✅ بررسی مسائل اجتماعی ایران در قالب ارائه مقالات ✅ ارائه مطالب اجتماعی ✅ مشاوره تحصیلی و پژوهشی ✅ مشاوره نرم افزار آمار spss تاسیس ۹۶.۴.۱۳ آیدی کانال @v_social_problems_of_iran


🎄تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند🎄. دکتر فردین علیخواه جامعه شناس

🔸 قبل از عید داشتم کتابهای کتابخانۀ کوچکمان را گردگیری می‌کردم. طبق معمول هر کتاب را برمی‌داشتم؛ عنوان آن را نگاه می‌کردم؛ چند صفحه نخست آنرا ورق می‌زدم و بعد با دستمال تمیزش می‌کردم. به تدریج توجه‌ام به جمله‌های «تقدیم و تشکری» جلب شد که نویسندگان در صفحات نخست کتاب‌ها نوشته‌ بودند. احساس کردم که دارم قاعده‌ای کشف می‌کنم. حداقل در کتاب‌های کتابخانۀ من این‌طور بود. نویسندگانی که زن بودند به‌ندرت از همسر خود تشکر کرده و یا کتاب خود را به او تقدیم کرده بودند. در مقابل نویسندگان مرد غالبا از صبوری، همراهی و تحمل همسرشان یا به تعبیر برخی از آنان از بانوی سرایشان تشکر کرده بودند! برایم این سؤال مطرح شد که چرا تعداد بسیار کمی از نویسندگان زن از همسرشان تشکر می‌کنند؟ آیا بر خلاف نویسندگان مرد؛ نویسندگان زن قدرناشناس اند و محبت‌ها را نمی‌بینند؟. ...
  • گزارش تخلف

🔆 «دست فروش‌ها غیرت دارند».. 🖋 علیرضا احمدی کارشناس ارشد تاریخ. بازار شب عید در ایران بازاری

پرهیاهو و شلوغ است، که بالاترین گردش‌های مالی ایرانیان در طول سال در این روزها انجام می‌شود، و به نوعی هر کسی را به فکر برای بردن سهمی ازین درآمد بازار فرو میبرد، رسم و آیین نیکوی شب عید، تمام خانواده‌های ایرانی را به بازار میکشاند، و به هر شکل گردش مالی خوبی را فراهم می‌آورد، و این امری است بسیار مطلوب و پسندیده زیرا شاید تنها این روزها شادی و لبخند را به طور عمومی در کوچه و خیابان می‌توان لمس کرد، اما در این بین درد آنجایی است که برخی ازین لبخند محروم اند، مسائل مالی به هر دلیلی عید را تلخ‌ترین روزها برای آنان کرده است. تلاش برای رهایی ازین تلخ کامی آدمی را به هر کاری وا میدارد، اما گاه شرافت ذاتی انسان تنها کاری را برمی گزیند که روزی شرافتمندانه و حلال را در پی دارد. دست فروشان یکی ازین شرافتمندان جامعه‌اند …دست فروشان را می‌توانیم در گروهی قرار دهیم که دچار آسیب‌های مالی اند، برخی از این افراد بیکارند، و برخی بازنشسته‌اند و حقوق کم بازنشستگی کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد، یا به دلیل ناتوانی جسمی از داشتن شغل محرومند، گروهی از آنان هم شاغل اند اما شغل‌های موقت دارند یا فصلی اند، یا چند ...
  • گزارش تخلف

‍ ما در دانشگاه‌مان یک نیمکت داریم حرف می‌زند!!. (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

✅ محوطه دانشگاه‌های ما اغلب چنان بی‌روح و خالی از خلاقیت است که آدمیزاد را خسته می‌کند و کمتر چیزی می‌بینید که آدمی را به فکر فرو برد، برای دانشجویان منشأ الهام و آغاز پرسشگری و خلاقیت باشد. یکشنبه گذشته اما با یک نمادسازی خلاقانه مواجه شدم. عکسی در زیر این یادداشت می‌بینید، یک نیمکت نصب‌شده جلوی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی است. نیمکتی بسیار بزرگ که برای معلوم شدن اندازه آن در کنارش ایستادم و همکارم لطف کرد و عکس گرفت تا مشخص شود قد و قواره نیمکت چقدر است. مهم‌تر اما جمله‌ای است که روی آن نوشته‌اند: «اینجا بزرگ فکر کنید.». ✅ تبریک به هر کسی که طراح ایده و حامی ساخت و نصب این سازه در آن محل بوده است. او یک نیمکت نساخته بلکه شعری سروده است پر از ابهام و ایهام و خلاقیت. حداقل خاصیتش این است که دانشجو یا هر رهگذری به فکر فرو می‌رود و می‌پرسد. منظور از «اینجا» چیست؟ ...
  • گزارش تخلف

🔍 آسیب‌شناسی فرآیند سیاست‌گذاری عمومی در ایران؛.. ⚠️ جای خالی عقلانیت عملی

⭕️ نشست آسیب‌شناسی فرآیند سیاست‌گذاری عمومی در ایران روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه ۹۶ در محل تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد …⭕️ در این نشست دکتر علیرضا علوی‌تبار به بررسی علمی فرایند سیاستگذاری در ایران پرداخت …⭕️ در ابتدای نشست، دکتر علوی‌تبار به بررسی مفهومی واژه policy پرداخت و سپس به سه آسیب در فرایند سیاستگذاری در ایران اشاره کرد. این سه آسیب عبارت‌اند از:.۱⃣ نبود عقلانیت عملی: به این معنا که میان اهداف و وسیله‌های تعیین‌شده برای دستیابی به آن اهداف تناسبی وجود ندارد …۲⃣ ناسازگاری: به این معنا که قوانین و خط‌مشی‌ها نه تنها یکدیگر را تعیین نمی‌کنند که گاهی نیز در مقابل هم قرار می‌گیرند و برای تحقق خط‌مشی‌های دیگر خلل ایجاد می‌کنند …۳⃣ ناپایداری: به این معنا که سازمان یا نهادی وجود ندارد که سرنوشت قوانین و خط‌مشی‌ها را بررسی کند و به علاوه، هیچ تلاشی از سوی نهادهای حکمرانی برای حمایت از قوانین و خط‌مشی‌های تعیین‌شده وجود ندارد …⭕️ دکتر علوی‌تبار با اشاره به مدل سیستمی سیاستگذاری بیان کرد که خط‌مشی، برون‌داد سیستم است و در سیستم سیاست‌گذاری کشور ایران، سه خرد ...
  • گزارش تخلف

جای گیری مرز در دولت-امنیت دوران پساناسیونالیسم. 📝احمد غلامی-دکتری جامعه شناسی

مفهوم مرز امری است اجتماعی/سیاسی، که بالاخص در دولت-امنیتهای نوین به جای‌گیری مفاهیم و مقولات حوزه‌ی حاکمیت و تثبیت نظام پلیسی/امنیتی‌ای که در آن مفهوم نژاد جایگزین مفهوم قوم شده است، دامن می‌زند. دولت-امنیت در واقع مرحله نهایی و اوج اقتدار نظام دولت-ملت مدرن است که در آن سه بعد سرزمین، مردم و نظم همواره از سوی دستگاه حاکمه و تکنولوژیهای سلطه در قالب نژادگرایی نوینی بازتولید و بازتعریف می‌شوند تا به میانجی آن مردم به شکلی هرسان در ساختی مکانی/انتظامی ثبات بیابند. مرز در این تعریف همچون جای‌گیری و محدوده‌ی استقرار، در واقع ایجاد جایگاه و مکانی است برای هرسان کردن اشکال متکثر و سیال افراد تحت عنوان مفهوم نژاد. نژاد همان هویت هرسانی است که مردم را به مفهوم ملت گره می‌زند؛ یا اینکه گسست‌های تاریخی/سیاسی ملت را می‌پوشاند و مازاد معنایی ورای مفهوم مردم ایجاد و خلق می‌کند. تثبیت این معنای نوین، همان دال معنابخشی است که مفهوم سرزمین، تولد و نظم را تعین می‌بخشد. تعینی که همواره حضور و وجود افراد را بیرون از محدوده‌های سرزمینی، ملی و قانونی نوعی تخطی علیه امنیت و انتظام اجتماعی تفسیر می‌کند. بر ...
  • گزارش تخلف

📜بررسی تأثیر بیگانگی از کار، انزوای اجتماعی و رفتارهای انحرافی بر اخلاق کار (مورد مطالعه کارمندان دانشگاه شهید چمران اهواز)

✍️ علی حسین حسین زاده ۱؛ سید عبدالحسین نبوی۱؛ سیده منا فاضلی پور۲.۱دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.۲دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 📌 لینک مقاله 👇👇👇. در صورتی که عنوان مقاله، موضوع مورد علاقه یا حوزه تحقیق دوستانتان می‌باشد، برای آنان نیز ارسال نمائید ...
  • گزارش تخلف

📜 پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه عوامل مؤثر بر گرایش به اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در فاصله زمانی ۱۳۹۲- ۱۳۷۰ در استان کردستان

✍️ جلیل سحابی ۱؛ جمیل مفاخری باشماق۲؛ شریف سلطانیان۳؛ رفیق شاپری۳؛ هاشم آقابیگ پوری۴.۱استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.۲دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی توسعه دانشگاه تهران.۳کارشناس ارشد جامعه‌شناسی.۴کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز. 📌 لینک مقاله 👇👇👇. در صورتی که عنوان مقاله، موضوع مورد علاقه یا حوزه تحقیق دوستانتان می‌باشد، برای آنان نیز ارسال نمائید ...
  • گزارش تخلف

«خانم متأهل بیاد دایرکت»

🔺توجه: این مطلب دارای محتوای خاص بزرگسالان است …▪️دکتر فردین علیخواه/ جامعه‌شناس. عکسی اروتیک (شهوت‌انگیز) از یک زن و گاهی اوقات یک جملۀ جنسی وسوسه‌انگیز برای مخاطبان مرد در زیر یا روی عکس، دعوت به بازدید از صفحه استوری اینستاگرام یا کانال تلگرام و پس‌ازآن طوفان کامنت‌های مختلف جنسی. کامنت هایی که فاش کنندۀ فانتزی‌ها و خیال‌پردازی‌های سکسی متقاضیانی است که از طریق این کامنت‌ها در جستجوی یک شریک جنسی مهیج هستند. بخش کامنت برخی از پست‌های اینستاگرامی را می‌توان بازارچه‌های جنسی ایران و آگهی‌های رایگان حوزه سکس در ایران قلمداد کرد که با خواندن برخی از آن‌ها، از تعجب پیشانی آدم چین می‌خورد! آنچه در این نوشته به آن می‌پردازم کامنتی است که به‌وفور در زیر این عکس‌ها دیده می‌شود: «خانم متأهل بیاد دایرکت». صفحه شخصی بیشتر نویسندگان این کامنت در ایسنتاگرام؛ عمومی بوده و برای سایر کاربران قابل بازدید است …یکی از مفاهیمی که به ما کمک می‌کند تا مسئله نظم اجتماعی را درک کنیم نظارت اجتماعی است. جامعه شناسان نظارت اجتماعی را به دو قسمت ۱-نظارت درونی و ۲- نظارت بیرونی تقسیم می‌کنند. وضعیت مطلوب در هر ج ...
  • گزارش تخلف

📜بررسی نقش سرمایه فرهنگی – اجتماعی بر مشارکت شهروندان در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری (مطالعه موردی: شهر مشهد)

✍️ رحمت اله امیراحمدی۱؛ مهرداد نوابخش ۲؛ حبیب الله زنجانی۳.۱دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.۲استاد گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.۳هیات علمی بازنشسته دانشگاه تهران و دانشیار گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. 📌 لینک مقاله 👇👇👇. در صورتی که عنوان مقاله، موضوع مورد علاقه یا حوزه تحقیق دوستانتان می‌باشد، برای آنان نیز ارسال نمائید ...
  • گزارش تخلف

📜بررسی عوامل تربیتی مؤثر، بر جامعه‌پذیری فرزندان بر اساس روش تحلیل مضمون (مطالعه موردی دو گروه از مادران آسیب‌دیده شهر اصفهان)

✍️ علی ربانی خوارسگانی ۱؛ فهیمه مومنی راد۲.۱دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان.۲کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشکده اهل‌البیت (ع) دانشگاه اصفهان. 📌 لینک مقاله 👇👇👇. در صورتی که عنوان مقاله، موضوع مورد علاقه یا حوزه تحقیق دوستانتان می‌باشد، برای آنان نیز ارسال نمائید ...
  • گزارش تخلف

جنگ و بدن در عصر حاد-خشونت. 📝احمد غلامی. دکتری جامعه شناسی

کریس هیلبز‌گری در کتاب جنگ پست‌مدرن (۱۳۸۱) معتقد است که آنچه جنگ‌ها بدان شکل می‌دهند، بدن‌های واقعی هستند. در حقیقت جنگ تنها به میانجی بدن‌ها شکل می‌گیرد؛ هر چند شدت تقابل بدن‌ها در جنگ‌های اعصار کهن بسی فراتر از آن در دوران جنگهای مدرن بوده است، اما در عصر مدرن تکنولوژیهای جنگ، بدن را به شکلی متمایز بازنمایی می¬کنند. حضور سایبورگ‌ها، شبیه سازی، الکترونیکی کردن جنگ‌افزارها و بسیاری تحولات تکنولوژیکی در حوزه‌ی جنگ، تقابل میان بدن‌ها را به حداقل ممکن رسانیده است. بطوری که شکار دشمنان توسط هواپیماهای بدون سرنشین یا انهدام مواضع آنان از راه دور، چنان موشکافانه و فانتزیک صورت می‌پذیرد که گاهی در چشم مخاطبین نمونه‌ای از فضای مجازی یا به عنوان بخشی از یک گیم تصور می‌گردد. مفهوم بدن در جنگ را می‌توان و می‌بایست جزء لاینفک و غایت‌شناختی جنگ به حساب آورد. البته رد تحولات تکنولوژیکی و سایبورگ‌ها طی جنگ‌های پست‌مدرن بعد از ۱۹۹۰، شکلی از پنهان کردن بدنها و اخفای آن را در جریان مصور سازی جنگ به نمایش می‌گذارد تا بدین شکل جنگ از راه دور، به مثابه‌ی جنگی کمتر رودرو و در عین حال جنگی کمتر خشن به نمایش ...
  • گزارش تخلف

الله، علی (ع)، آقاجون!: ما و قصه عکس‌هایمان.. 🔹دکتر فردین علیخواه (جامعه‌شناس)

سرگذشت ما و عکس‌هایمان سرگذشت جالبی دارد. چند دهه قبل در خانه‌ها عموما سه قاب عکس در طاقچه اتاق نشیمن قرار داشت: الله، علی (ع)؛ آقاجون! در جامعه‌ مردسالار تنها عکس پدر خانواده می‌توانست در طاقچه قرار گیرد و بعد از الله و علی (ع)، از آن بالا به ما نگاه کند. با گذشت زمان و وقتی‌که زیارت، خانوادگی شد به‌تدریج عکس‌های خانوادگی هم روی دیوارها و در طاقچه‌ها جا باز کردند؛ همان عکس‌هایی که اعضای خانواده بدون هیچ لبخندی، دست بر سینه در کنار آرامگاه امام رضا (ع) ایستاده بودند. در این عکس‌ها هم غالبا پدر خانواده در مرکز عکس قرار داشت … با تغییر جامعه و گسترش مدرنیسم اجتماعی، به‌تدریج عکس‌های خانوادگی آتلیه‌ای (با محوریت زن و شوهر) روی دیوارها جا باز کردند. زن و شوهرها عکس دونفره می‌گرفتند، قاب می‌کردند و به دیوار می‌چسباندند. عکس‌ها بیشتر شدند و آلبوم وارد خانواده‌ها شد. معمولا خانواده‌ها یک آلبوم عکس داشتند که با عکس عروسی پدر و مادر شروع می‌شد. وقتی آلبوم را ورق می‌زدید گویی دارید یک سریال تلویزیونی تماشا می‌کنید. ...
  • گزارش تخلف

📜بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه فرهنگی بر سبک زندگی دینی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران)

✍️ قربان علی ابراهیمی۱؛ حیدر جانعلیزاده چوب بستی۱؛ مهدی بولاغی ۲.۱دانشگاه مازندران.۲ کارشناس ارشد جامعه شناسی. 📌 لینک مقاله 👇👇👇. در صورتی که عنوان مقاله، موضوع مورد علاقه یا حوزه تحقیق دوستانتان می‌باشد، برای آنان نیز ارسال نمائید ...
  • گزارش تخلف

یادش به خیر «تنسی تاکسیدو و چاملی». (محمد فاضلی)

✅ کارتون «تنسی تاکسیدو و چاملی» خاطره‌ای برای کودکان دهه شصت است. تنسی (پنگوئن) و چاملی (گراز دریایی) در باغ وحش زندگی کسالت‌باری دارند و تلاش می‌کنند کارهایی انجام دهند که برای‌شان مفرح یا حلال مشکلات باشد. این دو هر بار ایده‌ای به ذهن‌شان می‌رسد و برای عملی کردن آن از باغ وحش می‌گریزند و پیش پروفسوری می‌روند به نام «آقای ووپی». ووپی پروفسوری است که همه چیز می‌داند، کمدی دارد که انواع وسایل علمی در آن است و تخته سیاه سه بعدی را از میان کمدش بیرون می‌کشد و شروع می‌کند درباره ایده «تنسی تاکسیدو و چاملی» توضیح می‌دهد. ✅ آقای ووپی روی تخته سیاهش شیوه ساخت دستگاه‌ها، پرواز، یا هر کار پیچیده دیگری را توضیح می‌دهد. تنسی و چاملی به محض آن‌که ایده اولیه را می‌بینند فکر می‌کنند راه‌حل را یافته‌اند و جمله «تنسی تاکسیدو هرگز شکست نمی‌خورد» را به زبان آورده و دست به کار اجرای ایده می‌شوند. بیچاره آقای ووپی هرگز فرصت پیدا نمی‌کند توضیح دهد داستان به همان سادگی نیست که شما روی تخته سیاه سه‌بعدی می‌بینید؛ اما تنسی و چاملی رفته‌اند تا عمل کنند. تنسی و چاملی هر بار شکست می‌خورند و دست از پا درازتر بازم ...
  • گزارش تخلف

کشور عجائب: غلبه وافور بر سنتور. (محمد فاضلی-عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

ساعت یک ربع به نه صبح پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ است و در سالن انتظار مرکز درمانی به صفحه تلویزیون نگاه می‌کنم. شبکه سه مجموعه تلویزیونی آنام را پخش می‌کند. صحنه‌ای حدودا سی ثانیه‌ای از ابزار مصرف تریاک را با دقت پخش می‌کند و شامل هیچ ممیزی و سانسوری نمی‌شود. این تلویزیونی است که چهار دهه است در آن ابزارهای موسیقی نشان داده نمی‌شود. سیاست فرهنگی که بر اساس آن بتوان ابزار و شیوه مصرف تریاک را به تصویر کشید اما نتوان سازهای موسیقی را به مردم نشان داد، حتما از عقلانیت به دور است. وافور و سنتور هر دو آلت اند، یکی آلت استعمال تریاک و دیگری آلت موسیقی، فعلا وافور حرمتش کمتر از سنتور است. (این متن را اگر می‌پسندید، برای دیگران هم ارسال کنید.) ...
  • گزارش تخلف

از خانه تا خیابان؛ با شلوار ورزشی.. ✍🏽دکتر فردین علیخواه (جامعه‌شناس)

▪️این روزها شاید شما هم در پیاده‌روهای شهر و به‌ویژه در فروشگاه‌ها و پاساژها، با جوانانی مواجه شده باشید که شلوار ورزشی پوشیده‌اند. این شلوارهای ورزشی ابتدا عموما در باشگاه‌های ورزشی به‌عنوان لباسی کاربردی و یا در فضاهای خصوصی به‌عنوان یک پیژامه مدرن پوشیده می‌شدند. ولی آیا پوشیدن شلوار ورزشی خارج از خانه و ورزشگاه را می‌توان نشانه‌ای از یک تغییر اجتماعی وسیع‌تر قلمداد کرد؟. پوشیدن شلوار ورزشی می‌تواند نشانه‌ای از گسترش «رسمیت زدایی» یا عمل «غیررسمی کردن» باشد. رسمیت زدایی؛ درواقع واکنشی است به گسترش «فرایند رسمی کردن» که در عرصه‌های مختلف اجتماعی در جریان است. رسمیت زدایی واکنشی به تهیه دستورالعمل، اساسنامه و آیین‌نامه برای عرصه‌های مختلف اجتماعی است. منظور ازجمله اخیر صرفا تهیه دستورالعمل توسط نهادهای حکومت نیست. جریان رسمی شدن در عرصه‌های مختلف شغلی، آموزشی و حتی خانوادگی هم وجود دارد. پوشیدن شلوار ورزشی در پاساژها و مراکز خرید به خودمانی شدن و مال خود کردن مکان هم کمک می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

در جستجوی صداقت از دست رفته (قسمت دوم).. نهادینه شدن دروغ در جامعه‌ی ایرانی…!؟.. فرشاد میرزایی

آنچه درجامعه‌ی امروز ما قابل لمس ونمایان می‌باشد؛ نشان دهنده‌ی این واقعیت تلخ و نا امیدکننده است که آفتی به نام دروغ انسانهارا از مسیر انسانیت خود خارج نموده است؛ شاید بدین دلیل باشد که افراد جامعه دچار بی اعتمادی وناامنی نسبت به ساختارهای اجتماعی واز جمله دچار نوعی بدبینی وسوءظن بخاطر بی تدبیری و سوء مدیریت برخی از مسئولین جامعه شده‌اند؛ بدین علت که احساس میکنند در مواجه با پیشامدها و چالش‌های اجتماعی خود را بسیار تنها می‌بینند؛ و احساس یأس و اضطراب مینمایند؛ و برخلاف جوامع توسعه یافته که در مواقع بحرانی و درمواجه با پیشامدها و فاجعه‌های اجتماعی؛ ودر هرچالشی نه تنها مسئولین مربوطه پشت افراد جامعه را خالی نمی‌نمایند؛ بلکه خود نیز همگام و همپای با دیگر افراد جامعه بدنبال رفع آن چالش اقدام خواهند کرد؛ به عنوان مثال کشور ژاپن بارها فاجعه‌ها و بحرانهای بزرگتر از بحرانهای بوجود آمده در کشور ما را تجربه نموده‌اند؛ اما همیشه با نوعی تعامل دوجانبه؛ یعنی باحضور مستقیم مسئولین وبا کمک دیگر افراد جامعه با موفقیت و سربلندی از این بحرانها بیرون آمده‌اند؛ نمونه هایی ازاین چالش‌ها و بحرانها؛ سونامی س ...
  • گزارش تخلف

📜تبیین جامعه‌شناختی رابطه بین فضاهای بی‌دفاع شهری با خشونت‌های شهری (مورد مطالعه شهر تهران)

✍️ رضاعلی محسنی۱؛ جعفر میکائیلی ۲؛ اکبر طالب پور۳.۱دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.۲استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک.۳استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی. 📌 لینک مقاله 👇👇👇. در صورتی که عنوان مقاله، موضوع مورد علاقه یا حوزه تحقیق دوستانتان می‌باشد، برای آنان نیز ارسال نمائید ...
  • گزارش تخلف

فرشاد میرزایی:. در جستجوی صداقت از دست رفته…!!!.. نهادینه شدن دروغ در جامعه‌ی ایرانی…!!!؟

(قسمت اول). فرشاد میرزایی. در طول تاریخ؛ ایرانیان به راستگویی و صداقت در گفتار و رفتار در نزد دیگر جوامع زبانزد عام وخاص بوده‌اند؛ تا جاییکه که فلاسفه و مورخان نامی غربی نیز؛ در حقیقت گویی و راستی ما ایرانیان درآثار خود؛ نقل قولهای فراوانی ذکر نموده‌اند؛ از جمله هرودوت تاریخ نگار و مورخ مشهور یونانی در تمجید از خصلت ما ایرانیان مینویسد؛ ایرانیان دارای وجدانی پاک و اخلاقی پسندیده می‌باشند که از هرگونه دروغ و فریب و ناسپاسی بدور هستند؛ و یا فیثاغورث دیگر فیلسوف یونان باستان هم در کتابی اینگونه نوشته است؛ از نظر ایرانیان؛ شرم آورترین کار در جهان این است که دروغ بگویند؛؛؛ و راستی و حقیقت گویی از منش‌های شاخص ایرانیان است و آنها رباخور نیستند؛؛. آنچه از این گفتارها و تمجیدهای قابل تأمل میتوان استنباط نمود؛ این واقعیت تلخ و تاسف برانگیز است که جامعه‌ی ایرانی ما در عصر حاضر؛ تهی از چنین خصلتهای نیک و پاک اخلاقی شده است و نه تنها در جامعه‌ی کنونی ما به چنین صفت‌های پاک انسانی بر نمیخوریم؛ بلکه روزبه روز در تعاملات و کنش‌های اجتماعی خود نیز؛ روبه قهقرایی فرهنگی و زوال اخلاقی پیش میرویم؛ بااینکه ...
  • گزارش تخلف