با وضعی که بازار ارز و کاغذ پیش می‌رود، در آینده‌ی نزدیک، تنها راه چاره این خواهد بود که، مثل دهه‌ی‌ شصت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا

با وضعی که بازار ارز و کاغذ پیش می‌رود، در آینده‌ی نزدیک، تنها راه چاره این خواهد بود که، مثل دهه‌ی‌ شصت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ و دیگر ملزومات چاپ را تهیه کند و در اختیار ناشر بگذارد و ضمناً سازوکار فروش از فروش با چک به فروش نقدی تغییر یابد. برای اینکه وضعیت ناشرها را بهتر دریابید در نظر بگیرید که ناشرها مبالغ فروش کتاب‌هایشان را با چک‌های هشت تا ده ماهه دریافت می‌کنند و مثلاً‌ الان تازه دارند مطالبات پاییز ۹۶ را وصول می‌کنند ــ یعنی اگر ناشری در آذرماه سال گذشته ۱۰ میلیون تومان فروش داشت و چکی به تاریخ مرداد ۹۷ دریافت کرده بود، آن‌موقع حدود ۲۴۰۰ دلار سرمایه داشت و حالا (همین امروز در مردادماه) که آن چک را وصول می‌کند سرمایه‌ی او شده است کمتر از ۱۰۰۰ دلار! این در حالی است که ناشرها ۹۰٪ هزینه‌ها (نظیر هزینه‌ی سنگین خرید کاغذ و ...) را نقداً یا نهایتاً با چک‌های دو سه ماهه پرداخت می‌کنند.
اگر اوضاع همین‌طور پیش برود، سرمایه‌گذاری در همه‌ی بخش‌های صنعت نشر خالی از منطق اقتصادی خواهد شد و تولید و فروش کتاب به‌شدت کاهش خواهد یافت و ناشران زیادی ورشکسته خواهند شد. امیدوارم فرج بعد از شدتی در کار باشد و، با تدبیر دولت‌مردان، فرهنگ کشور بیش از این آسیب نبیند.
@Virastaar