کلمه‌ی «گمان» در دوره‌ی فارسی میانه‌ (پهلوی) gumān و gumānīgīh بوده و در متون ترفانی هم به شکل gumān آمده است

کلمه‌ی «گمان» در دوره‌ی فارسی میانه‌ (پهلوی) gumān و gumānīgīh بوده و در متون تُرفانی هم به شکل gumān آمده است. این کلمه در دوره‌ی جدید زبان فارسی دچار تحول آوایی شده و هم به ضم گاف و هم به فتح گاف تلفظ می‌شود. با این حال، در فارسی محاوره‌ای همیشه به فتح گاف به کار می‌رود (گَمونم/ gamōnam).
@Virastaar