در خصوص حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه. [ویدئوی بالا⬆️]

در خصوص حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه
[ویدئوی بالا⬆️ ]

🔷سوال اصلی این است که آیا جنگی جدید شروع شد؟ و آیا این "آغاز" مداخلۀ نظامی آمریکا در ماجرای سوریه است؟

🔷در این خصوص تحلیل های زیادی خواهد شد و اتفاقات هفته های آتی روشنگر پاسخ این سوال خواهد بود. اما گمان من از برخوردهای این ماههای اخیر با مردم و جامعۀ آمریکایی این است که بدنۀ جامعۀ امریکایی کشش و ظرفیتِ جنگ جدید را ندارد. انتظار واکنشِ محدود، در این حد و حدود از ترامپ کاملاً وجود داشت اما، گمان بر این است که به همین سطح واکنشِ محدود باقی خواهد ماند.

باید منتظر حوادث بعدی شد ولی باید این نکته را مد نظر داشت که ترامپ بسیار نسبت به بدنۀ جامعه آمریکایی آگاه ، هشیار و باهوش هست. اصلاً گمان نمی کنم او کشور را درگیر یک جنگ جدید کند. مسئلۀ مردم آمریکا امروز ، اقتصاد هست و شغل هایشان . ترامپ از الآن به فکر رای چهار سال دیگر هست [سه سال و نه ماه دیگر] و با هوشی که نسبت به نبضِ جامعه و خواسته های مردم دارد به راحتی درگیر یک جنگِ تمام عیار دیگر نخواهد شد. این عربده ای بود که یعنی شیر در بیشه هنوز نمرده!

- - - - - - -

🔵پی نوشت: فراسازه ها و مستحدثات زیربنایی در آمریکا به شدت پوسیده و زنگ زده هست. نیاز جدی به بازسازی شبکه هایِ شهری و زیرساخت ها هست. شبکۀ آبرسانی در شهری مثل فیلینت در میشیگان مدتهاست آسیب دیده و آب آلوده به خانه ها می رساند ولی پولی برای بازسازی اش نیست. شبکه های بزرگراهی شهرهای بزرگ دچار مشکلات سازه ای جدی است. پول درشتی اگر قرار باشد خرج شود الآن در این حوزه هاست و این را تمام عقلای قوم می دانند. این جدای از حجم زیاد افراد فقیر موجود در متنِ جامعه است. ترامپ به راحتی دست به کاری نخواهد زد که آراء سه سال و نه ماه دیگرش را لرزان کند. او همین سه ماه پیش هم لب مرزی و با دوپینگ الکترال از صندوق برآمد. این میزان واکنش از او کاملاً انتظار بود ولی بیشترش خیر.

واکنشِ بیشتر تنها در صورتی محتمل است که پولش را رفقایِ اروپایی تقبل بفرمایند.

https://telegram.me/solseghalam