لینک کانال https://t.me/joinchat/AAAAAEJLNLu9Gs-xukoTpA ارتباط با ادمین @ZVaezzadeh


🔶 تز شماره هفدهم درباره ایران.. ✍ دکتر

🔷 تدوین تاریخ نظام سنت قدمایی، اگر نتواند بسط جدید نظام سنت قدمایی را به عنوان سنت جدید توضیح دهد، دو خطر می‌تواند داشته باشد:. 🔶 خطر دوگانه نادرست خواندن نص قدیم بر دو مبنای قدیم و جدید …🔶 چنان‌که در مکتب تبریز توضیح داده‌ام، حسین نصر سنت مدار برای این‌که بتواند برای سنت‌مداری خود جعل تاریخ کند، 《جاویدان خرد》ابوعلی مسکویه رازی را به حکمت خالده سنت‌مداران جدید اروپایی خلط کرده است …🔶 او از این حیث مرتکب اشتباه شده است که سنت‌مداری به ضرورت مبتنی بر فهم سنت نیست، بلکه در موارد بسیاری، سنت‌مداری، به عنوان ایدئولوژی ‌ستیز، جهل به سنت نیز هست.. 🔶 دریافت مسکویه رازی از《جاویدان خرد》مصداق 《جدید در قدیم》بود، در حالی که حکمت خالده سنت‌مداران، فروکاستن جدید به سنت قدیمی است که، به صورتی که به عنوان تجدد ستیزی عرضه می‌شود، جز در ایدئولوژی آنان وجود نداشته است …🔶 هم‌چنان که کوشش برای تفسیر برادرکشی هابیل و قابیل، به عنوان نخستین صورت پیکار طبقاتی، نفهمیدن معنای نظام سنت و جهل به مبانی پیکار طبقاتی است …🔶 سنت‌مدار و تفسیر ایدئولوژیکی نظام سنت، دو صورت متفاوت تصفیه حساب با سنت است. بنابراین: 🔻🔻🔻🔻. 🔶 ...
  • گزارش تخلف

📍 تز شماره شانزدهم درباره ایران.. ✍ دکتر

🔷 تاریخ‌نویسی ایرانی ایران، به عنوان 《مشکل》اگر بخواهد، تنها، رشته‌ای در نظام دانش‌های غربی نباشد، موضوع آن باید تبیین این 《انقلاب》در ناحیه‌هایی از نظام اندیشیدن ایرانی باشد …🔷 تدوین تاریخ وقایع، شاهان، سلسله‌ها، جنگ‌ها و … که تا کنون تنها صورت تاریخ‌نویسی بوده است، با بخش‌هایی از نظام سنت قدمایی اعتبار خود را از دست داده است …🔷 بدیهی است که می‌توان تاریخ وقایع و نیز در قلمرو اندیشه، تاریخ دگرگونی‌های نظام سنت قدمایی را نوشت، اما تاریخ‌نویسی 《پایه‌ای》ایران، زمانی می‌تواند آغاز شود که نخست، منطق 《انقلاب》در ناحیه‌هایی از نظام اندیشیدن تدوین شده باشد …🔷 منطق این 《انقلاب》که در دوران جدید تاریخ ایران در ناحیه‌هایی از اندیشیدن ایرانی روی داده است_چنانکه به برخی وجوه آن در ‌تبریز و ‌حکومت‌قانون اشاره کرده‌ام و در جلد سوم «تاملی درباره ایران» وجوه دیگر آن را بررسی خواهم کرد_باید پرتویی بر نظام سنت قدمایی بیاندازد و زوایای ناشناخته آن را روشن کند …🔶 این تبیین به لحاظ روشی، منطق جدید را اصل توضیح قرار می‌دهد و بدین‌سان، ناحیه‌هایی از سنت قدیم را جدید می‌داند و از این رو سنت سنتی وجود ندارد.. 🔶 آن ...
  • گزارش تخلف

💎علوم انسانی و اجتماعی در ایران و زندگی روزمره

🔴 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل جایگاه زندگی روزمره در علوم انسانی و اجتماعی می‌پردازد و معتقد است یکی از مساله‌های بنیادین علوم انسانی و اجتماعی در ایران معاصر نادیده گرفتن زندگی روزمره یا زیست جهان است.. ✅ علوم انسانی و اجتمای بخشی از گفتمان تغییر در ایران معاصر است.. 🔻علوم انسانی و اجتماعی در هر جامعه باید ضمیر خودآگاه جامعه در لحظه اکنون باشد.. ✅ ما باید در پارادایم علوم انسانی و اجتماعی بازاندیشی انتقادی کنیم.. 🔻علوم انسانی در ایران روابط، حالات و تجربه‌های ما در زندگی واقعی را توضیح نمی‌دهد.. ✅ از سال‌های ۱۹۵۰ چرخش زندگی روزمره در علوم انسانی و اجتماعی اتفاق افتاده است.. 🔻 زندگی محصول عملکردهای همه مردم در موقعیت‌های عادی روزمره است نه اندیشه‌های فیلسوفان و اندیشمندان.. 🔻آگاهی خلق شده در زندگی روزمره واقعیت تعیین کننده زندگی ماست …✅ چرخش زندگی روزمره تاکنون در علوم انسانی و اجتماعی ایران اتفاق نیفتاده است …🔻علوم انسانی و اجتماعی در ایران معاصر تا این لحظه نتوانسته است چیزی درباره تجربه زیسته انسان‌های عادی در موقعیت‌های زندگی روزمره به ما بگوید.. ✅ چرا انسان‌ها در جامعه ایرا ...
  • گزارش تخلف

🔶 تز شماره پانزدهم درباره ایران.. ✍ دکتر

🔷 از صد و پنجاه سال پیش، در دوره‌هایی با تکیه بر این وجوه 《جدید در قدیم》ایرانیان تجربه‌هایی در تجددخواهی کرده‌اند که برخی از آن تجربه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند‌ …🔶 از مشروطیت 《ایرانی》تا شعر نیمایی و کوشش برای تدوین معیارهای موسیقی ملی در مکتب صبا و … پدیدارهایی ملی و جدید هستند، به این معنا که تنها مردمانی که از دیرباز در جامعه‌ای پایدار به ملت تبدیل شده بودند، می‌توانستند چنین گام‌هایی بردارند.. 🔶 چنین گام‌های بلندی به سوی، در کشوری فراهم آمده از قبایل و جامعه‌ای کوتاه مدت ممکن نمی‌شد، هم‌چنان که در کشورهای همجوار ایران تا کنون ممکن نشده است …🔶 همه پدیدارهای فرهنگی جدید ایران، قرینه‌هایی هستند بر این‌که جامعه دراز مدت شالوده استواری برای دولت‌های کوتاه مدت فراهم آورد، اما پدیدارهای فرهنگی پایدار را 《ملی》آفریده است …🔶 تبیین شرایط امکان این پدیدارها، که به نوعی می‌بایست از پی‌آمدهای 《انقلاب》در ناحیه‌هایی از نظام اندیشیدن بوده باشد ممکن نخواهد شد، اگر نتوان ایران را به عنوان 《موضوع》تحلیل 《مشکل ایران》** سامان داد.. 🔶 این‌که سرنوشت این نوآوری‌ها چه بوده است، موضوع بحث کنونی من [=د ...
  • گزارش تخلف

🔶 تز شماره چهاردهم درباره ایران.. 💠 حتما بخوانید و منتشر کنید ….. ✍ دکتر

🔶 در تاریخ و تاریخ فرهنگ ایران پیش از آغاز دوران جدید پیوسته وجوه جدیدی وجود داشته است.. 🔶 تجربه‌های ایرانیان در صد و پنجاه سال اخیر، در تجددخواهی، هم‌چون گام‌هایی برای بازیابی این نقطه‌های قوت بوده است. درباره اهمیت دریافت ایرانیان از 《ت》، 《》و 《وحدت در کثرت ممالک محروسه ایران》 پیشتر اشاره‌هایی آوردم، و در فصل سوم بار دیگر نیز توضیحی خواهم آورد …🔶 از تبدیل شرع به مجموعه قانون‌های جدید، با پیروزی جنبش مشروطه‌خواهی مردم ایران، تجربه‌هایی در نوشتن نثر، از راه ترجمه داستان‌های اروپایی، تجربه‌هایی در نمایشنامه‌نویسی و … تا تکوین شعر فارسی جدید و تحولی که با کلنل علی‌نقی‌وزیری و به ویژه مکتب ابوالحسن صبا، تا آغاز دهه پنجاه شمسی در موسیقی ملی ایران صورت گرفت، همه وجوهی از آن 《جدید در قدیم》تاریخ ایران‌زمین است …🔶 پس از دهه چهل شمسی آنچه زیر لوای 《آنچه خود داشت》، 《بازگشت به خویشتن》و … صورت گرفت، تصفیه حساب با این وجوه 《جدید در قدیم》بود.. 🔶 یکی از نتایج پرداختن به بحث جدال قدیم و جدید، کوشش برای تمیز میان اجتهادهای بر مبنای آن وجوه《جدید در قدیم》و بازگشت به قدما در صورت نوعی از تجدد‌خواهی ملی است ...
  • گزارش تخلف

💎بخشی از سخنان مرحوم دکتر قانعی‌راد در نشست شهریورماه ۹۶ جمعه‌های پردیس کتاب.. ⚪️قسمت دوم

🔺 ازدواج یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است و مراسم‌زدایی از آن و ساده کردن ازدواج از حیث فرهنگی درست نیست. جامعه برای ازدواج که یک رخداد حیاتی مهم است حاشیه‌هایی بسته است …🔺 هم‌چنان که وقتی کسی متولد می‌شود نمی‌توان با آن خنثی برخورد کرد و به دنبال مرگ کسی نمی‌توان او را در گورستان انداخت و رفت، جامعه با ازدواج هم با به عنوان یک رخداد حیاتی روبه‌رو می‌شود …🔺 ازدواج یک پدیده تاریخی و فرهنگی است و نمی‌‌‌توان آن را تا سطح یک پدیده انتزاعی فرو کاست!. 🔺 ازدواج بخشی از تاریخ فرهنگی خانواده است و نباید آن را به بخشی از تاریخ یک نهاد تبدیل کرد؛ حتی اگر آن نهاد دانشگاه باشد!. 🔺در مقابل تلاش دولت برای ساده‌سازی مراسم ازدواج، شما با انبوه پیچیده شدن مراسم ازدواج به عنوان یک واکنش مواجه می‌شوید …🔺چطور توصیه می‌کنند که شما عکس دختر و پسرتان را در این وبگاه‌های همسریابی بگذارید؟ اگر وزیر ورزش و جوانان عکس دختر خودش را روی این وبگاه‌ها گذاشت من هم عکس فرزندم را می‌گذارم …🔺دخالت دولت به تضعیف بیشتر نهاد خانواده و جامعه می‌انجامد …🔺خانواده باید دوباره به اجتماع برگردد و ازدواج باید به عنوان یک نهاد فرهنگی و ...
  • گزارش تخلف

💎بخشی از سخنان مرحوم دکتر قانعی‌راد در نشست شهریورماه ۹۶ جمعه‌های پردیس کتاب.. ⚪️قسمت اول

🔺 زندگی انسانی مجموعه‌ای از اختلاف چشم‌اندازها، منافع، دیدگاه‌ها و خط‌مشی است که باید پاس داشته شود. اگر قرار است جامعه مدنی ساخته شود حداقل باید یک توازنی بین خانوده و جامعه وجود داشته باشد؛ نمی‌توان در خانواده به سروکله هم بزنیم و بعد بگوییم: چرا مسئولین مملکت خشونت می‌ورزند و چرا گفت‌وگو نمی‌کنند؟. 🔺پدرسالاری در تعریف من یک چهارچوب «تصمیم‌گیری» و «حمایت» است و اقتدار و مراقبت را با هم جمع می‌کند. در طول تاریخ، پدران برای تک‌تک فرزندان اقتدار ورزیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند و همزمان حمایت و مراقبت کرده‌اند و کسی در آن شرایط احساس ستم تاریخی نمی‌کرده است. این چهارچوب اما از مبدأ انقلاب مشروطه فرو پاشیده است …🔺 ما گذشته تاریخ را نباید خیلی سیاه ببینیم و چنین فکر کنیم که همواره مردی حاکم بوده است و زن‌ها همیشه در زندان، و بچه‌ها از همه چیز محروم بوده‌اند. معمولا مدرنیته به خاطر این که پروژه خود را پیش ببرد چنین تصویرهایی از گذشته خود می‌سازد …🔺 پس از انقلاب مشروطه که جامعه ایرانی به نحوی دموکراتیزه می‌شود و دولت مدرن شکل می‌گیرد، انقلاب اسلامی هم نقش زیادی در زوال پدرسالاری داشت و خیلی از ...
  • گزارش تخلف