شاید ندانید، اما با هر افزایش قیمتی که دلار تجربه می‌کند صنعت نشر ما نحیف‌تر و شکننده‌تر می‌شود، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ نظم

شاید ندانید، اما با هر افزایش قیمتی که دلار تجربه می‌کند صنعت نشر ما نحیف‌تر و شکننده‌تر می‌شود، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ نظم و برنامه‌ریزی.
اغراق نیست اگر بگوییم بیش از ۹۰ درصد کاغذ مصرفی برای چاپ کتاب در ایران از شرق آسیا و نیز از چند کشور اروپایی تأمین می‌شود. وقتی دلار بالا می‌رود، طبیعتاً قیمت کاغذ هم افزایش می‌یابد و با افزایش قیمت کاغذ، کتاب‌ها هم روزبه‌روز گران‌تر خواهند شد، چون عمده‌ی هزینه‌ای که چاپ کتاب می‌برد هزینه‌ی کاغذ است. گرانی کتاب چه می‌کند؟ ناشر را در چاپ و خریدار را در خرید کتاب مردد و سبد آن‌ها را کوچک‌تر می‌کند.
از سوی دیگر، تا ثبات قیمت ارز به هم می‌ریزد، واردکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های کاغذ ثبت سفارش ناشرها را متوقف می‌کنند و منتظر می‌مانند که پیش‌فاکتورها را با قیمت‌های جدید صادر کنند و کاغذ را بر اساس نرخ جدید دلار به ناشر بفروشند. این وسط، علاوه بر گرانی، چه اتفاقی می‌افتد؟ ناشر کاغذ ندارد که کتاب چاپ کند. بنابراین، اگر برنامه‌ریزی کرده فلان کتاب‌ها را در فلان ماه منتشر یا تجدید چاپ کند، برنامه‌اش به هم می‌ریزد و به تعویق می‌افتد. این روزها که نمایشگاه کتاب هم نزدیک است، این اتفاق آسیب بیشتری به صنعت نشر ما وارد می‌‌کند.
مسئله‌ی دلار فقط مسئله‌ی کالاهای لوکس و مصرفی نیست؛ گرانی دلار به فرهنگ ما هم آسیب‌های جدی می‌رساند. امیدوارم مسئولان این جنبه از قضیه را هم ببینند.
@Virastaar