یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
✍️ ساختمان چوبی بلندمرتبه.. مشخصا در کانادا و ژاپن در این زمینه کارهای زیادی میشود
✍️ ساختمان چوبی بلندمرتبه
🔹در تلگرام تصاویری از برخی ساختمانهای چوبی بلندمرتبه به اشتراک گذاشته می شود.
مشخصا در کانادا و ژاپن در این زمینه کارهای زیادی می شود.
در آمریکا نیز در ایالت های مختلف ساخت ساختمانهای چوبی تا هفت-هشت طبقه رایج شده است. (تصاویر متعددی در این کانال به اشتراک گذاشته شده. نمونه تصاوير گذشته در پايين🔻)
از دوستان مختلفی می شنوم که علاقمند به وارد کردن تکنولوژی ساخت این تیپ ساختمان به ایران هستند. خصوصا ساختمان چوبی با ورق CLT.
🔷 این فکر (وارد کردن تکنولوژی) اساسا امر نکوهیده ای نیست ولی این تیپ ساختمان با مقتضیات بومی ما چندان سازگار نیست.
ما دسترسی ای که ژاپنی ها، کانادایی ها، یا آمریکایی ها به «چوب» به عنوان یک متریال سازه ای دارند را نداریم.
اما نکته مهم دیگر، عقبه ی طراحی سازه چوبی در این کشورهاست. چندین دهه است که این بحث دارد دنبال می شود در این کشورها و ما در این مسیر نبوده ایم (به دلیل شرایط اقلیمی کشورمان) حال چطور یکباره می خواهیم وارد بحث سازه چوبی در ایران شویم؟
🔷ورود به این بحث چوب در ایران، باید حساب شده و با مطالعه عمیق گذشته ی ماجرا باشد.
🔹یادداشت زیر نمونه ای هست از کار آزمایشگاهی دراین رابطه که توسط ژاپنی ها (در یک پروژه مشترک با آمریکا) انجام شد.
http://solsnevis.blogfa.com/post-88.aspx
▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️
📌 پی نوشت 1: لینک برخی تصاویر انبوه سازی چوبی در ایالت های مختلف آمریکا که قبلا در این کانال به اشتراک گذاشته شده است:
https://t.me/solseghalam/657
https://t.me/solseghalam/690
https://t.me/solseghalam/639
📌پی نوشت 2: یادداشت مرتبط: تفاوت ساختمان سازی در ایالت های مختلف
https://t.me/solseghalam/636
✔️لينك يادداشت پروژه مشترك بين دانشگاهى آمريكا-ژاپن در زمينه رفتار لرزه اى سازه چوبى 🔻