طبق آمارهای رسمی، طی حدود بیست روز اجرای طرح «عیدانه‌ی کتاب» حدود ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در سراسر ایران به فروش رفته است

طبق آمارهای رسمی، طی حدود بیست روز اجرای طرح «عیدانه‌ی کتاب» حدود ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در سراسر ایران به فروش رفته است. این آمار فقط شامل کتاب‌فروشی‌هایی می‌شود که عضو طرح بوده‌اند، مشتری‌هایی که از تخفیف استفاده کرده‌اند و کتاب‌هایی که دارای شابک بوده‌اند. می‌توان حدس زد طی این بازه‌ی زمانی حداقل بیست درصد بیش از این میزان در کشور کتاب فروخته شده است. درست است که تخفیف عامل تشویق‌کننده‌‌ای است، اما قطعاً این‌طور نبوده که همه‌ی این میزان کتاب را مردم صرفاً به‌ سودای استفاده از تخفیف خریده باشند. این میزان را بگذارید کنار استقبال از نمایشگاه کتاب تهران و چند صد هزار جلد کتابی که هر ساله در این نمایشگاه به فروش می‌رود. کتاب‌های نسبتاً پرشماری را هم لحاظ کنید که مدام تجدید چاپ می‌شوند و آن‌ها را مثل ورق زر می‌برند. فروش عادی سالانه‌ی کتاب‌فروشی‌ها را هم در نظر بگیرید.
درست است که آمار کتاب‌خوانی و خرید کتاب در کشور ما با بسیاری از کشورها فاصله‌ی معنادار دارد و ایدئال نیست، اما اوضاع آن‌طور هم نیست که هر روز «وااسفا» سر بدهیم و بی‌فرهنگی و کتاب‌نخوانی ملت را به رخ همدیگر بکشیم. به‌جای نالیدن مدام و دست‌کم گرفتن خودمان، کتاب‌های خواندنی تولید کنیم، کتاب‌فروشی‌های بیشتری باز کنیم و فرهنگ‌سازی بهتری انجام دهیم. مطمئناً آینده‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در ایران امیدوارکننده‌تر خواهد بود.
@Virastaar