School of Aufklärung غبار غم برود حال خوش شود☘ 📚 #هر_کتابی_ارزش_خواندن_ندارد 🔺 معرفی #کتاب_مفید 🔷️ شرح آثار فلاسفه 🌿شرح آثار #حافظ_سعدی_مولانا و شمس تبریز 🎥 #دکلمه_موسیقی_کلیپ « ارتقاء آگاهی فرهنگی_فکری_فلسفی و بسط عدالت » ؛ادمین: @abibikaran13 School of Aufklärung ۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ◾️مولانا و ترس از مرگ (قسمت دوم) 🔹 ۵- مولانا بین اخلاقی زندگی کردن و ترس از مرگ هم نسبت بر قرار میکند و میگوید هرچی اخلاقیتر زندگی کنید، ترس از مرگ در زندگی شما کاهش پیدا میکند.. 🔹 ۶- تا هنگامی که میخواهی نادانستهها را به دانسته تبدیل کنید و نه اینکه دانستهها را به کرده، ترس از مرگ در شما کاهش نمییابد.. 🔹 ۷- مولانا معتقد است که عشق به خدا هرچقدر افزایش پیدا کند، ترس از مرگ کاهش مییابد. باور به وجود خدا به تنهایی در تقلیل ترس از مرگ تاثیری ندارد و عشق به خدا است که موجب کاهش این پدیده میشود …🌼🌼استاد ملکیان،. ... School of Aufklärung ۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ 🎙. ◾️شرح فیه ما فیه «جلسه اول». 👤 Audio file ( 1:45:24, 98.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ◾️شرح فیه ما فیه. 🔺سلسله درسگفتار شرح فیه ما فیه مولانا «جلسه اول». 📗 اهمیت فیه ما فیه در فهم آثار مولانا. 📗 زمینه و زمانه و چگونگی سرایش کتاب فیه مافیه مولانا. 📗 داشتن نگاهی جامع از زمانه مولانا و احوال و اقوال مولانا. 📗 چگونگی گردآوری فیه مافیه. 📗 تفکیک سه گانه نظم نثر شعر و طبع آزماییهای مولانا در هر سه حوزه. 📗 روایت مولانا درباره زنان. 📗 اشاره مولانا درباره حمله مغولان. 🔹ارائه شده توسط؛. ... School of Aufklärung ۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 📗حکایت هشتم: معرفت آفتاب.. 🌿چراغی آوردهای در پیش آفتاب که آفتاب را با این چراغ میبینم. حاشا!. اگر چراغ نیاوری،. آفتاب خود را بنماید. چه حاجت چراغ است؟ … توضیح و اضافات:. 🌿مثل کسی که معرفت حق را طلب میکند به دلیل, همچنان است که کسی آفتاب را به چراغ جوید …🔹شهاب الدین سهروردی. 🔺شیخ اشراق. ... School of Aufklärung ۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 📖حکایت دوم: دباغی که در بازار عطر فروشان بیهوش شد.. بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال ماست آن …🌿روزی مردی از بازار عطرفروشان میگذشت. ناگهان بر زمین افتاد و بیهوش شد. مردم دور او جمع شدند و همه برای درمان او تلاش میکردند. یکی نبض او را میگرفت، یکی دستش را میمالید، یکی کاه گلتر جلو بینی او میگرفت، یکی لباس او را در میآورد تا حالش بهتر شود. دیگری گلاب بر صورت آن مرد بیهوش میپاشید … اما این درمانها هیچ سودی نداشت. تا اینکه خانوادهاش باخبر شدند، آن مرد برادر دانا و زیرکی داشت او با خود گفت: من درد او را میدانم، برادرم دباغ است و کارش پاک کردن پوست حیوانات از مدفوع و کثافات است. او به بوی بد عادت کرده و لایههای مغزش پر از بوی سرگین و مدفوع است. کمی سرگین بدبوی سگ برداشت و در آستینش پنهان کرد و با عجله به بازار آمد. مردم را کنار زد، و کنار برادرش نشست و سرش را کنار گوش او آورد بگونهای که میخواهد رازی با برادرش بگوید. ... School of Aufklärung ۲۲:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ◾️حکایت سوم؛ شفقت بر خلق.. 🔺🌿مردی از خداوندان حال نزد بایزید آمد و گفت ای بایزید! این منزلت به چه یافتی؟. بایزید گفت: منزلت را رها کن اما حق تعالی مرا هشت کرامت ارزانی کرد سپس مرا آواز داد ای بایزید!. ☘نخستین از آن کرامات این بود که نفس خویش را واپس مانده دیدم و خلق را پیشی گرفته از من. ☘دوم آنکه راضی شدم که به جای همه خلق به دوزخ درآیم، از فرط که بر ایشان داشتم. ☘سوم آنکه قصد من ادخال سرور در قلب مومن بود. ☘چهارم آنکه چیزی از برای فردا ذخیره ننهادم. ☘پنجم آنکه رحمت خدای را از برای خلق بیشتر خواستم تا از برای خویش. ☘ششم آنکه کوشیدم خویش را برای ادخال سرور در قلب مومن و از دل او به کار بردم. ☘هفتم آنکه از فرط شفقت بر مومنان هر که را دیدم نخست بر او سلام کردم. ... School of Aufklärung ۲۰:۵۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۳_. 🔺نویسنده: کارل یاسپرس.. [کارل یاسپرس آلمانى، از فیلسوفان طراز اول اگزیستانسیالیست الهى است او در این کتاب «فیلسوف» را به معناى «متفکر» به کار مى برد و معتقد است که در جهان هفت متفکر بودهاند که هشتمى هم ندارند و دیگران همه طفیل افکار آنها هستند و همه تفکرات بشر تحت سیطره آنان است، و هر کس هر جا سخنى مى گوید، در واقع، بر آرا و سخنان این. هفت تن حاشیه مى زند و از کسى غیر این افراد، سخن بکرى صادر نشده است; اینان عبارتند از: کنفوسیوس (فیلسوف. معروف چینى، بودا (پیامبر هندى الاصل)، حضرت مسیح (علیه السلام) افلاطون، سقراط، آگوستین قدیس و کانت آلمانى;. شرح حال و آراى این اشخاص را یاسپرس در این کتاب آورده است. یک بخش از این کتاب یک بار با عنوان جلد اول با نام فیلسوفان بزرگ به ترجمه اسداالله مبشرى منتشر شده است. این. ترجمه، که شرح حال چهار متفکر را در بردارد، از دقت فراوانى برخوردار نیست. انتشارات خوارزمى شرح حال این. هفت تن را جدا کرده است تا کتاب یاسپرس را در قالب هفت کتاب منتشر کند و تاکنون این کتابها منتشر شده است:. ... School of Aufklärung ۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ دوم این که کاپلستون از کسانى است که به «فلسفه جاودانه» قائلند.. 🔹توضیح: 🔺اصطلاح «فلسفه جاودانه، حکمت خالده یا جاودان خرد لااقل از قرن دوازدهم میلادى بدین سو در فلسفه غرب وجود داشته است. معتقدان این فلسفه مى گویند: در جهان یک نظام یا جریان فلسفى با اصول ثابت و لایتغیر هست که تا ابدالآباد پایدار مى ماند و تبدلات و تغیرات فلسفه تنها به شاخه هاى بسیار فرعى آن باز مى گردد؛ اصول این نظام، دست ناخورده باقى خواهد ماند و هر مسأله و مشکل فلسفى را مى توان با رجوع به این اصول حل و فصل کرد. 🔺نخستین کسى که بر این سخن تصریح کرد، توماس آکوئینى (= توماس آکوئیناس) بود که از فلاسفه طراز اول غرب (در قرن سیزدهم میلادى) است. ولى امروزه در غرب بیشتر اعتقاد بر این است که چنین نظام فلسفى برترى، که بتواند بر همه نظامهاى دیگر غلبه کند، وجود ندارد و فلسفهها باید. به این امر قانع باشند که در کنار یکدیگر زیست کنند. 🔺کاپلستون به فلسفه جاودانه باور دارد، از این رو به همان فلسفه قرون وسطى که از افلاطون و ارسطو مایه گرفته است اعتقاد میورزد. لذا بر او اشکال کردهاند که وى تا آنجا سخن دیگران را میپذیرد که با اصول فلسفه جاودانه سرتعارض و ستیز نداشته باشد و گرنه در مورد آراء مخالف از او بی ... School of Aufklärung ۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ <۲>. 🔺۱ تنها تا زمانی خواندن را ادامه دهید که این کار برایتان لذتبخش است؛ در غیر این صورت چیز زیادی دستگیرتان نمیشود …🔺۲. نگذارید خواندن کتاب شما را به حالت خاموشی و سکوت بیاورد. هرگاه خود را مرعوب کتاب یافتید، خود، سخن بگویید!. 🔺۳. به هنگام مطالعه، ترس و خشم را کنار بگذارید. هر دو مانع فهم است …🔺۴. از نوشیدن و نیوشیدن دریغ نکنید …🔺۵. هر جور که راحتید عمل کنید؛ تمام کتاب را بخوانید. یا نه، از انتها و یا از آغاز بخوانید. ... School of Aufklärung ۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ◾️ <۲>.. 🔹؟ 🔺هیچ گاه نمیتوان گفت فلسفه چیست یعنی هیچ گاه نمیتوان گفت فلسفه اینست و جز این نیست؛ زیرا فلسفه آزادترین نوع فعالیت آدمی است و نمیتوان آن را محدود به امری خاص کرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده است و هر زمان به گونهای دیگر بوده است …🔹؟. 🔺برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به چیستی فلسفه پاسخ داد و دید که اصلا فلسفه چیست و در صدد بیان چه چیزی است؟. فلسفه در واقع کوششی دائم برای است و سوی تفکر را وسعت میدهد و باعث میشود که از یک سو نگری بیرون بیاییم یا اگر یک سو نگر بودیم بفهمیم که یک سو نگر هستیم و در صدد راه برای حل مشکل باشیم، فلسفه را علم محدودیت شناسی تعریف کردهاند. ... School of Aufklärung ۱۲:۵۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ #مولانا_و_روسپیان_و_خراباتیان🔺☘ مولانا پس از رستاخیز شمس همه تعلقات و تعینات سنگین و دست و پا گیر ع 🔺☘ مولانا پس از رستاخیز شمس همه تعلقات و تعینات سنگین و دست و پا گیر عالمانه و فقیهانه را به یک سو نهاد و با بر سر مهر و شفقت بود و به معابدشان سر میزد و قلندروار در کوی و بازار میرفت و حتی خراباتیان و روسپیان را نیز مجذوب خود میگردانید و به بر میانگیخت. 🌿چنانکه گفتهاند روزی مولانا در سماع شوری عظیم بر پا کرد و لباسهای خود را به قوالان بخشید و هم چنان گرم سماع بود و چون از سماع فارغ شد یکی از اعیان شهر جامهای فاخر بر او پوشانید و چون از کنار میخانهای گذر کرد همانجا ایستاد و با نغمه رباب به رقص پرداخت، همه مستان و خراباتیان که بودند بیرون جهیدند و با علاقهای خاص در برابر مولانا خضوع کردند و مولانا همه آن جامههای فاخر را به آنان بخشید و رفت …باز گفتهاند روزی از کنار ای گذر کرد؛ روسپیان بیرون آمدند،. مولانا با احترام و خضوع فرمود: زهی پهلوانان که اگر این بار را نمیکشیدید این نفسهای سرکش را چه کسی رام میکرد و عفت عفیفگان کجا پیدا میشد؟!. 🌻 «او به عشق بدل شده بود و همچون قشریان تنگ نظر نبود که فقط خود و فرقه خود را بهشتی میپندارند و سایر جهانیان را در قعر دوزخ میبنند.». 📚. 🔹جلد یکم ... School of Aufklärung ۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ _سخن📖☘🌹.. اگر بد کنی چشم نیکی مدار. که هرگز نیارد گز انگور بار پاسخ بدیها و نیکیهای ما اگر نه تماما در این دنیا، پارهای در همین دنیا داده خواهد شد. این پاسخها را گاه زود و گاه دیر و به طرق مختلف دریافت میکنیم. سعدی ما را از بدی برحذر میدارد زیرا به این اصل معتقد است و میگوید نمیتوان بدی کرد و انتظار نیکی داشت. همانطور که نمیتوان از درخت گز انتظار انگور داشت. هر کار بدی به نوعی و در زمانی به خود ما برخواهد گشت. البته خوبیها هم از همین اصل پیروی میکنند و نتیجه هر کار نیکی را در همین عالم میبینیم …گز: درختچهای زینتی … ... School of Aufklärung ۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ☘حکایت ششم: بنیاد ظلم.. ◾️با صدای: خسروشکیبایی Khosro Shakibaei (www.VavMusic.com) – Hakemi Aadel (www.VavMusic.com) ( 01:21, 1.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام School of Aufklärung ۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ◾️باصدای خسرو شکیبایی.. ☘حکایت ششم: بنیاد ظلم 🌿 آوردهاند که حاکمی عادل را در شکارگاهی , صید کباب کردند و نمک نبود. غلامی به روستا رفت تا نمک آورد. گفت: نمک به قیمت بستان تا رسمی نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از این قدر چه خلل آید؟. گفت: بنیاد ظلم در جهان , اول اندکی بوده است. هر که آمد بر او مزیدی کرده؛ تا بدین غایت رسید …اگر زباغ رهیت ملک خورد سیبی. بر آورند غلامان او درخت از بیخ. ... School of Aufklärung ۱۶:۴۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 🔹حال برای شروع خوانش فلسفه چه باید کرد؟ شروع، بهترین گزینه، مطالعهی «تاریخ فلسفه» است، تاریخ فلسفه به شرح کلی و اجمالی زندگی و آراء فیلسوفان مختلف پرداخته است و به دلیل روند تاریخی و بعضا داستانی مخاطب را به سوی مسائل و پرسشهای اساسی جذب میکند.. 🔹البته نباید از این مسئله غافل شد که خوانش تاریخ فلسفه فقط باید به عنوان شروع استفاده گردد و پس از تسلط نسبی بر سیر کلی اندیشه در طول تاریخ باید به سراغ مطالعهی آثار دست اول و نوشتههای تخصصی فلاسفه برویم …🔹فراموش نکنیم که تاریخ فلسفه فقط شرحی کلی است و بعضا ممکن است اشکالات و نواقص فراوانی در آن یافت شود؛ لذا مطالعهی آثار هر فیلسوف، امری ضروری است.. 🔹هدف شما این نیست که مطلب مورد نظر را با حداکثر سرعت ممکنه بخوانید و تصور کنید که «بالاخره آن را خواندم»؛ بلکه هدف آن است که از آن حاصل کنید. چنین هدفى، مطالعه اى آرام، به همراه توقف هاى مکرر را مى طلبد براى آنکه ببینید آیا مى توانید مبحث را به صورت خلاصه با کلمات خود تکرار کنید یا نه! و هم براى اینکه به نکاتى توجه کنید که فهم آنها دشوار است یا با نویسنده بر سر آنها اختلاف دارید.. 🔹شما نیاز خواهید داشت که برخى متنها یا صفحات را بیشت ... School of Aufklärung ۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ◾️؟ <۱> «فلسفه به زبان ساده برای مبتدیان». این پرسشی باشد که ذهن اغلب کسانی را که میخواهند فلسفه خواندن را آغاز کنند گرفته باشد و حجم عظیم اطلاعات و منابع گوناگون انتخاب را بسیار دشوار مینماید.. 🔹از امروز سعی میکنیم در پستهای تا حد امکان خلاصه و مفید به صورتی کوتاه و به زبان ساده و روان، در مقام پاسخ به این پرسش برآییم؛. 🔹مطالعه متون فلسفی شیوه خاصی را میطلبد و مسلما نمیتوان فلسفه را به صورت «شعر» و یا «رمان» خواند، بنابراین دقت و حوصلهی فراوان میخواهد و اصطلاحا: «نمیتوان یک شبه فیلسوف شد.». 🔹ممکن است رمان و یا داستانی زیبا ما را آنچنان مجذوب خود کند که تمام فصول آن را در طول یک روز بخوانیم و لذت ببریم، اما خوانش متون فلسفی، بعضا به دلیل دشواری و پرداختن به مسائل بنیادین، بسیار زمان بر است و صبوری حوصله فراوان میطلبد. ... School of Aufklärung ۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ◾️هدف فلاسفه تالس داستانهای بسیاری هست، برخی از این داستانها، مثلا داستانی که ارسطو در رسالة «سیاست» نقل میکند، خالی از لطف نیست:. «او را به علت تهیدستیش سرزنش کردند، که از فلسله سودی برنمی خیزد. بنا بر روایت داستان؛ تالس از روی دانشی که از ستارگان داشت میدانست که سال بعد محصول زیتون فراوان خواهد بود.. پس با مختصر پولی که داشت بیعانهای برای اجارة همة کارگاههای روغن گیری شهرهای کیوس Chios و ملیطه پرداخت و آن کارگاهها را به بهای کمی اجاره کرد، زیرا کسی به رقابت وی برنخاست. هنگام برداشت محصول که فرا رسید و ناگهان همه به کارگاههای روغن گیری نیازمند شدند … تالس کارگاههای خود را به هر بهایی که میخواست به اجاره داد و مبلغی پول به دست آورد و از این راه به جهانیان نشان داد که فلاسفه اگر بخواهند به آسانی میتوانند ثروتمندشوند؛. اما هدف آنها چیز دیگر است …» …📚. 🔹نویسنده: برتراند راسل. ... School of Aufklärung ۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ پیش من پیدا چو مار و ماهی است ◾️۱۰_انسان بهشتی به ماهی تشبیه شده و غیر بهشتی به مار؛ چرا که مار در اشعار مولوی نماد انسانهای خاکی و دنیوی است که جایگاهشان بر خاک است نه دریا …دایم اندر آب کار ماهی است. مار را با او کجا همراهی است. ◾️۱۱_انسان بهشتی برای ورود به بهشت با آب کوثر تطهیر میشود همچنان که خداوند در قرآن میفرماید: «و سقاهم ربهم شرابا طهورا». این شراب پاک میتواند نوشابه نهر کوثر باشد که خدا آن را به دست رسولش و امیرالمؤمنین به اهل بهشت ارزانی داشته است تا آنان را از هر عیب و پلیدی پاک کند.. ◾️۱۲_ماهی نماد هدایت. ماهی بریان ز آسیب خضر. زنده شد در بحر گشت او مستقر. 🔺مولوی در داستان حضرت موسی و یوشع در جست و جوی خضر که در قرآن در سورة کهف آمده است، ماهی را نماد هدایت معرفی میکند …گفت پیغمبر که معراج مرا. نیست بر معراج یونس اجتبا. ... School of Aufklärung ۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ #ماهی_در_مثنوی_معنوی🍂🔺در آیین مهر، باور بر این بوده که مهر (میثره، میترا) درون آب متولد شده است، به 🍂🔺در آیین مهر، باور بر این بوده که مهر (میثره، میترا) درون آب متولد شده است، به همین دلیل در آثار این آیین، مهر را به صورت کودکی بر روی نیلوفر آبی و در حال بیرون آمدن از آب با دو ماهی دلفین تصویر میکنند. در اوستا از دو ماهی مینوی یاد میشود که اورمزد آنان را مأمور حراست و نگهبانی گیاه گوکرن از آسیب اهریمن نموده است. این گیاه که هوم سپید نیز نامیده شده، گیاهی اساطیری است که در ته دریای فراخکرد میروید و بیمرگی میآورد و در باسازی جهان یا به کار خواهد آمد.. 🔹ماهی (حوت) در قرآن در داستان حضرت یونس در سوره صافات، و داستان موسی و یوشع در جست و جوی خضر در سوره کهف، آمده است …☘ماهی در مثنوی معنوی🔻. ◾️۱_ ماهی: عاشقی صادق. 🔺مولوی به کرات عاشق صادق را به ماهی ممثل ساخته که مایه حیات و بقایش، عشق است:. گاه چون موجی برافرازان علم. گاه چون ماهی روانه بر شکم …◾️ ۲_ماهی هرگز از آب سیر نمیشود، اهل ایمان نیز از آب حقیقت و دریای رحمت الهی سیراب نمیشوند …هر که جز ماهی زآبش سیر شد. هر که بیروزی است، روزش دیر شد …◾️ ۳_ماهی عارف کامل و غیر ماهی معرف کسانی است که چندان ظرفیتی ندارد و به اندک فاصله ق ... School of Aufklärung ۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ #ماهی_در_مثنوی_معنوی🔺☘ماهی(fish) در عربی، نون، حوت و سمک، جانوری است آبزی که در برداشتها و تحلیله 🔺☘ماهی (fish) در عربی، نون، حوت و سمک، جانوری است آبزی که در برداشتها و تحلیلهای عرفانی و اخلاقی در مورد ماهی در مثنوی بدون شک متأثر از اسطوره و فرهنگ دینی به معنای عام و شامل اسلام، یهودیت و مسیحیت است …🍃 «ماهی به یقین نماد عنصر آب است، یعنی نماد جایی که در آن میزید. مسیح اغلب چون ماهیگیر و مسیحیان چون ماهی تصویر میشوند و آب غسل تعمید، عنصر طبیعی و وسیله تولد دوباره است …🌱ماهی به دلیل شیوه عجیبش در تولید مثل و تعداد بیشمار تخمی که میریزد، است …. ادامه🔻👇. ... ‹ 1 2 3 4 5 6 7 ›
School of Aufklärung ۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ◾️مولانا و ترس از مرگ (قسمت دوم) 🔹 ۵- مولانا بین اخلاقی زندگی کردن و ترس از مرگ هم نسبت بر قرار میکند و میگوید هرچی اخلاقیتر زندگی کنید، ترس از مرگ در زندگی شما کاهش پیدا میکند.. 🔹 ۶- تا هنگامی که میخواهی نادانستهها را به دانسته تبدیل کنید و نه اینکه دانستهها را به کرده، ترس از مرگ در شما کاهش نمییابد.. 🔹 ۷- مولانا معتقد است که عشق به خدا هرچقدر افزایش پیدا کند، ترس از مرگ کاهش مییابد. باور به وجود خدا به تنهایی در تقلیل ترس از مرگ تاثیری ندارد و عشق به خدا است که موجب کاهش این پدیده میشود …🌼🌼استاد ملکیان،. ...
School of Aufklärung ۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ 🎙. ◾️شرح فیه ما فیه «جلسه اول». 👤 Audio file ( 1:45:24, 98.2 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ◾️شرح فیه ما فیه. 🔺سلسله درسگفتار شرح فیه ما فیه مولانا «جلسه اول». 📗 اهمیت فیه ما فیه در فهم آثار مولانا. 📗 زمینه و زمانه و چگونگی سرایش کتاب فیه مافیه مولانا. 📗 داشتن نگاهی جامع از زمانه مولانا و احوال و اقوال مولانا. 📗 چگونگی گردآوری فیه مافیه. 📗 تفکیک سه گانه نظم نثر شعر و طبع آزماییهای مولانا در هر سه حوزه. 📗 روایت مولانا درباره زنان. 📗 اشاره مولانا درباره حمله مغولان. 🔹ارائه شده توسط؛. ...
School of Aufklärung ۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 📗حکایت هشتم: معرفت آفتاب.. 🌿چراغی آوردهای در پیش آفتاب که آفتاب را با این چراغ میبینم. حاشا!. اگر چراغ نیاوری،. آفتاب خود را بنماید. چه حاجت چراغ است؟ … توضیح و اضافات:. 🌿مثل کسی که معرفت حق را طلب میکند به دلیل, همچنان است که کسی آفتاب را به چراغ جوید …🔹شهاب الدین سهروردی. 🔺شیخ اشراق. ...
School of Aufklärung ۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ 📖حکایت دوم: دباغی که در بازار عطر فروشان بیهوش شد.. بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال ماست آن …🌿روزی مردی از بازار عطرفروشان میگذشت. ناگهان بر زمین افتاد و بیهوش شد. مردم دور او جمع شدند و همه برای درمان او تلاش میکردند. یکی نبض او را میگرفت، یکی دستش را میمالید، یکی کاه گلتر جلو بینی او میگرفت، یکی لباس او را در میآورد تا حالش بهتر شود. دیگری گلاب بر صورت آن مرد بیهوش میپاشید … اما این درمانها هیچ سودی نداشت. تا اینکه خانوادهاش باخبر شدند، آن مرد برادر دانا و زیرکی داشت او با خود گفت: من درد او را میدانم، برادرم دباغ است و کارش پاک کردن پوست حیوانات از مدفوع و کثافات است. او به بوی بد عادت کرده و لایههای مغزش پر از بوی سرگین و مدفوع است. کمی سرگین بدبوی سگ برداشت و در آستینش پنهان کرد و با عجله به بازار آمد. مردم را کنار زد، و کنار برادرش نشست و سرش را کنار گوش او آورد بگونهای که میخواهد رازی با برادرش بگوید. ...
School of Aufklärung ۲۲:۲۵ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ◾️حکایت سوم؛ شفقت بر خلق.. 🔺🌿مردی از خداوندان حال نزد بایزید آمد و گفت ای بایزید! این منزلت به چه یافتی؟. بایزید گفت: منزلت را رها کن اما حق تعالی مرا هشت کرامت ارزانی کرد سپس مرا آواز داد ای بایزید!. ☘نخستین از آن کرامات این بود که نفس خویش را واپس مانده دیدم و خلق را پیشی گرفته از من. ☘دوم آنکه راضی شدم که به جای همه خلق به دوزخ درآیم، از فرط که بر ایشان داشتم. ☘سوم آنکه قصد من ادخال سرور در قلب مومن بود. ☘چهارم آنکه چیزی از برای فردا ذخیره ننهادم. ☘پنجم آنکه رحمت خدای را از برای خلق بیشتر خواستم تا از برای خویش. ☘ششم آنکه کوشیدم خویش را برای ادخال سرور در قلب مومن و از دل او به کار بردم. ☘هفتم آنکه از فرط شفقت بر مومنان هر که را دیدم نخست بر او سلام کردم. ...
School of Aufklärung ۲۰:۵۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۱۳_. 🔺نویسنده: کارل یاسپرس.. [کارل یاسپرس آلمانى، از فیلسوفان طراز اول اگزیستانسیالیست الهى است او در این کتاب «فیلسوف» را به معناى «متفکر» به کار مى برد و معتقد است که در جهان هفت متفکر بودهاند که هشتمى هم ندارند و دیگران همه طفیل افکار آنها هستند و همه تفکرات بشر تحت سیطره آنان است، و هر کس هر جا سخنى مى گوید، در واقع، بر آرا و سخنان این. هفت تن حاشیه مى زند و از کسى غیر این افراد، سخن بکرى صادر نشده است; اینان عبارتند از: کنفوسیوس (فیلسوف. معروف چینى، بودا (پیامبر هندى الاصل)، حضرت مسیح (علیه السلام) افلاطون، سقراط، آگوستین قدیس و کانت آلمانى;. شرح حال و آراى این اشخاص را یاسپرس در این کتاب آورده است. یک بخش از این کتاب یک بار با عنوان جلد اول با نام فیلسوفان بزرگ به ترجمه اسداالله مبشرى منتشر شده است. این. ترجمه، که شرح حال چهار متفکر را در بردارد، از دقت فراوانى برخوردار نیست. انتشارات خوارزمى شرح حال این. هفت تن را جدا کرده است تا کتاب یاسپرس را در قالب هفت کتاب منتشر کند و تاکنون این کتابها منتشر شده است:. ...
School of Aufklärung ۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ دوم این که کاپلستون از کسانى است که به «فلسفه جاودانه» قائلند.. 🔹توضیح: 🔺اصطلاح «فلسفه جاودانه، حکمت خالده یا جاودان خرد لااقل از قرن دوازدهم میلادى بدین سو در فلسفه غرب وجود داشته است. معتقدان این فلسفه مى گویند: در جهان یک نظام یا جریان فلسفى با اصول ثابت و لایتغیر هست که تا ابدالآباد پایدار مى ماند و تبدلات و تغیرات فلسفه تنها به شاخه هاى بسیار فرعى آن باز مى گردد؛ اصول این نظام، دست ناخورده باقى خواهد ماند و هر مسأله و مشکل فلسفى را مى توان با رجوع به این اصول حل و فصل کرد. 🔺نخستین کسى که بر این سخن تصریح کرد، توماس آکوئینى (= توماس آکوئیناس) بود که از فلاسفه طراز اول غرب (در قرن سیزدهم میلادى) است. ولى امروزه در غرب بیشتر اعتقاد بر این است که چنین نظام فلسفى برترى، که بتواند بر همه نظامهاى دیگر غلبه کند، وجود ندارد و فلسفهها باید. به این امر قانع باشند که در کنار یکدیگر زیست کنند. 🔺کاپلستون به فلسفه جاودانه باور دارد، از این رو به همان فلسفه قرون وسطى که از افلاطون و ارسطو مایه گرفته است اعتقاد میورزد. لذا بر او اشکال کردهاند که وى تا آنجا سخن دیگران را میپذیرد که با اصول فلسفه جاودانه سرتعارض و ستیز نداشته باشد و گرنه در مورد آراء مخالف از او بی ...
School of Aufklärung ۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ <۲>. 🔺۱ تنها تا زمانی خواندن را ادامه دهید که این کار برایتان لذتبخش است؛ در غیر این صورت چیز زیادی دستگیرتان نمیشود …🔺۲. نگذارید خواندن کتاب شما را به حالت خاموشی و سکوت بیاورد. هرگاه خود را مرعوب کتاب یافتید، خود، سخن بگویید!. 🔺۳. به هنگام مطالعه، ترس و خشم را کنار بگذارید. هر دو مانع فهم است …🔺۴. از نوشیدن و نیوشیدن دریغ نکنید …🔺۵. هر جور که راحتید عمل کنید؛ تمام کتاب را بخوانید. یا نه، از انتها و یا از آغاز بخوانید. ...
School of Aufklärung ۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ◾️ <۲>.. 🔹؟ 🔺هیچ گاه نمیتوان گفت فلسفه چیست یعنی هیچ گاه نمیتوان گفت فلسفه اینست و جز این نیست؛ زیرا فلسفه آزادترین نوع فعالیت آدمی است و نمیتوان آن را محدود به امری خاص کرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده است و هر زمان به گونهای دیگر بوده است …🔹؟. 🔺برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به چیستی فلسفه پاسخ داد و دید که اصلا فلسفه چیست و در صدد بیان چه چیزی است؟. فلسفه در واقع کوششی دائم برای است و سوی تفکر را وسعت میدهد و باعث میشود که از یک سو نگری بیرون بیاییم یا اگر یک سو نگر بودیم بفهمیم که یک سو نگر هستیم و در صدد راه برای حل مشکل باشیم، فلسفه را علم محدودیت شناسی تعریف کردهاند. ...
School of Aufklärung ۱۲:۵۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ #مولانا_و_روسپیان_و_خراباتیان🔺☘ مولانا پس از رستاخیز شمس همه تعلقات و تعینات سنگین و دست و پا گیر ع 🔺☘ مولانا پس از رستاخیز شمس همه تعلقات و تعینات سنگین و دست و پا گیر عالمانه و فقیهانه را به یک سو نهاد و با بر سر مهر و شفقت بود و به معابدشان سر میزد و قلندروار در کوی و بازار میرفت و حتی خراباتیان و روسپیان را نیز مجذوب خود میگردانید و به بر میانگیخت. 🌿چنانکه گفتهاند روزی مولانا در سماع شوری عظیم بر پا کرد و لباسهای خود را به قوالان بخشید و هم چنان گرم سماع بود و چون از سماع فارغ شد یکی از اعیان شهر جامهای فاخر بر او پوشانید و چون از کنار میخانهای گذر کرد همانجا ایستاد و با نغمه رباب به رقص پرداخت، همه مستان و خراباتیان که بودند بیرون جهیدند و با علاقهای خاص در برابر مولانا خضوع کردند و مولانا همه آن جامههای فاخر را به آنان بخشید و رفت …باز گفتهاند روزی از کنار ای گذر کرد؛ روسپیان بیرون آمدند،. مولانا با احترام و خضوع فرمود: زهی پهلوانان که اگر این بار را نمیکشیدید این نفسهای سرکش را چه کسی رام میکرد و عفت عفیفگان کجا پیدا میشد؟!. 🌻 «او به عشق بدل شده بود و همچون قشریان تنگ نظر نبود که فقط خود و فرقه خود را بهشتی میپندارند و سایر جهانیان را در قعر دوزخ میبنند.». 📚. 🔹جلد یکم ...
School of Aufklärung ۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ _سخن📖☘🌹.. اگر بد کنی چشم نیکی مدار. که هرگز نیارد گز انگور بار پاسخ بدیها و نیکیهای ما اگر نه تماما در این دنیا، پارهای در همین دنیا داده خواهد شد. این پاسخها را گاه زود و گاه دیر و به طرق مختلف دریافت میکنیم. سعدی ما را از بدی برحذر میدارد زیرا به این اصل معتقد است و میگوید نمیتوان بدی کرد و انتظار نیکی داشت. همانطور که نمیتوان از درخت گز انتظار انگور داشت. هر کار بدی به نوعی و در زمانی به خود ما برخواهد گشت. البته خوبیها هم از همین اصل پیروی میکنند و نتیجه هر کار نیکی را در همین عالم میبینیم …گز: درختچهای زینتی … ...
School of Aufklärung ۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ☘حکایت ششم: بنیاد ظلم.. ◾️با صدای: خسروشکیبایی Khosro Shakibaei (www.VavMusic.com) – Hakemi Aadel (www.VavMusic.com) ( 01:21, 1.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
School of Aufklärung ۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ◾️باصدای خسرو شکیبایی.. ☘حکایت ششم: بنیاد ظلم 🌿 آوردهاند که حاکمی عادل را در شکارگاهی , صید کباب کردند و نمک نبود. غلامی به روستا رفت تا نمک آورد. گفت: نمک به قیمت بستان تا رسمی نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از این قدر چه خلل آید؟. گفت: بنیاد ظلم در جهان , اول اندکی بوده است. هر که آمد بر او مزیدی کرده؛ تا بدین غایت رسید …اگر زباغ رهیت ملک خورد سیبی. بر آورند غلامان او درخت از بیخ. ...
School of Aufklärung ۱۶:۴۴ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ 🔹حال برای شروع خوانش فلسفه چه باید کرد؟ شروع، بهترین گزینه، مطالعهی «تاریخ فلسفه» است، تاریخ فلسفه به شرح کلی و اجمالی زندگی و آراء فیلسوفان مختلف پرداخته است و به دلیل روند تاریخی و بعضا داستانی مخاطب را به سوی مسائل و پرسشهای اساسی جذب میکند.. 🔹البته نباید از این مسئله غافل شد که خوانش تاریخ فلسفه فقط باید به عنوان شروع استفاده گردد و پس از تسلط نسبی بر سیر کلی اندیشه در طول تاریخ باید به سراغ مطالعهی آثار دست اول و نوشتههای تخصصی فلاسفه برویم …🔹فراموش نکنیم که تاریخ فلسفه فقط شرحی کلی است و بعضا ممکن است اشکالات و نواقص فراوانی در آن یافت شود؛ لذا مطالعهی آثار هر فیلسوف، امری ضروری است.. 🔹هدف شما این نیست که مطلب مورد نظر را با حداکثر سرعت ممکنه بخوانید و تصور کنید که «بالاخره آن را خواندم»؛ بلکه هدف آن است که از آن حاصل کنید. چنین هدفى، مطالعه اى آرام، به همراه توقف هاى مکرر را مى طلبد براى آنکه ببینید آیا مى توانید مبحث را به صورت خلاصه با کلمات خود تکرار کنید یا نه! و هم براى اینکه به نکاتى توجه کنید که فهم آنها دشوار است یا با نویسنده بر سر آنها اختلاف دارید.. 🔹شما نیاز خواهید داشت که برخى متنها یا صفحات را بیشت ...
School of Aufklärung ۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ◾️؟ <۱> «فلسفه به زبان ساده برای مبتدیان». این پرسشی باشد که ذهن اغلب کسانی را که میخواهند فلسفه خواندن را آغاز کنند گرفته باشد و حجم عظیم اطلاعات و منابع گوناگون انتخاب را بسیار دشوار مینماید.. 🔹از امروز سعی میکنیم در پستهای تا حد امکان خلاصه و مفید به صورتی کوتاه و به زبان ساده و روان، در مقام پاسخ به این پرسش برآییم؛. 🔹مطالعه متون فلسفی شیوه خاصی را میطلبد و مسلما نمیتوان فلسفه را به صورت «شعر» و یا «رمان» خواند، بنابراین دقت و حوصلهی فراوان میخواهد و اصطلاحا: «نمیتوان یک شبه فیلسوف شد.». 🔹ممکن است رمان و یا داستانی زیبا ما را آنچنان مجذوب خود کند که تمام فصول آن را در طول یک روز بخوانیم و لذت ببریم، اما خوانش متون فلسفی، بعضا به دلیل دشواری و پرداختن به مسائل بنیادین، بسیار زمان بر است و صبوری حوصله فراوان میطلبد. ...
School of Aufklärung ۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ◾️هدف فلاسفه تالس داستانهای بسیاری هست، برخی از این داستانها، مثلا داستانی که ارسطو در رسالة «سیاست» نقل میکند، خالی از لطف نیست:. «او را به علت تهیدستیش سرزنش کردند، که از فلسله سودی برنمی خیزد. بنا بر روایت داستان؛ تالس از روی دانشی که از ستارگان داشت میدانست که سال بعد محصول زیتون فراوان خواهد بود.. پس با مختصر پولی که داشت بیعانهای برای اجارة همة کارگاههای روغن گیری شهرهای کیوس Chios و ملیطه پرداخت و آن کارگاهها را به بهای کمی اجاره کرد، زیرا کسی به رقابت وی برنخاست. هنگام برداشت محصول که فرا رسید و ناگهان همه به کارگاههای روغن گیری نیازمند شدند … تالس کارگاههای خود را به هر بهایی که میخواست به اجاره داد و مبلغی پول به دست آورد و از این راه به جهانیان نشان داد که فلاسفه اگر بخواهند به آسانی میتوانند ثروتمندشوند؛. اما هدف آنها چیز دیگر است …» …📚. 🔹نویسنده: برتراند راسل. ...
School of Aufklärung ۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ پیش من پیدا چو مار و ماهی است ◾️۱۰_انسان بهشتی به ماهی تشبیه شده و غیر بهشتی به مار؛ چرا که مار در اشعار مولوی نماد انسانهای خاکی و دنیوی است که جایگاهشان بر خاک است نه دریا …دایم اندر آب کار ماهی است. مار را با او کجا همراهی است. ◾️۱۱_انسان بهشتی برای ورود به بهشت با آب کوثر تطهیر میشود همچنان که خداوند در قرآن میفرماید: «و سقاهم ربهم شرابا طهورا». این شراب پاک میتواند نوشابه نهر کوثر باشد که خدا آن را به دست رسولش و امیرالمؤمنین به اهل بهشت ارزانی داشته است تا آنان را از هر عیب و پلیدی پاک کند.. ◾️۱۲_ماهی نماد هدایت. ماهی بریان ز آسیب خضر. زنده شد در بحر گشت او مستقر. 🔺مولوی در داستان حضرت موسی و یوشع در جست و جوی خضر که در قرآن در سورة کهف آمده است، ماهی را نماد هدایت معرفی میکند …گفت پیغمبر که معراج مرا. نیست بر معراج یونس اجتبا. ...
School of Aufklärung ۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ #ماهی_در_مثنوی_معنوی🍂🔺در آیین مهر، باور بر این بوده که مهر (میثره، میترا) درون آب متولد شده است، به 🍂🔺در آیین مهر، باور بر این بوده که مهر (میثره، میترا) درون آب متولد شده است، به همین دلیل در آثار این آیین، مهر را به صورت کودکی بر روی نیلوفر آبی و در حال بیرون آمدن از آب با دو ماهی دلفین تصویر میکنند. در اوستا از دو ماهی مینوی یاد میشود که اورمزد آنان را مأمور حراست و نگهبانی گیاه گوکرن از آسیب اهریمن نموده است. این گیاه که هوم سپید نیز نامیده شده، گیاهی اساطیری است که در ته دریای فراخکرد میروید و بیمرگی میآورد و در باسازی جهان یا به کار خواهد آمد.. 🔹ماهی (حوت) در قرآن در داستان حضرت یونس در سوره صافات، و داستان موسی و یوشع در جست و جوی خضر در سوره کهف، آمده است …☘ماهی در مثنوی معنوی🔻. ◾️۱_ ماهی: عاشقی صادق. 🔺مولوی به کرات عاشق صادق را به ماهی ممثل ساخته که مایه حیات و بقایش، عشق است:. گاه چون موجی برافرازان علم. گاه چون ماهی روانه بر شکم …◾️ ۲_ماهی هرگز از آب سیر نمیشود، اهل ایمان نیز از آب حقیقت و دریای رحمت الهی سیراب نمیشوند …هر که جز ماهی زآبش سیر شد. هر که بیروزی است، روزش دیر شد …◾️ ۳_ماهی عارف کامل و غیر ماهی معرف کسانی است که چندان ظرفیتی ندارد و به اندک فاصله ق ...
School of Aufklärung ۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۰۱/۰۲ #ماهی_در_مثنوی_معنوی🔺☘ماهی(fish) در عربی، نون، حوت و سمک، جانوری است آبزی که در برداشتها و تحلیله 🔺☘ماهی (fish) در عربی، نون، حوت و سمک، جانوری است آبزی که در برداشتها و تحلیلهای عرفانی و اخلاقی در مورد ماهی در مثنوی بدون شک متأثر از اسطوره و فرهنگ دینی به معنای عام و شامل اسلام، یهودیت و مسیحیت است …🍃 «ماهی به یقین نماد عنصر آب است، یعنی نماد جایی که در آن میزید. مسیح اغلب چون ماهیگیر و مسیحیان چون ماهی تصویر میشوند و آب غسل تعمید، عنصر طبیعی و وسیله تولد دوباره است …🌱ماهی به دلیل شیوه عجیبش در تولید مثل و تعداد بیشمار تخمی که میریزد، است …. ادامه🔻👇. ...