یادداشت های تحلیلی پیرامون جامعه و سیاست در ایران @mehran_solati : ارتباط با نویسنده
زی؛ یک شعار نیست. مردمی سازی؛ پروژهای است که در کشورهای اسکاندیناوی (نروژ و فنلاند) انجام شده است
زی؛ یک شعار نیست. مردمی سازی؛ پروژه ای است که در کشورهای اسکاندیناوی (نروژ و فنلاند) انجام شده است. منظور از مردمی سازی این است که هرچه بیشتر زمینه مشارکت والدین، فرهنگیان و دانش آموزان را در مدیریت آموزش و پرورش رسمی افزایش دهیم. یکی از راه های مردمی سازی این است که از شوراهای دانش آموزی که الآن نقش تشریفاتی دارند شروع کنیم تا به مجالس دانش آموزی، پارلمان اولیا و پارلمان معلمان برسیم و این ها نه نقش تزئینی که نقش واقعی داشته باشند و باید به این سمت برویم که اگر والدین به مدرسه می آیند به جای دریافت پول، به فکر دریافت مشارکت فکری و عملی آن ها باشیم. تنها چاره مردمی سازی؛ این است که دانش آموزان و معلمان هرچه بیشتر به سمت هم افزایی، احساس تعلق ملّی و کاهش بیگانگی پیش بروند.
خصوصی سازی از دانش آموزان ما مهندسین خوبی تربیت می کند ولی این مهندسان، کسانی هستند که نیروی خود را در بازار جهانی عرضه می کنند و به عنوان کسانی نیستند که به این کشور علاقه ای داشته باشند و بخواهند آن را آباد کنند و این مملکت را سامان دهند. بنابراین در کنار خصوصی سازی و گفتمان معیشتی که در این ایام بر اذهان فرهنگیان حاکم است و همه به دنبال این هستیم که معیشت خود را سامان دهیم، همان طور که در قطعنامه فرهنگیان آمده بود به سمت تکرار مطالباتی از این جنس برویم که چاره آموزش و پرورش ایران، نه خصوصی سازی بلکه مردمی سازی است.@solati_mehran