🖊پروای سیاسی.. -🔴در گروههای تلگرام این روزها غوغایی است

🖊پروایِ سیاسی

-🔴در گروههای تلگرام این روزها غوغایی است. بحث و گفتگو و تحلیل درباره انتخابات و کاندیداها از همه رقم در جریان است. با خواندنِ "گفتگوها" یکی از مواردی که بسیار پررنگ حس می شود بی پروایی در اظهار نظر سیاسی است.
بی پروایی به این مفهوم که لَه یا علیهِ یک نامزد یا تفکر ، کلمات، بسیار درشت، و وزنِ حمایت یا عداوت ها بسیار غلیظ و ثقیل است . گاه شدتِ خشمی که در بعضی کامنت ها هست باعث تعجب است. در یادداشت قبل به مرور مقایسه ای "مناظره" در انتخابات سال گذشته آمریکا با مناظره اخیر پرداخته شد. گفته شد که مقدار و میزان تنش هایی که در مناظره رخ نمایی کرد نباید باعث ناامیدی شود (دلایل این امر ذکر شد) ؛ اما مقدار و میزان تنش هایی که در گفتگوهایی شهروندی وجود دارد گاه باعث ناامیدی است .

-🔵ژاپنی ها وقتی که با تو به بحث سیاسی می رسند بسیار بسیار محتاط سخن می گویند (البته اگر به بحث سیاسی برسند!) و در انتخاب کلمه و کلام بسیار وسواس مصرف می کنند.
آمریکایی ها [مسلماً] چنین نیستند و در أمر سیاسی راحت تر وارد گفتگو و مباحثه می شوند ولی آنها هم نسبت به کلمه و کلماتی که استفاده می کنند به شکل محسوسی وسواس مصرف می کنند و کلمه، راحت به دهان نمی آید.

البته ملت ها و خلقیات را نمی توان به راحتی طبقه بندی کرد ولی برخی احوال را می شود به شکل کلی "تعمیم" داد (البته با احتیاط!) . در حوالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در یک میهمانی دوستانه در ایالت مینسوتا بودیم. بحث رسیده بود به سیستم حمل و نقل در ژاپن و مقایسه اش با آمریکا. اینکه ژاپن علاوه بر شبکه قوی آزادراهها، از شبکه قطارپرسرعت هم برخوردار است و ... یکی از میهمانان [که سالخورده مردی جا افتاده بود] می خواست جمله ای در این حدود بگوید که : "سیاستمداران ما بعضاً شعورشان به این نمی رسد و بجای اینکه پول ها را در زیربنا خرج کنند، در کارهایِ نظامی صرف می کنند" . این جمله ساده را صد جور چرخاند و عاقبت هم به این صراحت نگفت. صفحه فیس بوک را که باز می کنم سرتاسر، نوشته و بیانیه است که فلانی فاسد است و فلانی داعش است و فلانی آمریکایی است و چنان است و ... کلمات به راحتی و کاملاً بی پروا به کار برده می شوند.

-🔴کلمه هم مثل آدمهاست ؛ تکراری که شد ارجش کم می شود. اینقدر کلمه "فاسد" راحت بکار برده می شود که بعد از مدتی دیگر کلمه کار نمی کند! باری را که می خواهیم منتقل نمی کند. ناچار می شویم دنبال کلمه قوی تر و غلیظ تر و ثقیل تر بگردیم. آنچنان راحت "خائنِ آمریکایی" یا مزدورِ دشمن بکار برده می شود که انسان به تردید می افتد که آیا گوینده معنی مزدور و معنی دشمن را می داند؟

-🔵 این انتخابات هم می گذرد. و این غوغای گفتگوهای تلگرامی و حضوری هم فروکش می کند. ولی برای احوالِ ناخوشِ «کلماتی که راحت بکار برده می شوند» باید فکری کرد. کاش قدری این بی پروایی ها کم شود.

https://t.me/solseghalam