اغلب جوایز ادبی ایران بر اساس داوری کتاب‌هایی برگزار می‌شوند که ناشران یا نویسندگانش سه نسخه یا بیشتر از آن‌ها را به «دبیرخانه‌ی ج

اغلب جوایز ادبی ایران بر اساس داوری کتاب‌هایی برگزار می‌شوند که ناشران یا نویسندگانش سه نسخه یا بیشتر از آن‌ها را به «دبیرخانه‌ی جایزه» ارسال کرده‌اند. یعنی، به فرض، اگر ناشر یا نویسنده‌ای کتابش را برای آن جایزه نفرستد، به احتمال قریب به یقین، در داوری شرکت داده نخواهد شد، چون دست‌اندرکاران جایزه پول و انگیزه‌ای ندارند که چند نسخه از آن کتاب را بخرند و به دست داورانشان برسانند!
واقعاً این شیوه غیرحرفه‌ای و عجیب است. این یعنی برگزاری جایزه از جیب ناشرها و نویسنده‌ها. یعنی نادیده گرفتن بخش (شاید) مهمی از کتاب‌هایی که به دبیرخانه نرسیده‌اند. یعنی کلاه گذاشتن سر مخاطب با داوری فقط در بین یک سری از آثار و نه کل آثاری که در آن سال منتشر شده.
به عقیده‌ی من، اگر فرد، مؤسسه یا نهادی توان مالی تهیه‌ی همه‌ی کتاب‌های آن سال را ندارد بهتر است جایزه‌ی ادبی برگزار نکند یا دست‌کم در اعلام نتایج و مانورهای تبلیغاتی پس از آن همیشه قید کند که «برنده‌ی جایزه‌ی فلان از بین آثاری که به دبیرخانه‌ رسیده بودند»!
@Virastaar