بحث درست یا غلط بودن کلمه‌ی «توسط» بحث مفصلی است فعلا نمی‌خواهم وارد این بحث شوم (فقط همین را بگویم که «توسط» غلط نیست!)

بحث درست یا غلط بودن کلمه‌ی «توسط» بحث مفصلی است ــ فعلاً نمی‌خواهم وارد این بحث شوم (فقط همین را بگویم که «توسط» غلط نیست!). به هر حال، این که برای فرار از به کار بردن کلمه‌ی «توسط» به کلمات و عبارات عجیب‌و‌غریب‌ روی بیاوریم نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه گاهی به کژتابی و مشکلات بزرگ‌تر هم منجر می‌شود.
خیلی‌ها برای اینکه به ناشر کتابی اشاره کنند و «توسط» را هم به کار نبرند به چنین جمله‌هایی می‌رسند:
ــ کتاب فلان از سوی نشر بهمان منتشر شد.
ــ این کتاب از طرف نشر فلان منتشر خواهد شد.
«سو» به معنای سمت و جهت است و «از سوی» هیچ ربطی به «کنش» ندارد، «از طرف» هم (علاوه بر همان معنای «از سوی») مفهوم واسطه‌گری را می‌رساند (مثلاً، می‌گوییم «زهرا از طرف نسترن برای ثبت‌نام آمد»). بنابراین، مثال اول درواقع دارد به سمت جغرافیایی اشاره می‌کند و مثال دوم می‌گوید فلان کتاب به سفارش فلان نشر در یک جای دیگر (معلوم نیست کجا!) منتشر خواهد شد!
اگر خیلی با این «توسط» مشکل دارید، راه‌حلش «از سوی» و «از طرف» نیست؛ باید جمله را طوری بنویسید که نیاز به هیچ‌یک از این‌ها نباشد. مثلاً، این‌طور:
ــ نشر فلان کتاب بهمان را منتشر کرد.
ــ این کتاب را نشر فلان منتشر خواهد کرد.
@Virastaar