همسری. ب) دلایل فقاهتی توجیه کودک همسری. ج) ناروایی فقاهتی کودک همسری. این نوشته را می‌توانید در شمارۂ ۸۹و۹۰ مجلۂ «نسیم بیداری (ویژه نوروز۹۸) مطالعه کنید. این مجله را روزنامه فروشی‌های معتبر هر شهر دارد …🔰منبع: فکرک‌های من. ...
  • گزارش تخلف

🔻اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی🔻.. (برگی از یک کتاب).. ✍🏻ابوالقاسم فنایی

🔹 «موضوع اخلاق فردی، فرد است با قطع نظر از بعد اجتماعی او. محور اخلاق فردی تهذیب نفس و اصلاح روح و روان فرد از آلودگی‌ها و رذایل اخلاقی است …آن چه که از منظر اخلاق فردی اهمیت دارد صرف داشتن فضایل اخلاقی و نداشتن رذایل اخلاقی است نه رفتار مترتب بر این فضایل و رذایل، یعنی رفتار فرد با دیگران صرفا از باب تربیت و تمرین و به عنوان مقدمه‌ای برای کسب فضیلت و زدودن رذیلت از ساحت روح مهم است. اخلاق فردی اولا و بالذات به رفتار بیرونی فرد که تجلی و ظهور ملکات درونی اوست کاری ندارد. از نظر اخلاق فردی شجاعت و سخاوت و عدالت همه از آن نظر که اوصافی روانی اند با ارزش محسوب می‌شوند. عدالت در اخلاق فردی به معنای تعادل برقرار کردن بین قوا و ابعاد مختلف وجود فرد است، نه به معنای ادا کردن حقوق دیگران. 🔸موضوع اخلاق اجتماعی اما رفتار فرد با دیگران است. این اخلاق اولا و بالذات به ملکات درونی افراد نمی‌پردازد. از نظر اخلاق اجتماعی فضایل و زذایل فردی از حیث تأثیری که در تنظیم روابط اجتماعی و در رفاه و خوشبختی جمع دارند مهم اند. آن چه که اولا و بالذات برای این اخلاق اهیمت دارد چگونگی رفتار و تعامل افراد با یکدیگ ...
  • گزارش تخلف

♦️تبریک به دکتر پویافر.. 🔹به دکتر پویافر عزیز دوست و هم‌کار ارج‌مندام بسیار تبریک می‌گویم!

از شنیدن خبر انتشار این کتاب کوچک اما ارزش‌مند بسیار خوش‌حال‌ام!. 🔸من توفیق داشتم قبل از انتشار آن را بخوانم. دکتر پویافر به من لطف داشتند و من این افتخار را پیدا کردم که بر روی این کتاب مقدمه‌ای طولانی بنویسم. این نوشته‌ام را خیلی دوست دارم. دکتر پویافر این امکان را به من داد که با پرداختن به این موضوع بسیار ارزش‌مند که در زنده‌گی شخصی‌ام همیشه جای‌گاه مهمی داشته است، چشم‌ام به روی ابعاد جدیدی از این پدیده‌ی فرهنگی فوق‌العاده مهم (خلوت‌گزینی) گشوده شود …🔹در این کتاب برای نخستین بار این موضوع مهم دینی و فرهنگی در ایران به‌نحو تجربی و با روش مشاهده‌ی مشارکتی و مردم‌نگارانه مورد مطالعه قرار گرفته است …🔸یکی از ویژه‌گی‌های مهم این کتاب نگرش انتقادی دکتر پویافر است که در لابه‌لای صفحات آن بی‌وقفه حضور دارد و خودنمایی می‌کند …🔹دوستان فرهیخته‌ای مثل دکتر پویافر دامنه‌ی مطالعات جامعه‌شناختی دین را در ایران بسی گسترده‌تر می‌سازند و با استفاده از روش‌های کیفی مطالعه در جامعه‌شناسی دانش ما را درباره‌ی دین ژرف‌تر می‌سازند …حسن محدثی گیلوایی / ۲۷ اسفند ۱۳۹۷. 🔰منبع: زیر سقف آسمان- دکتر حسن محدثی. ...
  • گزارش تخلف

در آستانه‌ی ایام اعتکاف ماه رجب. منتشر می‌شود:

📗سفر به تنهایی: روایتی مردم‌نگارانه از تجربه‌ی دینی اعتکاف📗. محمدرضا پویافر. با مقدمه‌ی دکتر حسن محدثی گیلوائی. از مجموعه کتابهای سرو ۱۴. دبیر مجموعه: محسن حسام مظاهری. ۱۷۶ صفحه (رقعی). نشر آرما …. متن پشت جلد:. این کتاب، تلاشی برای فهم یک آیین دینی مستحب به‌نام «اعتکاف» و روایتی از تجربۀ حضور در آن است؛ آیینی که بررسی و تحلیل آن از موضوعات مغفول در مطالعات اجتماعی دین در ایران است. ...
  • گزارش تخلف

🔻خشونت دینی: واقعیت یا توهم؟ 🔻. ✍🏻 ابولقاسم فنائی (استادیار فلسفه دانشکده فلسفه دانشگاه مفید)

پرسش اصلی این مقاله این است: «آیا خود دین نقشی در خشونت سیاسی بازی می‌کند؟». در آغاز اصطلاحات مربوط و رایج در ادبیات این بحث، مانند «دین»؛ «خشونت دینی»؛ «خشونت سکولار»؛ «خشونت سیاسی» و «فعل اختیاری» را تعریف می‌کنم. سپس به بررسی دو استدلالی خواهم پرداخت که می‌توان به سود ادعای اینکه خود دین یگانه علت به اصطلاح نوع دینی خشونت سیاسی است، اقامه کرد، و از این بحث نتیجه خواهم گرفت که این دو استدلال در معرض نقد قرار دارند و هیچیک قادر به تأیید ادعای مذکور نیستند. در پایان تبیین مورد قبول خود از علت و ریشة اصلی خشونت سیاسی به نحو عام و راه‌حل درست آن را پیشنهاد خواهم کرد. همچنین از بحث خود نتیجه خواهم گرفت که تفکیک مشهور میان خشونت دینی و خشونت سکولار قابل دفاع نیست …منبع: دوفصلنامه حقوق بشر، دوره ۱۳، شماره ۲. 📎 فایل ضمیمه pdf این مقاله به زبان انگلیسی است …🔰منبع: نواندیشی دینی کیان. ...
  • گزارش تخلف

🔻فقه شیعی و تفکر داعشی (در دو فرسته) 🔻.. ✍🏻حسن انصاری. (بخش اول)

🔹متأسفانه در سال‌های اخیر ملاحظه می‌شد که برخی از روشنفکران دینی در ایران در مقام نوعی مقایسه میان برداشت هایی از فقه شیعی و ایدئولوژی داعش بر ضرورت اصلاح فکر دینی تأکید می‌کردند. البته در ضرورت اصلاح فکر دینی و اجتهاد در اصول و بارور کردن فقه اجتهادی مبتنی بر ضرورات و مقتضیات زمان و مکان و در نظر گرفتن مقاصد و مصالح شرع و مردم و از همه مهمتر اندر ضرورت در نظر گرفتن ابتنای فقه اجتهادی بر حقوق بنیادی بشر تردیدی نیست و می‌توان بسیار درباره آن گفت اما اینکه گفته شود در فقه سنتی شیعی هم فتاوی نزدیک به فقه داعشی موجود است و یا اینکه در فقه ما هم ظرفیت هایی هست که می‌تواند منجر به ظهور فقه داعشی شود سخنی است گزاف و نادرست.. 🔸نخست باید گفت داعش فقهی ندارد. این گروهی تروریست است که تنها سعی دارد از مبانی دینی برای خود یک ایدئولوژی دینی و فقهی دست و پا کند. قرائت این گروه از اسلام و منابع شریعت و فقه و عقیده قرائتی قشری و ظاهرگراست و درست برخلاف روندی است که فقیهان شیعه و سنی در طول تاریخ در راستای روند اجتهادی خود طی کرده‌اند. تمام اصول فقه در اسلام بدین جهت پایه ریزی شد تا مبانی اجتهادی برای ...
  • گزارش تخلف

🔻فقه شیعی و تفکر داعشی (در دو فرسته) 🔻.. ✍🏻حسن انصاری.. (بخش دوم)

▪️مشکل دوم ظهور جریان سلفی‌گری وهابی در دویست سال گذشته بود که در واقع همه تاریخ اجتهاد و فقه و کلام ورزی اجتهادی و عقلی گرا در اسلام را می‌خواست و می‌خواهد با قشری‌گری و ظاهر بینی خود تحت عنوان ضرورت بازگشت به سنت از میان بردارد. غافل از اینکه مجتهدان و فقیهان در سده‌های گذشته فقه را بستری برای اعمال اجتهادی بشری در مواجهه با متن مقدس و سنت سلف و چگونگی تعامل با آن دو می‌دانستند. فقه در حقیقت مجموعه‌ای از اجتهادات و اجماعات فقهاست و نمی‌تواند بریده از واقع اجتماعی باشد. تعاملی و دیالکتیکی است میان نص مقدس و واقعیت اجتماعی. بدین ترتیب عملا فقه در طول تاریخ اجتهادی خود روندی مخالف سیره سلف داشته و فقیهان در حقیقت با اعتبار بخشیدن به اجماعات هر عصر و توجه به عرف مؤمنین همواره سعی داشته‌اند راهی برای برون رفت از تضییقاتی فقهی باز کنند که سلف و فقه سلف برای‌ آنها ایجاد می‌کرد. طبیعی است که برای چنین رویکردی فقه سلفی محور وهابیت یک چالش بزرگ برای اهل سنت است. به ویژه اگر در نظر آوریم که پترو دلارهای عربستان سعودی در چند دهه گذشته به شکل وسیعی فقه سلفی غیر اجتهادی و سنت گرا و بل واپس گرای خو ...
  • گزارش تخلف

♦️اسلام‌گرایی و ضداسلام‌گرایی: دو نیرویی که هم‌دیگر را تقویت می‌کنند. ✍🏻حسن محدثی گیلوایی

🔹در جواع غربی اسلام‌هراسی پدیده‌ی گسترده‌ای است که علاوه بر این‌که ریشه در تاریخ غرب دارد، توسط برخی نیروهای اجتماعی غربی و نیز برخی رسانه‌ها دامن زده می‌شود …🔸متأسفانه در چند دهه‌ی گذشته در جوامع غربی تعصب ضدمسلمانان (anti-muslim bigotry) پدیده‌‌ای در حال رشد بوده است …🔹خودمداری دینی (religious egocentrism) یکی از انواع خودمداری است؛ در کنار خودمداری خانواده‌گی، قبیله‌ای، محله‌ای، قومی، شهری، طبقاتی، نژادی، ملی، و جنسیتی …🔸منتها خودمداری دینی می‌تواند هم‌چون خودمداری قومی، ملی، و نژادی بسیار خطرناک باشد و منجر به کشت و کشتار گردد …🔹ادیان متأسفانه در تاریخ‌شان نشان داده‌اند که از پتانسیل تخریبی بالایی برای اهریمنی جلوه دادن دیگری (other) برخوردارند …🔸لذا ادیان می‌توانند قتل عام دیگران را هم‌چون رسالتی الاهی بنمایانند و جلوه دهند …🔹به همین دلیل به نظر من یکی از معیارهای مهم در قضاوت راجع به ادیان و مذاهب و نیز قرائت‌های مختلف از یک دین و هم‌چنین ایده‌ئولوژی‌ها این است که ببینیم آن‌ها قطبی‌نگر و قطبی‌ساز هستند یا طیفی‌نگر.. 🔸ادیان و مذاهب قطبی‌ساز و قطبی‌نگر آدم‌ها را به ما و آن‌ها (خودی ...
  • گزارش تخلف

‍ ♦️شماره جدید نشریه «مطالعات اجتماعی دین»، شماره ۷، زمستان ۱۳۹۷ منتشر شد

♻️صاحب امتیاز: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، بخش جامعه شناسی دین. ♻️ مدیر مسئول: علی رضا قبادی. ♻️سردبیر: سید محمود نجاتی حسینی. 🔸با مقالاتی در موضوعات زیر:. 📑پلورالیزم دینی. 📑چالش‌های دینداری مدرن. 📑بنیادگرایی دینی. 📑دین داری و اخلاق گرایی. 📑جنبش‌های دینی جدید. ...
  • گزارش تخلف

🔻 آشنایی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی غربی در حوزه شیعه شناسی🔻.. (بخش دوم)

برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:.۱. (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا). مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان‌های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می‌شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع (!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا» …۲. (آمریکا). www. asu. edu. ...
  • گزارش تخلف

🔻 آشنایی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی غربی در حوزه شیعه شناسی🔻.. (بخش اول)

برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:.۱. (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس). www. ol. huji. ac. il. دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع (ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده‌های میانه: ابن طاووس و کتابخانه‌اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است …۲. ...
  • گزارش تخلف

🔻در استنباط فقه هنر، توجه به مقاصد الشریعه ضروری است🔻

✍🏻حجت‌الاسلام دکتر رفیع‌پور، پژوهشگر فقه و اصول:. 🔹خروجی نهایی آرای فقهای شیعه در فقه هنر، رنگ و بوی احتیاطی و تحریمی داشته و فتاوای جواز هم فاقد هرگونه مطلوبیت و رغبت‌انگیزی به سوی هنر بوده است.. 🔸در فقه معاصر، بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله خویی، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با صدور احکامی، فضای غالب را شکسته‌اند و در زمینه‌ها و عرصه‌هایی هنری، همچون موسیقی، خوانندگی، رقص و مجسمه‌سازی؛ تفصیلات، استثنائات و حتی فتاوای متفاوتی را مطرح ساخته‌اند …🔹فقیهان نه با یک نگاه استقلالی، بلکه با یک نگاه اضافی با هنرها مواجه می‌شدند و همین امر باعث شده است که هنر نه بذاته، بلکه از جنبه‌های دیگر و در ضمن عناوینی همچون مکاسب محرمه، در فقه مطرح و تعیین تکلیف گردد …🔸بایستی در مقام استنباط، به مقاصدالشریعه توجه داشت؛ زیرا توجه کردن و نکردن به مقاصدالشریعه در استنباط فقه هنر، ابدا یکسان نیست …🔹 بایستی نگاهی دوباره و جدی به قواعد فقهیه داشت تا مقدمات لازم جهت صدور فتاوایی با کارآمدی بیشتر در عرصه هنر و هنرها فراهم گردد …🔸عدم شناخت کافی از ماهیت عینی پدیده‌های هنری از جمله موانعی است که زمینه برخو ...
  • گزارش تخلف

🔻اتحادیه بین‌المللی گردشگری حلال راه‌اندازی می‌شود🔻

🎙حجت‌الاسلام رحیم قربانی، دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال:. 🔹۳۰۰ آیه در قرآن کریم در باب گردشگری است و ۲۲ مفهوم وکلید واژه برای گردشگری در قرآن وجود دارد. ضمن اینکه معجم البلدان یکی از غنی‌ترین کتاب‌ها در باب گردشگری حلال است …🔸گردشگران سفیران فرهنگی هستند که فرهنگ کشور مقصد را به کشورهای خودشان منتقل می‌کنند و پیام‌های فرهنگی کشور مقصد را به هم وطنان خود می‌رسانند …🔹با توجه به اهمیت و ضرورت بحث در خصوص گردشگری حلال، براساس مذاکراتی که با مسئولان کشوری و استان خراسان رضوی صورت گرفت، بنا شد تا برای همایشی که در سطح بین المللی با حضور میهمانانی از کشورهای مالزی، ترکیه، چین، استرالیا، هندوستان و مسئولانی از سازمان بین الملل برگزار می‌شود، دبیرخانه دائمی شکل گیرد …🔰منبع: شبکه اجتهاد. ...
  • گزارش تخلف

🔻فقه شیعه در زمانه مردم‌سالاری، آزادی و برابری🔻.. 👥گفت‌وگوی یاسر میردامادی با حسن جمشیدی

🔹دین پژوه مشهدی (جمشیدی)، معتقد است اولین ویژگی انسان امروز نظر داشتن به عقل سیال تاریخی است. او انسان کنونی را آزاد، عاشق و عالم به زمانه می‌داند و عصر ما را عصر آزادی انسان می‌داند، عصری که کلیشه‌های جنسیتی را کنار زده و چون می‌داند به امر واقع دسترسی ندارد تفکری این‌دنیایی دارد. جمشیدی تداوم حیات فقه شیعه را در چنین زمانه‌ای که دموکراسی میراث غالب و بزرگ تجربه بشری است، توأم با چالش‌های رنگارنگ می‌بیند.. 🔸این پژوهشگر به تبیین خصلت‌های انسان و جامعه‌ مدرن می‌پردازد و از جامعه‌ اطلاعاتی، نفی تبعیض علیه زنان، کثرت‌انگاری و دموکراسی به عنوان مبانی جهان جدید سخن می‌گوید و نسبت جهان جدید با فقه شیعه را می‌سنجد. او سرانجام به موضوع «عصری‌سازی» فقه شیعه اشاره می‌کند. گفتنی است این مصاحبه‌ در سال ۱۳۸۳ با این صاحب نظر عرصه‌ فقه و الهیات انجام شده است. حسن جمشیدی از پژوهشگران کنشگر مشهدی در حوزه الهیات و فلسفه است.. 🔹او همچنین سابقه‌ای در تصحیح متون فلسفه و عرفان اسلامی دارد. از وی در سال‌های ۸۶ و ۸۷ خورشیدی تصحیح دو کتاب «ابواب الهدی» و «مصباح الهدی» از میرزا مهدی اصفهانی توسط نشر بوستان کتاب ...
  • گزارش تخلف

🔻جامعه‌ی دینی و تنگنای بوروکراسی دولتی 🔻

♦️گفتگو با محسن‌حسام‌ مظاهری پیرامون رابطه انقلاب و جامعه دینی. (بخش نخست) … [قسمت ۳ و پایانی] …🔹بعد از شکل‌گیری دولت و تثبیت آن یک اتفاقی افتاد که شریعتی هم با تیزبینی خودش آن را می‌دید. اگر جریان اجتماعی به سمت فرم پیدا کردن برود و این فرم متصلب در قالب دولت باشد، از جمله آفت‌های آن تثبیت این شور اجتماعی است و این تثبیت در قالب دولت، تبدیل به بروکراسی می‌شود. در کنار هر نهاد اجتماعی عرفی، یک بروکراسی دولتی ایجاد شده تا شور اجتماعی را مدیریت کند تا این شور بعدا دولت را دچار چالش نکند و مدیریت شور اجتماعی مستلزم کنترل و یکسان‌سازی است. مثلا در کنار وزارت مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی، در کنار وزارت رفاه، کمیته امداد و در کنار ارتش، سپاه ایجاد می‌شود. در کنار هیئت‌های مذهبی هم سازمان تبلیغات شکل می‌گیرد. بخشی از این کنترل کردن خاصیت دولت است. قبل از تشکیل دولت در موقعیت جنبش هستیم ولی بعد از استقرار باید کنترل کرد و این کنترل مستلزم فرم دادن و به خدمت درآوردن است. این فرم دادن بعد از مدتی به ساخت بروکراسی میل پیدا می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

🔻جامعه دینی و تنگنای بوروکراسی دولتی 🔻

♦️گفتگو با محسن‌حسام‌ مظاهری پیرامون رابطه انقلاب و جامعه دینی. (بخش نخست) … [قسمت ۲ از ۳] …🔹این جریان در یک بازه مشخص زمانی و جغرافیایی، یعنی شیعیان ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ با عوامل مختلف فردی و محیطی شکل گرفت و آرمان دولت را دنبال می‌کرد و اگر تحقق نمی‌یافت، به صورت یک نظریه و ایده‌آل ذهنی باقی می‌ماند و روز به روز فربه‌تر می‌شد. اما با پیروزی انقلاب این ایده مجالی برای محک‌خوردن پیدا کرد. حالا ما در مقام ارزیابی یک تجربه‌ی محقق هستیم. نه فقط یک ایده‌ی نظری و الگوی آرمانی. به‌نظر من این تجربه به ما نشان می‌دهد که دولت برخلاف تصور ما ابزار چندان مناسبی برای تحقق آرمانها و پرروژه‌های خواسته‌های دینی نبوده است. دولت مدرن ویژگی‌ها و خصایصی دارد که فارغ از پسوندش آن خصایص را به جامعه تحمیل می‌کند که یکی از آنها اراده‌گرایی است، حتی در نظام‌های دموکراسی این اراده‌گرایی دولت منجر به نارضایتی‌ها و اعتراضات می‌شود. در نظام دینی هم همان اراده‌گرایی و اقتدارگرایی رنگ دینی می‌گیرد. در واقع نگاه ساده‌انگارانه و خوش‌بینانه نخبگان شیعی به مفهوم دولت در حال حاضر دقیق شده و ما به یک بلوغ سیاسی رسیده‌ایم ...
  • گزارش تخلف

🔻جامعه دینی و تنگنای بوروکراسی دولتی🔻

♦️گفتگو با محسن‌حسام‌ مظاهری پیرامون رابطه انقلاب و جامعه دینی. (بخش نخست) …مصاحبه‌کننده: محمدجواد شاکر آرانی (روزنامه‌ی شریف). [قسمت ۱ از ۳] …درآمد: انقلاب سال ۵۷ ایران بیش از هرچیز با پسوند اسلامی‌اش شناخته می‌شود. اگرچه گروه‌های مختلفی در شکل‌گیری انقلاب نقش داشته و در جریان مبارزه با حکومت پهلوی حاضر بوده‌اند ولی تفکری که توده‌های مردم را توانست بسیج کند و به صحنه مبارزه بیاورد، تفکر تشیع سیاسی بود که متفکرینی مثل امام خمینی، دکتر شریعتی و شهید مطهری رهبری آن را بر عهده داشتند. تشکیل حکومت دینی و در نتیجه آن دولت دینی بدون شک بر زندگی و کنش سیاسی و اجتماعی مردم دین‌دار جامعه‌ی ایران تأثیر گذاربوده و نتایج آن اکنون بعد از گذشت ۴ دهه بیشتر قابل لمس است. به همین بهانه به سراغ محسن حسام‌ مظاهری رفتیم و از نظریات و دیدگاه‌هایش پیرامون این موضوع پرسیدیم. مظاهری پژوهشگر و جامعه‌شناس دینی است که حوزه تحقیق و پژوهش خود را بیشتر مطالعات اجتماعی تشیع و آیین‌های شیعی تعریف کرده و کتاب‌هایی مثل رسانه شیعه و فرهنگ سوگ شیعی تاکنون به‌قلم او به چاپ رسیده است. این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده که در ا ...
  • گزارش تخلف

🔻مشکلات شرعی خلق پول با «اما و اگر» برطرف نمی‎شود/ فتوای آیت‌الله بهجت درباره خلق پول🔻

✍🏻حجت‌الاسلام محمد مبشری‌عارف، استاد کفایه‌الاصول و فقه‌الاقتصاد:. 🔹خلق پولی که الان انجام می‎شود حرام است و با اما و اگر هم نمی‎توان این مشکل را حل کرد …🔸تمام مشکلاتی که در فقه الاقتصاد داریم و در بانکداری بدون ربا هم برخی از علما با این مشکل مواجه هستند این است که خواسته‎ایم مشکلات شرعی خلق پول را با اما و اگر برطرف کنیم …🔹مرحوم آیت‌الله بهجت فرمودند که اعتبار مقوم مالیت پول اعتباری است؛ یعنی اگر پولی که چاپ می‎شود باعث کاهش قدرت خرید مردم شود، موجب ضمان است …تفصیل مطلب 👇. ...
  • گزارش تخلف

♦️ نمونه‌ای از کانال کسب و کار طلسم نویسی و فال.. (شماره ۳). 👇👇👇👇

«این طلسم یکی از قویترین طلسم‌ها برای بدست اوردن و مسخر کردن محبوب میباشد. دارنده این طلسم دیر یا زود شخص مورد دلخواه خود را بسمت خود میکشاند و او را مطیع خود میکند. سفارش: …».
  • گزارش تخلف