یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
«میزگرد پلاسکو»
«میزگرد پلاسکو »
🔵در میزگردی که با موضوع فاجعه پلاسکو در کافهخبر خبرآنلاین برگزار شد، ضمن بررسی ابعاد فاجعه و کاستیهایی که وجود داشت، این سانحه تلخ، درس بزرگی برای مدیریت بحران، امداد و نجات، مهندسی زلزله و مهندسی آتش در ایران ارزیابی شد.
توفیق داشتم که از دور در کنار عزیزانی که در این حوزه برای کشور فکر می کنند برای ساعاتی حضور داشته باشم.
🔴از متن:
ما حادثه پلاسکو و حادثه شهران را باید «باهم» ببینیم، باید گوشه ای از ذهن ما باشد که [بالاخره یک] زمانی در تهران با "ترکیبی از این دو" تجربه اخیر مواجه می شویم، تمام حرف ها و فکرهای ما باید مربوط به آن زمان باشد؛ زمانی که زلزله ای در تهران اتفاق بیفتد و مشابه حادثه شهران، انفجارهایی در خطوط لوله فرسوده گاز و مشابه آن، رخ دهد. آن روز ما ساختمان هایی مانند پلاسکو را داریم و باید به داد آنها برسیم. این را اگر در نظر بگیریم به عنوان چشم انداز کلی، اهمیت ماجرا مشخص میشود. 5 سال پیش در منطقه شمال شرق ژاپن زلزه ای رخ داد و بعد از آن زلزله سونامی شکل گرفت، اما اتفاق عجیبی که رخ داد آتشسوزی های بعد از زلزله و سونامی در منطقه توهوکو بوده. بیش از سیصد مورد آتش سوزیِ بعد از زلزله و سونامی در ژاپن ثبت شد. بحث آتشِ بعد از زلزله به شدت مسئله مهمی است و علتی که می گویم ما باید شهران و پلاسکو را با هم ببینیم، این است که باید این تجربه ها را برای بعد از آمدنِ زلزله در تهران و زمانی که ساختمان ها در حال سوختن هستند تصور کنیم؛
ما در سال 95 هستیم و هنوز در هیچ یک از دانشگاه های ما رشته مهندسی آتش تدریس نمی شود.
@solseghalam
📍لینک گفتگو ها در خبرآنلاین 👇👇
http://www.khabaronline.ir/detail/635363/society/urban