یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
اردوغان درون.. همسایۀ مهربان ما، خانۀ جدیدی خرید و قرار شد که از آنجا بروند
اردوغانِ درون
🔵یک– در دوران کودکی در کوچه ای زندگی می کردیم که همسایۀ مهربان و خوبی در انتهایِ آن کوچه حضور داشت . همسایۀ مهربان ما، خانۀ جدیدی خرید و قرار شد که از آنجا بروند. مدتی بعد از رفتنشان ، خانوادۀ جدیدی به آن خانه آمدند. برخلاف ساکنینِ قبلیِ آن خانه، پنج برادر اخمو و بداخلاق و قلچماق همسایه جدیدمان شده بودند. این خانوادۀ جدید با اهل محل معاشرت نمی کردند و اهل سلام و علیک نبودند. اما چیزی که در مورد این خانوادۀ بداخلاق عجیب بود اینکه هر از گاهی به یکباره صدای دعوا و کتک کاری از خانۀ آنها بلند می شد و برادرها را می دیدی که در وسط کوچه با هم به کتک کاری سختی مشغول هستند و مادر بیچاره هم آن وسط با جیغ و فریاد خواستار پایان آن اوضاع بود. در همان عالم کودکی این مفهوم به ذهن می رسید که این خانواده، نه با خود سازگاری دارند و نه با اهل محل.
اگر با اهل محل سلام و علیک نمی کردند ولی در میان خود مهربان بودند امر قابل درکی بود ، ولی این چنین احوالِ زشتی حتی برای بینندۀ کودک هم ، باعث تاسف بود.
🔴دو - رجب طیب اردوغان در یکی از سخنرانی های اخیر خود (27 مارس) ایران را متّهم کرده که می خواهد جایِ داعش را در منطقه بگیرد و ادعا کرده که ایران در حال تلاش برای تسلّط بر خاورمیانه است. اردوغان چند روز پیش (11 مارس) هلند را «فاشیست و نازی» خواند . مدتی قبل تر، مقامات آلمان را به دلیلِ لغوِ تجمعهایِ انتخاباتی ترک تبارهای آلمان، به داشتن «رفتاری مانند نازیها» متهم کرده بود. روز 12 مارس گفت: فاشیسم در اروپا زنده است. کسی که این گونه ناسزا و کف بر دهان دارد ، همزمان صدهزار شهروند خودش را، بله صدهزار معلم و قاضی و پلیس و استاد دانشگاه و... را به بهانه کودتا تصفیه حساب و بیکار کرده که بروند خانه بنشینند چون که به حزب متبوعِ او و اندیشۀ او، باور ندارند. بله! اینها در حالی است که اردوغان همزمان با این دشنام گویی به همسایگان و اروپائیان و دیگران ، در خانوادۀ خودش و با شهروندانِ خود ترکیه، به کتک کاری سختی مشغول است. حکایت اردوغانِ امروز، حکایت آن همسایه و آن برادران تلخ رفتار انتهایِ کوچه است که نه به همسایه ها احترامی می گذارند و نه با خودشان ، سازگاری دارند.
🔷سه – باید مراقب اردوغانِ درون بود. هر لحظه که دیدیم با نزدیکانمان به مهر رفتار نمی کنیم و با غیرنزدیکان هم فقط از سرِ انتقاد تند و درشت گویی در تعامل هستیم باید بدانیم اردوغانِ درونمان سخت بیدار است. سخت فعال است. اگر یک شرکت پیمانکاری دارید که هم به کارفرما دشنام می دهد و هم در میانِ خودِ هیأت مدیره اش درگیری های بی پایان است، باید دانست که این شرکت در مسیر آن برادران قلچماق دیروز یا اردوغان امروز ، گام می زند. پدری که با عموی خانواده قهر است و فرزندان خانواده را هم کتک می زند باید فکری برای اردوغانِ درونش بکند. فرقی نمی کند در ترکیه باشد یا پاکستان یا ... ، هر فرد یا سیستمی که شدیداً منتقدِ دیگران است و همزمان با نزدیکانِ خود هم به مشتِ آهنین سخن می گوید ، رجب طیب اردوغان است.
https://telegram.me/solseghalam