لینک کانال https://t.me/joinchat/AAAAAEJLNLu9Gs-xukoTpA ارتباط با ادمین @ZVaezzadeh


💠 معرفی کتاب در حوزه جامعه شناسی.. سلام

دوستانی از مخاطبان کانال پیام هایی برای من ارسال کردند و درخواست معرفی کتاب هایی در حوزه جامعه شناسی داشتند. سعی خواهم کرد در پست‌های بعدی به تدریج کتاب‌های جامعه شناسی را با توضیحات مختصری در مورد محتوای انها معرفی کنم … ...
  • گزارش تخلف

💠 مصرف از دیدگاه زیمل.. درست همانطور که دربارۀ اغلب جنبه‌های مدرنیته این‌گونه فکر می‌کرد

▫️برای مثال، تحلیل او دربارۀ نقش پول در مدرنیته را در نظر بگیرید. اقتصاد پولی ما را مجبور می‌کند تا هر چه بیشتر به آدم‌هایی تکیه کنیم که به طور روزافزونی از ما دور و دورتر می‌شوند. ▫️ از طرف دیگر، «در ازای انبوه وابستگی‌هایی که داریم، بی‌اعتنایی به آدم‌های مربوط را به دست می‌آوریم و آزادی پیدا می‌کنیم تا مطابق اراده‌مان آن‌ها را عوض کنیم». ▫️ به‌علاوه، مصرف‌کنندگان روحیه‌ای کلی و نگاهی خاکستری پیدا می‌کنند، چون همۀ ارزش‌های انسانی را به زبان پول تقلیل می‌دهند. ▫️اما همین خصوصیات اجازۀ رشد فردگرایی و آزادی «آشکار کردن هستۀ وجودمان با همۀ عواطف و امیال فردی‌اش» را به ما می‌دهد …◾️نگاه دووجهی مشابهی در «تراژدی فرهنگ» هویداست. زیمل بحث می‌کند که دارد بین از یک طرف، فرهنگ عینی و محصولات مادی و غیرمادی انسانی که در دسترس مردم‌اند و از سوی دیگر، آن موضوعات فرهنگی‌ای که انسان‌ها برای خودشکوفایی در اختیار دارند، شکافی عمیق پدیدار می‌شود. ▫️وجه مسرت‌بخش ماجرا این است که ما محصولاتی در اختیار داریم که هیچ‌وقت تاریخ نداشته‌ایم، اما تراژدی اینجاست که فرهنگ عینی به طور تصاعدی رشد می‌کند، در حالی که ...
  • گزارش تخلف

💠 پنج دلیل اینکه چرا از زندگی در ژاپن متنفرم؟

🔹 ازی دختر جوانی است که در کشورهای اسپانیا، انگلیس، امریکا و کانادا زندگی کرده است. او در ویدئویی حدودا ۲۰ دقیقه‌ای در یوتیوب؛ به این سؤال می‌پردازد که چرا از زندگی در ژاپن متنفر است؟ به نظر می‌رسد که سرعت تغییرات اجتماعی و فرهنگی در ژاپن همگام با انتظارات نسل جدید و جوان ژاپنی نیست و همین امر باعث می‌شود تا برخی از آن‌ها قید زندگی در ژاپن را بزنند. او در این ویدئو بر اساس تجارب خود در ژاپن و زندگی در سایر کشورها، به نکاتی اشاره می‌کند که ازنظر جامعه‌شناختی قابل‌تأمل و توجه است. آنچه در ادامه می‌آید ترجمه‌ای آزاد و خلاصه‌ای از صحبت‌های ازی در این ویدئو است …۱⃣جمع‌گرایی افراطی. ما ژاپنی‌ها از کودکی به‌گونه‌ای تربیت می‌شویم که در هر شرایطی باید به جامعه احترام بگذاریم. احترام به جامعه مثلا؛ نریختن زباله در مکان‌های عمومی یا سایر رفتارها بسیار خوب است ولی جمع‌گرایی گاهی اوقات زندگی را سخت و غیرقابل‌تحمل می‌کند. احترام افراطی به جامعه باعث شده است تا ما به نوع خاصی از مردم یا نوع خاصی از فرهنگ‌ها احترام نگذاریم. ما با آدم‌های متفاوت و آدم‌هایی که جدیدند و مانند همه نیستند دچار مشکل هستیم. ...
  • گزارش تخلف

از دکتر نعمت الله فاضلی به مناسبت ماه محرم:.. ✅ سلام دوستان فرهیخته‌ام

ایام دهه اول محرم است و مردم هم در حال و هوای غم و حزن و آیین‌های این ایام. سال گذشته یادادشتی نوشتم و گفتم روزهای آیینی مانند نوروز یا عاشورا می‌توانند «لحظات خلاق» و «لحظات اخلاق» هم باشند.. ✅ برای ما دانشگاهیان که در علوم انسانی فعالیت می‌کنیم این لحظات خلاق و اخلاق می‌توانند مجالی برای کمک به جامعه و ایفای بخشی از رسالت و مسئولیت انسان مدار ما باشد. حضور ما در میان مردم و گفتگوهایی که با آنها می‌کنیم می‌تواند اثرگذار و سودمند باشد.. ✅ همه ما این تجربه را کم و بیش داریم که مردم عادی گاه و بیگاه از ما می‌خواهند برای آنها صحبت کنیم. من معمولا روزهای تاسوعا و عاشورا را به روستای زادگاهم می‌روم. در این سال‌ها همیشه مردم روستا بویژه نسل جوان و میان سال آن از من خواسته‌اند تا برای آنها درباره جامعه و فرهنگ و حتی پرسش هایی درباره دین صحبت کنم. شاید ما هم باید کم کم آماده شویم تا برای مردم عادی بیشتر صحبت کنیم و علوم انسانی را در خدمت هدف‌های فرهنگی عام‌تر و با زبانی مناسب برای همه و همگان بیاموزیم و بکار ببریم.. ✅ در یکی از سال‌های گذشته مردم روستا می‌پرسیدند ما چه نوحه هایی را گوش دهیم؟ ...
  • گزارش تخلف

🌐 طبقه‌ از دیدگاه ماکس وبر.. 🔹ماکس وبر سه بعد مهم را در قشربندى تشخیص مى‌دهد:..۱. موقعیت اقتصادی.۲

منزلت اجتماعى. ۳. قدرت. ماکس وبر در مورد طبقات، فکر مارکسیستى را اساس قرار داده وضعیت اقتصادى را اساس تعریف طبقه مى‌داند و هر دوى آنها مالکیت اموال را ملاک اساسى براى تعریف طبقه مى‌دانند و هر دوى آنها به این واقعیت که نوع اموال مورد مالکیت از یک نظام اقتصادى به نظام اقتصادى دیگر متفاوت است آگاهى دارند. اما منظور مارکس از طبقات یک نظریه اقتصادى نیست. بلکه یک وضعیت کلى تولید و مالکیت است که هم اقتصادى و هم اجتماعى است. به عقیده &aposماکس وبر&apos باید &aposواقعیت طبقاتی&apos را از &aposطبقه&apos تفکیک کرد و میان آنها فرق گذاشت. به‌نظر او وضعیت طبقاتى به‌طور کلى عبارت است از: شانس ویژه‌اى که افراد براى تملک انحصارى مثبت یا منفى در مورد توزیع اموال، درجات و یا سرنوشت دارند و &aposطبقه عبارت است از هر نوع گروه متشکل از اشخاص که داراى وضعیت طبقاتى همانند باشند&apos …وبر برعکس مارکس، این تعریف را در معناى محدود مى‌‌گیرد و مى‌خواهد وضعیت طبقاتى را بیشتر با اقتصاد ربط دهد و مى‌گوید دسترسى فرد به مال و ثروت، شانس شخصى براى او است. به عبارت دیگر، اساس تعریف وبر وضعیت اقتصادى فردى است. ...
  • گزارش تخلف

💠 مردان جهان؛ دارید از دست می‌روید.. ▪️دکتر فردین علیخواه | جامعه‌شناس

در بانک نشسته‌ام و منتظرم تا دستگاه فراخوان نوبت؛ شماره‌ام را اعلام کند. در مقابل باجه شماره ۳، زن و مردی تقریبا سی‌ساله نشسته‌اند. هر بار که کارمند بانک چیزی می‌گوید چشم‌های مرد گرد می‌شود، به‌صورت زن نگاه می‌کند و به‌آرامی می‌پرسد: چی میگه؟ گوش‌های او سنگین نیست. او اعتماد بنفس ندارد و از زن می‌خواهد که صحبت‌های کارمند بانک را برایش توضیح دهد تا او بتواند بفهمد. زن اعتماد بنفس دارد و خوب حرف می‌زند و نقش دیلماج شوهرش را ایفاء می‌کند.. این روزها موقع عبور از مقابل فروشگاه‌های مختلف شهر، می‌بینم که زنان در حال حرف زدن با فروشندگان هستند و شوهرانشان درحالی‌که حدود نیم متر عقب‌تر از آن‌ها ایستاده‌اند فقط سرشان را تکان می‌دهند. زنان از فروشگاه‌ها کاتالوگ می‌گیرند و با دقت آن‌ها را می‌خوانند. ظاهرا این روزها این زنان هستند که می‌دانند کابینت آشپزخانه چگونه باشد بهتر است، خرید کدام خودرو با صرفه‌تر است، آداب رفتار در رستوران چگونه است و با گارسون چگونه باید حرف زد، با توجه به بودجه خانواده، سفر به کدام کشورها باصرفه‌تر است و منظور کارمندان آژانس‌های مسافرتی از برخی اصطلاحات فنی چیست، برای ب ...
  • گزارش تخلف

⚡️پارسونز در بررسی دیگری، به دسته‌ای از پیش نیازهای کارکردی نظام اجتماعی را «ساختارگیری سازگار با سایر نظامها، پشتیبانی سایر نظامه

از دید پارسونز در فراگرد اجتماعی شدن، هنجارها و ارزشها ملکۀ ذهن شده و به بخشی از وجود یا وجدان کنشگران تبدیل می‌شوند و در نتیجه کنشگران در عین پیگیری منافع خود، به مصالح کل نظام خدمت می‌کنند. ⚡️پارسونز کنشگران را در فراگرد اجتماعی شدن «گیرندگان منفعل» می‌داند. زیرا آنها براساس «تمایلات نیازی» که توسط جامعه «قالبریزی» می‌شوند، به نظام اجتماعی پیوند می‌خورند، بدون آنکه خلاقیت آنها بکار گرفته شود و پارسونز این فراگرد را یک «فراگرد عمرانه» می داند، زیرا نیازها و هنجارها و ارزشهایی که به کودکان آموخته می‌شود، گرایش به «ثبات» دارند و از طریق یک «تقویت» ظریف و ملایم، در سراسر عمر باقی می‌مانند. دیگر مکانیزمی که «نظام اجتماعی» از طریق آن به «حفظ توازن» می‌پردازد، «نظارت اجتماعی» است. این نظارت برای ترغیب کنشگران به همرنگی به کار بسته می‌شود. البته نظامی که گهگاه و نه مداوما از «نظارت اجتماعی» استفاده می‌کند، منعطف‌تر و نیرومند‌تر از نظامی است که تحمل هیچ گونه کجروی را ندارند … ...
  • گزارش تخلف

⚡️پارسونز با انتشار «ساختار کنش اجتماعی» از سطح مربی به «استاد» ارتقاء یافت

پارسونز که در ابتدا یک «کنش گرا» بنظر می‌آمد، با انتشار «ساختار کنش اجتماعی» بسیار به «کارکردگرایی ساختاری» نزدیک شد و بر نظامهای اجتماعی و فرهنگی «پهن دامنه» تأکید ورزید. در حقیقت قدرت نظری پارسونز نیز مبتنی بر این بود که «روابط میان ساختارها و نهادهای پهن دامنه» را ترسیم می‌کرد. در «نظام اجتماعی» که اثری متفاوت با «ساختار کنش اجتماعی» بود. پارسونز تأکید بسیاری بر «ساختارهای جامعه و روابط آنها» داشت. به نظر پارسونز ساختارهای اجتماعی از یکدیگر پشتیبانی کرده و گرایش به سوی یک «توازن پویا» دارند. پارسونز با «سامان مند» تلقی کردن «دگرگونی» سعی در یافتن توضیحی برای «حفظ نظم» میان عناصر اجتماعی داشت. ⚡️پارسونز بسیار به «نظام اجتماعی» و روابط آن با دیگر «نظامهای کنشی» علاقمند بود و بویژه به «نظامهای فرهنگی و شخصیتی» بسیار علاقه نشان می‌داد نظر کلی او آن بود که ساختارهای گوناگون اجتماعی کارکردهای مثبت متعددی را برای یکدیگر انجام می‌دهند. ⚡️پارسونز برای همۀ «نظامهای کنشی» چهار «تکلیف کارکردی» را معین کرده است. براین اساس «یک کارکرد» مجموعه فعالیتهایی است که در جهت برآوردن یک نیاز یا نیازهای یک ...
  • گزارش تخلف

💠 معرفی جامعه شناسان

🔹تالکوت پارسونز (۱۹۰۲-۱۹۷۲) جامعه شناس آمریکایی و یکی از بزرگترین نظریه پردازان قرن بیستم است. تفحص ژرف در آثار جامع شناسان مهم اروپایی و تأمل در مسائل و بحران‌های عظیم این قرن سرانجام او را به سوی ساختن تئوری‌های جدید در رابطه با کنش فردی نظام اجتماعی و سیستم فرهنگی کشاند …⚡️پارسونز برای عناصر فرهنگی و اجتماعی در شکل گیری سیاست و اقتصاد نقش عمده‌ای قائل بود و در ترویج کارکرد گرایی ساختی تلاش بسیار کرد …💥تالکوت پارسونز؛ کلان نظریه کارکردگرائی ساختاری. ⚡️به اعتقاد پارسونز: نظریه عبارت از یک سلسه مفاهیم انتزاعی خاصی است که تنها منعکس کننده بخشی از واقعیت اجتماعی است، باید توجه داشت که از دیدگاه پارسونز نظریه چیزی است که ساخته می‌شود و دارای خصلت ارادی است، افزون بر آن پارسونز خصلت جبری کنش اجتماعی را مردود دانسته، معتقد است که نظریه باید به تبیین نقش اجتماعی افراد و خصلتهای ادراکی و عاطفی آنها بپردازد، بدون آنکه افراد به منزله موجوداتی تلقی شوند که کنشهای جبری و خود به خودی دارند …💥کنش ارادی دلخواه اجتماع؛ ماهیت ارادی کنش. به طور کلی پارسونز جبری بودن کنش اجتماعی را رد می‌کند و نظریه خود ...
  • گزارش تخلف

به طور کلی و خلاصه نباید هیچ پدیده‌ای در جامعه ار (سیاست، اقتصاد، نهاد‌های اموزشی و ….) را جدا و منفک شده از همان جامعه بررسی و مط

این اصل برای ما درس هایی را به همراه دارد: ۱- جامعه برتر و کلی‌تر از پدید‌های جز خود است.۲- برای موفقیت در جامعه (کسب وکار، توسعه فناوری، سیاست و ….) باید به عوامل اجتماعی جامعه توجه کرده و مد نظر داشته باشیم. هر جایی که شما دوستان به عنوان جامعه شناس قرار دارید باید مسائل اجتماعی را به صورت کلی وجامع (همه ابعاد) در نظر بگیرید. نمی توانیم تئوری اقتصادی داشته باشیم و از نظریه‌های جامعه شناسی بهره نبرده باشیم ...
  • گزارش تخلف