آینده‌ی نشر در دست ناشران شریف است

آینده‌ی نشر در دست ناشران شریف است
@Virastaar
[در سرزمینی خیالی!] این روزها ناشری پیدا شده که کارش کپی کردن کتاب‌های پرفروش نشرهای دیگر است ــ تا حدود زیادی از سر سودجویی و تا حدودی از سر لج‌بازی. بازار را رصد می‌کند و هر کتابی را که موفق بوده یا دیگر کتاب‌های نویسنده‌های موفق را می‌دهد به دارالترجمه یا مترجم‌های پولی و به اسم یکی از نزدیکانش یا با نام مستعار منتشر می‌کند! فقط یکی از افراد مذکور در سال ۱۳۹۵ (تا اینجا) حدود ۱۰۰۰ صفحه متن ترجمه و منتشر کرده! همه هم کتاب روز و جدید هستند و نمی‌شود گفت از قبل ترجمه شده‌اند و امسال به چاپ رسیده‌اند. در این نشر کلی اسم مستعار وجود دارد که ماشاء‌الله همگی اسم‌های «بازارپسند» و خوشگل هستند و بدترین کیفیت ترجمه را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه می‌دهند! جالب اینکه نثر این مترجم‌ها در هر کدام از کتاب‌هایشان با کتاب دیگرشان متفاوت است و دُمِ جنابِ خروس بیرون می‌زند!
@Virastaar
من چهارده، پانزده سال است در کار کتاب هستم و به‌طور تخصصی در حوزه‌ی ادبیات خارجی فعالیت می‌کنم و تحصیلات آکادمیکم هم در زمینه‌ی مطالعات ترجمه و زبان‌شناسی است. حاضرم در هر نهاد صنفی و ذی‌صلاحی با ادله‌ی متقن ثابت کنم هر یک از کتاب‌های مختلفی که به نام هر کدام از مترجمان مذکور منتشر شده‌اند نثرهای مختلف با ویژگی‌های سبکیِ متفاوت دارند (یعنی نثر چند نفر هستند) و از لحاظ حجم کار هم نمی‌توانند کار یک فرد باشند.
@Virastaar
می‌خواهم خواهش کنم در انتخاب و خرید کتاب‌ها دقت بیشتری داشته باشید. تولید در نشرهایی که درست کار می‌کنند و مایل‌اند کتاب پاکیزه و زیبا به دست شما برسانند بسیار پرهزینه و وقت‌گیر است. عموماً چندین ماه زمان و چندین میلیون تومان پول صرف ویرایش، نمونه‌خوانی و صفحه‌بندی حرفه‌ای کار می‌شود. آن‌وقت یک ناشر می‌آید و همان کتاب را با بدترین کیفیت ممکن در بازار می‌ریزد و قیمت را هم پایین‌تر می‌زند که خریدار ترغیب شود کتاب او را انتخاب کند، نه کتاب ناشر حرفه‌ای را. اگر می‌خواهید جا برای این ناشرها تنگ شود و بازار نشر به ورطه‌ی بی‌اخلاقی و سطحی‌نگری سقوط نکند، کتابِ خوب بخرید، فارغ از اینکه قیمتش کمی گران‌تر است یا کمی دیرتر به بازار عرضه می‌شود. اگر اجازه دهیم این ناشرها پا بگیرند و به حیاتشان ادامه دهند، به ضرر آینده‌ی نشر است ــ البته روشن است که من مخالف رقابت سالم ناشرهای حرفه‌ای نیستم و نمی‌خواهم قواعد بازار آزاد را نادیده بگیرم.
@Virastaar
کنجکاو شده‌اید بدانید نام آن ناشر [در سرزمینی خیالی!] چیست؟ صبر کنید ببینید صدای چه کسی درمی‌آید! چوب را که برمی‌داری، گربه‌دزده فرار می‌کند!
@Virastaar